Menskopp
Nyfiken på menskopp. Ni som testat hur fungerar det?
Nyfiken på menskopp. Ni som testat hur fungerar det?
Jag har ett lättare framfall efter min senaste förlossningen och blev rekommenderar menskopp av min barnmorska då tampong bara glider ut. Tyvärr händer samma sak med menskoppen, och det är verkligen inte bekvämt när piggen sticker ut. Hatar binda, men det är väl bara att härda ut. Inget annat fungerar ju...
Tråkigt att höra, använder du den särskilda modellen just för framfall? Det finns en som är gjord för just det nämligen.
Japp och enstaka gånger kan man hälla ut innehållet och stoppa in igen, vissa torkar av med papper. Det sa min gynekolog iaf.
Man har den också under natten gissar jag? Är det någon som haft några problem med det?
För mig har det inte funkat på natten. Då har den åkt upp långt och varit supersvår att få ut.
Jag gillar tyvärr inte menskoppen alls. Har en mooncup och den läcker oftast även om den inte är full. Känner mig betydligt säkrare med tampong.
Menskopp är nog bland det bästa jag börjat med. Första gången jag köpte en kopp så fick jag inte in den hur jag än försökte, gav upp och köpte en ny mjukare ett år efter och då gick det utan problem. Det tar ändå en del övning innan det börjar flyta och det är väldigt individuellt med läget. För mej läcker den inget alls, inga problem att sova med heller. Speciellt sommartid är det skönt att slippa äcklig binda när det är varmt.
Personligen skulle jag inte rekommendera att testa när man inte har mens, för iaf för mej så lägger den inte sej till rätta då utan trycks ut. Piggen klippte jag bort direkt, för den skavde som f*n.
Det finns ju olika sorter jag har den första menskoppen som kom.. Sesda har ju både apoteket och Coop börjat sälja.. Men jag skulle tippa på att du helt enkelt behöver en annan model och/eller storlek
Har provat under två dagar,, första dagen blev att jag fick klippa naglarna annars så nöp jag mig själv och det gjorde skit ont, för övrigt kändes det lite som jag försökte "fista" mig själv när man satte in den, fick sätta in den en gång till för den klämde på urinblåsan så att jag blev extremt kissnödig, väl på plats var den helt ok.
Jobbig att få ut när den väl hade varit på plats där inne, då blev det igen att man nyper sig själv, blev lite orolig att den har sugit sig fast..
Det står att man ska koka den men jag va olydig och tvättade med en droppe intim tvål och sköljde noga, ack, fick svampinfektion och det va det, har inte använt den igen.. ska ge den en ny chans om nån månad. då ska jag koka den. dock det känns inte som man spar på miljön, med tanke på att jag brukar typ bara använda 2 tamponger under min mens,, koka en menskopp verkar ju vara mindre miljö tänk?
Har provat under två dagar,, första dagen blev att jag fick klippa naglarna annars så nöp jag mig själv och det gjorde skit ont, för övrigt kändes det lite som jag försökte "fista" mig själv när man satte in den, fick sätta in den en gång till för den klämde på urinblåsan så att jag blev extremt kissnödig, väl på plats var den helt ok.
Jobbig att få ut när den väl hade varit på plats där inne, då blev det igen att man nyper sig själv, blev lite orolig att den har sugit sig fast..
Det står att man ska koka den men jag va olydig och tvättade med en droppe intim tvål och sköljde noga, ack, fick svampinfektion och det va det, har inte använt den igen.. ska ge den en ny chans om nån månad. då ska jag koka den. dock det känns inte som man spar på miljön, med tanke på att jag brukar typ bara använda 2 tamponger under min mens,, koka en menskopp verkar ju vara mindre miljö tänk?
nej, enligt instruktionerna ska man ju koka den varje dag? alltså varje gång man tar ut och tömmer den för att undvika TSS. missförstod jag detta?
aha, men va bra, tyckte det verkade lite jobbigt att behöva koka den varje dag. måste bara lista ut en lämplig tvål, fast enbart vatten kanske är nog.
Jag sköljer också bara med vatten.