• Anonym (Mamma)

Inte behöver man väl utfodra kompisarna?

Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.

Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.

En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..

• Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-29 16:06:53 följande:

Man måste inget alls. Men du kan ju med fördel prata med de andra föräldrarna och säga att det här är något du funderat på då det ibland hänt att andra barn "förväntat" sig mat från er då dina barn skulle få. 

Eller säger du bara till de andra barnen "detta är mat till mina barn och det räcker inte till fler för det var inte planerat så. Ni får gå hem och äta hos er" 

Det har hänt att barn följt med upp till dörren och sagt att de också vill ha. Sist förklarade jag att det inte fanns tillräckligt för att de skulle kunna bli mätta då, då fick jag svaret ?det gör inget, vi kan dela så äter jag mer hemma sen?. Jag sa inte högt vad jag tänkte kan jag ju säga.

När jag skickar ut på gården vet jag inte varför jag ska säga nåt alls, det är en gemensam gård och jag har inget ansvar över andra än mina barn.

Jag pratade med föräldrarna till den som ansåg att det inte gjorde nåt om mina inte blev mätta, de andra har jag inte sån kontakt med.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma pig) skrev 2018-06-29 16:03:00 följande:

Vi bjuder alltid alla lekande barn på gården på mellanmål om det ska ätas ute. Om jag inte kan/vill bjuda någon gång ropar jag in barnen. Alla gör så på vår gård så barnen blir ju tillbakabjudna också. Tycker inte att man sitter och äter framför kompisar utan att bjuda.

Det är alldeles för många barn för att jag skulle sätta det där i system. Enligt barnen är det bara mig som det tjatas på om mellis.
  • Anonym (Bnb)

Tycker det låter märkligt att skicka ner mat från balkongen, och det är klart att de barn som inte får något blir avundsjuka. Bättre att du kallar in barnen så får de äta inne och sedan gå ut igen, barnen måste väl ändå gå på toaletten ibland?

• Anonym (Missen)

Det beror ju på flera faktorer, vad är det för mellis? Bjuds dina barn på mellis av andra? Hur många övrig barn för det sig om?

• viseversa
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-29 15:50:14 följande:
    Varför då? De vill ju äta ute och det gör inte mig nåt. De andra barnen får väl be sina föräldrar om mellanmål då?
    Nej givetvis inte, men nu är de ute och inte hos oss.
    Fast det är underligt att skicka ut mat så ska dom andra titta på. Du får väl kalla in dom. Ska dom äta ute kan dom väl sitta på balkongen?
  • Anonym (***)

Så typiskt Sverige, folk blir tydligen avundsjuka om någon äter ute.

Klart du kan ge dina barn mat ute, sedan gör de andra föräldrarna som de vill. Bara för att barnen leker tillsammans på gården så ska man inte känna att man måste föda de andra också. Speciellt inte om man märker att det sätts i system.

• Anonym (Bnb)
    Anonym (***) skrev 2018-06-29 16:57:05 följande:

Så typiskt Sverige, folk blir tydligen avundsjuka om någon äter ute.

Klart du kan ge dina barn mat ute, sedan gör de andra föräldrarna som de vill. Bara för att barnen leker tillsammans på gården så ska man inte känna att man måste föda de andra också. Speciellt inte om man märker att det sätts i system.

Inte typiskt Sverige, bara typiskt barn att vilja ha vad andra får Och självklart kan ts fortsätta kasta ner mellis från balkongen även om jag tycker det är lite underligt, kommer barnen aldrig in? Behöver de som sagt aldrig gå på toa? Om jag var ledig hade jag hellre kallat in barnen (man vill ju träffa dem ibland) eller gått ut på gården med mitt kaffe och sällskapat där.

Om ts fortsätter kasta ner mellis på gården får hon vara medveten om att de andra barnen också vill ha det är helt naturligt och bara att säga nej om det är så här man vill ha det.
  • Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-29 15:08:23 följande:

Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.

Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.

En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..

Men om du tycker att barnen ska gå hem och äta när de är hungriga, varför låter du då inte dina egna barn följa det exemplet?

Jag fick som barn lära mig att serverar/bjuder man på något när andra är med, så bjuds de också, annars serverar man i enskildhet.
  • Anonym (***)
    Anonym (Bnb) skrev 2018-06-29 17:11:09 följande:
    Inte typiskt Sverige, bara typiskt barn att vilja ha vad andra får Och självklart kan ts fortsätta kasta ner mellis från balkongen även om jag tycker det är lite underligt, kommer barnen aldrig in? Behöver de som sagt aldrig gå på toa? Om jag var ledig hade jag hellre kallat in barnen (man vill ju träffa dem ibland) eller gått ut på gården med mitt kaffe och sällskapat där.

Om ts fortsätter kasta ner mellis på gården får hon vara medveten om att de andra barnen också vill ha det är helt naturligt och bara att säga nej om det är så här man vill ha det.
    Jag är helt övertygad om att TS barn går in och går på toa, men det sammanfaller kanske inte med när det är dags att äta mellis.
    Sedan vet vi inte hur länge barnen är ute, nu handlar detta om mellis, så de äter ju sina andra måltider inne, så du kan nog vara lugn, TS hinner träffa sina barn.

Jag skulle aldrig tillåta mina barn att tigga mat från andra, tycker inte att det är en bra egenskap. Hade mitt barn också velat äta ute, så hade jag skickat med mat själv, inte förväntat mig att någon skulle förse mina barn med mellis.

Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?