• AAAN89

Min man anmäld till soc

Min man var på stranden med min dotter, 2 år, för 2 dagar sen och han hade även med sig sin kompis och dennes son. Min lämnade min dotter på en stol och gick på toaletten lite längre bort och han sa till sin kompis att hålla koll på henne tills han kom tillbaka. Kompisen satt bara några meter bort, och min dotters dagis fröken var där. Hon har då ringt soc och anmält min för att ha lämnat henne!! Hon är en sån som alltid frågar oss en massa saker, om vi jobbar och hur vi jobbar, upprepade frågor heeela tiden. De andra personalen är inte sån utan bara hon! Nu undrar jag vad som kommer att hända för detta är ju helt sjukt! Vi lämnat ALDRIG våran dotter ensam, inte ens sekunder!

• Svar på tråden Min man anmäld till soc
  • Tom Araya
    Anonym (C) skrev 2018-07-20 17:50:24 följande:

Du tror inte att hon kan ha menat att även kompisen var lite väl långt bort från barnet? Om ditt barn var nära vattnet och kompisen, som satt några (hur många?) meter bort, även hade sitt eget barn att hålla ögonen på så hade jag nog också kunnat tycka att det var en onödig risk att ta. Att få ansiktet under ytan och dra in vatten i lungorna är lätt hänt och går fort när man bara är två år gammal.
    Ja, shit! Förvånad

Familjer med fler än ett barn per vuxen måste då också ha med hjälp med barntillsynen när de åker och badar, annars är det livsfarligt och soc rycker in... Drömmer
  • Anonym (o)
    Tom Araya skrev 2018-07-20 20:28:13 följande:
    Ja, shit! Förvånad

Familjer med fler än ett barn per vuxen måste då också ha med hjälp med barntillsynen när de åker och badar, annars är det livsfarligt och soc rycker in... Drömmer
    Man lär barnen att vid vatten håller man ihop och låter inte ungarna springa hur som helst.
  • Anonym (C)
    Tom Araya skrev 2018-07-20 20:28:13 följande:
    Ja, shit! Familjer med fler än ett barn per vuxen måste då också ha med hjälp med barntillsynen när de åker och badar, annars är det livsfarligt och soc rycker in...

Vi vet inte hur nära vattnet barnet var, hur långt ifrån kompisen satt, hur gammalt kompisens barn är eller var det befann sig. Det är mycket möjligt att allt var i sin ordning men det är också möjligt att det inte var det.
  • Anonym (dumheterärdumheter)
    Anonym (o) skrev 2018-07-20 00:50:35 följande:
    längre än två meter bort ska man inte vara om det är ett så litet barn och vatten.
    Själv är jag en ansvarsfull förälder och knyter alltid fast mitt barn vid ett träd när det är vatten i närheten.
  • Anonym (Coline)
    Anonym (dumheterärdumheter) skrev 2018-07-21 09:10:10 följande:

Själv är jag en ansvarsfull förälder och knyter alltid fast mitt barn vid ett träd när det är vatten i närheten.

Jag med. Plus sätter på en munkorg så att ungen inte äter sand eller biter en förbipasserande.
  • Anonym (Fallerallera)

Hej Hon behöver ordentlig tillsägelse.Helst via domslut där de dömer för ärekränkning samt betala böter till dig

• Anonym (Klara)
    Anonym (Vittna?) skrev 2018-07-19 20:11:04 följande:

Ingen aning om hur sånt där går till egentligen..

Men mannens kompis får väl vara med och prata med soc/vittna..? Sen beror det väl på hur långt bort han satt. "Några meter"... Är stor skillnad på typ 3 meter eller 25 meter.

Helt rätt "hålla koll på" kan betyda väldigt mycket olika saker.

Ts, du var ju inte där om jag förstår saken rätt? Då har du ju bara hört pappans version av det hela och han var ju inte heller där under tiden han befann sig inne på toaletten. Hur länge var han borta? Hur långt ifrån satt kompisen? Som någon annan skrev, vilken typ av stol satt flickan i? Och sedan är det väldigt stor skillnad på att aktivt titta på ett barn och vara redo att när som helst lyfta på häcken för att springa fram och hjälpa flickan om något händer, än att ex sitta nedböjd och flippra med sin mobil eller ligga och blunda och sola och kanske lyssna på musik.

Visst kanske är förskolläraren lite överdriven, men då är det här ju lätt avklarat, men ts du måste komma ihåg att det är pg omtanke om barnen som hon agerar så här - det är inte för att sätta dit föräldrar (det kunde hon göra mycket lättare på andra sätt, ex genom att klaga på sen hämtning, lämnande av sjuka barn på förskolan etc).
  • Anonym (Ja)
    AAAN89 skrev 2018-07-19 21:51:51 följande:

Tack!! Dem ringde oss idag och sa att vi skulle på möte imorgon! Mår så dåligt över detta och jag är helt chockad då vi verkligen ALDRIG lämnat vår dotter ensam! Hon är 2 år liksom!!

Hur gick det?
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Klara) skrev 2018-07-21 17:17:48 följande:

Helt rätt "hålla koll på" kan betyda väldigt mycket olika saker.

Ts, du var ju inte där om jag förstår saken rätt? Då har du ju bara hört pappans version av det hela och han var ju inte heller där under tiden han befann sig inne på toaletten. Hur länge var han borta? Hur långt ifrån satt kompisen? Som någon annan skrev, vilken typ av stol satt flickan i? Och sedan är det väldigt stor skillnad på att aktivt titta på ett barn och vara redo att när som helst lyfta på häcken för att springa fram och hjälpa flickan om något händer, än att ex sitta nedböjd och flippra med sin mobil eller ligga och blunda och sola och kanske lyssna på musik.

Visst kanske är förskolläraren lite överdriven, men då är det här ju lätt avklarat, men ts du måste komma ihåg att det är pg omtanke om barnen som hon agerar så här - det är inte för att sätta dit föräldrar (det kunde hon göra mycket lättare på andra sätt, ex genom att klaga på sen hämtning, lämnande av sjuka barn på förskolan etc).

Hörrudu Klara, det där kan du ju inte säga. Skulle inte förskollärare vara som vilka andra människor som helst? Teoretiskt sett så SKA en orosanmälan bero på omtanke om barnet men i verkligheten finns det människor som använder det för att trakassera familjer på olika sätt, det kan vara en sur granne, Bitter släkting eller en människa som helt enkelt är psykiskt störd. Och förskollärare och andra med anmälningsplikt är inte alltid professionella med gott omdöme. Det händer faktiskt att förskollärare är både pedofiler och utövar psykiskt eller fysiskt våld. Även dessa människor kan ha en störning. Förstår man inte det är man nog väldigt ung och oerfaren.

Det är möjligt att förskolläraren menade väl och det är mycket möjligt att ts har fog för att säga att denna trakasserar henne. Det är inte som att sånt inte förekommer.
Svar på tråden Min man anmäld till soc