• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • LLW
    regina87 skrev 2019-01-06 21:42:29 följande:

Okej tack. Ja det känns både spännande och skrämmande. Hur många besök får man räkna med att gå på under 1 försök ? Det som jag är nervös över är äggplocket.. hade helst velat va sövd genom den grejen..

Du kommer få gå på iallafall 2 ultraljud för att kolla så att äggblåsorna utvecklas som dom ska. Ev ett möte innan för att gå igenom sprutor om ni inte redan gjort det. Sedan äggplocket och en ev återföring.

Jag bad att få bli sövd under plocket, och även om det inte är standard så gick det att göra. Sån himla lättnad.
  • Elcca
    regina87 skrev 2019-01-06 21:42:29 följande:

Okej tack. Ja det känns både spännande och skrämmande. Hur många besök får man räkna med att gå på under 1 försök ? Det som jag är nervös över är äggplocket.. hade helst velat va sövd genom den grejen..

Man brukar iaf få gå ett par gånger på UL under behandlingen. Vissa får ta blodprover under behandlingen oxå.

Äggplocket är alla nervösa inför. Och dom som jobbar där är väl medvetna om det. Man får väldigt fint stöd den dagen och man kan får båda smärtlindring och lugnande om man vill. Första äggplocket tag jag bara smärtlindring och andra tog jag både och. Det skulle jag rekommendera alla att göra! Sen är det ju väldigt olika hur ont och svullen man är, beroende på hur mycket äggblåsor man utvecklar.
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2019-01-06 10:27:21 följande:

Hoppat över till en annan tråd eftersom nästan alla plussat här nu. Ville bara titta in och säga lycka till på ultraljudet Akira Öken! <3

Tack så mycket och lycka till! Hoppas att vi ses sen i en gravid-tråd! Kram
  • Akira Öken
    Sasso122 skrev 2019-01-06 19:22:41 följande:

Ja, det är nästan så att jag längtar till att få sätta igång med sprutorna, haha

Mm, humöret kan verkligen åka berg och dalbana. Igår fick min stackars sambo känna på det rejält... Hoppas du känner dig bättre idag :)

Ja! Och det är ju också ytterligare ett stort steg på vägen! Tänker att det inte är så synd om sambon, utan att det blir en del i processen som den andra parten får ta ett större ansvar för genom att stå för stabiliten när hormonerna löper amok. :) Jag mår bättre idag! Men har väl inte varit på mitt allra bästa humör.
  • Etta
    Elcca skrev 2019-01-06 21:25:31 följande:

Vi verkar vara några kvart här som kämpar! :)

Skit att det gick dåligt vid senaste behandlingen. Hoppas på mycket bättre resultat denna gången! Håller tummar o tår!

Vi har gjort 2 behandlingar, fick ut bra med ägg båda gångerna och vi har gjort icsi vid båda gångerna. Första behandlingen blev jag överstimulerad så vi fick vänta ett tag till vi kunde göra första insättningen. Fick 2 blastisar till frysen. Fick ett tidigt plus på första insättningen, mitt första pluss och enda pluss. Dock fick jag mens RD 15 och negativt på test, så det va en kemiskt graviditet.

Efter 2:a behandlingen fick jag tillbaka ett 5 dagars färskt och 2 gick till frysen. Den sista av dom frysta ska jag förhoppningsvis få tillbaka på onsdag!

Låter väldigt likt hur det varit för oss ja! Jag har under dessa gånger fått plus två gånger som sedan blivit minus och blödning inom ett par dagar :( Dels första färskförsöket och sen andra FET på den behandlingen.

Jag har en dotter som blev till via ivf (ICSI) för snart fyra år sedan (då andra färskförsöket) så har lyckats bli gravid och behållit graviditeten en gång, men nu känns det ju hopplöst! Dock sa läkaren till mig att det är positivt att jag blivit gravid nu även om det varit tidigt missfall/kemisk graviditet så försöker hålla fast vid det!
  • My102
    Elcca skrev 2019-01-06 18:55:32 följande:

Eller så börjar vi som Inte plussat skriva mer igen! :) jag ska snart göra min femte instättning, om nu blastisen överlever. Vart är ni i era behandlingar?

Vi har gjort ett ET och två FET, kemisk graviditet nu sista gången. Vi har det riktigt tufft nu och kommer troligen behöva mer tid att återhämta oss om det inte tar kål på oss fullständigt. Hoppas såklart inte på det sistnämnda. Vi körda två FET månaderna efter varandra och det var intensivt. Nu i efterhand skulle jag nog ha avvaktat en månad i mellan. Det blev ingen som ingen återhämtning innan vi skulle påt igen, det är ju väldigt pysisk påfrestande.

I mitt drömsenario så gör vi FET igen (har två kvar i frysen) i slutet på januari och att jag får sätta tillbaka båda två. Men vi behöver ju vara två om det och min sambo är inte där än känslomässigt. Så det dröjer nog innan vi gör FET.
  • Percafluviatilis
    LLW skrev 2019-01-06 11:13:01 följande:

Vilken hänger du i nu? Har inte heller plussat, och de flesta trådarna jag brukade skriva i är halvt övergivna då så många hoppat över till gravidtrådarna.

Ja, det blir ju så och jag blir mer och mer hopplös för varje tråd. Så sorgligt att hela tiden vara den enda som blir kvar. Hur som helst minns jag inte vad den heter, ivf våren 2019 kanske. Inte så aktiv överhuvudtaget längre. Vi har en liten paus nu efter fyra misslyckade återföringar med fem fina embryon. Har tre kvar i frysen och ska göra hysteroskopi innan eventuell återföring och känner att en vila var på sin plats. Fem IVFer på ett år tär en del :|
  • My102
    Percafluviatilis skrev 2019-01-07 06:49:50 följande:

Ja, det blir ju så och jag blir mer och mer hopplös för varje tråd. Så sorgligt att hela tiden vara den enda som blir kvar. Hur som helst minns jag inte vad den heter, ivf våren 2019 kanske. Inte så aktiv överhuvudtaget längre. Vi har en liten paus nu efter fyra misslyckade återföringar med fem fina embryon. Har tre kvar i frysen och ska göra hysteroskopi innan eventuell återföring och känner att en vila var på sin plats. Fem IVFer på ett år tär en del :|

Känner igen mig :( vi fick totalt 5 fina embryon varav 4 i frysen. När är ni igång igen tror du? Har du fått några mediciner eller andra hjälpmedel vid återföring? Så som intralipid dropp, kortison, fragmin?
  • My102

Jag sitter och funderar på en grej som jag stör mig lite på. Ventilerar mig här :)

Vi har det som sagt tufft i relationen efter misslyckade FET i december. Mannen är avståndstagande och inte ?go? alls. Visst det är puss godmorgon och godnatt osv men han stänger lixom av. Vilket han svarar på att det är för att han har det jobbigt, ja så får det ju vara då. Vi är alla olika och han behöver uppenbarligen mer tid än jag för att återgå till normal status efter att ha sörjt klart. Men han är definitivt inte sig själv eller som han brukar vara, som vi brukar vara tillsammans.

Vid återföringen i slutet av november så skjutsade min kompis mig till kliniken (30 mil bort). Jag pallade inte att åks tåg, vilket tar en hel dag (sinnes) men så är det. Min kompis erbjöd sig och tyckte att det skulle va kul att följa med eftersom hon ändå inte skulle jobba. Jag tackade och tog emot och betalade för bensinen. Min sambo kunde inte komma ifrån arbetet.

Tydligen har min sambo dåligt samvete gentemot min kompis, att hon körde ner mig och att han inte gjorde det (jag hade kunnat köra själv också men man vet ju aldrig utgången så då tyckte min kompis att det var bäst vi tog hennes bil så hon körde, hennes bil är även billigare att köra)

Så min sambo köpte en present till henne för dryga 1000 kr (ett presentkort) det har han sagt sen dag 1 han skulle göra som tack för hjälpen. Jag tycker att det är fint gjort av honom. Han har nu gett presenten. Och han lyfter min kompis till skyarna. Det får mig att känna mig smått värdelös, jag vet inte varför, jag mår väl inte heller hundra.

Samtidigt blir jag konfunderad över hans beteende mot mig. Han har dåligt samvete gentemot henne men verkar kunna behandla mig som nåt som är ?i vägen?.

I dont know.. känns bara som att jag vill skrika ?SE MIG?.. men det går inte nu för då brakar han väl ihop eller nåt.

• Raggie
    LLW skrev 2019-01-06 21:55:09 följande:

Du kommer få gå på iallafall 2 ultraljud för att kolla så att äggblåsorna utvecklas som dom ska. Ev ett möte innan för att gå igenom sprutor om ni inte redan gjort det. Sedan äggplocket och en ev återföring.

Jag bad att få bli sövd under plocket, och även om det inte är standard så gick det att göra. Sån himla lättnad.

Okej känns skönt att veta lite. Då vet jag att jag kan gå bli sövd då om jag nu skulle vilja det.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018