• Anonym (Ledsen)

HJÄLP! Jag kan inte gå ner i vikt!

Jag är ca 25 år gammal, har fött två barn. Sista för snart ett år sedan. Båda graviditeterna gick jag upp väldigt mycket i vikt, 25 kg. Med första barnet gick jag ner allt på ungefär 6 månader, efter 18 månader såg kroppen ut precis som innan. Fast med bristningar.

Denna gång.... Inte alls! Jag har gått ned 15 kg hittills, varav hälften direkt efter förlossning. Jag har 13kg till min idealvikt, som när jag mår som bäst! Jag är inte överviktig, men som sagt väger jag inte i närheten av vad jag gjort tidigare! Jag trivs inte så, vågar för tusan inte ens bada offentligt med mina barn..... Jag försöker räkna kalorier i huvudet (avrundar bra mycket högre än verkligheten) och det är inte ofta jag kommer över 1300 kalorier. Jag kan gå ner några hekto för att sen gå upp det igen trots att jag är supernoga! Absolut, jag rör mig väldigt väldigt lite. Framförallt i denna värme. Men något borde väl ändå hända?!?!

Jag har väl rätt kassa matvanor egentligen, men det har jag alltid haft. Äter mest pasta/potatis/ris, knappt något kött eller grönsaker. Kan smygäta en kaka/lite godis nån gång under dagen. Dricker väldigt lite, ca 0.5 l /dygn. Äter 2 mackor och oboy till frukost. Sedan äter jag middag efter ca 6-8h.

Varför går jag inte ner i vikt trots kaloriunderskottet? Jag är SÄKER på att jag räknar för högt också, då jag kollat upp samtliga saker jag äter regelbundet.

Jag har p-stav, kan den förstöra viktnedgången? Eller hör det åldern till att ha svårt att gå ner i vikt?!

VAD SKA JAG GÖRA?

• Svar på tråden HJÄLP! Jag kan inte gå ner i vikt!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (A) skrev 2018-07-31 11:30:58 följande:

Du äter fler kalorier än vad du gör av med. Där har du anledningen och svårare än så är det inte. Och nej, du går inte upp i vikt (eller stannar i vikt) för att du äter för lite. Idioter gillar dock att upprepa detta mantra i varje liknande tråd av mågon okänd anledning.

Jo, visst förstår jag det. Men det sägs ju att man gör automatiskt av med en mängd kalorier per dygn - oavsett om man ligger i soffan hela dagen.

Jag försöker anpassa intag efter hur mycket jag rör mig, uppenbarligen så överskattar jag väl aktivitetsnivå.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (ML) skrev 2018-07-31 14:49:35 följande:

Det här - det är enda sättet att gå ner i vikt, att förbränna fler kalorier än vad man tar in. Att kroppen ställer in sig på svält är bs och blir endast relevant när vi pratar om någon som svälter på riktigt - alltså när kroppen inte ens har något kvar att ta ifrån. Inte heller handlar det om att TS äter för mycket socker. Det finns vissa studier (om ännu tvetydiga då det även finns motsägande studier, saknas alltså vetenskapligt konsensus) som visar på effekten av insulin och viktnedgång/uppgång, men effekten är såpass liten att det har ingen signifikant betydelse för en vanlig människa att gå ner i vikt om den fortsätter ligga på ett kaloriunderskott. Man kan använda massa olika metoder för att gå ner i vikt: periodisk fasta, räkna kalorier, LCHF, Atkins, äta växtbaserat m.m., men i slutändan handlar det alltid om att man äter färre kalorier än vad man gör av med. 

Så TS, sök på "TDEE calculator" för att räkna ut vad ungefär hur mycket kalorier du behöver per dag för att hålla vikten. Health calc har en rätt mer specifik (www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced) sådan. TDEE står för Total Daily Energy Expenditure och är din BMR (vad kroppen behöver för att bara sköta sig själv) + din dagliga aktivitet. Lägg dig sedan några hundra kalorier under detta. 1 kg fett motsvarar ca 7700 kcal, så vill du gå ner, säg 0.5 kg i veckan, så behöver du har ett genomsnittligt dagligt underskott på omkring 550 kcal. 

Till en början skulle jag rekommendera att logga all mat du äter, för generellt är det svårt att uppskatta hur mycket man faktiskt äter. Och jag skulle logga den med en köksvåg istället för decilitermått etc., det senare kan vara väldigt missvisande. Var ärlig med dig själv och tänk inte "äh, det är så lite, det räknas inte" och logga även sådant som man kanske inte tänker på i första hand, som oljan man kanske steker mat i. Det blir snabbt en massa extra kalorier.

Du måste förstås inte köra på just denna metoden. Det är väl den mest "säkra" metoden om man verkligen håller sig till det, men du kan förstås prova på annat också och se om det fungerar för dig. Vilken metod man väljer beror ju på vad som passar en själv, jag har lidit av ätstörningar större delen av mitt liv - så när jag ville gå ner i vikt (ätstörningsfritt då) så visste jag att ingen annan metod än att räkna kalorier skulle fungera då jag saknade uppfattning om vad som var "normala" portioner och dålig på att känna av min kropps signaler om när jag var mätt, hungrig osv. 

Tack för så många bra tips! Ska kolla in sidorna du länkade. Det kan nog hjälpa en hel del. Du har helt rätt att jag faktiskt missat sådant som tex smöret man steker i osv. Ska inskaffa en köksvåg och hoppas att det kan hjälpa til att få koll på hur mycket jag får i mig!!
  • Presens

En kropp som burit, fött och kanske ammat två barn innebär ofrånkomligen förändringar!

Även en kropp helt utan graviditet förändras!  

Är du inte rädd att överföra din syn på kroppen på dina barn? Är det enbart "perfekta" kroppar som får visa sig i bikini? 

• Anonym (ML)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-31 15:07:00 följande:
    Tack för så många bra tips! Ska kolla in sidorna du länkade. Det kan nog hjälpa en hel del. Du har helt rätt att jag faktiskt missat sådant som tex smöret man steker i osv. Ska inskaffa en köksvåg och hoppas att det kan hjälpa til att få koll på hur mycket jag får i mig!!
    Det kommer gå! Blir inte uppgiven om inte vågen flyttar sig direkt, vikten påverkas ju även av mängden mat man ätit, när man gått på toa, om man har mens osv. Ibland kan man plötsligt på en viktplatå och vågen står helt stilla ett tag eller går lite upp trots att man ligger på ett underskott, för att sedan gå ner lite extra. Kolla vikten ibland, men stirra dig inte för blind på det, använd andra sätt att mäta hur det går - t.ex. ta midjemåttt och höftmått eller vad du nu vill kolla, ta foton på dig nu och sedan varje månad för att se hur kroppen förändras. Kom ihåg bara att uppdatera din TDEE efterhand när du går ner i vikt, eftersom den går ner något ju mindre man väger. 

Såg att någon nämnde något om sköldkörteln, har själv haft sådana problem. Om du känner av andra symtom som har med det att göra (googla hypotyreos) så kan det ju vara värt att kolla upp om det är något sådant som krånglar också. Hypotyreos, alltså underfunktion av sköldkörteln, gör det lättare att gå upp i vikt/svårare att gå ner i vikt jämfört med vad man normalt förväntar sig från sin kropp. Det har inte så stora effekter att man skulle hamna på övervikt eller fetma av det (såvid man inte redan ligger på gränsen till detta), men kan ju göra det lite mer oberäkneligt gällande vad man kan förvänta sig av sin metabolism. Och sen finns det ju en massa andra symtom som är ännu jobbigare, så har man det är det ju oavsett viktigt att medicinera. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-31 14:53:00 följande:

Jag har inte övervikt enligt BMI, nej. Jag ligger dock runt 13 kg över min normalvikt. Jag har i och med viktökningen fått mycket fett som lagt sig på magen och höfterna, vilket inte är särskilt smickrande. Jag är inte nöjd över hur min kropp ser ut, vilket har gjort det omöjligt att hitta badkläder som jag känt mig bekväm nog att bära.

Alla har sina skavanker. Själv tycker jag att det är ointressant hur folk på stranden ser ut.

Menar du att du avstått från bad i hettan som råder på grund av utseendet på din kropp?
  • Anonym (kolla)

kolla så du inte har underfunktion i sköldkörteln, inte så ovanligt efter barnafödande.

vissa kan inte lura kroppen så lätt att släppa extrakilona. särskilt inte genom större kaloriunderskott.
    luras inte att tro att det är kolhydraterna, men möjligen de SNABBA kolhydraterna, då får du svajigt blodsocker o hormonerna gör att du inte kan släppa på överskottet, de signalerar "spara" då.

testa nån form av periodisk fasta ,kan göra susen och du lär dig hantera hungerkänslor! Men obs gör ej om du haft ngn ätstörning.

• Anonym (kör 16:8-dieten)
    Anonym (kolla) skrev 2018-07-31 16:38:00 följande:

testa nån form av periodisk fasta ,kan göra susen och du lär dig hantera hungerkänslor! Men obs gör ej om du haft ngn ätstörning.

Jag rekommenderar också periodisk fasta. Jag kör 16:8 vilket passar mig perfekt. I princip hoppar jag över frukosten och äter inget på kvällen efter kl 20 (äter bara kl 12-20). Svart kaffe är OK under fastetiden Kolsyrat vatten brukar jag också dricka, det är gott när man vant sig. Jag behöver inte gå ner mer i vikt, men jag kommer ändå fortsätta livet ut av hälsoskäl. Vi är gjorda för att fasta på natten, och 16:8 innebär helt enkelt att man förlänger nattfastan något.
    Jag upplever aldrig att jag är hungrig under fastetimmarna, dvs jag är aldrig hungrig när jag inte "får" äta något.
  • nernu
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-31 04:15:27 följande:

Visste inte att det förstörde så länge man höll sig inom kaloriintaget. Har tänkt sluta ändå, så det är väl lika bra. Sluta med pasta.. Ska jag bara leva på grönsaker? Är det ett hållbart sätt att gå ner i vikt, jag vill inte leva på grönsaker resten av livet haha.

Men hjälp... Trodde inte att det fanns folk som hade så dålig koll på mat längre.

Ät en macka med grovt bröd kalkon och grönsaker op och drick mjölk eller te/kaffe till. Havregrynsgröt eller yoghurt med en bra musli är också bra eller någon äggröra. Hört talas om tallriksmodellen? Börja med den. Du måste givetvis inte sluta äta pasta men det kan inte vara det huvudsakliga innehållet. Lite pasta. Rejält med broccoli och något kött till. Gärna två lagade mål om dagen. Inte massa mackor och skit.
  • Anonym (Ledsen)
    Presens skrev 2018-07-31 15:34:23 följande:

En kropp som burit, fött och kanske ammat två barn innebär ofrånkomligen förändringar!

Även en kropp helt utan graviditet förändras!  

Är du inte rädd att överföra din syn på kroppen på dina barn? Är det enbart "perfekta" kroppar som får visa sig i bikini? 

Först och främst: jag har ALDRIG sagt något om min vikt framför mina barn. Det finns inte på världskartan att jag skulle yttra mig om det. Däremot pratar vi ibland om hur viktigt det är för kroppen att äta ordentligt och röra på sig ofta.

Jag anser att alla, oavsett vad har rätt att visa sig i bikini eller till och med naken om man så vill. Jag tycker det är fantastiskt att det finns människor som vågar göra det oavsett hur man ser ut. Jag tillhör inte den gruppen tyvärr, det betyder dock inte att jag föraktar de som vågar. Det finns dessvärre inget negativt att överföra till mina barn!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (ML) skrev 2018-07-31 15:53:04 följande:

Det kommer gå! Blir inte uppgiven om inte vågen flyttar sig direkt, vikten påverkas ju även av mängden mat man ätit, när man gått på toa, om man har mens osv. Ibland kan man plötsligt på en viktplatå och vågen står helt stilla ett tag eller går lite upp trots att man ligger på ett underskott, för att sedan gå ner lite extra. Kolla vikten ibland, men stirra dig inte för blind på det, använd andra sätt att mäta hur det går - t.ex. ta midjemåttt och höftmått eller vad du nu vill kolla, ta foton på dig nu och sedan varje månad för att se hur kroppen förändras. Kom ihåg bara att uppdatera din TDEE efterhand när du går ner i vikt, eftersom den går ner något ju mindre man väger. 

Såg att någon nämnde något om sköldkörteln, har själv haft sådana problem. Om du känner av andra symtom som har med det att göra (googla hypotyreos) så kan det ju vara värt att kolla upp om det är något sådant som krånglar också. Hypotyreos, alltså underfunktion av sköldkörteln, gör det lättare att gå upp i vikt/svårare att gå ner i vikt jämfört med vad man normalt förväntar sig från sin kropp. Det har inte så stora effekter att man skulle hamna på övervikt eller fetma av det (såvid man inte redan ligger på gränsen till detta), men kan ju göra det lite mer oberäkneligt gällande vad man kan förvänta sig av sin metabolism. Och sen finns det ju en massa andra symtom som är ännu jobbigare, så har man det är det ju oavsett viktigt att medicinera. 

Ska försöka ha tålamod, men jag gör nog fel som väger mig i princip varje dag. Ska försöka sluta, men det har blivit en vana tyvärr. Jag mäter bröst/midja/mage/lår, dessa mått har minskat lite trots att vågen står till. Vet du hur det kommer sig? Tack för tipset att kolla TDEE efter hand, hade inte tänkt på det!

Jag har vissa symtom och tog prover förra veckan som jag inväntar svar på.
Svar på tråden HJÄLP! Jag kan inte gå ner i vikt!