Rosaröd skrev 2018-06-30 15:40:36 följande:
Det kan ju vara så att barnen inte får mellis hemma för att föräldrarna inte har råd. Det kan också vara så att deras föräldrar inte tycker att det är nödvändigt med mellis osv. Oavsett vad så tycker inte jag att detta ska gå ut över barnen! Självklart har du ingen skyldighet att ge dom andra fika men är det så viktigt att haka upp sig på denna princip när barnen uppenbarligen blir lidande av detta. Om man ser det från barnens perspektiv så upplever dom detta som orättvisa. Jag skulle ha bjudit alla eller låtit mitt barn komma in och äta. Om jag visste att dom andra familjerna hade det jobbigt ekonomiskt skulle jag ha bjudit dom andra barnen om jag hade råd!
OCH, alla exempel du beskriver handlar ju om allmänna platser! I ts fråga handlar det om kompisar till barnen som leker utanför ts hem. Väldigt stor skillnad!
Gården mellan husen är också en allmän plats. Barn från andra hus är också välkomna att leka där. Det är inte bakgården i deras trädgård det handlar om. Det kunde tydligen röra sig om upp till 40 barn, alla kan ju inte vara närmaste kompisarna.
Barnen på lekplatsen/stranden/leklandet upplever det säkert orättvist att några barn får mellis/godare mellis än de får och vissa kanske har föräldrar som inte har råd eller tycker det är nödvändigt så situationerna skiljer sig inte åt.
Jag bjuder alltid alla hembjudna vänner på mellis och middag, träffar vi nån vi känner i parken bjuder jag på fika, får barnen nya kompisar på stranden ber jag barnen fråga sina föräldrar om det är ok att de får fika av oss (tänker på allergier och ev middagstid) men i TS fall skulle jag inte bekymra mig. Lekplatsen på gården är att jämställa med vilken lekplats som helst.