• Anonym (Ledsen)

HJÄLP! Jag kan inte gå ner i vikt!

Jag är ca 25 år gammal, har fött två barn. Sista för snart ett år sedan. Båda graviditeterna gick jag upp väldigt mycket i vikt, 25 kg. Med första barnet gick jag ner allt på ungefär 6 månader, efter 18 månader såg kroppen ut precis som innan. Fast med bristningar.

Denna gång.... Inte alls! Jag har gått ned 15 kg hittills, varav hälften direkt efter förlossning. Jag har 13kg till min idealvikt, som när jag mår som bäst! Jag är inte överviktig, men som sagt väger jag inte i närheten av vad jag gjort tidigare! Jag trivs inte så, vågar för tusan inte ens bada offentligt med mina barn..... Jag försöker räkna kalorier i huvudet (avrundar bra mycket högre än verkligheten) och det är inte ofta jag kommer över 1300 kalorier. Jag kan gå ner några hekto för att sen gå upp det igen trots att jag är supernoga! Absolut, jag rör mig väldigt väldigt lite. Framförallt i denna värme. Men något borde väl ändå hända?!?!

Jag har väl rätt kassa matvanor egentligen, men det har jag alltid haft. Äter mest pasta/potatis/ris, knappt något kött eller grönsaker. Kan smygäta en kaka/lite godis nån gång under dagen. Dricker väldigt lite, ca 0.5 l /dygn. Äter 2 mackor och oboy till frukost. Sedan äter jag middag efter ca 6-8h.

Varför går jag inte ner i vikt trots kaloriunderskottet? Jag är SÄKER på att jag räknar för högt också, då jag kollat upp samtliga saker jag äter regelbundet.

Jag har p-stav, kan den förstöra viktnedgången? Eller hör det åldern till att ha svårt att gå ner i vikt?!

VAD SKA JAG GÖRA?

• Svar på tråden HJÄLP! Jag kan inte gå ner i vikt!
  • Good Health

Tjenare,

Testa kör LCHF i två månader och kombinera det med periodisk fasta. Detta kan kännas jobbigt första veckan men är lätt värt det :) 

• Anonym (ML)
    Anonym (Såhär gör du.) skrev 2018-08-01 06:48:44 följande:

chips är veganskt. Att bli smal av att utesluta kött är en myt.
    Jag är själv vegan, men oj vilka godsaker det finns. Blir trött på folk som säger: Men hur kan du inte vara smal om du är vegan? (Jag är väldigt vältränad med mycket muskler, kvinna) 
    Folk tror att man ska se ut som en undernärd älva.
    Alla veganer sitter inte o käkar broccoli varje måltid. Det finns både havre och sojagrädde så man kan laga feta såser. Allt handlar om kalorimängd. 
    Socker är dessutom också veganskt.

Indeed, gick upp en hel del när jag blev vegan - inte för att jag blev vegan, men för att jag åt för mycket kalorier helt enkelt. Kan intyga att det inte är några som helst problem att lägga på sig som vegan ;)
  • Anonym (ML)
    Elviram skrev 2018-07-31 19:45:53 följande:

Allt överflödigt socker kroppen inte behöver gör levern direkt om till fett.

Allt energi du får i dig som är överflödig blir fett, socker är inte unikt på det sättet.
  • Anonym (ML)
    Anonym (Vegan) skrev 2018-07-31 22:42:30 följande:
    Sprida falsk fakta? Du vet alltså précis var jag äter och inte äter av det vegerariska??

Det är ju ingen hemlighet att grönsaker ger mycket mat för lite kalorier, men jag får ju också i mig näring, som vitaminer, mineraler och fibrer.

Ingen slump att av USA befolking kallar sig nu 6% veganer och i Canada är det nästan 10% som kallar sig veganer eller vegetarianer. Men fortsätt och ät kött och bry dig inte om vad just World Health Organization (WHO) säger om att äta kött.  

Dock ett axplock från deras hemsida:

The world has 800 million chronically hungry people, but it also has countries where more than 70% of the adult population is obese or overweight.

And it comes at a time when WHO and other health agencies are advising populations to reduce meat consumption as a strategy for preventing noncommunicable diseases.

http://www.who.int/dg/speeches/2016/obesity-diabetes-disaster/en/

Drömmer
    Poängen var mer att bli vegan inte är en magisk lösning på att gå ner i vikt. Ja, många går ner i vikt som byter till en vegansk kost, eller lakto-ovo-vegetarisk kost med för den delen. Men har man kassa matvanor innan och inte gör något aktivt för att förändra det så kommer man förmodligen inte gå ner i vikt bara för att man blir vegan, för det går utmärkt och är väldigt lätt att överäta som vegan också. 
  • Anonym (ML)
    Anonym (mor) skrev 2018-08-01 06:54:13 följande:
    Men nog går det väl snabbare att gå ner om man väljer att röra på sig? I Biggest loser tränar dom ju hela dagarna så de måste ju finnas ett rätt stort samband. Man KAN ju självklart gå ner ändå men de flesta vill väl att det ska gå hyfsat snabbt? Det är väl för att resultatet dröjer som många tappar sugen? När/om man tappat övervikten så är ju en vana att träna ett superbra sätt att hålla kilona borta även på lång sikt?
    Att vara med i Biggest Loser är ju dock en heltidsaktivitet. De tränar enormt mycket, det är få människor som har den tiden och framförallt inte den motivationen att få till den tiden i sin vardag. Att träna har definitivt sina fördelar för hälsan och påverkar även såklart hur många kalorier du gör av med, därav kan det påskynda resultatet när man försöker gå ner i vikt. Men ofta överdrivs effekten av träning för att man inte förstår hur mycket kalorier träning faktiskt förbränner. Det är enklare att avstå från att äta 500 kcal (som motsvarar t.ex. 1 burk cola och 65 g choklad) än att t.ex promenera i 7km/h i 70 minuter (för en person på ca 83 kg). Men gör man både och så går det ju snabbare förstås.
  • Anonym (mor)
    Anonym (ML) skrev 2018-08-01 09:51:17 följande:
    Att vara med i Biggest Loser är ju dock en heltidsaktivitet. De tränar enormt mycket, det är få människor som har den tiden och framförallt inte den motivationen att få till den tiden i sin vardag. Att träna har definitivt sina fördelar för hälsan och påverkar även såklart hur många kalorier du gör av med, därav kan det påskynda resultatet när man försöker gå ner i vikt. Men ofta överdrivs effekten av träning för att man inte förstår hur mycket kalorier träning faktiskt förbränner. Det är enklare att avstå från att äta 500 kcal (som motsvarar t.ex. 1 burk cola och 65 g choklad) än att t.ex promenera i 7km/h i 70 minuter (för en person på ca 83 kg). Men gör man både och så går det ju snabbare förstås.
    Men tränar man och TAR I så man får puls så ökar förbränngen och det håller i sig flera timmar efteråt, enligt vad jag läst. Liksom om man inte "bara" ändrar på sättet att äta utan dessutom vänjer sig vid och LÄR SIG GILLA att röra på sig så ökar ju chanserna dramatiskt att man kan BEHÅLLA sin lägre vikt när man lyckats gå ner. Återfallsfrekvensen, även bland vinnare i biggest Loser är väldigt stor. Man ser bilder på dem där de förvandlats från feta kolosser till verkligt supersnygga och vältränade och så får man läsa att de ett år senare gått upp allt igen PLUS lite till
  • Anonym (kör 16:8-dieten)
    Anonym (mor) skrev 2018-08-01 10:38:27 följande:
    Men tränar man och TAR I så man får puls så ökar förbränngen och det håller i sig flera timmar efteråt, enligt vad jag läst. Liksom om man inte "bara" ändrar på sättet att äta utan dessutom vänjer sig vid och LÄR SIG GILLA att röra på sig så ökar ju chanserna dramatiskt att man kan BEHÅLLA sin lägre vikt när man lyckats gå ner. Återfallsfrekvensen, även bland vinnare i biggest Loser är väldigt stor. Man ser bilder på dem där de förvandlats från feta kolosser till verkligt supersnygga och vältränade och så får man läsa att de ett år senare gått upp allt igen PLUS lite till
    Det är bara elitidrottare som år efter år kan träna så mycket som de gör i Biggest Loser. Det är en heltidssysselsättning, så det är inte konstigt att de går upp igen när programmet är slut. Det är mycket lättare att skaffa sig hållbara kostvanor och behålla dem livet ut, men då kan det förstås ta lite längre tid att gå ner i vikt. Jag ska köra periodisk fasta 16:8 livet ut trots att jag redan har en helt OK vikt (BMI under 22). Precis som träning har periodisk fasta andra fördelar än bara viktnedgång.

• Anonym (kör 16:8-dieten)
    Anonym (mor) skrev 2018-08-01 06:54:13 följande:
    Men nog går det väl snabbare att gå ner om man väljer att röra på sig? I Biggest loser tränar dom ju hela dagarna så de måste ju finnas ett rätt stort samband. Man KAN ju självklart gå ner ändå men de flesta vill väl att det ska gå hyfsat snabbt? Det är väl för att resultatet dröjer som många tappar sugen? När/om man tappat övervikten så är ju en vana att träna ett superbra sätt att hålla kilona borta även på lång sikt?
    Det är väl snarare så att många tappar sugen för att de inte orkar/hinner träna så mycket som de hade tänkt sig. Eller att man tror att man inte går ner i vikt för att man tränar för lite. Då är det en fördel om man har insett att det är kosten som är det viktigaste.
    Det tar ingen tid alls att hoppa över t.ex godisätande, men det tar väldigt lång tid att träna bort motsvarande mängd kalorier.
  • Anonym (ML)
    Anonym (mor) skrev 2018-08-01 10:38:27 följande:
    Som sagt, träning hjälper. Helt klart. Min poäng var mer att det är få människor som har tiden eller orken att träna så mycket att de kan kompensera för en dålig kost. Även om man tränar och får en ökad förbränning även efter (vilket stämmer för vissa typer av träning, men fortfarande inte så himla mycket). Därav brukar man säga att det är bättre att fokusera på kosten, för att det är så mycket lättare att äta för många kalorier än vad det är att träna och förbränna de kalorierna. Men absolut både hjälper det att träna och är bra för hälsan på andra sätt mer än vikten. 
  • Inga bekymmer
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-31 10:31:27 följande:

Jag äter väldigt få kötträtter, inte heller vegetariska alternativ tyvärr. Jag har försökt lära mig, men utan framgång. Grönsaker borde jag absolut få i mig mer, vilket jag ska börja med!

Har socker verkligen den effekten? Att det hämmar viktnedgången trots kaloriunderskott? Aldrig hört detta! Tak för info!

Jag uteslöt under ca 7 veckor allt socker så långt det är möjligt. Åt mkt lite kolhydrater men mycket grönsaker, kött, fisk, fågel och ganska mkt fett. Åt mig mätt så gick ej hungrig. Var ej överviktig men gick ner ca 3 kg ändå, så ja, socker har stor betydelse!
  • Anonym (B)
    Anonym (Såhär gör du.) skrev 2018-08-01 06:44:41 följande:

För att gå ned i vikt: Bunkra upp med kosttillskott, gärna magnesium, järn, chromium, d vitamin, b12.. Allt för att se till att du inte har brister. Har man brister i kroppen så blir man gärna mer sugen på saker man inte ska äta.

Börja gå. En timme om dagen klarar du, ta med dig ungen i vagnen. Rörelse sätter igång förbränningen. Du kan även köra några knäböj + armhävningar när du ändå är ute. 

Ät havregrynsgröt till frukost, undvik all dryck som inte är vatten. ett glas mjölk är minst 100 kalorier, två glas mjölk är 200 kalorier, rör det sig om större glas så är det mer, och oboy på det så är du uppe i 400 kalorier bara i dryck. 

Sen mackorna, säg att de är 150 kalorier per macka så har du redan till frukost fått i dig 700 kalorier vilket är mer än det jag äter och jag tränar. 

2 portioner havregrynsgröt är 300 kalorier, och två deciliter mjölk till det är 400 kalorier. + att du får i dig 10 ggr mer näring.

Lunch, en sallad med tomat, gurka, salladsblad, paprika, oliver, avocado- viktigt att få i sig fett också. och kanske någon kycklingfile och keso. 500 kalorier.

Som middag ät det familjen äter men byt ut halva (eller hela) kolhydratkällan mot sallad. Det bästa är att köpa hem någon slags proteintillskott och drick en gång om dagen. Det finns med oboysmak och du kan blanda med minimjölk. Protein är bra för mättnad och återhämtning. Man känner sig inte lika sliten länge efter en promenad/träningspass. 

Proteintillskott innehåller ofta en stor mängd socker eller sötningsmedel. Enligt livsmedelsverket så äter svensken överskott av protein just för att vi har hajpats av all reklam. Tom snickerschoklad finns med extra protein!!!

Tränar man inte hårt eller är sjuk, har diabetessår el liknande så är proteintillskott helt onödigt. Det vi får i oss i överskott förvandlas till fett istället. Många har ju gått upp i vikt för att de börjat köpa produkter med extra protein.

Så ts, glöm det där!

Jag är själv vegetarian och brukar skämta om att jag är världens sämsta. Jag tycker nämligen knappt om några grönsaker alls. Men inte har jag brist på något. Har några kilo för mycket precis som dig ts men det beror på att jag slutade träna för några månader sedan.
  • Anonym (Vegan)
    Anonym (ML) skrev 2018-08-01 09:43:19 följande:
    Poängen var mer att bli vegan inte är en magisk lösning på att gå ner i vikt. Ja, många går ner i vikt som byter till en vegansk kost, eller lakto-ovo-vegetarisk kost med för den delen. Men har man kassa matvanor innan och inte gör något aktivt för att förändra det så kommer man förmodligen inte gå ner i vikt bara för att man blir vegan, för det går utmärkt och är väldigt lätt att överäta som vegan också. 
    Jo givetvis. Byter man ut allt kött mot chips och godis så blir ju resultatet därefter.  Så jag håller med dig till 100% att man inte automatiskt går ner i vikt. Men det gäller ju också ALLA dieter. Lite sunt förnuft hjälper långt.

Dock går medel Svensson ner 4.5kg efter att dom byter till vegan kost. Det är fakta.

Att äta kött ökar också risken för viss cancer med 18% och diabetes med upp till 40%. Så även om vissa går upp i vikt så finna det många andra fördelar med att skippa kött. 
  • Anonym (Var mer noga)
    Anonym (Vegan) skrev 2018-08-01 17:46:51 följande:

Jo givetvis. Byter man ut allt kött mot chips och godis så blir ju resultatet därefter.  Så jag håller med dig till 100% att man inte automatiskt går ner i vikt. Men det gäller ju också ALLA dieter. Lite sunt förnuft hjälper långt.

Dock går medel Svensson ner 4.5kg efter att dom byter till vegan kost. Det är fakta.

Att äta kött ökar också risken för viss cancer med 18% och diabetes med upp till 40%. Så även om vissa går upp i vikt så finna det många andra fördelar med att skippa kött. 

Ännu en gång: medelsvensson går INTE ner 4,5kg efter att dom bytt till vegankost. Dom går i så fall ner för att dom äter mindre. Det har INGENTING med vegankost att göra.

Vad gäller 18 och 40%. I förhållande till vad? Om det är en på en miljon och det ökar med 100%, då blir det 2 på en miljon, vilket inte spelar någon som helst roll då det ändå är en mikroskopisk del.

Du måste lära dig vad det är du pratar om innan du talar om för andra vad dom ska göra och inte.
  • Anonym (ML)
    Anonym (Vegan) skrev 2018-08-01 17:46:51 följande:

Men frågan är om den medel-Svensson hade problem med att gå ner i vikt från början? Det som kämpar med vikten kommer förmodligen inte hjälpas särskilt av att byta till en vegankost om det inte finns något annat aktivt tänkande kring matvanor. Det också kan vara så att många som byter till en vegansk kost gör det i samband med att de vill börja äta hälsosammare och därför tänker till gällande sin kost på andra vis också och därmed aktivt väljer mat som resulterar i färre kalorier. Saknas det elementet däremot, så kommer det nog inte fungera för viktnedgång. 

Men håller med om att det förstås gäller alla kostförändringar, LCHF kommer inte fungera för viktnedgång om man äter för mycket heller, periodisk fasta kommer inte fungera om man äter för mycket heller osv. 
  • Anonym (Vegan)
    Anonym (ML) skrev 2018-08-01 18:32:36 följande:
    Men frågan är om den medel-Svensson hade problem med att gå ner i vikt från början? Det som kämpar med vikten kommer förmodligen inte hjälpas särskilt av att byta till en vegankost om det inte finns något annat aktivt tänkande kring matvanor. Det också kan vara så att många som byter till en vegansk kost gör det i samband med att de vill börja äta hälsosammare och därför tänker till gällande sin kost på andra vis också och därmed aktivt väljer mat som resulterar i färre kalorier. Saknas det elementet däremot, så kommer det nog inte fungera för viktnedgång. 

Men håller med om att det förstås gäller alla kostförändringar, LCHF kommer inte fungera för viktnedgång om man äter för mycket heller, periodisk fasta kommer inte fungera om man äter för mycket heller osv. 
    Du ML vi kanske inte håller med om allt men ett stort tack för att du iallafall kan hålla god ton. Mycket uppskattat!  SkålSolig
  • Anonym (Vegan)
    Anonym (Var mer noga) skrev 2018-08-01 18:31:36 följande:
    Ännu en gång: medelsvensson går INTE ner 4,5kg efter att dom bytt till vegankost. Dom går i så fall ner för att dom äter mindre. Det har INGENTING med vegankost att göra.

Vad gäller 18 och 40%. I förhållande till vad? Om det är en på en miljon och det ökar med 100%, då blir det 2 på en miljon, vilket inte spelar någon som helst roll då det ändå är en mikroskopisk del.

Du måste lära dig vad det är du pratar om innan du talar om för andra vad dom ska göra och inte.
    Tagga ner kompis! Din matter är lite ifrågasättande. En på miljonen blir till exempel 0.0001%... (Men du kan googla vad en ökad risk innebär.)

Sen säger du att veganer går ner i vikt pga att dom äter mindre? Varför skulle veganer äta mindre?!? Du kanske tanker på typ 5:2 dieten?

Jag äter précis lika mycket som innan. Kanske mer till och med. Men det jag äter har dock (i regel) mindre kalorier. Hänger du med??

Men jag hittade en intressant artikel som pratar om de som inte går ner i vikt av en 'plant based' diet.

https://www.theglobeandmail.com/life/health-and-fitness/article-not-losing-weight-on-a-vegan-diet-heres-why/

A properly planned vegan diet is certainly good for your health. There?s ample evidence that plant-based eaters have lower cholesterol and blood pressure levels, a reduced risk of coronary heart disease and Type 2 diabetes and lower cancer rates, especially colorectal cancer, than meat-eaters.

A vegan diet also appears to benefit weight control. Large observational studies have found that, compared to meat-eaters, vegans have lower body mass indexes (BMIs), a measure of body fat based on weight and height.

A European study conducted in nearly 38,000 healthy adults revealed that the difference in BMI between meat-eaters and vegans represented a weight difference of about 13 pounds.

Svar på tråden HJÄLP! Jag kan inte gå ner i vikt!