• Farfar blå

    Ska sk kamphundar förbjudas?

    Nu har en människa fått sätta livet till efter att ha attackerats av en sk kamphund. Tragiskt och i t.ex Danmark har vissa raser av den typen blivit förbjudna så bör vi följa efter? Köper inte det vanliga snacket om att det är ägarnas fel och att dom är hur gulliga som helst för nu snackar vi framavlade gener sedan många generationer.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska sk kamphundar förbjudas?
  • Madicken Madicken

    Helt otroligt att en bild INTE säger mer än tusen ord....

    Men det är väl familjeliv i ett nötskal....

    Som vanligt....

    Bilderna visar kamphundar. Alla de hundraserna på bilderna har kommit till för att bli kamphundar.

    Hundar alla anser vara helt normala familjehundar. Hundraser ni inte trodde var kamphundar.

    Kamphund kommer av ägaren. Hur en hund blir har med ägaren att göra.

    Okunniga människor ska inte lägga sig i sådant de inte begriper.

    Jag skulle aldrig drömma om att blanda mig i ämnen där jag har noll kunskap men i denna tråden verkar det bara finnas sådana människor.

  • LFF

    Problemet är att alldeles för många människor köper hund med hjärtat istället för med hjärnan. Om de la ner en 10-del av tiden de lägger på att hitta den bästa teknikprylen när de ska köpa hund så skulle vi ha en betydligt bättre situation med rätt hund hos rätt ägare.

    En kamphund (= en hund tränad för kamp) ska aldrig någonsin gå på en människa. Deras aggressivitet ska enkom gå på andra hundar. Att det denna gång var en pojke som hunden gick på har ingenting med rasen i sig att göra utan på att den antingen är felfostrad eller mentalt instabil.

    Buskisaveln gör inte saker bättre heller. När det gäller 50/50-mixar så är det sällan de bästa hundarna som hamnar i buskisaveln.

  • felix le chat

    Problemet med kamphundar och andra aggressiva hundar skulle lösa sig om
    man dömde 100 % av hundägarna eller dom som för tillfället när den attackerade
    hade tillsyn över hunden till fängelse 3 månader för misshandel så skulle
    alla lynniga och aggressiva hundar försvinna.

    I dag döms ju ingen i princip.

  • LFF
    felix le chat skrev 2018-08-29 14:08:24 följande:

    Problemet med kamphundar och andra aggressiva hundar skulle lösa sig om
    man dömde 100 % av hundägarna eller dom som för tillfället när den attackerade
    hade tillsyn över hunden till fängelse 3 månader för misshandel så skulle
    alla lynniga och aggressiva hundar försvinna.

    I dag döms ju ingen i princip.


    Nä, det ska bli spännande och se om ägaren till den hund som dödade pojken blir fälld för vållande till annans död som hon blev åtalad för om jag inte minns fel. Eftersom man är så pigg på att påtala att allt handlar om ägaransvar vad gäller alla andra aspekter på hundägandet så är det konstigt att man inte åtalat folk för misshandel när en hund bitit en människa.
  • qfnafnjf

    Ska vi förbjuda vissa personlighetstyper i samhället också då om vi förbjuder hundar med vissa drag. Eller ska man helt enkelt se att det kanske är så att vissa människor är olämpliga som vårdnadstagare för en annan livsform med vissa specifika drag?

  • felix le chat
    qfnafnjf skrev 2018-08-29 14:18:59 följande:

    Ska vi förbjuda vissa personlighetstyper i samhället också då om vi förbjuder hundar med vissa drag. Eller ska man helt enkelt se att det kanske är så att vissa människor är olämpliga som vårdnadstagare för en annan livsform med vissa specifika drag?


    jämställer du en hund med en människa ?

    ta tex jaktvapen, du får gå kurs och göra prov sen får du licens av polisen
    skjuter du någon med flit eller misstag så får du straff och aldrig mer ha vapen
    Gör samma med hund.   I dag är det ju noll koll.
  • qfnafnjf
    felix le chat skrev 2018-08-29 14:27:10 följande:
    jämställer du en hund med en människa ?

    ta tex jaktvapen, du får gå kurs och göra prov sen får du licens av polisen
    skjuter du någon med flit eller misstag så får du straff och aldrig mer ha vapen
    Gör samma med hund.   I dag är det ju noll koll.
    Japp.

    Precis den poängen jag gjorde men ifrån en annan synvinkel.
  • Lanthönan

    Jag är 100% emot kamphundar.

    De är avlade för att döda, enbart.

    Spelar ingen roll ifall vissa människor kan sköta dem, för en annan person kan ändå råka provocera hunden oväntat.

    Hade en väninna som var duktig på sådana hundar och gick alltid bra när de var ensamma. Alla som kom på besök hade de värre, de fick inte göra fel för då kunde det sluta illa.

    Är mer än en person som haft sådan hund i min krets och det är alltid samma problem.

    Givetvis finns det såkallat bra raser där enskilda individer till hundar är aggressiva, men oftast är det bakomliggande problem. De är inte avlade för att döda.

    Oftast är det inte bra människor som köper kamphundar. Många gånger klena kvinnor eller folk i förorten.

    Blivit en trend nu och kan garantera att de flesta inte vet vad de håller på med.

    Sker attacker av kamphundar varje dag. Tycker fruktansvärt illa om dem. Önskar helhjärtat att de blev förbjudna.

  • Lanthönan

    Jag är 100% emot kamphundar.

    De är avlade för att döda, enbart.

    Spelar ingen roll ifall vissa människor kan sköta dem, för en annan person kan ändå råka provocera hunden oväntat.

    Hade en väninna som var duktig på sådana hundar och gick alltid bra när de var ensamma. Alla som kom på besök hade de värre, de fick inte göra fel för då kunde det sluta illa.

    Är mer än en person som haft sådan hund i min krets och det är alltid samma problem.

    Givetvis finns det såkallat bra raser där enskilda individer till hundar är aggressiva, men oftast är det bakomliggande problem. De är inte avlade för att döda.

    Oftast är det inte bra människor som köper kamphundar. Många gånger klena kvinnor eller folk i förorten.

    Blivit en trend nu och kan garantera att de flesta inte vet vad de håller på med.

    Sker attacker av kamphundar varje dag. Tycker fruktansvärt illa om dem. Önskar helhjärtat att de blev förbjudna.

  • qfnafnjf

    Varför tror somliga att förbud innebär att något upphör? Förbud är ett ord och har aldrig hindrat handling och agerande ö.h.t.

    Det är sådant här man får dras med i en stat där folk tror att det bara är att rösta rätt så är allt bra.

  • felix le chat
    qfnafnjf skrev 2018-08-29 14:50:34 följande:
    Japp.

    Precis den poängen jag gjorde men ifrån en annan synvinkel.
    du är sjuk. jag skulle utan att tveka kunna skjuta 10.000 hundar för att rädda
    en människa.
  • qfnafnjf
    felix le chat skrev 2018-09-03 21:37:18 följande:
    du är sjuk. jag skulle utan att tveka kunna skjuta 10.000 hundar för att rädda
    en människa.
    En variant på det du skriver vore att skjuta var enda människa i världen för att rädda dig själv. Vad ger dig rätten att bestämma över liv och död?

    Gör du skillnad på människor och människor eftersom du gör skillnad på djur och djur?
  • bullen1984
    qfnafnjf skrev 2018-09-04 00:16:53 följande:
    En variant på det du skriver vore att skjuta var enda människa i världen för att rädda dig själv. Vad ger dig rätten att bestämma över liv och död?

    Gör du skillnad på människor och människor eftersom du gör skillnad på djur och djur?
    Haha ja. 

    Fick jag välja mellan hund eller människa (som jag inte känner) skulle jag välja att skjuta människan. 
    Skulle jag välja mellan två människor -en som jag känner och en som jag inte känner, skulle jag skjuta den jag inte känner.
    Skulle jag välja mellan en människa jag känner och en hund, så skulle jag skjuta hunden, men jag skulle fan må så mycket sämre över det. 

    Det är sådan jag är. De känslorna jag har. Människor är hemska varelser faktiskt.
  • qfnafnjf
    bullen1984 skrev 2018-09-04 07:37:19 följande:
    Skulle jag välja mellan två människor -en som jag känner och en som jag inte känner, skulle jag skjuta den jag inte känner.
    Jag skulle skjuta den jag känner istället för då blir den andre skyldig mig en tjänst.
Svar på tråden Ska sk kamphundar förbjudas?