• Anonym (Stieana)

    Välja relation

    Inspirerar av en annan tråd och av en viss frustration i mitt eget liv är jag nyfiken på hur ni ser på det här.

    Jag är en i grunden inte särskilt barnkär person. Eller snarare jag tycker inte om barn bara för att det är barn. Utan som människor. Där man funkar bättre med vissa än med andra.

    Själv har jag dock tre stycken. Två i övre tonåren och en lite yngre. Jag har varit helt ensamstående med de stora sen de var små. Och här alltdå i nåt och mycket anpassat mitt liv efter dem. (Var även rätt ung när jag fick dem så jag brukar säga att jag varit förälder lika länge dom jag varit vuxen) Det har varit kämpigt ibland och visst har jag sett fram emot tiden när de blivit stora och jag få satsa på mig själv På ett annat sätt igen (Det har varit härligt också så ingen tror nåt annat :))

    Under ett par år när de var i yngre skolåldern ungefär bodde jag tillsammans med en annan man som hade ett barn. I den relationen blev det mycket så att vi fick anpassa oss efter dem. Vi hade ju ingen annan att ta hänsyn till så alla (dvs han hans ex deras familjer o vänner osv) tog för givet att det var vi som skulle anpassa oss. Vi som skulle flytta så han fick bo nära båda sina föräldrar vi som skulle lägga vår ledighet efter min sambo och hans ex planerat sin. Jul födelsedagar släktbesök osv. Allt handlade om att anpassa sig efter deras överenskommelser. Tillslut fick jag nog. Inte bara av det men det var en bidragande orsak. Mina barn som så klart sörjer att deras pappa inte finns och jag fick ju tillsammans det värsta av två världar. Ensamstående ensamförälder men totalt upplösta av nån annans liv och schema.

    Så nu är jag väldigt anpassningstrött helt enkelt. Mina stora börjar bli stora. Min lilla har vi rutin på. Nu vill jag börja leva mitt liv.

    Och naturligtvis. Går jag och träffar en man med ett barn.

    Jag har varit väldigt tydlig med den här mannen om vem jag är och vad jag vill och var jag kommer ifrån. att jag är rätt avskräckt av styvfamiljslivet. Att jag inte vill anpassa mig efter fler barn och deras övriga familjer mer än vad jag gjort. Att jag inte kommer ändra mig på den punkten. Att jag som själv ät förälder vet om föräldraansvaret pch aldrig kommer att ifrågasätta hans tid med sitt barn. Jag känner ingen svartsjuka eller motstånd mot hans barn. Men jag vill inte slå ihop några fler familjer. Inte börja planera semestrar efter nån annans mosters 50årskalas. Inte ställa in en middag med vänner för att ta hand om ett till kräktsukt barn osv osv.

    Jag vill gärna ha en relation med honom. Vi kan ses när vi är barnfria. Absolut kan vi träffa varandras barn ibland. Som vänner som ett par. Men jag kommer inte ta nåt ansvar. (Behöver han min hjälp nån gång och ber om den kommer jag så klart hjälpa till om jag kan) Jag kommer inte flytta ihop. Jag kommer inte planera in gemensamma batnsemestrar. Jag kommer inte ställa in mina planer för att hans ex ändrar sina (om han måste ställa in våra gemensamma pga,det förstår jag och håller det inte emot honom)

    Och jag har också varit tydlig med att jag förstår om han vill något annat och han då får söka det hos någon annan. Att man kan vara olika.

    Och allt det här hade ju kunnat vara frid och fröjd. Han säger han köper det. Och att jag är viktigare än familjelivet ihop.

    Problemet. Och det som gör mig frustrerad är ju att han agerar ju inte på det. Han föreslår ständigt att vi ska ses med barn. Han engagerar sig och frågar saker om mina barn och ska hjälpa dem med det ena och det andra. Det är svårt att gå emellan och säga nej när det gäller diskussioner han har med tonåringarna men det gör mig frustrerad. För han förväntar sig ju samma tillbaka. Han berättar ofta om sitt barn vad de gör osv. Han pratar väldigt mycket om oss till sitt barn och bygger förväntningar hos barnet. Han tittar på hus och pratar framtid. Jag säger ifrån och säger ifrån och han backar ett par steg men sen börjar han igen. Och jag känner att vi kommer ingen vart. Jag dunkar ju huvudet i väggen. För varje gång vi pratar säger han att han förstår och att det är ok och handla tänka på det. Men han agerar ju inte därefter. Och det blir ju fel. Det bygger frustration hos mig. Det skapar förväntningar hos hans barn på saker jag inte kan leva upp till. (För jag tror inte att den typ av relation jag vill ha är dålig för ett barn. Då hade jag ju inte gjort det mot mina. Utan det är de brustna förväntningarna som jag tror skaver i barnen)

    Jag tror han innerst inne tror jag kommer ändra mig. Att han försöker visa vilken fin unge han faktiskt har och hur bra vi skulle ha det ihop. Och det kan säkert vara så! Hans barn verkar vara en härlig unge. Och han skulle nog vara grym som extraförälder själv . Men hela styvfamiljsgrejrn och anpassandet ger mig ångest och ont i magen.

    Så fattas det nåt i mig? Är jag ond? Självisk? Förtjänar hans barn nån bättre människa än mig? Borde jag ändra på mig? Eller lämna?

    Har han rätt i att försöka ändra mig med kärlek och list typ? Eller är det respektlöst det han gör?

  • Svar på tråden Välja relation
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Lämna) skrev 2018-08-21 01:09:38 följande:
    Det låter mer som om du har en utmattningsdepression...
    Vet du, alla dina inlägg i tråden är helt knepiga. Vad vill du egentligen? 
  • Anonym (Lämna)
    Anonym (mmm) skrev 2018-08-21 09:11:08 följande:
    Vet du, alla dina inlägg i tråden är helt knepiga. Vad vill du egentligen? 
    TS titel säger "välja relation" så hon ber uppenbarligen om råd vilken relation hon ska välja, och det råd jag ger ser du i min signatur, "lämna." Om hon inte är beredd, redo, att även acceptera sin partners son i relationen, så ska hon inte gå djupare in i relationen. Är det knepigt att förstå?
  • Anonym (G)
    Anonym (Xyz) skrev 2018-08-21 01:36:31 följande:
    Jag tycker att du TS verkar vara en reflekterande person som har varit väldigt tydlig mot din nya man. Förstår att du tycker synd om nye mannens barn när han bygger upp förväntningar hos barnet som du känner att du inte kan uppfylla. Samtidigt undrar jag om inte ni har en lite ojämlik relation, där du mest vill ha honom som ett sidoprojekt på din egentid, lite som en kk kanske (ingen värdering i det), medan han har djupare känslor för dig och vill bli familj. Det gör lite ont att läsa din beskrivning, jag förstår vad du säger men samtidigt är det svårt att förstå varför du verkar ha bestämt dig för att inte släppa in honom och hans barn i ditt liv på riktigt. Att du har en negativ erfarenhet av bonusliv betyder ju inte att denna relation skulle bli på samma sätt. Det låter inte som att du har så varma känslor för den nye mannen innerst inne, och då är det kanske bättre att inte slösa bort hans och hans barns tid. Du har tre barn men han har bara ett; det är säkert ensamt och tråkigt ibland och både han och barnet har säkert en längtan efter att vara flera, ha syskon eller bonussyskon. Du sitter med allt detta men vill inte släppa in dem i den gemenskapen och det låter faktiskt lite grymt tycker jag.
    Håller med
  • Lumina77
    Anonym (Xyz) skrev 2018-08-21 01:36:31 följande:

    Jag tycker att du TS verkar vara en reflekterande person som har varit väldigt tydlig mot din nya man. Förstår att du tycker synd om nye mannens barn när han bygger upp förväntningar hos barnet som du känner att du inte kan uppfylla. Samtidigt undrar jag om inte ni har en lite ojämlik relation, där du mest vill ha honom som ett sidoprojekt på din egentid, lite som en kk kanske (ingen värdering i det), medan han har djupare känslor för dig och vill bli familj. Det gör lite ont att läsa din beskrivning, jag förstår vad du säger men samtidigt är det svårt att förstå varför du verkar ha bestämt dig för att inte släppa in honom och hans barn i ditt liv på riktigt. Att du har en negativ erfarenhet av bonusliv betyder ju inte att denna relation skulle bli på samma sätt. Det låter inte som att du har så varma känslor för den nye mannen innerst inne, och då är det kanske bättre att inte slösa bort hans och hans barns tid. Du har tre barn men han har bara ett; det är säkert ensamt och tråkigt ibland och både han och barnet har säkert en längtan efter att vara flera, ha syskon eller bonussyskon. Du sitter med allt detta men vill inte släppa in dem i den gemenskapen och det låter faktiskt lite grymt tycker jag.


    Jag tycker att du också verkar vara lite väl hård.

    Jag tror absolut inte att TS tänkt ha sin nya som KK eller sidoprojekt. Hon vet vad älska är och vad det innebär rent praktiskt i form av uppoffringar och försakan som drabbat henne själv och hennes egna barn i det förra förhållandet.

    TS du är absolut inte grym! Ta inte åt dig av detta då vissa inte fattar att man kan bli bränd av sina erfarenheter och att man om man är smart tar lärdom.

    Och TS, jag undrar även hur din nya man egentligen är, kan du märka att han försöker utnyttja dig på nåt vis? Har du den känslan så är den förmodligen rätt.

    Lita på din magkänsla och följ ditt hjärta är mitt råd.
  • Anonym (Stieana)
    Lumina77 skrev 2018-08-21 18:03:44 följande:

    Jag tycker att du också verkar vara lite väl hård.

    Jag tror absolut inte att TS tänkt ha sin nya som KK eller sidoprojekt. Hon vet vad älska är och vad det innebär rent praktiskt i form av uppoffringar och försakan som drabbat henne själv och hennes egna barn i det förra förhållandet.

    TS du är absolut inte grym! Ta inte åt dig av detta då vissa inte fattar att man kan bli bränd av sina erfarenheter och att man om man är smart tar lärdom.

    Och TS, jag undrar även hur din nya man egentligen är, kan du märka att han försöker utnyttja dig på nåt vis? Har du den känslan så är den förmodligen rätt.

    Lita på din magkänsla och följ ditt hjärta är mitt råd.


    Tack! Jag har lätt för att känna att jag är en dålig människa som inte ger det människor vill ha av mig. Även om min mer analytiska förnuftiga sida säger att det är fel :)

    Och jag tror han har en egocentrisk sida. Att han är van vid att utgå från sig själv och sina behov. Ser saker ur sitt perspektiv. Medan jag är van, om inte annat efter 18 år som ensamförälder, att hela tiden se till andras. Tror det är det magkänslan försöker säga. Att jag riskera att falla väldigt hårt tillbaka i samma hjulspår och leva hans liv istället för mitt.
  • Lumina77
    Anonym (Stieana) skrev 2018-08-22 08:19:41 följande:

    Tack! Jag har lätt för att känna att jag är en dålig människa som inte ger det människor vill ha av mig. Även om min mer analytiska förnuftiga sida säger att det är fel :)

    Och jag tror han har en egocentrisk sida. Att han är van vid att utgå från sig själv och sina behov. Ser saker ur sitt perspektiv. Medan jag är van, om inte annat efter 18 år som ensamförälder, att hela tiden se till andras. Tror det är det magkänslan försöker säga. Att jag riskera att falla väldigt hårt tillbaka i samma hjulspår och leva hans liv istället för mitt.


    Kan tänka mig det. Du låter som en väldigt empatisk person som verkligen utvecklats i rätt riktning och förstått ditt egenvärde. Låt nu absolut inte honom ta ifrån dig det genom att vädja till din känslomässiga sida. Låter helt rätt att du sätter ditt och dina barns intressen i främsta rummet nu. Ta denna varningsklocka på allvar och sträck på dig och var stolt över allt du åstadkommit och tillåt inte honom att pressa dig.
  • Anonym (Prata med honom igen)
    Anonym (Stieana) skrev 2018-08-21 09:02:31 följande:

    Jag förstår att jag kan låta känslokall (?) När jag analyserar det hela. Men det är jag inte. Jag älskar honom faktiskt. Av hela mitt hjärta. Jag har en väldigt stark känslomässig sida. Men också en väldigt analytisk. Och här använder jag den andra.

    Jag tror vår relation är ojämlik på det sättet att jag har mer (negativ) relationserfarenhet. Vilket gör att jag hela tiden har den där analytiska realismen i mig. Att jag i all rosa förälskelsdimma har en del av mig som ser klart på situationen. Jag har, ska väl också sägas, gått en hel del i terapi för att bearbeta mitt mer känslostormande jag som gett mig in i relationer som nästan knäckt mig. Så tills viss del är det här ju insikter jag jobbat mig till med proffs.

    Och just det där du säger är det jag också känner. Och har känt så starkt att jag hållit på att ge upp mig själv helt tidigare. Och som därför nu ger en direkt ångest när jag känner de känslorna. Att jag är grym och elak som inte ger mer av mig själv. Att jag kan ju ge mer, hela tiden lite mer. Anpassa mig lite till. Att det viktiga är att andra är lyckliga. Inte vad jag vill. Att jag måste leverera.

    Men det som skaver är ju också just den känslan. Hans lycka kan ju inte ligga på oss. Det kan ju inte vara upp till mina snart flygfärdiga tonåringar att vara glada skojiga barnvakter tex. På mig och oss att fylla deras liv med liv. Osv. Att det är så han ibland får mig att känna mig/oss. Som ett tivoli som ska komma och leverera glädje och liv till honom och hans barn. Jag förstår att det handlar om mycket känslor hos mig själv av att ha känt mig utnyttjad och tömd tidigare, framför allt styvfamiljsrelationen Men om han älskade mig så mycket som han säger skulle han väl respektera den känslan...? Den jag är? Jag och mitt förflutna. (Och mina barns. De stora är ju också så klart oerhört skeptiska till nya relationer eftersom de minns hur det var och hur jag mådde) är ju precis lika mycket ett paket som nåt annat. Som man får ta som det är eller lämna.? Skulle han ställa det kravet på mig uttryckligen att jag behövde gå in i hela bonuslivet. Hade jag lämnat. Om än med enorm sorg i hjärtat. Men nu blir det så svårt när han med ord säger att han absolut inte gör det.


    Jag tycker inte alls att du låter känslokall. Jag känner igen mig själv i mycket som du skriver. Jag analyserar mycket men jag är också dålig på att stå upp för mig själv och vad jag själv vill. Jag vill att alla andra ska må bra. Till den grad att jag inte riktigt vet vad jag vill.

    Det låter som att du har gjort ett bra jobb med dig själv i terapi och vet vad du vill. Jag tycker du ska prata med din man igen och stå på dig. Lita till din magkänsla. Så småningom kommer ju även hans barn bli större då kanske det kan omvärderas men det verkar ju ligga bra mycket längre fram i tiden.
  • Lumina77
    Anonym (Stieana) skrev 2018-08-21 09:02:31 följande:

    Jag förstår att jag kan låta känslokall (?) När jag analyserar det hela. Men det är jag inte. Jag älskar honom faktiskt. Av hela mitt hjärta. Jag har en väldigt stark känslomässig sida. Men också en väldigt analytisk. Och här använder jag den andra.

    Jag tror vår relation är ojämlik på det sättet att jag har mer (negativ) relationserfarenhet. Vilket gör att jag hela tiden har den där analytiska realismen i mig. Att jag i all rosa förälskelsdimma har en del av mig som ser klart på situationen. Jag har, ska väl också sägas, gått en hel del i terapi för att bearbeta mitt mer känslostormande jag som gett mig in i relationer som nästan knäckt mig. Så tills viss del är det här ju insikter jag jobbat mig till med proffs.

    Och just det där du säger är det jag också känner. Och har känt så starkt att jag hållit på att ge upp mig själv helt tidigare. Och som därför nu ger en direkt ångest när jag känner de känslorna. Att jag är grym och elak som inte ger mer av mig själv. Att jag kan ju ge mer, hela tiden lite mer. Anpassa mig lite till. Att det viktiga är att andra är lyckliga. Inte vad jag vill. Att jag måste leverera.

    Men det som skaver är ju också just den känslan. Hans lycka kan ju inte ligga på oss. Det kan ju inte vara upp till mina snart flygfärdiga tonåringar att vara glada skojiga barnvakter tex. På mig och oss att fylla deras liv med liv. Osv. Att det är så han ibland får mig att känna mig/oss. Som ett tivoli som ska komma och leverera glädje och liv till honom och hans barn. Jag förstår att det handlar om mycket känslor hos mig själv av att ha känt mig utnyttjad och tömd tidigare, framför allt styvfamiljsrelationen Men om han älskade mig så mycket som han säger skulle han väl respektera den känslan...? Den jag är? Jag och mitt förflutna. (Och mina barns. De stora är ju också så klart oerhört skeptiska till nya relationer eftersom de minns hur det var och hur jag mådde) är ju precis lika mycket ett paket som nåt annat. Som man får ta som det är eller lämna.? Skulle han ställa det kravet på mig uttryckligen att jag behövde gå in i hela bonuslivet. Hade jag lämnat. Om än med enorm sorg i hjärtat. Men nu blir det så svårt när han med ord säger att han absolut inte gör det.


    Jag undrar en annan sak TS när jag läser detta.

    Hur är din partner när ni är tillsammans? Försöker han lämpa över ansvaret på sitt barn på dig och dina äldre barn? Hur är ni mot varandra när ni umgås?

    Bara för att få en bild över hur situationen ser ut.
  • Anonym (Stieana)
    Lumina77 skrev 2018-08-22 15:50:17 följande:

    Jag undrar en annan sak TS när jag läser detta.

    Hur är din partner när ni är tillsammans? Försöker han lämpa över ansvaret på sitt barn på dig och dina äldre barn? Hur är ni mot varandra när ni umgås?

    Bara för att få en bild över hur situationen ser ut.


    Vi är kärleksfulla mot varandra när vi umgås. Han mer praktiskt jag kanske mer känslomässigt. Han vill vara till hjälp och letar möjligheter att vara det. Jag kan nämna att jag har tvättstuga på kvällen och genast erbjuder han sig att tvätta åt mig. Ungefär så.

    Jag upplever inte att han lägger över det praktiska kring sitt barn på mig. Däremot är det ju det där känslomässiga. Att jag känner att han försöker knyta ihop mig och barnet. Ber barnet rita teckningar åt mig berätta,saker för mig visa mig grejer. Dvs det är inte nåt som kommer naturligt iaf inte inledningsvis utan mer "ska du inte visa . den där leksaken du fick, du kan ju rita en teckning åt . så att hon kommer ihåg att, berätta för . om den där gången" osv. Jag lyssnar och tittar och engagerar mig så klart. Men jag har reagerat på att det sker i så mycket större utsträckning. Än vad jag själv skulle pusha mina barn att göra Och att jag känner att det också handlar att bygga upp en relation annorlunda än den jag uttryckt att jag vill ha.

    Vad gäller mina barn är han mycket mer bekväm att lämna över rent praktiskt än vad jag nånsin varit med att göra till andras tonåringar. Han pratar ju om dem och målar upp dem som väldigt intressanta inför sitt barn. Och sen återkopplar han till det. Och säger saker till sitt barn som "kommer du ihåg att jag berättade att han var jätteduktig på datorspel ska,du inte gå och titta när han Spelar. Fråga honom om han kan visa,dig hur man gör. Du kanske kan låta honom spela ditt spel" osv. Vilket gör att när vi ses allihop, redan första gången, blir det så att mina barn (som har hyfsad uppfostran ändå) umgås och "roar" hans barn (även om en av dem gärna avviker lite diskret efter ett tag. "Kommer på" att hon bestämt nåt med en kompis osv. För att komma undan lite. Vi bor inte så stort. Och det blir intensivt. Det här att hans barn hänger med mina stora har min partner uttryckt att han tycker är mysigt. Och jag har väl nån gång när jag varit mer uppgiven än annars försökt förklara att det är klart att mina barn ska visa vett och etikett när vi har gäster. Men att det inte heller är hållbart i längden att hans barn ser mina stora som sina kompisar.
  • Ess
    Anonym (Lämna) skrev 2018-08-21 17:35:15 följande:
    TS titel säger "välja relation" så hon ber uppenbarligen om råd vilken relation hon ska välja, och det råd jag ger ser du i min signatur, "lämna." Om hon inte är beredd, redo, att även acceptera sin partners son i relationen, så ska hon inte gå djupare in i relationen. Är det knepigt att förstå?
    Vad är det för fel att vilja va särbo och inte blanda in barnen mer än sporadiskt?

Svar på tråden Välja relation