• Evylina

Embryo donation för singlar?

Hej! Har en stor barnlängtan och träffade min kärlek sent i livet. Vi har dock nyligen avslutat vår relation :( Varit gravid naturlig, men fått tidigt missfall. Då övergick vi till IVF och gjorde hela 4 stycken. Blev aldrig någon graviditet av det :/ vi höll på i fem år, vilket slet på vårt förhållande och ledde till att det till slut inte höll mellan oss, vilket är en stor sorg i sig :(  Jag vill inte ge upp hoppet om att bli mamma och vill fortsätta försöken på egen hand, men har uppnått "no go" åldern av 43 år vilket betyder att försöka med mina egna ägg är bortkastad tid och pengar. Har faktisk vant mig vid tanken på att prova med donerade ägg då detta skulle bli nästa steg för oss, hade vi tänkt, ifall inte IVF gav något, men detta blev alltså aldrig av. Detta är en väldigt kortfattad bild av min "barnverkstad"-historia.

Sitter och letar, läser och läser. Hittar mycket om ägg donation med partners spermier och lite om embryo donation där partners/makar försöker, men nästan inget om singelkvinnor som försöker. Finns ni där ute? Skulle vilja ha stöd, dela tankar och kanske få tips om kliniker, behandlingar etc. Ni som inte är singlar men genomgått embryo donation får ju så klart också ge tips och råd och skriva, men ni som singlar provat detta får gärna ge mig era upplevelser! Detta känns otroligt skrämmande sak att ta tag i helt själv!! :O så jag skulle vilja ha stöd och pepp!! Har tidigare läst mycket här då vi höll på med IVF men aldrig provat att skriva själv. Så, jag är tacksam för era upplevelser! :)

• Svar på tråden Embryo donation för singlar?
  • Evylina
    Stina14 skrev 2018-08-30 04:32:02 följande:

Hej Evylina!

Jag är singel och har genomgått 3 misslyckade ivf försök. Därefter testade jag embryodonation på AVA Riga, det lyckades och jag är nu gravid i vecka 32. Du får jättegärna skriva till mig!

Kramar

Oj Stina ja jag vill veta allt!!!! Grattis till graviditet :) du lyckades alltså direkt? :D vilket av deras program valde du?

Jag kikar även på Tjeckien och Polen. Någon som vet något om dessa? För en Skåning är ju Polen jättesmidig :) och det går billiga flyg till Prag så det är också från Kastrup så det är också ett alternativ :)
    Virpan skrev 2018-08-30 02:25:42 följande:

Jag är gravid i vecka 11 nu. Fick missfall i höstas, också efter äd. Innan har jag gjort 3 ivf med pgs men blev inte gravid. Jag har inte jämfört priser så vet inte om de ligger högre än andra kliniker. Jag är väldigt nöjd iaf. Det verkad svårt med Ryssland först, men tycker det går väldigt smidigt. Det är enkelt att få visum och kliniken är hjälpsam även med praktiska saker. De brukar ha seminarium där man får träffa läkarna och diskutera sina chanser. Tror att de har i Köpenhamn i september, du kan kolla på deras hemsida. Det brukar vara Dr Olga som håller i det.

Tack Virpan och grattis till graviditet! Jag såg att de skulle komma till Köpenhamn och det var lördagen den 22/9 och då kunde jag så jag åker nog över och lyssnar. Ojdå, med PGS utan att bli gravid? Känns som om att bra pgs resultat ska vara ett "säkert" kort, men tydligen inte alltid...
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-08-30 09:31:48 följande:

Oj, där hann jag bli jätteglad (att det gick i Danmark) och väldigt besviken när jag hörde om åldersgräns. Alltså jag är så nöjd med bara ett barn, men det hade varit skönt att veta att det fanns en backup ifall man någonsin blev sugen på syskon :/ och man vill ju inte sätta igång direkt efter... :/

Hade INGEN aning om att Sverige också skulle godkänna dubbeldonation, wow! Vet du Undrande vilka regler Sverige kommer att ha? Gissar att kön kommer att bli lång, man kanske redan nu skulle stilla sig i kö? 

Ja, det kommer att bli tillåtet med dubbeldonation/embryodonation i Sverige från 1 januari 2019. Jag vet dock inte vilka åldersgränser Sverige kommer ha, men jag gissar att de kommer ha liknande åldersregler som Danmark.

Så om du är 43 år nu så slösa inte bort tiden med att vänta, utan vänd dig utomlands så snart som möjligt, speciellt om du kanske vill ha fler än ett barn.

Klinikerna utomlands har sällan några köer.

Däremot skulle jag ABSOLUT varna dig för att välja någon av Invimeds kliniker, det har visat sig att de är ett mycket oseriöst bolag som lurar sina kunder !

Jag har pratat med väldigt många besvikna kunder som blivit lurade på sina pengar där.
  • UndrandeSökare

Evylina- Jag hade för några år sen kontakt med en kvinna här på Familjeliv som kallade sig Solkattan, hon och hennes man gjorde dubbeldonation/embryodonation på en klinik i Prag som heter Gennet och det lyckades på andra försöket, det blev en lillebror, de hade en son sen tidigare också.

Så om du vill kolla upp kliniker i Prag så kan du ju kolla upp Gennet, den kliniken ligger centralt i Prag.

• Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-08-30 10:01:08 följande:
    Ja, det kommer att bli tillåtet med dubbeldonation/embryodonation i Sverige från 1 januari 2019. Jag vet dock inte vilka åldersgränser Sverige kommer ha, men jag gissar att de kommer ha liknande åldersregler som Danmark.

Så om du är 43 år nu så slösa inte bort tiden med att vänta, utan vänd dig utomlands så snart som möjligt, speciellt om du kanske vill ha fler än ett barn.

Klinikerna utomlands har sällan några köer.

Däremot skulle jag ABSOLUT varna dig för att välja någon av Invimeds kliniker, det har visat sig att de är ett mycket oseriöst bolag som lurar sina kunder !

Jag har pratat med väldigt många besvikna kunder som blivit lurade på sina pengar där.
    Tack Undrande! Visste inte detta med Invimed, vad har hänt/vad har de gjort? :O Jag var inne och tittade på deras sida efter att du skrev detta av ren nyfikenhet, men det verkar inte som om de har embryo adoption, så jag kommer inte att söka mig till dem. Var inne på Invicta också, någon som känner till dem? De hade embryo adoption och det var bra priser.

Jag vet, jag vill inte vänta, känner dock att min sorg efter uppbrottet med sambon fortfarande ligger och spökar så jag vill gärna bli lite starkare innan jag tar tag i detta, det är ju tungt att gå igenom detta helt själv och det känns så sorgligt, men jag kan inte sitta och låta tiden gå! Så det skadar inte att redan nu börja planera.
  • Stina14

Tack, jo det lyckades direkt. Jag gjorde färskförsök och satte in ett femdagars. Nu har jag många kvar i frysen också men det blir en senare fråga. Jag har en dotter sedan tidigare, hon fyller 9 år i november och har en högst närvarande pappa så detta blir ett nytt äventyr för mig (och henne!).

Jag är väldigt nöjd med AVA Riga. Så klart det är lätt för mig att säga så här med facit i hand eftersom det gick bra men måste säga att hela processen gick väldigt smidigt från första Skype samtal till besöket i Riga. De är mycket proffsiga och jag har jag inte läst något negativt om kliniken. Jag flög från Göteborg och det var lätt att ta sig till stan från flygplatsen. Jag valde att bo på ett hotell nära kliniken men hade en kväll och en dag i Riga för att göra det hela lite roligare.

Polen har jag en vän som var på väg till men bytte efter massa strul. Hon åkte också till AVA Riga.

Jag har fortfarande mycket tankar och känslor gällande att det är en dubbeldonation. Ibland blir jag rädd och orolig hur jag ska känna när barnet är här, kommer jag känna likadant som för mitt stora barn? Men lika ofta känner jag bara glädje och en enorm tacksamhet att möjligheten finns. Och dessutom är jag väldigt nyfiken!

Inboxa mig gärna om du har fler frågor så svarar jag gärna!

Evylina skrev 2018-08-30 09:37:39 följande:
    Oj Stina ja jag vill veta allt!!!! Grattis till graviditet :) du lyckades alltså direkt? :D vilket av deras program valde du?

Jag kikar även på Tjeckien och Polen. Någon som vet något om dessa? För en Skåning är ju Polen jättesmidig :) och det går billiga flyg till Prag så det är också från Kastrup så det är också ett alternativ :)
    Virpan skrev 2018-08-30 02:25:42 följande:

Jag är gravid i vecka 11 nu. Fick missfall i höstas, också efter äd. Innan har jag gjort 3 ivf med pgs men blev inte gravid. Jag har inte jämfört priser så vet inte om de ligger högre än andra kliniker. Jag är väldigt nöjd iaf. Det verkad svårt med Ryssland först, men tycker det går väldigt smidigt. Det är enkelt att få visum och kliniken är hjälpsam även med praktiska saker. De brukar ha seminarium där man får träffa läkarna och diskutera sina chanser. Tror att de har i Köpenhamn i september, du kan kolla på deras hemsida. Det brukar vara Dr Olga som håller i det.

Tack Virpan och grattis till graviditet! Jag såg att de skulle komma till Köpenhamn och det var lördagen den 22/9 och då kunde jag så jag åker nog över och lyssnar. Ojdå, med PGS utan att bli gravid? Känns som om att bra pgs resultat ska vara ett "säkert" kort, men tydligen inte alltid...
  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-08-30 10:19:12 följande:

Evylina- Jag hade för några år sen kontakt med en kvinna här på Familjeliv som kallade sig Solkattan, hon och hennes man gjorde dubbeldonation/embryodonation på en klinik i Prag som heter Gennet och det lyckades på andra försöket, det blev en lillebror, de hade en son sen tidigare också.

Så om du vill kolla upp kliniker i Prag så kan du ju kolla upp Gennet, den kliniken ligger centralt i Prag.

Tack! Jag var och titta på deras sida och i deras embryo donationsprogram så står det hela tiden "for couples" alltså gissar jag att de inte utför detta på singlar :(

Jag lutar mest mot AVA riga och AVA peter nu faktisk, men ska ändå maila Gennet tror jag och fråga. 

Stina och Undrande, vilka program valde ni? Tycker att det är jättesvårt att välja! Vissa program har jag inte råd med och får låna pengar till. trist att spendera alla sina sparade pengar och sen också stå i skuld. Tänker hur jag ska göra sen, om man nu lyckas, för att köpa alla dyra bebissaker. Man är ju ensam! Usch mycket som går runt i huvudet nu!!!
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-08-31 09:08:47 följande:

Tack! Jag var och titta på deras sida och i deras embryo donationsprogram så står det hela tiden "for couples" alltså gissar jag att de inte utför detta på singlar :(

Jag lutar mest mot AVA riga och AVA peter nu faktisk, men ska ändå maila Gennet tror jag och fråga. 

Stina och Undrande, vilka program valde ni? Tycker att det är jättesvårt att välja! Vissa program har jag inte råd med och får låna pengar till. trist att spendera alla sina sparade pengar och sen också stå i skuld. Tänker hur jag ska göra sen, om man nu lyckas, för att köpa alla dyra bebissaker. Man är ju ensam! Usch mycket som går runt i huvudet nu!!!

När du pratar om "program" är det inte IVFRigas hemsida du varit in och kollat på?

Jag och Stina har inte varit hos IVFRiga utan hos en annan klinik som heter Avaclinic (vissa kallar det AvaRiga). Men det är 2 helt olika kliniker !

Avaclinic har inga program utan du talar bara om att du vill göra embryodonation som singel så mailar de dig pappren du ska fylla i (ett patientformulär, och ett donationsformulär där du väljer hur du vill donatorerna ska se ut, längd, vikt, ögonfärg, hårfärg, utbildning etc)

När vi skulle välja klinik i slutet av 2016 så valde vi bland annat mellan IvfRiga och Avaclinic, men valde då Avaclinic eftersom det var många som hade skrivit här på Familjeliv att de var missnöjda med ivfRiga (de klagade bland annat att kommunikationen med kliniken var dålig, de fick inte ut all viktig info i tid så det blev strul med behandlingen) och alla jag läste om var nöjda med Avaclinic så därför valde vi dem.

Googla på Avaclinic så hittar du deras svenska hemsida. Prislistan är på svenska också.

Går du in på deras hemsida en vardag under kontorstid så kan du chatta med någon av deras koordinatorer. Jag har kontakt med deras koordinator Veronika och tycker att hon är mycket kunnig och svarar snabbt på alla frågor.
  • Virpan
    Evylina skrev 2018-08-30 09:37:39 följande:

Jag kikar även på Tjeckien och Polen. Någon som vet något om dessa? För en Skåning är ju Polen jättesmidig :) och det går billiga flyg till Prag så det är också från Kastrup så det är också ett alternativ :)Tack Virpan och grattis till graviditet! Jag såg att de skulle komma till Köpenhamn och det var lördagen den 22/9 och då kunde jag så jag åker nog över och lyssnar. Ojdå, med PGS utan att bli gravid? Känns som om att bra pgs resultat ska vara ett "säkert" kort, men tydligen inte alltid...

Tack. Det är 10:e gången jag är gravid, vågar inte hoppas på något ännu. Blev lätt gravid tidigare men fick missfall. Men när jag gjorde PGS blev jag inte gravid.

Ava peter har program med babygaranti. Det är ganska dyrt men kan kanske bli billigare i längden.
  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-08-31 09:56:36 följande:
    När du pratar om "program" är det inte IVFRigas hemsida du varit in och kollat på?

Jag och Stina har inte varit hos IVFRiga utan hos en annan klinik som heter Avaclinic (vissa kallar det AvaRiga). Men det är 2 helt olika kliniker !

Avaclinic har inga program utan du talar bara om att du vill göra embryodonation som singel så mailar de dig pappren du ska fylla i (ett patientformulär, och ett donationsformulär där du väljer hur du vill donatorerna ska se ut, längd, vikt, ögonfärg, hårfärg, utbildning etc)

När vi skulle välja klinik i slutet av 2016 så valde vi bland annat mellan IvfRiga och Avaclinic, men valde då Avaclinic eftersom det var många som hade skrivit här på Familjeliv att de var missnöjda med ivfRiga (de klagade bland annat att kommunikationen med kliniken var dålig, de fick inte ut all viktig info i tid så det blev strul med behandlingen) och alla jag läste om var nöjda med Avaclinic så därför valde vi dem.

Googla på Avaclinic så hittar du deras svenska hemsida. Prislistan är på svenska också.

Går du in på deras hemsida en vardag under kontorstid så kan du chatta med någon av deras koordinatorer. Jag har kontakt med deras koordinator Veronika och tycker att hon är mycket kunnig och svarar snabbt på alla frågor.
    Hej Undrande, nej jag har inte varit på IVF riga, men jag vet inte vad jag ska kalla de olika klinikernas behandlingar, "paket" kanske passar bättre? AVA peter och Ava clinic har ju olika paketpris och det var dessa jag undrade om vilka ni valt. Jag har mest tittat på AVA clinic riga och AVA peter och nu Gennet också. Som jag skrev tidigare så har jag läst massor här på familjeliv så jag har också läst lite varningar och annat (bland annat om IVF riga). Dock missat detta med Invimed, men läst nu lite i trådar om vad som folk tyckte var dåligt med dem, så Polen går nog bort nu.

Men tack för hjälpen Undrande! 
  • Kakan888

Hej!
    Jag är också på väg mot embryoadoption. Är singel, 41 år och gjort tre inseminationer i Danmark varav ett försök tog sig men slutade i missfall, samt ett ivf-försök nu i somras. Tänkte göra ett till ivf-försök nu i höst och sen går jag nog vidare till embryoadoption. 
    Jag har varit på ett seminarium med AVA clinic i St Petersburg (jag bor i Stockholm) samt en privat konsultation. De har ett paket (som någon nämnt här tidigare) med baby-garanti. Har det inte fötts ett levande barn efter 4 försök så får du 80 procent av pengarna tillbaka.
    Det finns en podd som heter "Jag vill ha barn" som jag kan tipsa om. En av kvinnorna som har podden åkte till Ryssland för embryoadoption så genom hela podden får man följa henne (bland andra samtalsämnen) från singel och barnlös till nu höggravid. Du kan även googla info om hennes resa; Cilla Holm. Har varit artiklar om henne i bla DN.
    Jag hörde också att detta ska bli lagligt i Sverige till årsskiftet men är tveksam till Sveriges åldersgräns, vad den kommer bli då, den i de flesta fall är mycket mindre generös än utomlands. Någon som vet nåt?

Svar på tråden Embryo donation för singlar?