• Anonym (Ledsen)

HJÄLP! Jag kan inte gå ner i vikt!

Jag är ca 25 år gammal, har fött två barn. Sista för snart ett år sedan. Båda graviditeterna gick jag upp väldigt mycket i vikt, 25 kg. Med första barnet gick jag ner allt på ungefär 6 månader, efter 18 månader såg kroppen ut precis som innan. Fast med bristningar.

Denna gång.... Inte alls! Jag har gått ned 15 kg hittills, varav hälften direkt efter förlossning. Jag har 13kg till min idealvikt, som när jag mår som bäst! Jag är inte överviktig, men som sagt väger jag inte i närheten av vad jag gjort tidigare! Jag trivs inte så, vågar för tusan inte ens bada offentligt med mina barn..... Jag försöker räkna kalorier i huvudet (avrundar bra mycket högre än verkligheten) och det är inte ofta jag kommer över 1300 kalorier. Jag kan gå ner några hekto för att sen gå upp det igen trots att jag är supernoga! Absolut, jag rör mig väldigt väldigt lite. Framförallt i denna värme. Men något borde väl ändå hända?!?!

Jag har väl rätt kassa matvanor egentligen, men det har jag alltid haft. Äter mest pasta/potatis/ris, knappt något kött eller grönsaker. Kan smygäta en kaka/lite godis nån gång under dagen. Dricker väldigt lite, ca 0.5 l /dygn. Äter 2 mackor och oboy till frukost. Sedan äter jag middag efter ca 6-8h.

Varför går jag inte ner i vikt trots kaloriunderskottet? Jag är SÄKER på att jag räknar för högt också, då jag kollat upp samtliga saker jag äter regelbundet.

Jag har p-stav, kan den förstöra viktnedgången? Eller hör det åldern till att ha svårt att gå ner i vikt?!

VAD SKA JAG GÖRA?

• Svar på tråden HJÄLP! Jag kan inte gå ner i vikt!
  • Anonym (Var mer noga)

För att de allra flesta är väldigt dåliga på att uppskatta hur mycket(eller lite) de äter. Du äter med största sannolikhet mer än vad du tror. Räkna ut ditt BMR och skaffa en app och börja logga allt du äter, så ska du se att du går ner i vikt.

• Anonym (Okej)

Kanske för att du äter på tok för LITE? testa att lägga dig på ca 1800 kalorier per dag. Sluta är pasta! Sluta ät godis och kakor, det förstör mycket även om då håller dig till rätt mängd kalorier. Och drick vatten! Herregud. Läs på lite istället så du förstår hur du ska göra! Väg maten och ät mycket grönsaker. Skippa frukt, det innehåller massor med kh oftast och även massa fruktsocker.

• Anonym (Okej)

Byt ut mackorna och oboyen till havregrynsgröt och ett stort glas vatten. Alltså vad tror du själv är problemet till att du inte går ner i vikt? Du gör ju allt fel nästan. Ta hjälp av en kunnig med kostschema tills du lär sig själv.

• Anonym (Moy)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-30 21:02:39 följande:

Jag är ca 25 år gammal, har fött två barn. Sista för snart ett år sedan. Båda graviditeterna gick jag upp väldigt mycket i vikt, 25 kg. Med första barnet gick jag ner allt på ungefär 6 månader, efter 18 månader såg kroppen ut precis som innan. Fast med bristningar.

Denna gång.... Inte alls! Jag har gått ned 15 kg hittills, varav hälften direkt efter förlossning. Jag har 13kg till min idealvikt, som när jag mår som bäst! Jag är inte överviktig, men som sagt väger jag inte i närheten av vad jag gjort tidigare! Jag trivs inte så, vågar för tusan inte ens bada offentligt med mina barn..... Jag försöker räkna kalorier i huvudet (avrundar bra mycket högre än verkligheten) och det är inte ofta jag kommer över 1300 kalorier. Jag kan gå ner några hekto för att sen gå upp det igen trots att jag är supernoga! Absolut, jag rör mig väldigt väldigt lite. Framförallt i denna värme. Men något borde väl ändå hända?!?!

Jag har väl rätt kassa matvanor egentligen, men det har jag alltid haft. Äter mest pasta/potatis/ris, knappt något kött eller grönsaker. Kan smygäta en kaka/lite godis nån gång under dagen. Dricker väldigt lite, ca 0.5 l /dygn. Äter 2 mackor och oboy till frukost. Sedan äter jag middag efter ca 6-8h.

Varför går jag inte ner i vikt trots kaloriunderskottet? Jag är SÄKER på att jag räknar för högt också, då jag kollat upp samtliga saker jag äter regelbundet.

Jag har p-stav, kan den förstöra viktnedgången? Eller hör det åldern till att ha svårt att gå ner i vikt?!

VAD SKA JAG GÖRA?

Kan rekommendera att ta kontakt med en personligtränare som säger övningar som du kan göra hemma och hur mycket kalorier du bör äta. Ger ofta snabbt och hållbart resultat!
  • Anonym (Oj, pinsamt)

För att du har förjävla dålig kosthållning. Du äter socker och socker. Kvittar om du endast äter 20 godisbitar och dricker oboy (What, vuxna människa). Även om det bara blir några 100 kalorier så är det helt fel näring (typ ingen mer än socker), och kroppen ställer in sig på svält och suger åt sig varenda milligram av det du äter. Läs en bok om hur man äter bra. Man äter regelbundet och näringsrikt. Långsamma kolhydrater, fleromättat fett och magert kött. OCH utöver det typ obegränsat med grönsaker, och då menar jag inte gurka och isbergssallad (bara vatten), utan riktiga grönsaker mer näring tex paprika, tomat, bönor, spenat, groddar, broccoli osv.

Sen ska man som vuxen människa dricka ca 2 liter, annars pallar inte kroppen så det är inte ingen konstigt att din inte orkar. När det dessutom är så varmt som det är nu borde du dricka nästan det dubbla, 3-4 liter.

Det är absolut inte något preventivmedels fel. Du gör bara helt, helt fel.

• Anonym (H)
    Anonym (Okej) skrev 2018-07-30 21:21:04 följande:
    Byt ut mackorna och oboyen till havregrynsgröt och ett stort glas vatten. Alltså vad tror du själv är problemet till att du inte går ner i vikt? Du gör ju allt fel nästan. Ta hjälp av en kunnig med kostschema tills du lär sig själv.
    Ett bra alternativ.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Var mer noga) skrev 2018-07-30 21:08:10 följande:

För att de allra flesta är väldigt dåliga på att uppskatta hur mycket(eller lite) de äter. Du äter med största sannolikhet mer än vad du tror. Räkna ut ditt BMR och skaffa en app och börja logga allt du äter, så ska du se att du går ner i vikt.

Jag mäter maten i dl och räknar ut kaloriinnehållet i det. Ska skaffa en app, har haft det förut men tycker de flesta är rätt kassa.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Okej) skrev 2018-07-30 21:19:09 följande:

Kanske för att du äter på tok för LITE? testa att lägga dig på ca 1800 kalorier per dag. Sluta är pasta! Sluta ät godis och kakor, det förstör mycket även om då håller dig till rätt mängd kalorier. Och drick vatten! Herregud. Läs på lite istället så du förstår hur du ska göra! Väg maten och ät mycket grönsaker. Skippa frukt, det innehåller massor med kh oftast och även massa fruktsocker.

Visste inte att det förstörde så länge man höll sig inom kaloriintaget. Har tänkt sluta ändå, så det är väl lika bra. Sluta med pasta.. Ska jag bara leva på grönsaker? Är det ett hållbart sätt att gå ner i vikt, jag vill inte leva på grönsaker resten av livet haha.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Okej) skrev 2018-07-30 21:21:04 följande:

Jag vet ju att jag äter dåligt, jag har rätt stora problem med just kosten. Tycker väldigt lite mat är god, resten går absolut inte ner. Alltså inte som ett litet barn som bestämt sig för att något är äckligt - jag får verkligen kväljningar och mår riktigt dåligt av de. Fortsätter jag då äta så kräks jag... havregrynsgröt är tyvärr en av dessa saker! Det gör tyvärr också att det är svårt att ta hjälp av kostschema osv.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Moy) skrev 2018-07-30 21:22:26 följande:

Kan rekommendera att ta kontakt med en personligtränare som säger övningar som du kan göra hemma och hur mycket kalorier du bör äta. Ger ofta snabbt och hållbart resultat!

Tack för tipset, ska kolla upp det!
Svar på tråden HJÄLP! Jag kan inte gå ner i vikt!