Menskopp
Nyfiken på menskopp. Ni som testat hur fungerar det?
Nyfiken på menskopp. Ni som testat hur fungerar det?
Men är det inte större risk att den fastnar då?
Nope. Den sitter på plats mha ett vakuum, för att ta ut den så krystar man lite tills man kan släppa in luft och sedan dra ut den.
De första gångerna är det lite svårt att sätta in den rätt och få ut sen smidigt, men man lär sig snabbt. Personligen tycker jag att menskopp är både bekvämare och fräschare än engångsprodukter.
Hur funkar det de dagar man inte blöder så mycket? Jag blir irriterad av tampong då så använder binda de sista dagarna. Tänkte om man blir irriterad av menskoppen också vid mindre blödningar.
Hur funkar det de dagar man inte blöder så mycket? Jag blir irriterad av tampong då så använder binda de sista dagarna. Tänkte om man blir irriterad av menskoppen också vid mindre blödningar.
Jag har använt monthly cups menskopp sen december. Hade problem med återkommande bakteriell vaginos när jag använde tampong men har inte haft några problem sen menskoppen. Tror att tampongerna torkade ut för mycket innan. Funkar fint både när jag blöder mycket och minimalt, enda som skiljer är hur ofta man tömmer. Tog några gånger att få in tekniken men nu går det enkelt.
Jag har använt menskopp säkert 15 år nu. Är inne på min andra kopp...
Jag lider dessutom av urinläckage å där hjälper även koppen till. Har fått det förklarat av min barnmorska att menskoppen fyller ut livmodern å puttar urinblåsan på plats, det gör att vissa typer av läckage kan förhindras mrd koppen. Eftersom den inte torkar ut eller skadar slidan på något sätt använder jag den vid tuffa löppass eller träningspass med mycket hopp å på så vis slipper jag läckage.. Vissa dagar i cykeln har jag kraftiga flytningar då använder jag oxå koppen för att slippa trosskydd eller kladd i trosan.. Funkar alltså till mycket den lilla koppen..,!
Finns några olika märken har jag sett, Är det nån större skillnad?
Jag har använt Lunette i tio år nu. Fungerar jättebra, men tyckte det var svårt att få in den i rätt läge först. Spände mig, det gjorde ont och den läckte. Tog ett par menstruationer innan jag fick in snitsen, och sen har det varit toppen.
Jag har haft menskopp sen jag gjorde lumpen och har efter det aldrig känt mig hindrad av att ha mens. Kan bada, sola och springa helt utan att tänka på att jag har mens. Jag tömmer morgon och kväll i duschen, en dag under varje cykel kan jag behöva tömma mitt på dagen också. Var tidigare känslig för UVI, inte haft på säkert 15 år nu. Menskopp är toppen.
Bästa köpet jag gjort tror jag!
Innan jag började med menskopp körde jag 100 % med bindor, och hade i princip alltid svamp i slutskedet av min menstruation. Sen är ju binda ganska obekvämt, klistret på vingarna drar i hårstrån osv. Jag vägrade tamponger då jag var livrädd att snöret skulle gå av. Jag var därför något skeptisk mot menskoppen, kändes läskigt att stoppa in den utan att ha ett snöre där! Men jag hade nyligen fått ett jobb där jag är ute till skogs/lantligt utan tillgång till toa och behövde ett mensskydd som kunde hålla hela dagen.
Jag köpte min menskopp från monthly cups och körde den tillsammans med trosskydd i början eftersom jag var rädd för läckor. Det tog några menstruationer innan jag fick in rutinen men nu är min menskopp min bästa vän en vecka i månaden! Numera kan jag variera mellan menskopp och tygbindor/tygtrosskydd och har inte haft svamp sedan jag bytte till detta! Att jag ibland har tygbindor är för att jag ibland blir gasig av menskoppen, och då kan det vara skönt att sova en natt med binda som är snäll mot kroppen. Men jag skulle aldrig vilja byta tillbaka till vanliga bindor!
En annan positiv effekt var att för mig verkar menskoppen minska min mensvärk! Tidigare levde jag på Ipren /Alvedon hela menstruationen men nu kanske jag bara tar en Alvedon första dagen!
Dessutom sparar man på både miljö och pengar!