• Anonym (Mamma)

Inte behöver man väl utfodra kompisarna?

Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.

Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.

En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..

• Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?
  • Anonym (***)
    Tom Araya skrev 2018-06-29 17:14:08 följande:
    Men om du tycker att barnen ska gå hem och äta när de är hungriga, varför låter du då inte dina egna barn följa det exemplet?

Jag fick som barn lära mig att serverar/bjuder man på något när andra är med, så bjuds de också, annars serverar man i enskildhet.
    Hur tänker du, TS barn tigger inte mat av andra, de får mat av TS som de kan äta ute, så de behöver inte gå hem.

De andra barnen däremot, de verkar vara hungriga och har ingen mat, så då är det väl ganska naturligt att de går hem och äter.
  • Anonym (Mamma)
    Tom Araya skrev 2018-06-29 17:14:08 följande:

Men om du tycker att barnen ska gå hem och äta när de är hungriga, varför låter du då inte dina egna barn följa det exemplet?

Jag fick som barn lära mig att serverar/bjuder man på något när andra är med, så bjuds de också, annars serverar man i enskildhet.

Jag har väl aldrig nekat de andra att äta ute också? Men då får de fråga SINA föräldrar.
  • Anonym (Mamma)
    viseversa skrev 2018-06-29 16:40:26 följande:

Fast det är underligt att skicka ut mat så ska dom andra titta på. Du får väl kalla in dom. Ska dom äta ute kan dom väl sitta på balkongen?

De behöver inte titta, gården är stor, de kan leka eller be sina föräldrar om mat.
  • Anonym (LL)

Du har helt rätt ts. Självklart har de andra föräldrarna ansvar för att utfodra sina barn, det är upp till var och en av de andra familjerna att se till att deras barn får mat när de är hungriga. Det ligger INTE på dig. Det vore ju larvigt om du skulle skicka ner mat till 15 ungar bara för att dina barn ska få äta ute. Tycker det låter jättebra att de är ute hela dagarna istället för att sitta inne som så många ungar gör nu för tiden.

Stå på dig ts, alla har ansvar för sitt eget och du har ingen skyldighet att ge de andra mat bara för att det ska vara "trevligt".

• Anonym (A)
    Anonym (***) skrev 2018-06-29 17:20:53 följande:
    Jag är helt övertygad om att TS barn går in och går på toa, men det sammanfaller kanske inte med när det är dags att äta mellis.
    Sedan vet vi inte hur länge barnen är ute, nu handlar detta om mellis, så de äter ju sina andra måltider inne, så du kan nog vara lugn, TS hinner träffa sina barn.

Jag skulle aldrig tillåta mina barn att tigga mat från andra, tycker inte att det är en bra egenskap. Hade mitt barn också velat äta ute, så hade jag skickat med mat själv, inte förväntat mig att någon skulle förse mina barn med mellis.

Håller med
  • Konservativ

Nej, du behöver inte ge mat till andras barn. Du har inte bjudit hem dem. Om de andra barnen blir ledsna eller hungriga så gör det ingenting. Om de blir besvikna är det bara bra. Barn behöver bli besvikna. Finns ingen anledning alls att smussla med maten.

Vill TS bjuda så är det en annan sak, men det vill hon ju inte.

• Anonym (Maya)

Du har absolut ingen skyldighet att skicka ut mat till grannbarnen. Det skulle inte jag göra heller om jag hade samma mellis-system som ni. Har barnen kompisar här hemma bjuds självfallet även de på mellis/mat om de vill ha. Ibland kan dottern komma in och be om att få en korg med mackor/fika och det får hon till sig och max 2-3 andra barn. Är hela områdets barn ute med henne blir svaret att hon får ha picknick en annan gång.

Har själv barn med svåra allergier och ger mat enbart till de barn vars föräldrar bekräftat eventuella allergier. Är så rädd att i misstag råka göra andras barn sjuka.

• Aurora Borrealis

Hade jag gett mitt barn mat framför andra hade jag bjudit de andra, annars låtit barnen äta hemma. Skulle skämmas av att bjuda en person på mat framför andra som inte får utan bara får titta på. Under min värdighet att göra så. Sedan skulle jag inte ens utfodrat två hundar framför 15 andra hundar, utan förstått att det då blir tumult och de övriga vill ha. Jag skulle inte bjudit mina föräldrar på tårta framför andra människor de umgås med och rättfärdat det med "ni andra får be era egna barn om fika om ni vill ha, för jag bjuder minsann bara mina egna". Det är pinsamt beteende att bjuda två av tio så att de andra ser att de inte får!

• Studentpappa
    Aurora Borrealis skrev 2018-06-29 21:57:35 följande:

Hade jag gett mitt barn mat framför andra hade jag bjudit de andra, annars låtit barnen äta hemma. Skulle skämmas av att bjuda en person på mat framför andra som inte får utan bara får titta på. Under min värdighet att göra så. Sedan skulle jag inte ens utfodrat två hundar framför 15 andra hundar, utan förstått att det då blir tumult och de övriga vill ha. Jag skulle inte bjudit mina föräldrar på tårta framför andra människor de umgås med och rättfärdat det med "ni andra får be era egna barn om fika om ni vill ha, för jag bjuder minsann bara mina egna". Det är pinsamt beteende att bjuda två av tio så att de andra ser att de inte får!

Ja och när du är i en bar så köper du givetvis drinkar till alla på hela stället? Det beror ju givetvis på storleken på gården och hur mycket ungar det är där, är jag på stranden slevar då inte jag upp mat till alla ungar som är där utan det får dom äta från sin egen matsäck.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (LL)
    Studentpappa skrev 2018-06-29 22:13:11 följande:

Ja och när du är i en bar så köper du givetvis drinkar till alla på hela stället? Det beror ju givetvis på storleken på gården och hur mycket ungar det är där, är jag på stranden slevar då inte jag upp mat till alla ungar som är där utan det får dom äta från sin egen matsäck.

Helt rätt!
Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?