• Anonym (Mamma)

Inte behöver man väl utfodra kompisarna?

Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.

Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.

En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..

• Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?
  • Physalis

Jag tycker att i fallet du beskriver och speciellt som du inte har lust så ska du inte bjuda. Tipsa de andra barnen att deras föräldrar också kan hissa ner mellis om det är det som är speciellt och spännande. Prata också med dina barn om hur de känner över det hela, kanske vill de hellre äta inne om det är jobbigt när de andra barnen tjatar.

Korrekturläser som en kratta
  • Lillamusen
    Physalis skrev 2018-06-30 14:58:28 följande:

Jag tycker att i fallet du beskriver och speciellt som du inte har lust så ska du inte bjuda. Tipsa de andra barnen att deras föräldrar också kan hissa ner mellis om det är det som är speciellt och spännande. Prata också med dina barn om hur de känner över det hela, kanske vill de hellre äta inne om det är jobbigt när de andra barnen tjatar.

Hur gamla är barnen?
    Vad är det för mellis du ger dem?

Är ju skillnad på om det är en frukt eller en kexchoklad som är mellanmål hos dig.

• John22

Helt okej att bara ge sina egna. Om den andra föräldrarna är så jävla angelägna om att deras ungar ska få mat så får de väl fixa det själva.

När jag var liten och sprang runt med mina kompisar käkade vi aldrig någonsin hos varandra. Om någon var tvungen att käka så hittade man på något utan den personen en stund eller så gick man hem och käkade själv.

• Rosaröd
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-30 10:54:06 följande:

Tänker du så på stranden också?

Bjuder du alla barn i lekparken om ni tar med fika?

När du köper en glass till ditt barn på Leos lekland?

Eller gäller inte suktnings-regeln när det är en vuxen med? Kan dina barn isåfall inte få pengar för att själva gå och köpa en glass (de kan ju möta en glassugen kompis på vägen hem)?

Det kan ju vara så att barnen inte får mellis hemma för att föräldrarna inte har råd. Det kan också vara så att deras föräldrar inte tycker att det är nödvändigt med mellis osv. Oavsett vad så tycker inte jag att detta ska gå ut över barnen! Självklart har du ingen skyldighet att ge dom andra fika men är det så viktigt att haka upp sig på denna princip när barnen uppenbarligen blir lidande av detta. Om man ser det från barnens perspektiv så upplever dom detta som orättvisa. Jag skulle ha bjudit alla eller låtit mitt barn komma in och äta. Om jag visste att dom andra familjerna hade det jobbigt ekonomiskt skulle jag ha bjudit dom andra barnen om jag hade råd!

OCH, alla exempel du beskriver handlar ju om allmänna platser! I ts fråga handlar det om kompisar till barnen som leker utanför ts hem. Väldigt stor skillnad!
  • Anonym (***)
    Rosaröd skrev 2018-06-30 15:40:36 följande:
    Det kan ju vara så att barnen inte får mellis hemma för att föräldrarna inte har råd. Det kan också vara så att deras föräldrar inte tycker att det är nödvändigt med mellis osv. Oavsett vad så tycker inte jag att detta ska gå ut över barnen! Självklart har du ingen skyldighet att ge dom andra fika men är det så viktigt att haka upp sig på denna princip när barnen uppenbarligen blir lidande av detta. Om man ser det från barnens perspektiv så upplever dom detta som orättvisa. Jag skulle ha bjudit alla eller låtit mitt barn komma in och äta. Om jag visste att dom andra familjerna hade det jobbigt ekonomiskt skulle jag ha bjudit dom andra barnen om jag hade råd!

OCH, alla exempel du beskriver handlar ju om allmänna platser! I ts fråga handlar det om kompisar till barnen som leker utanför ts hem. Väldigt stor skillnad!
    Vad i TS inlägg får dig att tro att de andra barnens föräldrar inte har råd med mellis? Och varför är det TS sak att bjuda dom om det skulle vara så, tycker du inte att man som förälder har ett eget ansvar för sina barn? Hur långt ska detta ansvar sträcka sig, tycker du? Mellis varje dag till 15-20 ungar hela sommarlovet?

Det kan ju lika gärna vara så  att det är TS familj som är fattiga.

En lekplats/gård utanför ett hus är en allmän plats, det är inte TS trädgård.
  • Anonym (***)

Vad i TS inlägg får dig att tro att de andra barnens föräldrar inte har råd med mellis? Och varför är det TS sak att bjuda dom om det skulle vara så, tycker du inte att man som förälder har ett eget ansvar för sina barn? Hur långt ska detta ansvar sträcka sig, tycker du? Mellis varje dag till 15-20 ungar hela sommarlovet?

Det kan ju lika gärna vara så  att det är TS familj som är fattiga.

En lekplats/gård utanför ett hus är en allmän plats, det är inte TS trädgård.
  • Anonym (Biobonus)

Gården mellan husen är också en allmän plats. Barn från andra hus är också välkomna att leka där. Det är inte bakgården i deras trädgård det handlar om. Det kunde tydligen röra sig om upp till 40 barn, alla kan ju inte vara närmaste kompisarna.

Barnen på lekplatsen/stranden/leklandet upplever det säkert orättvist att några barn får mellis/godare mellis än de får och vissa kanske har föräldrar som inte har råd eller tycker det är nödvändigt så situationerna skiljer sig inte åt.

Jag bjuder alltid alla hembjudna vänner på mellis och middag, träffar vi nån vi känner i parken bjuder jag på fika, får barnen nya kompisar på stranden ber jag barnen fråga sina föräldrar om det är ok att de får fika av oss (tänker på allergier och ev middagstid) men i TS fall skulle jag inte bekymra mig. Lekplatsen på gården är att jämställa med vilken lekplats som helst.
  • Physalis

Ts kanske själv inte har det så fett med pengar. Och om de andra föräldrarna gjort ett aktivt val att inte ge sina barn mellis, så blir det ju direkt fel av ts att bjuda.
    Korrekturläser som en kratta
  • Rosaröd
    Physalis skrev 2018-06-30 16:20:00 följande:

Ts kanske själv inte har det så fett med pengar. Och om de andra föräldrarna gjort ett aktivt val att inte ge sina barn mellis, så blir det ju direkt fel av ts att bjuda.

Ja fast jag skrev ju att om man inte ger alla får barnet komma in och äta. Tycker det är onödigt med konflikter man kan undvika eftersom en av mammorna har varit på TS om detta. Jag förespråkar lågaffektivt bemötande i alla lägen speciellt när det gäller barn! Och självklart tycker jag att man ska prata med dom andra föräldrarna om det är ok att bjuda :)
  • Anonym (81Tove)
    Rosaröd skrev 2018-06-30 16:27:00 följande:
    Jag förespråkar lågaffektivt bemötande i alla lägen
    Berätta mer!
Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?