• Anonym (*)

Menskopp

Nyfiken på menskopp. Ni som testat hur fungerar det?

• Svar på tråden Menskopp
  • Anonym (inte bara positivt)

Jag är inne på mitt andra försök med menskopp. Hade en i några månader i 19 års åldern och nu 10 år senare har jag en sen ett år tillbaka.

Fördelarna är att det blir billigare och miljövänligare i längden. Det blir heller inte varmt som med bindor på sommaren och man står inte med skräp efter varje toabesök som man måste göra sig av med hemma hos folk. det är väldigt skönt de dagar man har sparsam mens att veta att man är skyddad hela dagen.

Nackdelarna för mig är att det visserligen inte blir torr inuti, men utanpå eftersom allt blockeras av koppen, vilket gör mig öm efter någon dag av i och uttag. Jag har också under hela den här tiden fram tills nu haft kopparspiral vilket givit mig en så riklig mens att jag behövt tömma varannan timme, alltså har det blivit många i och uttag. Den har även läckt vissa nätter pga den rikliga mensen vilket gjort att jag känt mig tvungen att ha binda. Nu har jag bytt till p-piller så det blir nog bättre nu.

Det känns inte superroligt att tömma koppen ute heller, men där går det att hitta på rutiner som underlättar. En sista sak är att sen jag födde barn så är min livmodertapp väldigt låg och jag är trots försäkran från kopptillverkare orolig över att tappen ska sjunka ännu lägre av koppanvändandet. Ett annat problem med låg tapp är också att den delvis kan ligga i koppen vilket gör att man måste tömma oftare.

Trots alla mina (obs! personliga) nackdelar så föredrar jag kopp framför bindor och tampong. Jag är också sugen på tygbindor och trosskydd som komplement.

• Anonym (Emma)

Kan man ha sex med menskoppen i?

• Anonym (Koppan)
    Anonym (Emma) skrev 2018-07-01 16:40:25 följande:

Nej inte vaginala samlag iaf med de vanliga menskopparna på marknaden, de ligger an mot slidväggarna inte så långt in i sidan. Om man skulle ha penetrerande samlag skulle undertryck släppa och blodet skvalpar ur när penis trycker koppen åt sidan.

Jag har dock hört om de som använder cervixpressar som menskopp, då ska det fungera bra att ha samlag.
  • Anonym (Koppan)
    Anonym (Emma) skrev 2018-07-01 16:40:25 följande:

Nej inte vaginala samlag iaf med de vanliga menskopparna på marknaden, de ligger an mot slidväggarna inte så långt in i sidan. Om man skulle ha penetrerande samlag skulle undertryck släppa och blodet skvalpar ur när penis trycker koppen åt sidan.

Jag har dock hört om de som använder cervixpressar som menskopp, då ska det fungera bra att ha samlag.
  • Butterfly83

Jag började använda menskopp för snart tio år sedan och jag skulle aldrig mera gå med på att avända binda eller tampong. Det var lite jobbigt de första gångerna jag skulle lägga in den men det tog inte många gånger innan blivit van. 

Här har räknas upp alla fördelar med den redan så jag vill inte skriva samma saker på nytt. Kan tillägga att alla mina vänner först var skeptiska när jag försökte berätta hur behändig koppen är En efter en vågade de ändå pröva på och i dagens läge använder de inget annat.

• Anonym (...)

Jag är inte ett dugg imponerad över menskoppen, tycker tvärtom att den är riktigt dålig.

När den sitter i slidan trycker den konstant på urinröret vilket gör att man konstant känner sig kissnödig, men eftersom den trycker på urinröret så är det väldigt svårt att tömma blåsan. Strålen blir svag och ryckig och det blir alltid en massa urin kvar i urinblåsan och urinröret. Kisset i urinröret rann ut i trosan så fort man lämnar toaletten och kisset som blev kvar i urinblåsan gav en urinvägsinfektion i samband med varje mens

• Iowhannah
    Anonym (...) skrev 2018-07-01 18:19:57 följande:

Jag är inte ett dugg imponerad över menskoppen, tycker tvärtom att den är riktigt dålig.

När den sitter i slidan trycker den konstant på urinröret vilket gör att man konstant känner sig kissnödig, men eftersom den trycker på urinröret så är det väldigt svårt att tömma blåsan. Strålen blir svag och ryckig och det blir alltid en massa urin kvar i urinblåsan och urinröret. Kisset i urinröret rann ut i trosan så fort man lämnar toaletten och kisset som blev kvar i urinblåsan gav en urinvägsinfektion i samband med varje mens

Det låter som att du antingen hade för stor kopp eller satte i den fel.
  • Anonym (Koppan)
    Iowhannah skrev 2018-07-01 18:32:49 följande:

Eller så funkade just menskopp inte alls för hennes kropp, det finns faktiskt saker som inte funkar för alla.
  • Anonym (Road)
    Anonym (Hm) skrev 2018-06-30 21:32:22 följande:

Känns inte helt fräscht med uppsamlat blod som man går runt med och måste tömma ut. Dock ekonomiskt alternativ jämfört med tampong och bindor

Hahaha var tror du blodet tar vägen med en tampong? Att det på något magiskt vis trollas bort?
  • Anonym (...)
    Iowhannah skrev 2018-07-01 18:32:49 följande:

Nej, var den mindre så rann allt blod ut på sidorna av koppen.
Svar på tråden Menskopp