• Anonym (Mamma)

Inte behöver man väl utfodra kompisarna?

Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.

Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.

En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..

• Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?
  • Anonym (Samma här)

Vi kämpar också för att ungarna ska gå hem till sig själva och äta mellis. Har 2 barn i 10 års åldern, ibland har de 2-3 kompisar vardera de leker med. Blir svettigt att stå och bjuda alla på mellis hela dagarna.

När det var skola var vi stenhårda med att inte ta hem kompisar direkt efter skolan, var och en går hem till sig själv, äter mellis, sen får de bestämma när och var de ska ses, och leka fram till middagen vid 19 då våra barn får komma hem själva.

Leker de med nån som bor längre bort så gör vi ibland undantag.

Nu under sommarlovet är ju barnen oftast ute, då äter de oftast bara lunch och middag, kanske nån glass mellan. Då ät det enkelt att komma överens om att barnen ska vara hemma ex. kl 12, och då komma själva eftersom vi ska äta. Om barnet har en kompis här hemma brukar vi vänta med att äta tills kompisen gått hem. Och ibland bjuda på mat.

Skulle nog inte skicka ut mellis till bara mitt barn som TS beskriver, utan den skulle få komma on och äta.

• Anonym (***)
    Rosaröd skrev 2018-06-30 16:27:00 följande:
    Ja fast jag skrev ju att om man inte ger alla får barnet komma in och äta. Tycker det är onödigt med konflikter man kan undvika eftersom en av mammorna har varit på TS om detta. Jag förespråkar lågaffektivt bemötande i alla lägen speciellt när det gäller barn! Och självklart tycker jag att man ska prata med dom andra föräldrarna om det är ok att bjuda :)
    Varför ska inte TS barn få äta ute om de vill, är det verkligen andra föräldrar som ska bestämma det? Det är väl bättre att barnen lär sig att man kan inte få allt, och att andra inte ska behöva gömma sina saker/mat etc för att andra inte ska bli ledsna.

Sedan när det gäller den mamma som sade till TS, så är det hon som skapar konflikten, eftersom hon anser att andra ska utfordra hennes barn. Vilket är jäkligt snålt av henne. Och då tycker du att TS ska gå henne till möttes och skicka ner mat till alla på gården? Hade den mamman varit smart hade hon föreslagit att föräldrarna kunde skiftas om att ge mellis till barnen, nu visade hon bara sin snåla sida.
  • Anonym (Biobonus)
    Rosaröd skrev 2018-06-30 16:27:00 följande:

Ja fast jag skrev ju att om man inte ger alla får barnet komma in och äta. Tycker det är onödigt med konflikter man kan undvika eftersom en av mammorna har varit på TS om detta. Jag förespråkar lågaffektivt bemötande i alla lägen speciellt när det gäller barn! Och självklart tycker jag att man ska prata med dom andra föräldrarna om det är ok att bjuda :)

Hur gör man då i andra liknande situationer, som lekplatsen eller stranden? Går vi till lekplatsen nära oss känner barnen minst 15 barn vardera. Ska man helt avstå från att ta med fika om man inte kan bjuda alla, eftersom det kan finnas de som inte har råd/får något/har allergier/har godisförbud?
  • Rosaröd
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-30 15:55:59 följande:

Gården mellan husen är också en allmän plats. Barn från andra hus är också välkomna att leka där. Det är inte bakgården i deras trädgård det handlar om. Det kunde tydligen röra sig om upp till 40 barn, alla kan ju inte vara närmaste kompisarna.

Barnen på lekplatsen/stranden/leklandet upplever det säkert orättvist att några barn får mellis/godare mellis än de får och vissa kanske har föräldrar som inte har råd eller tycker det är nödvändigt så situationerna skiljer sig inte åt.

Jag bjuder alltid alla hembjudna vänner på mellis och middag, träffar vi nån vi känner i parken bjuder jag på fika, får barnen nya kompisar på stranden ber jag barnen fråga sina föräldrar om det är ok att de får fika av oss (tänker på allergier och ev middagstid) men i TS fall skulle jag inte bekymra mig. Lekplatsen på gården är att jämställa med vilken lekplats som helst.

Ja men om man bor i ett lägenhetshus, vilket detta verkar vara, blir ju området precis utanför huset barnens "tomt". På allmänna platser kan man ju inte låta barnet komma hem och äta. Och om det nu verkligen rör sig om 40 barn förstår jag inte TS frågeställning! Det säger ju sig själv att man inte ger fika till så många. Om detta stämmer borde TS skrivit detta från början! Sen spelar det ingen roll vad okända barn tycker, detta handlar om kompisar. Jag tycker man ska undvika onödiga konflikter med andra föräldrar om det är möjligt, istället för att hålla på någon princip! Och varför göra kompisar till barnet ledsna när man så enkelt kan undvika detta? Jag förespråkar lågaffektivt bemötande i alla lägen, speciellt när det handlar om barn! Vill/kan man inte bjuda kompisarna så låter man barnet äta inne, jätteenkelt :)
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (Nää) skrev 2018-06-29 15:20:38 följande:

Jag kan tycka att om de bara möts på gården och leker och det inte är avtalat mellan er föräldrar att de ska leka hos er så ska ni inte behöva bjuda på mat om ni inte vill. 

Precis. Tyvärr verkar det vara många föräldrar som räknar med att barnen ska utfodras bara för att de råkar bestämma sig flr att gå hem till en kompis.
  • Rosaröd
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-30 16:37:05 följande:

Hur gör man då i andra liknande situationer, som lekplatsen eller stranden? Går vi till lekplatsen nära oss känner barnen minst 15 barn vardera. Ska man helt avstå från att ta med fika om man inte kan bjuda alla, eftersom det kan finnas de som inte har råd/får något/har allergier/har godisförbud?

Har precis svarat på detta i en annan kommentar. Om man inte är utanför huset där man direkt kan gå in så blir det ju såklart en annan sak. Jag tycker det är jättemärkligt att fira ner fika från balkongen när ens barn står där med kompisar som också vill ha! Och en av kompisarnas mamma har ju också reagerat på detta. Det är ju så enkelt att undvika denna negativa situation genom att låta barnet komma in och äta!
  • Anonym (***)
    Rosaröd skrev 2018-06-30 16:45:41 följande:
    Har precis svarat på detta i en annan kommentar. Om man inte är utanför huset där man direkt kan gå in så blir det ju såklart en annan sak. Jag tycker det är jättemärkligt att fira ner fika från balkongen när ens barn står där med kompisar som också vill ha! Och en av kompisarnas mamma har ju också reagerat på detta. Det är ju så enkelt att undvika denna negativa situation genom att låta barnet komma in och äta!
    Men om de andra barnen också vill äta, då går de väl hem och gör det? Så konstigt att det ska vara TS ansvar
  • Konservativ
    Rosaröd skrev 2018-06-30 16:45:41 följande:
    Så TS barn ska alltså gå in och äta för att de andra inte ska bli avundsjuka? Det är inte så bra att odla sin konflikträdsla och direkt osunt att överföra den på sina barn. De andra barnen kanske blir ledsna eller avundsjuka men det skadar inte dem, tvärtom.
  • Rosaröd
    Anonym (***) skrev 2018-06-30 16:49:43 följande:

Men om de andra barnen också vill äta, då går de väl hem och gör det? Så konstigt att det ska vara TS ansvar

Har aldrig påstått att det är TS ansvar att bjuda kompisarna för det är det inte. Orsakerna till att barnen inte går hem och äter vet vi ingenting om (det kan vara så att familjerna har det dåligt ställt). Men oavsett vad är min poäng att det inte är TS ansvar men jag tycker inte man ska haka upp sig på principer när det skapar så mycket negativitet och dessutom är så enkelt att undvika! Tycker också att det är vanligt sunt förnuft att inte fira ned fikat från balkongen när det står kompisar omkring. Självklart tycker alla barn att detta är spännande.
  • Lillamusen
    Rosaröd skrev 2018-06-30 17:14:36 följande:
    Har aldrig påstått att det är TS ansvar att bjuda kompisarna för det är det inte. Orsakerna till att barnen inte går hem och äter vet vi ingenting om (det kan vara så att familjerna har det dåligt ställt). Men oavsett vad är min poäng att det inte är TS ansvar men jag tycker inte man ska haka upp sig på principer när det skapar så mycket negativitet och dessutom är så enkelt att undvika! Tycker också att det är vanligt sunt förnuft att inte fira ned fikat från balkongen när det står kompisar omkring. Självklart tycker alla barn att detta är spännande.
    Mellanmål för mig är en smörgås eller en frukt. Fika är kakor och kex.

Skulle vad väldigt intresserat att veta vad det är TS barn får att äta?
Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?