• Evylina

Embryo donation för singlar?

Hej! Har en stor barnlängtan och träffade min kärlek sent i livet. Vi har dock nyligen avslutat vår relation :( Varit gravid naturlig, men fått tidigt missfall. Då övergick vi till IVF och gjorde hela 4 stycken. Blev aldrig någon graviditet av det :/ vi höll på i fem år, vilket slet på vårt förhållande och ledde till att det till slut inte höll mellan oss, vilket är en stor sorg i sig :(  Jag vill inte ge upp hoppet om att bli mamma och vill fortsätta försöken på egen hand, men har uppnått "no go" åldern av 43 år vilket betyder att försöka med mina egna ägg är bortkastad tid och pengar. Har faktisk vant mig vid tanken på att prova med donerade ägg då detta skulle bli nästa steg för oss, hade vi tänkt, ifall inte IVF gav något, men detta blev alltså aldrig av. Detta är en väldigt kortfattad bild av min "barnverkstad"-historia.

Sitter och letar, läser och läser. Hittar mycket om ägg donation med partners spermier och lite om embryo donation där partners/makar försöker, men nästan inget om singelkvinnor som försöker. Finns ni där ute? Skulle vilja ha stöd, dela tankar och kanske få tips om kliniker, behandlingar etc. Ni som inte är singlar men genomgått embryo donation får ju så klart också ge tips och råd och skriva, men ni som singlar provat detta får gärna ge mig era upplevelser! Detta känns otroligt skrämmande sak att ta tag i helt själv!! :O så jag skulle vilja ha stöd och pepp!! Har tidigare läst mycket här då vi höll på med IVF men aldrig provat att skriva själv. Så, jag är tacksam för era upplevelser! :)

• Svar på tråden Embryo donation för singlar?
  • UndrandeSökare

Evylina- Det är omöjligt att säga hur mycket medicinerna kommer kosta. Priset på mediciner varierar väldigt mycket från klinik till klinik. De använder också olika mediciner, Ryssland använder tex Progesteronsprutor man får sätta på sig själv i muskeln i rumpan en varje dag och dessa sprutor finns EJ i Sverige, så dem måste du köpa i Ryssland. Så då måste du kolla priset med den ryska kliniken. Så du måste först bestämma dig för vilken klinik du ska välja.

• Stina14

Jag känner till singlar som varit där men kanske inte alla kliniker (de finns ju i flera olika städer i Spanien!)

Evylina skrev 2018-09-04 17:44:51 följande:

Tack undrande! nej jag har förstått det. Det får bli dubbeldonation/embryoadoption för mig :) kollar Spanien och IVI klinikerna nu efter tips från Stina. Kan inte hitta någonstans på sidan ifall de behandlar singlar så jag skrev ett mail till dem. Får man fråga vad mediciner går på ett ungefär? frågar så mycket då jag försöker lägga upp en budget så att jag kan börja planera detta. Har bestämt att jag kör i december och måste därför se hur jag gör med ekonomi :) jag är så tacksam över er som skriver och svarar och delar med er av era erfarenheter! Vad hade jag gjort utan er!!! 

• Stina14

Jag vet tyvärr inte heller hur mycket medicinerna kostade totalt men jag fick allt på högkostnadskortet så kollade inte så noga...

UndrandeSökare skrev 2018-09-04 20:07:14 följande:

Evylina- Det är omöjligt att säga hur mycket medicinerna kommer kosta. Priset på mediciner varierar väldigt mycket från klinik till klinik. De använder också olika mediciner, Ryssland använder tex Progesteronsprutor man får sätta på sig själv i muskeln i rumpan en varje dag och dessa sprutor finns EJ i Sverige, så dem måste du köpa i Ryssland. Så då måste du kolla priset med den ryska kliniken. Så du måste först bestämma dig för vilken klinik du ska välja.

• Stina14

Ryssland har jag förstått ger mycket mer medicin än tex Lettland och om medicinen inte ens finns att tillgå i Sverige blir det ju dyrare. Hmm, svårt att planera budget förstår jag. Men som sagt kanske du kan få en prisuppgift av klinikerna?

• Virpan

Jag köpte en del medicin i Ryssland, bland annat progesteronsprutor. Det är billigare med mediciner i Ryssland än i Sverige utan högkostnadsskydd. Du kan be dem ge prisuppgifter. Vissa mediciner måste man börja med innan insättning, men de kan hjälpa till så du får dem. Ibland via deras seminarium som de har regelbundet, annars via andra patienter.

• Evylina

Tack undrande! det ska jag :) kommer ju att träffa de på seminariet och sen ska de ringa mig fredag :) får se hur mycket immunmedicin det blir om än någon. Får ta beslutet i diskussion med kliniken, även om jag känner att jag skulle vilja ha allt så att man får all hjälp man kan få, så är det ju kliniken som vet bäst :)
    Stina14 skrev 2018-09-04 20:19:49 följande:

Ryssland har jag förstått ger mycket mer medicin än tex Lettland och om medicinen inte ens finns att tillgå i Sverige blir det ju dyrare. Hmm, svårt att planera budget förstår jag. Men som sagt kanske du kan få en prisuppgift av klinikerna?

Jepp det ska jag, tack Stina!! JA jag får göra så :) Budgeten får bli att leva på nudlar och hårt bröd i några månader för att spara så mycket som möjligt. Vem vet kanske jag lyckas spara så mycket att jag tom får lite pengar över till en miniresa om det går åt helskottas ;)
    Virpan skrev 2018-09-04 21:39:01 följande:

Jag köpte en del medicin i Ryssland, bland annat progesteronsprutor. Det är billigare med mediciner i Ryssland än i Sverige utan högkostnadsskydd. Du kan be dem ge prisuppgifter. Vissa mediciner måste man börja med innan insättning, men de kan hjälpa till så du får dem. Ibland via deras seminarium som de har regelbundet, annars via andra patienter.

Men tack Virpan! det låter ju kanon att man kan få dessa billigare i Ryssland och i samband med seminarierna! De är ju här varannan månad verkar det som och nu är de här i september och då gissar jag att de kommer hit igen i nov. perfekt ifall man ska sätta igång i nov/dec :)

Tack igen tjejer på allt input! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower} Ni är till mycket hjälp, nu är det bara att gå vidare med klinikerna och fråga tusen saker. Ska skriva en lista över saker jag undrar över nu när jag hat mer kött på benen!! 

• Stina14
    Evylina skrev 2018-09-05 08:43:43 följande:
    Tack undrande! det ska jag :) kommer ju att träffa de på seminariet och sen ska de ringa mig fredag :) får se hur mycket immunmedicin det blir om än någon. Får ta beslutet i diskussion med kliniken, även om jag känner att jag skulle vilja ha allt så att man får all hjälp man kan få, så är det ju kliniken som vet bäst :)
    Stina14 skrev 2018-09-04 20:19:49 följande:

Jepp det ska jag, tack Stina!! JA jag får göra så :) Budgeten får bli att leva på nudlar och hårt bröd i några månader för att spara så mycket som möjligt. Vem vet kanske jag lyckas spara så mycket att jag tom får lite pengar över till en miniresa om det går åt helskottas ;)Men tack Virpan! det låter ju kanon att man kan få dessa billigare i Ryssland och i samband med seminarierna! De är ju här varannan månad verkar det som och nu är de här i september och då gissar jag att de kommer hit igen i nov. perfekt ifall man ska sätta igång i nov/dec :)

Tack igen tjejer på allt input! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower} Ni är till mycket hjälp, nu är det bara att gå vidare med klinikerna och fråga tusen saker. Ska skriva en lista över saker jag undrar över nu när jag hat mer kött på benen!! 

Du får gärna ringa mig om du vill prata mer! Jag är ingen expert på mediciner osv (då har du bäst hjälp av de andra här!!) men jag är bra på att peppa och prata känslor kring hur det är att göra resan som ensamstående, tankar kring gener och allt annat som kan tänkas snurra runt i tankarna :) Jag skriver mitt nummer i mailen!
  • UndrandeSökare

Evylina- Varsågod, hoppas allt går bra nu och att du hittar en klinik du blir nöjd med.

Nej, när det gäller immunmediciner så vet INTE ivf/ED kliniken bäst ! Det kan jag som har immunproblem vittna om. Man måste ha en separat immunläkare som sköter immundelen. Så om du misstänker immunproblem så behöver du göra en riktig immunutredning och det kan endast göras i USA, London och Aten.

Men det du kan göra nu, är göra en insättning med dubbeldonation, och om det inte går bra, så sök dig då direkt till en immunläkare för utredning. Om man har immunproblem så kan man inte lyckas utan immunmediciner, de som lyckas utan har inte immunproblem. Så jag hoppas du inte har immunproblem, för det är ett pyssel. Jag har blivit tvungen att bli min egen läkare/detektiv för att hitta alla nycklar jag saknar.

Lycka till nu och hoppas allt går bra !

• Evylina

Tack igen tjejer för input och Stina för erbjudande om att ringa :D jag fick ett samtal från Spanien idag, men jag var upptagen och kunde inte svara. Jag har svårt att hitta deras olika paket och för priser, lyckades hitta pris på dubbeldonation, men inget om vad som ingår i den (antal ägg och embryos) skulle helst vara förbered på detta så att jag kan fråga direkt om det paketet jag är intresserad av. Så konstigt att jag inte kan hitta det! deras sida är superskum, eller jag har kanske kommit till fel sida? 

Undrande ja, tack så mycket, jag får väl kolla upp detta ifall det inte fungerar första gången!

• Evylina

Hej Tjejer!! Nu händer det saker!

Har pratat både med ST Peterburg och AVA Riga, eller ja inte pratat med Riga men chattat. Fick Veronika och hon var snäll och informerade en massa och hon bokade in mig på en webinar, där man lyssnar på info om donorpaketet och behandling. Så bra det känns! Nu har jag gått vidare från planeringsstadiet till "doer" stadiet. Spanien har ringt mig två ggr i veckan men jag har varit på jobbet. Skrev till de ifall de inte kunde antingen bestämma tid när de ringer eller skriva email. Svårt att svara och prata om sånt på jobbet ju plus att det tar nog mer än 20 min och jag kan inte bara gå iväg på privat samtal så länge.

Jaja jag är fortfarande osäker vilken av dessa kliniker jag tycker verkar bäst, har fått bra intryck av båda. Tanker att jag ska gå på AVA scanfert (ST.Petersburg)  seminarium och sen bestämma mig. Sen också se vad Spanien har att säga. Men är så glad att jag äntligen kommit loss!

Cool

Svar på tråden Embryo donation för singlar?