• Evylina

Embryo donation för singlar?

Hej! Har en stor barnlängtan och träffade min kärlek sent i livet. Vi har dock nyligen avslutat vår relation :( Varit gravid naturlig, men fått tidigt missfall. Då övergick vi till IVF och gjorde hela 4 stycken. Blev aldrig någon graviditet av det :/ vi höll på i fem år, vilket slet på vårt förhållande och ledde till att det till slut inte höll mellan oss, vilket är en stor sorg i sig :(  Jag vill inte ge upp hoppet om att bli mamma och vill fortsätta försöken på egen hand, men har uppnått "no go" åldern av 43 år vilket betyder att försöka med mina egna ägg är bortkastad tid och pengar. Har faktisk vant mig vid tanken på att prova med donerade ägg då detta skulle bli nästa steg för oss, hade vi tänkt, ifall inte IVF gav något, men detta blev alltså aldrig av. Detta är en väldigt kortfattad bild av min "barnverkstad"-historia.

Sitter och letar, läser och läser. Hittar mycket om ägg donation med partners spermier och lite om embryo donation där partners/makar försöker, men nästan inget om singelkvinnor som försöker. Finns ni där ute? Skulle vilja ha stöd, dela tankar och kanske få tips om kliniker, behandlingar etc. Ni som inte är singlar men genomgått embryo donation får ju så klart också ge tips och råd och skriva, men ni som singlar provat detta får gärna ge mig era upplevelser! Detta känns otroligt skrämmande sak att ta tag i helt själv!! :O så jag skulle vilja ha stöd och pepp!! Har tidigare läst mycket här då vi höll på med IVF men aldrig provat att skriva själv. Så, jag är tacksam för era upplevelser! :)

• Svar på tråden Embryo donation för singlar?
  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-08 10:28:53 följande:
    Om du vill prata med några som gjort behandlingar i Grekland så kom till Atentråden, där är vi många som gör/har gjort behandlingar i Grekland.

Tråden heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Du kan prata med mom2012, hon fick barn genom donation hos ivfSerum i Aten.

Sen finns det också en tråd som heter "Redan47s samlade pärlor". Tråden är inte så aktiv längre men hon som startade tråden Redan, hon fick enäggstvillingflickor via ivfSerum. De kom till via dubbeldonation.
    Tack Undrande! Vad jag kan se så verkar de utföra dubbeldonation för singlar i Grekland :) !!! Jag ska kika på tråden, har sett den innan och läst lite i den också när vi höll på med IVF, men inte alls skrivit. 

Jag har undrat över en sak som du kanske kan svara på Undrande, många immunsjukdomar är inflamatoriska sjukdomar av olika slag, ingår astma och sådana allergiska sjukdomar i detta? Vi har jättemycket astma i familjen och även om jag inte är drabbad så hårt, så kan jag också få allergiska utslag ibland och känna av pollen och hundar. Jag är också sällan sjuk, visst kan detta vara ett tecken det med?

Tack!
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-08 12:54:45 följande:

Tack Undrande! Vad jag kan se så verkar de utföra dubbeldonation för singlar i Grekland :) !!! Jag ska kika på tråden, har sett den innan och läst lite i den också när vi höll på med IVF, men inte alls skrivit. 

Jag har undrat över en sak som du kanske kan svara på Undrande, många immunsjukdomar är inflamatoriska sjukdomar av olika slag, ingår astma och sådana allergiska sjukdomar i detta? Vi har jättemycket astma i familjen och även om jag inte är drabbad så hårt, så kan jag också få allergiska utslag ibland och känna av pollen och hundar. Jag är också sällan sjuk, visst kan detta vara ett tecken det med?

Tack!

Ja, astma och allergier ingår i gruppen immunproblem.

Jag har haft pollenallergi och det finns astma i släkten.

Vissa med immunproblem har autoimmuna sjukommar själva eller i släkten, medan andra är fullt friska, har ett så överaktivt immunförsvar att de aldrig blir sjuka.

Jag rekommenderar att du fyller i ivfSerums Questionaure (frågeformulär) som du hittar på deras hemsida. Maila in det ifyllda foruläret så kommer Katie på Serum att svara dig och erbjuda dig ett gratis telefonsamtal eller via Skype, med någon av klinikens läkare eller klinikchefen Penny. Jag valde att prata med Penny för hon är mycket erfaren och kunnig.

Det är väldigt många som lyckats hos ivfSerum. Jag har själv gjort deras Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till lsbbet i Aten och jag planerar att göra deras hysto i höst innan nästa insättning.

Om du vill veta mer om deras Mensblodtest så googla på ivfSerum infection screening. Man gör både Locus medicustestet och 11 in one och det blir 300euro sammanlagt. Om baciller hittas så ingår antibiotikarecept som man kan lösa ut på apoteket i Sverige.
  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-08 13:15:46 följande:
    Ja, astma och allergier ingår i gruppen immunproblem.

Jag har haft pollenallergi och det finns astma i släkten.

Vissa med immunproblem har autoimmuna sjukommar själva eller i släkten, medan andra är fullt friska, har ett så överaktivt immunförsvar att de aldrig blir sjuka.

Jag rekommenderar att du fyller i ivfSerums Questionaure (frågeformulär) som du hittar på deras hemsida. Maila in det ifyllda foruläret så kommer Katie på Serum att svara dig och erbjuda dig ett gratis telefonsamtal eller via Skype, med någon av klinikens läkare eller klinikchefen Penny. Jag valde att prata med Penny för hon är mycket erfaren och kunnig.

Det är väldigt många som lyckats hos ivfSerum. Jag har själv gjort deras Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till lsbbet i Aten och jag planerar att göra deras hysto i höst innan nästa insättning.

Om du vill veta mer om deras Mensblodtest så googla på ivfSerum infection screening. Man gör både Locus medicustestet och 11 in one och det blir 300euro sammanlagt. Om baciller hittas så ingår antibiotikarecept som man kan lösa ut på apoteket i Sverige.
    Tack igen Undrande!! Jag ska fylla idet och se vad de har att erbjuda. Kul att fler länder behandlar singlar så man har nåt att välja på :) Jag har gjort hysteroskopi i april, undrar ifall man måste göra det igen? Det måste ju räcka nåt år framåt tänker jag? När tänker du göra en ny insättning då? :)

Jag har tänkt och tänkt och tänkt jag tror att jag tar mina chanser och kör en behandling utan immunmediciner etc. om det misslyckas ska jag ta tag i det mer. Det är så svårt att ta ett beslut, men jag tror att jag måste snart bestämma mig för att sätta igång både mentalt och fysisk, så min plan är att bestämma mig efter att jag pratat med Spanien och efter att jag varit i Köpenhamn och lyssnat på AVA Scanferts föreläsning. 
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-09 11:19:33 följande:

Tack igen Undrande!! Jag ska fylla idet och se vad de har att erbjuda. Kul att fler länder behandlar singlar så man har nåt att välja på :) Jag har gjort hysteroskopi i april, undrar ifall man måste göra det igen? Det måste ju räcka nåt år framåt tänker jag? När tänker du göra en ny insättning då? :)

Jag har tänkt och tänkt och tänkt jag tror att jag tar mina chanser och kör en behandling utan immunmediciner etc. om det misslyckas ska jag ta tag i det mer. Det är så svårt att ta ett beslut, men jag tror att jag måste snart bestämma mig för att sätta igång både mentalt och fysisk, så min plan är att bestämma mig efter att jag pratat med Spanien och efter att jag varit i Köpenhamn och lyssnat på AVA Scanferts föreläsning. 

Gjorde du hyston i Sverige ? För det är jättestor skillnad på hysto i Sverige och hysto hos IvfSerum i Aten. Hos Serum gör de implantationssnitt vid hyston som gör det mycket lättare för nästa embryo som sätts in att fästa.

Effekten av hysto sitter i max 6 månader, men bäst effekt under de första 2-3 månaderna säger de på Serum.

Jag kommer att göra 3 LIT behandlingar först (med 4 veckor mellan varje gång) och hysto innan nästa insättning. Så planen just nu är LIT i september, oktober, november, hysto i november. Sen paus i december för jul och nyår och insättning i januari 2019.
  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-09 11:29:38 följande:
    Gjorde du hyston i Sverige ? För det är jättestor skillnad på hysto i Sverige och hysto hos IvfSerum i Aten. Hos Serum gör de implantationssnitt vid hyston som gör det mycket lättare för nästa embryo som sätts in att fästa.

Effekten av hysto sitter i max 6 månader, men bäst effekt under de första 2-3 månaderna säger de på Serum.

Jag kommer att göra 3 LIT behandlingar först (med 4 veckor mellan varje gång) och hysto innan nästa insättning. Så planen just nu är LIT i september, oktober, november, hysto i november. Sen paus i december för jul och nyår och insättning i januari 2019.
    Hej Undrande! jag den gjordes i Sverige. Ok ja, jag får se ifall jag gör en till då jag säkert inte får det ifall det inte behövs, här i Sverige då, och åka till Aten bara för att göra hysto känns inte aktuellt just nu, men kanske ifall jag bestämmer mig för att göra min behandling där :)

Ok! låter som en superb plan :) hopasp verkligen att det går denna gång, att det går för oss alla! 
  • Evylina

Hej igen! Nu har jag pratat med IVI Valencia och de verkar så proffsiga! Jag som nästan var inne på AVA Riga börjar tycka att IVI Valencia är ett bättre val! Deras paket med äggdonation garanterar en livsduglig blastocyt, och blir det fler får man dessa också. Tyckte det lät superbra, de sa att det blir ofta fler blastocyter, men att de bara garanterar en så klart. Priskillnaden med AVA Riga är inte så stor typ 400 euros. Fanns en "nackdel" och det är att man måste åka dit på en fullständig hälsokoll då de tittar på allt och ¨åtgärdar saker som behöver åtgärdas och då får man mediciner med sig hem. Sedan sker allt härhemma tills man ska ner för insättning. 

Letade efter gamla trådar här på familjeliv om Spanien, men hittade bara gamla. Så om någon nyligen varit i Spanien hos en IVI klinik: skriv och berätta om dina upplevelser! Behöver lite info och gärna lite upplevelser från andra som varit där innan jag tar ett beslut. Tack {#emotions_dlg.flower}

• Stina14

Jag känner en tjej som varit på IVI Alicante :) 

Evylina skrev 2018-09-12 13:50:01 följande:

Hej igen! Nu har jag pratat med IVI Valencia och de verkar så proffsiga! Jag som nästan var inne på AVA Riga börjar tycka att IVI Valencia är ett bättre val! Deras paket med äggdonation garanterar en livsduglig blastocyt, och blir det fler får man dessa också. Tyckte det lät superbra, de sa att det blir ofta fler blastocyter, men att de bara garanterar en så klart. Priskillnaden med AVA Riga är inte så stor typ 400 euros. Fanns en "nackdel" och det är att man måste åka dit på en fullständig hälsokoll då de tittar på allt och ¨åtgärdar saker som behöver åtgärdas och då får man mediciner med sig hem. Sedan sker allt härhemma tills man ska ner för insättning. 

Letade efter gamla trådar här på familjeliv om Spanien, men hittade bara gamla. Så om någon nyligen varit i Spanien hos en IVI klinik: skriv och berätta om dina upplevelser! Behöver lite info och gärna lite upplevelser från andra som varit där innan jag tar ett beslut. Tack {#emotions_dlg.flower}

• Evylina
    Stina14 skrev 2018-09-12 16:11:46 följande:

Jag känner en tjej som varit på IVI Alicante :) 

Tack!!! Skrev lite frågor och skickade PM Cool
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-12 13:50:01 följande:

Letade efter gamla trådar här på familjeliv om Spanien, men hittade bara gamla. Så om någon nyligen varit i Spanien hos en IVI klinik: skriv och berätta om dina upplevelser! Behöver lite info och gärna lite upplevelser från andra som varit där innan jag tar ett beslut. Tack 

Hur går det för dig Evylina? Blir det Valencia eller Riga du ska åka till för dubbeldonation ?
  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-04 11:04:08 följande:
    Hur går det för dig Evylina? Blir det Valencia eller Riga du ska åka till för dubbeldonation ?
    Hej Undrande! Det blir Riga och nu är jag igång med att ta blodprover. Jag skyndar långsamt då jag har en del att stå i i livet just nu och vill inte stressa fram detta. Men kan göra både blodprov och ultraljud hos min gynekolog vilket jag är jätteglad över! Hon är superduktig :)

Hur går det själv?
Svar på tråden Embryo donation för singlar?