• Anonym (Mamma)

Inte behöver man väl utfodra kompisarna?

Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.

Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.

En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..

• Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?
  • Aurora Borrealis
    Studentpappa skrev 2018-06-30 08:44:16 följande:

Ja de runt dig ja, exakt det jag skrev du begränsar dig till en rimlig skara eller vill du att jag ska tro du bjöd ett par hundra stycken per kväll?

Är det 40 ungar på innergården har man ju inte ens mat till alla i frysen.

Då tar man in barnen och ger de mat där de andra inte ser så de andra inte läskas.
  • Anonym (Bella)

I alla trådar man hör om där kompisarna fick sitta på rummet och vänta medan familjen åt - är det du?

• Lillamusen
    jrockyracoon skrev 2018-07-01 00:18:00 följande:
    Jag tycker det är väldigt intressant vad forskningen om nanoteknik i samband med cancer kommer leda till..

Du tycker det är Väldigt Intressant vad TS ger sin barn till mellanmål?
    I det här sammanhanget är det intressant att veta vad de äter till mellanmål, är det en macka med prickig korv eller en kexchoklad.

Nu har TS redan svarat att det var mackor och frukt men även torkad frukt???

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Bella) skrev 2018-07-01 08:17:36 följande:

I alla trådar man hör om där kompisarna fick sitta på rummet och vänta medan familjen åt - är det du?

Absolut inte. Hembjudna är en helt annan sak.
  • Anonym (Mamma)
    Lillamusen skrev 2018-07-01 08:44:17 följande:

I det här sammanhanget är det intressant att veta vad de äter till mellanmål, är det en macka med prickig korv eller en kexchoklad.

Nu har TS redan svarat att det var mackor och frukt men även torkad frukt???

Varför frågetecken?
  • Lillamusen
    Anonym (Mamma) skrev 2018-07-01 08:55:03 följande:
    Varför frågetecken?
    Tycker det är konstig mat att äta som mellanmål. Har nog aldrig hört det innan.

• Anonym (Mamma)
    Lillamusen skrev 2018-07-01 08:59:41 följande:

Tycker det är konstig mat att äta som mellanmål. Har nog aldrig hört det innan.

När det är så få saker som mina barn faktiskt äter så ger jag det jag vet att de får i sig.
  • MrMister82

Tycker det faller på sin egen orimlighet att man skulle bjuda 5-10 andra barn på mellanmål stup i kvarten. Tror dom man är gjord av tid och pengar? Tycker det känns oförskämt att förvänta sig det; borde vara tacksam när det händer. Men ska det va sånt gnäll, så hade jag nog låtit mina ungar få äta inne i fortsättningen.

• Åsa

Jag undrar så: När får du tillfälle att höra tjatet när du firar ner mellanmålet till dina egna barn? Står de och hojtar upp till din balkong?
    Inget problem att utfordra bara de egna barnen på det sättet tycker jag, om lekkamraterna som det beskrivs är "barnen på gården", inte en enstaka bästa kompis /på besök/.
    De flesta barn kan fråga en gång, gränslösa barn kan tjata, men det är fortfarande en fråga och TS säger själv att de accepterar ett nej. Inte ens säkert att föräldrarna vill att barnen ska äta söt dryck (dricka?) mellan målen var och varannan dag.

• Anonym (Mamma)
    Åsa skrev 2018-07-01 11:03:26 följande:

Jag undrar så: När får du tillfälle att höra tjatet när du firar ner mellanmålet till dina egna barn? Står de och hojtar upp till din balkong?

Inget problem att utfordra bara de egna barnen på det sättet tycker jag, om lekkamraterna som det beskrivs är "barnen på gården", inte en enstaka bästa kompis /på besök/.

De flesta barn kan fråga en gång, gränslösa barn kan tjata, men det är fortfarande en fråga och TS säger själv att de accepterar ett nej. Inte ens säkert att föräldrarna vill att barnen ska äta söt dryck (dricka?) mellan målen var och varannan dag.

Det är vatten de får, inget sött.

De ropar dels till balkongen, ibland skickar de upp mina barn med beställningar och ibland kommer de upp och knackar på dörren.
  • Rosaröd
    jrockyracoon skrev 2018-07-01 00:37:45 följande:

Det låter ju bra att du förordar lågaffektivt bemötande, för det är en bra strategi när det gäller barn. Men däremot förstår jag inte vad det har med saken att göra i detta sammanhang? Lågaffektivt bemötande handlar inte om att undvika konflikter eller att inte kunna sätta gränser. Det handlar om att ha ett bemötande som inte i onödan accelererar en pågående eller potentiell konflikt. Sen tycker jag det är upp till TS att välja om hon önskar ge kompisarna mellanmål eller ej. Å ena sidan kan hon ju inte begäras utfordra hela kvarterets barn som om de vore en skock höns... Vore det någon/några goda vänner till mitt barn och att jag tror att relationen mellan kompisarna och mitt barn skulle kunna främjas genom att bjuda på mellis, skulle jag säkert bjussa. Men det ska förstås inte kännas som ett krav...

Om du läser mina övriga inlägg i denna tråd kanske du förstår vad jag menar :)
  • Aurora Borrealis

Eller så kör man "en fuling" till alla barnen (föräldrarna) och säger till alla barn: Nu är klockan tre så nu är det mellanmål. Alla som vill ska springa hem till sig och ta något litet att äta och dricka nu. Mellis väntar på er hemma hos var och en. Leken pausas tills alla som vill har ätit mellis". Säg det varje dag samma tid innan dina barn ska äta. Och så har alla mellis samma tid varje dag och går hem och tjatar på sina egna föräldrar varje dag samma tid då de säger till sina föräldrar "alla andra får mellanmål nu! Jag vill också ha! Dom sa att det finns mellanmål här hemma!"

• fornminne
    Anonym (Mamma) skrev 2018-07-01 11:47:36 följande:
    Det är vatten de får, inget sött. De ropar dels till balkongen, ibland skickar de upp mina barn med beställningar och ibland kommer de upp och knackar på dörren.

De tycker säkert att det är spännande med en korg som kommer ner, men självklart har du ingen skyldighet att bjuda alla. Att de knackar på dörren för att få mellis av dig, är också lite gränslöst och oförskämt. Jag tycker att du ska prata med deras föräldrar. Får de inte tillräckligt med mat hemma?
  • Anonym (Mamma)
    fornminne skrev 2018-07-01 15:51:29 följande:

De tycker säkert att det är spännande med en korg som kommer ner, men självklart har du ingen skyldighet att bjuda alla. Att de knackar på dörren för att få mellis av dig, är också lite gränslöst och oförskämt. Jag tycker att du ska prata med deras föräldrar. Får de inte tillräckligt med mat hemma?

Har ingen aning om vad de får hemma, men jag har svårt att tro att alla de som tjatar inte skulle få äta sig mätta hemma.
  • Anonym (Biobonus)

TS Du kan väl kontakta mamman som tyckte du skulle bjuda alla barn på mellis och föreslå att hon organiserar ett rullande schema där alla föräldrar turas om att bjuda alla barn på mellis?! Påminn henne om att bifoga listor över allas allergier, middagstider samt föräldrarnas mobilnummer. Säg att du gärna bjuder på mellis var 15e dag om hon organiserar så att alla andra gör det samma. Gärna nyttigt mellis, tack!

• GGN

Om de är hemma hos er är det skillnad, då bjuder man. Men nu är det ju inte så.

• Anonym (Gomez)
    GGN skrev 2018-07-01 18:52:34 följande:

Om de är hemma hos er är det skillnad, då bjuder man. Men nu är det ju inte så.

"Man" har faktiskt aldrig skyldighet att bjuda. Så länge man inte bjudit hem någon.
    När mina ungar var små kunde det vara fyra. fem kompisar hemma. Inte fasen fick hela konkarongen ungar mat bara för att vi skulle äta heller!
  • Konservativ
    Anonym (Gomez) skrev 2018-07-01 18:55:51 följande:
    "Man" har faktiskt aldrig skyldighet att bjuda. Så länge man inte bjudit hem någon.
    När mina ungar var små kunde det vara fyra. fem kompisar hemma. Inte fasen fick hela konkarongen ungar mat bara för att vi skulle äta heller!
    "konkarongen" .......mmmmm. Inte hört det ordet på ett tag.
  • elyse

Men vad tycker dina barn, TS? Är de bekväma i det här? Jag kanske har fel, men är det så att det är populärt att vara med dina barn just för att det hos er inte fattas något? Egna rum, mellanmål och lagad middag, föräldrar som är hemma... Är det så?

• beccagranen

Ropa in barnet för lunch/mellanmål?
    Är barnen ute med många vänner ropa jag in mitt barn, leker dem med 1-2 kompisar bjuder jag alla som vill ha. 

Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?