• Anonym (fundersam)

    Bonusbarnen dela rum och gemensamma barnen få ett eget?

    Så här är det. Senaste månaderna har bonusbarnen inte velat vara hos mig och deras pappa och deras småsyskon. Gemensam barnen delar rum som är av samma kön och är 7 år och 4 år. Min äldsta skulle verkligen behöva ett eget rum och nu står två rum och vi vet inte om bonusbarnen tänkt komma tillbaka men det verkar inte så då vi fått brev om underhåll och barnbidrag. 

    Så nu i helgen funderar jag på och låta bonusbarnen dela rum och ge mina barn ett varsit som bor här på heltid. 

  • Svar på tråden Bonusbarnen dela rum och gemensamma barnen få ett eget?
  • Anonym (fy)
    Ess skrev 2018-07-02 11:53:33 följande:
    Har de ändå bara kommit vh så bor de inte där och kan likabra träffas ute på stan. När de blir äldre så kanske de klarar av att umgås med människor de inte riktigt drar jämnt med så de kan komma över på middag.

    Dessutom så bor de inte på gatan utan har valt att bo hos den andra föräldern.
    Ess du får mig att vilja kräkas. Jag förundras över hur iskall du är i alla sammanhang där styvbarn nämns. Är du lika iskall i alla dina relationer eller är det bara styvungar som förtjänar den här inställningen?
  • Ester69
    Anonym (mor) skrev 2018-07-02 14:33:17 följande:

    Mkt tar man för givet inser man. Försöker tänka mig in i ett scenario där mina barns far skaffat barn med sin nya kvinna och liksom att våra ungar inte var hans prio ett längre. Så fruktansvärt sorgligt det hade varit.........!


    Varför måste just era barn vara prio ett? ALLA barn borde vara prio ett för en förälder!
  • Anonym (Annat)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-02 15:16:19 följande:

    Nä jag menar bara att jag inte nog inser hur innerligt tacksam jag ska vara att han inte skaffade fler barn än våra. Att jag inte skulle göra det var självklart för jag bestämmer ju själv men det gör ju inte en man. Han lyder nya kvinnan.


    Du skojar?

    I vår familj fattar vi såna beslut gemensamt, om fler barn.

    Och nya syskon ses som något positivt för barnen. Det anser både vi vuxna och barnen själva.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Annat) skrev 2018-07-02 17:39:20 följande:
    Du skojar?

    I vår familj fattar vi såna beslut gemensamt, om fler barn.

    Och nya syskon ses som något positivt för barnen. Det anser både vi vuxna och barnen själva.
    Grattis
  • Ester69
    Anonym (fundersam) skrev 2018-06-30 13:33:51 följande:

    Så här är det. Senaste månaderna har bonusbarnen inte velat vara hos mig och deras pappa och deras småsyskon. Gemensam barnen delar rum som är av samma kön och är 7 år och 4 år. Min äldsta skulle verkligen behöva ett eget rum och nu står två rum och vi vet inte om bonusbarnen tänkt komma tillbaka men det verkar inte så då vi fått brev om underhåll och barnbidrag. 

    Så nu i helgen funderar jag på och låta bonusbarnen dela rum och ge mina barn ett varsit som bor här på heltid. 


    Eftersom det verkar som om dom äldre barnen bara vill bo varannan helg så skulle jag med låta dom dela rum. Och ge dom små varsitt rum.Och att dom skyller på dig att dom inte vill komma kan vara ett svepskäl för dom inte vill säga till deras pappa att dom vill bo hos mamma. Dock tycker jag din man ska prata med dom i helgen och sen göra ändringen efter det.
  • Anonym (Sandra)

    Eftersom bonusar bor där bara deltid så kan de dela rum.Man kan inte få allt i livet .

  • Ess
    Anonym (mor) skrev 2018-07-02 14:33:17 följande:

    Mkt tar man för givet inser man. Försöker tänka mig in i ett scenario där mina barns far skaffat barn med sin nya kvinna och liksom att våra ungar inte var hans prio ett längre. Så fruktansvärt sorgligt det hade varit.........!


    Alla barnen hade väl varit prio ett för honom , det hade bara varit du som tappat mandat att ha något att säga till om i hans familj.
  • Ess
    Anonym (fy) skrev 2018-07-02 16:48:47 följande:
    Ess du får mig att vilja kräkas. Jag förundras över hur iskall du är i alla sammanhang där styvbarn nämns. Är du lika iskall i alla dina relationer eller är det bara styvungar som förtjänar den här inställningen?
    Det ska alltid mjäkas med nästan vuxna individer, passar det inte så behöver de inte komma. Förutsatt att ts inte varit direkt elak mot dem.
    Styvungar är inget jag ville ha så jag hade knappast gråtit om de valt flytta till andra sidan jordklotet.
  • Anonym (Sandy)

    Tycker att det är fullt rimligt att bonusbarnen får dela rum. Kommer de bara vh känns det lite konstigt att ni ska ha två tomma rum stående större delen av tiden.

  • Anonym (fy)
    Ess skrev 2018-07-02 18:39:27 följande:
    Det ska alltid mjäkas med nästan vuxna individer, passar det inte så behöver de inte komma. Förutsatt att ts inte varit direkt elak mot dem.
    Styvungar är inget jag ville ha så jag hade knappast gråtit om de valt flytta till andra sidan jordklotet.
    Det ska alltid mjäkas med vuxna kvinnor som skaffar män med barn sen innan, passar det inte behöver de inte bo där. 
    Styvmammor är inget jag ville ha så jag hade knappast gråtit om de valt att flytta till andra sidan jordklotet. 
  • Anonym (Annat)

    Jag blir så förundrad av en del inlägg här. Det får mig att fundera över hur olika familjer kan fungera.

    Vår familj, som består av mig + sambo + bio- och bonusbarn i olika varianter, där är det sambon och jag som är de vuxna personerna som har vuxenansvar för familjen, att den någorlunda fungerar. Stora beslut (flytt, fler barn osv) fattar vi gemensamt. Ingen av oss dikterar sånt för den andra.

    Vi har ansvar för att lyssna in och ta hand om barnen i familjen. Barnen i familjen har alla samma värde. De är alla lika värdefulla. Och kommer alla på första prio-plats. Jag skulle nog säga att vi vuxna också är på första plats. Alla individer i vår familj är värdefulla och ska räknas med.

    Våra barn (och vi vuxna) har önskningar och behov. Ibland krockar de. Då är det främst upp till oss vuxna att bedöma vilka behov som är starkast och behöver prioriteras i varje situation.

    Är det här unikt eller konstigt? Jag trodde det var ungefär så här som "alla" tänkte. Jag måste vara väldigt blåögd.

  • Ess
    Anonym (fy) skrev 2018-07-03 07:05:45 följande:
    Det ska alltid mjäkas med vuxna kvinnor som skaffar män med barn sen innan, passar det inte behöver de inte bo där. 
    Styvmammor är inget jag ville ha så jag hade knappast gråtit om de valt att flytta till andra sidan jordklotet. 
    De vuxna kvinnorna betalar för sitt boende och är i in fulla rätt att bestämma både hur rummen ska fördelas och att bo där.
    Passar det inte så kan ungarna hålla sig borta.
  • Anonym (fy)
    Ess skrev 2018-07-03 07:51:00 följande:
    De vuxna kvinnorna betalar för sitt boende och är i in fulla rätt att bestämma både hur rummen ska fördelas och att bo där.
    Passar det inte så kan ungarna hålla sig borta.
    Barnen har rätt till sina föräldrar och föräldrar har skyldighet att ta hand om sina barn både ekonomiskt och känslomässigt.

    Passar det inte nya kvinnan att mannen har barn så kan hon hålla sig borta!
  • Ess
    Anonym (fy) skrev 2018-07-03 07:54:24 följande:
    Barnen har rätt till sina föräldrar och föräldrar har skyldighet att ta hand om sina barn både ekonomiskt och känslomässigt.

    Passar det inte nya kvinnan att mannen har barn så kan hon hålla sig borta!
    Passar det inte mannen eller ungarna så kan de flytta. Gäller det äldre ungar så ligger det närmst tillhands att de flyttar tll eget där de kan diktera sina egna villkor.
    Helt ärligt så är det skönt att slippa dem och påtvingat glättigt umgänge, som jag tvivlar på att någon mer än möjligtvis föräldern uppskattar.
  • Anonym (fy)
    Ess skrev 2018-07-03 16:12:17 följande:

    Passar det inte mannen eller ungarna så kan de flytta. Gäller det äldre ungar så ligger det närmst tillhands att de flyttar tll eget där de kan diktera sina egna villkor.

    Helt ärligt så är det skönt att slippa dem och påtvingat glättigt umgänge, som jag tvivlar på att någon mer än möjligtvis föräldern uppskattar.


    Passar det inte styvkärringen kan hon flytta. Styvkärringen borde rimligen vara vuxen och självförsörjande så då ligger det närmst tillhands att hon flyttar till eget där hon kan diktera sina egna villkor.

    Helt ärligt är det så skönt att slippa henne och påtvingat umgänge, som jag tvivlar på att någon mer än möjligtvis mannen uppskattar.
  • Anonym (Sandy)

    Herregud så barnsliga ni är båda två... Tycker ni inte att det börjar gå lite off topic här? Det där har ju egentligen inget att göra med just ts situation.

  • Ess
    Anonym (fy) skrev 2018-07-03 16:20:14 följande:
    Passar det inte styvkärringen kan hon flytta. Styvkärringen borde rimligen vara vuxen och självförsörjande så då ligger det närmst tillhands att hon flyttar till eget där hon kan diktera sina egna villkor.

    Helt ärligt är det så skönt att slippa henne och påtvingat umgänge, som jag tvivlar på att någon mer än möjligtvis mannen uppskattar.
    Varför ska hon flytta, passar det inte mannen så vet han vart dörren är. Passar det inte barnen heller så vet de också vart dörren finns.

    Eftersom mannen uppskattar hennes umgänge så får de bortskämda ungarna hålla sig borta tills de lärt sig bete sig som folk.
  • Ess
    Anonym (Sandy) skrev 2018-07-03 18:19:10 följande:

    Herregud så barnsliga ni är båda två... Tycker ni inte att det börjar gå lite off topic här? Det där har ju egentligen inget att göra med just ts situation.


    Ungarna vill inte komma på umgänge så då får pappan träffa dem utanför bostaden.
  • Anonym (Hmmhmm)
    Ess skrev 2018-07-02 18:39:27 följande:

    Det ska alltid mjäkas med nästan vuxna individer, passar det inte så behöver de inte komma. Förutsatt att ts inte varit direkt elak mot dem.

    Styvungar är inget jag ville ha så jag hade knappast gråtit om de valt flytta till andra sidan jordklotet.


    Tror nog inte dina styvungar ville ha en styvmamma som dig heller. Tycker dock att felet ligger hos din man som valt en kvinna som föraktar hans barn på det sättet.
  • Ess

    Vem bryr sig om vad de tycker och tänker. Så länge jag slipper dem så är jag nöjd.

    Han får träffa dem när han vill, bara jag slipper följa med.

Svar på tråden Bonusbarnen dela rum och gemensamma barnen få ett eget?