HJÄLP! Jag kan inte gå ner i vikt!
Jag är ca 25 år gammal, har fött två barn. Sista för snart ett år sedan. Båda graviditeterna gick jag upp väldigt mycket i vikt, 25 kg. Med första barnet gick jag ner allt på ungefär 6 månader, efter 18 månader såg kroppen ut precis som innan. Fast med bristningar.
Denna gång.... Inte alls! Jag har gått ned 15 kg hittills, varav hälften direkt efter förlossning. Jag har 13kg till min idealvikt, som när jag mår som bäst! Jag är inte överviktig, men som sagt väger jag inte i närheten av vad jag gjort tidigare! Jag trivs inte så, vågar för tusan inte ens bada offentligt med mina barn..... Jag försöker räkna kalorier i huvudet (avrundar bra mycket högre än verkligheten) och det är inte ofta jag kommer över 1300 kalorier. Jag kan gå ner några hekto för att sen gå upp det igen trots att jag är supernoga! Absolut, jag rör mig väldigt väldigt lite. Framförallt i denna värme. Men något borde väl ändå hända?!?!
Jag har väl rätt kassa matvanor egentligen, men det har jag alltid haft. Äter mest pasta/potatis/ris, knappt något kött eller grönsaker. Kan smygäta en kaka/lite godis nån gång under dagen. Dricker väldigt lite, ca 0.5 l /dygn. Äter 2 mackor och oboy till frukost. Sedan äter jag middag efter ca 6-8h.
Varför går jag inte ner i vikt trots kaloriunderskottet? Jag är SÄKER på att jag räknar för högt också, då jag kollat upp samtliga saker jag äter regelbundet.
Jag har p-stav, kan den förstöra viktnedgången? Eller hör det åldern till att ha svårt att gå ner i vikt?!
VAD SKA JAG GÖRA?