• Evylina

Embryo donation för singlar?

Hej! Har en stor barnlängtan och träffade min kärlek sent i livet. Vi har dock nyligen avslutat vår relation :( Varit gravid naturlig, men fått tidigt missfall. Då övergick vi till IVF och gjorde hela 4 stycken. Blev aldrig någon graviditet av det :/ vi höll på i fem år, vilket slet på vårt förhållande och ledde till att det till slut inte höll mellan oss, vilket är en stor sorg i sig :(  Jag vill inte ge upp hoppet om att bli mamma och vill fortsätta försöken på egen hand, men har uppnått "no go" åldern av 43 år vilket betyder att försöka med mina egna ägg är bortkastad tid och pengar. Har faktisk vant mig vid tanken på att prova med donerade ägg då detta skulle bli nästa steg för oss, hade vi tänkt, ifall inte IVF gav något, men detta blev alltså aldrig av. Detta är en väldigt kortfattad bild av min "barnverkstad"-historia.

Sitter och letar, läser och läser. Hittar mycket om ägg donation med partners spermier och lite om embryo donation där partners/makar försöker, men nästan inget om singelkvinnor som försöker. Finns ni där ute? Skulle vilja ha stöd, dela tankar och kanske få tips om kliniker, behandlingar etc. Ni som inte är singlar men genomgått embryo donation får ju så klart också ge tips och råd och skriva, men ni som singlar provat detta får gärna ge mig era upplevelser! Detta känns otroligt skrämmande sak att ta tag i helt själv!! :O så jag skulle vilja ha stöd och pepp!! Har tidigare läst mycket här då vi höll på med IVF men aldrig provat att skriva själv. Så, jag är tacksam för era upplevelser! :)

• Svar på tråden Embryo donation för singlar?
  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-02 15:30:14 följande:

Evylina - Ja det stämmer, AvaPeters babygaranti gäller endast 4 insättningar med 1 embryo vardera. Får man 1 barn så är pengarna borta och man får inte fler försök. Vill du sen ha syskon så har du inget i frysen utan måste börja om från ruta 1.

Det var därför vi valde embryodonation i Riga istället, där får man behålla alla ägg själv från ett äggplock, och vi har nu 5 embryon kvar i frysen.

Ja tack undrande! Jag tvekar verkligen nu, jag vill ha en backup för syskon och inte börja om. Ska faktisk göra som du gjorde och börja chatta med någon av koordinatonerna imorgon efter jobbet. Hur mycket hjälp med olika mediciner får man på AVA riga? Tänker alltså utöver de vanliga "ivf hormonerna"? immunbehandling etc? På AVA Clinic ST petersburg verkar de ge en arsenal med saker ifall jag har förstått det rätt enligt folk som gått hos dem och "Jag Vill Ha barn" podden. Jag vill ha allt jag kan få när jag väl försöker, bara optimera så att det lyckas!

Tittar nu också på kliniker i Tjeckien igen. Någon som hört talas om Arleta? Har varit inne på deras sida men hittar inte någon prislista över deras olika paket eller om de behandlar singlar. Tror jag har tillbringat mest tid med att leta kliniker och läsa om olika erfarenheter hos folk som genomgått äggdonation/embryodonation än att leva den här helgen :/ 

Men är evigt tacksam för er input!! Hjärta
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-02 16:08:30 följande:

Ja tack undrande! Jag tvekar verkligen nu, jag vill ha en backup för syskon och inte börja om. Ska faktisk göra som du gjorde och börja chatta med någon av koordinatonerna imorgon efter jobbet. Hur mycket hjälp med olika mediciner får man på AVA riga? Tänker alltså utöver de vanliga "ivf hormonerna"? immunbehandling etc? På AVA Clinic ST petersburg verkar de ge en arsenal med saker ifall jag har förstått det rätt enligt folk som gått hos dem och "Jag Vill Ha barn" podden. Jag vill ha allt jag kan få när jag väl försöker, bara optimera så att det lyckas!

Tittar nu också på kliniker i Tjeckien igen. Någon som hört talas om Arleta? Har varit inne på deras sida men hittar inte någon prislista över deras olika paket eller om de behandlar singlar. Tror jag har tillbringat mest tid med att leta kliniker och läsa om olika erfarenheter hos folk som genomgått äggdonation/embryodonation än att leva den här helgen :/ 

Men är evigt tacksam för er input!! 

Passa gärna på att chatta med Veronika, hon är bäst. (Katarina kan vara lite virrig tycker jag). De turas om att chatta med nya personer olika dagar, och den man börjar chatta med, får man sen som sin kordinator. Jag hade hört gott om Veronika från andra tidigare, så därför såg jag till att börja chatta med henne .

Avaclinic kan erbjuda immunmediciner om du vill ha det men de gör ingen immunutredning. Jag hade gjort immunutredning i Aten hos Dr D innan så jag scannade in pappren jag fått från honom och mailade till Riga.

Men om du misstänker att du har immunproblem så råder jag dig att göra en immunutredning i London eller Aten isåfall, så att du har en immunläkare som sköter om din immunproblematik och medicinering. Dr D tar blodprover och skickar till ett speciallabb i USA för analys. Sen får man en personlig behandlingsplan utifrån de saker som proverna visar. Han medicinerar med Intralipiddropp, kortison, Fragmin och Trombyl, men vissa patienter behöver starkare saker som Neupogen, Humira eller annat.
  • Virpan
    Evylina skrev 2018-09-02 16:08:30 följande:

Men är evigt tacksam för er input!! 

Ava peter har andra program också om man vill ha embryon kvar i frysen. Men då är det inte babygaranti med pengar tillbaka om det inte blir något barn. Jag har inte babygarantin, fick 8 embryon med toppkvalite. De satte in två förra gången, då fick jag missfall. Så två nu, är gravid (ett foster) i vecka 11. Så har jag 4 st kvar i frysen. De sätter sällan in två embryon men gjorde det på mig de två senaste gången. Inte för att få tvillingar utan för att öka sannolikheten att ett fäster. De gör inte heller immunutredning men ordinerar mycket medicin. Jag fick bland annat Intralipid, neupogen, prednisolon, klexane och så alla hormoner. Om det går åt skogen den här gången med kanske jag åker till Aten för utredningen. Men har försökt i 11 år nu, orken börjar tryta.
  • Stina14

Jag vet att många är nöjda med Veronika men vill tillägga att jag haft Katerina som min kontakt från dag 1 och är väldigt nöjd med henne också!! Hon är supersnabb att svara och väldigt tålmodig med alla mina tusen frågor som jag skickat...

UndrandeSökare skrev 2018-09-02 16:36:59 följande:

Passa gärna på att chatta med Veronika, hon är bäst. (Katarina kan vara lite virrig tycker jag). De turas om att chatta med nya personer olika dagar, och den man börjar chatta med, får man sen som sin kordinator. Jag hade hört gott om Veronika från andra tidigare, så därför såg jag till att börja chatta med henne .

Avaclinic kan erbjuda immunmediciner om du vill ha det men de gör ingen immunutredning. Jag hade gjort immunutredning i Aten hos Dr D innan så jag scannade in pappren jag fått från honom och mailade till Riga.

Men om du misstänker att du har immunproblem så råder jag dig att göra en immunutredning i London eller Aten isåfall, så att du har en immunläkare som sköter om din immunproblematik och medicinering. Dr D tar blodprover och skickar till ett speciallabb i USA för analys. Sen får man en personlig behandlingsplan utifrån de saker som proverna visar. Han medicinerar med Intralipiddropp, kortison, Fragmin och Trombyl, men vissa patienter behöver starkare saker som Neupogen, Humira eller annat.

• Evylina
    Virpan skrev 2018-09-02 17:02:02 följande:
    Ava peter har andra program också om man vill ha embryon kvar i frysen. Men då är det inte babygaranti med pengar tillbaka om det inte blir något barn. Jag har inte babygarantin, fick 8 embryon med toppkvalite. De satte in två förra gången, då fick jag missfall. Så två nu, är gravid (ett foster) i vecka 11. Så har jag 4 st kvar i frysen. De sätter sällan in två embryon men gjorde det på mig de två senaste gången. Inte för att få tvillingar utan för att öka sannolikheten att ett fäster. De gör inte heller immunutredning men ordinerar mycket medicin. Jag fick bland annat Intralipid, neupogen, prednisolon, klexane och så alla hormoner. Om det går åt skogen den här gången med kanske jag åker till Aten för utredningen. Men har försökt i 11 år nu, orken börjar tryta.
    Men shit, 11 år av kamp! Vilken stark kvinna du är, imponerad! Men håller tummarna hårt för denna lilla som du bär på nu! Vecka 11 är ju snart vecka 12 då det i princip inte kan hända så mycket? Men förstår att du inte ropar hej än med din historik. Jag har jättesvårt att vilja nu! Ja jag såg att de har vanliga paket med olika antal ägg. Skulle du rekommendera detta? Ingår PGS då? Låter bra att de ger en så mycket mediciner, som ovan sagt, jag tar allt jag kan få!
    UndrandeSökare skrev 2018-09-02 16:36:59 följande:

Har faktisk ingen aning om jag har immunproblem, läst i några trådar att det visar sig genom att man ofta får missfall. Jag har ju fått tre kemiska graviditeter när jag blev gravid naturligt, men har ingen aning om detta berodde på immunproblematik.... Det är ju inte missfall då sa min fertilitetsläkare. Tänker att jag skulle vilja göra det, men kan inte rent ekonomisk. Vad kostar alla dessa utredningar typ? Tacksam för svar och tycker att du också är en superstråk kvinna som kämpar så! Blir så inspirerad av er! Men trist att vi miste gå igenom detta. önskar inte ens min värsta fiende att gå igenom detta hemska!
    :(
  • Stina14

Ja, heja på alla starka kvinnor som kämpar så. Jag hoppas att ni alla når era mål. Är ödmjukt medveten om att min längtan är annorlunda då jag har ett barn sedan tidigare. Sekundär barnlängtan kan vara extremt tärande och smärtsam men utgången blir ju så olika, för även om jag inte skulle lyckas nå min längtan om ett syskon har jag ju alltid mitt barn. Ville bara skriva det och skicka styrkekramar.

Evylina skrev 2018-09-02 20:35:24 följande:

Men shit, 11 år av kamp! Vilken stark kvinna du är, imponerad! Men håller tummarna hårt för denna lilla som du bär på nu! Vecka 11 är ju snart vecka 12 då det i princip inte kan hända så mycket? Men förstår att du inte ropar hej än med din historik. Jag har jättesvårt att vilja nu! Ja jag såg att de har vanliga paket med olika antal ägg. Skulle du rekommendera detta? Ingår PGS då? Låter bra att de ger en så mycket mediciner, som ovan sagt, jag tar allt jag kan få!Har faktisk ingen aning om jag har immunproblem, läst i några trådar att det visar sig genom att man ofta får missfall. Jag har ju fått tre kemiska graviditeter när jag blev gravid naturligt, men har ingen aning om detta berodde på immunproblematik.... Det är ju inte missfall då sa min fertilitetsläkare. Tänker att jag skulle vilja göra det, men kan inte rent ekonomisk. Vad kostar alla dessa utredningar typ? Tacksam för svar och tycker att du också är en superstråk kvinna som kämpar så! Blir så inspirerad av er! Men trist att vi miste gå igenom detta. önskar inte ens min värsta fiende att gå igenom detta hemska!

:(

• UndrandeSökare

Evylina- Jo, kemiska graviditeter räknas också som missfall. Jag har haft 6st missfall, varav 2 var ofostriga (i v.10 och i v.11), 1 kemisk i v.5, och 3st MA (missed abortion). Efter 3 missfall kan man få göra en missfallsutredning genom Landstinget. Det går på högkostnadsskyddet. Vi gjorde en missfallsutredning i Sverige, men tyvärr hittades inga fel, för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta

Efter missfall nr 4 hittade jag Atentråden här på Familjeliv. Superbra tråd! " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Och vi åkte till Dr D på Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Det visade sig att jag har en koagulations sjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall. Fick behandling med Intralipid, Fragmin, kortison, trombyl men missfall ändå (nr 5).

Vi reste då till Riga och fick där göra Sperm dna fragmentationstest och det visade sig att trots att vi lätt blir gravida naturligt, så var spermierna för dåliga för att det skulle bli levandr barn. Så vi gjorde dubbeldonation med PGS. Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades, alla levde på dag 3, och på dag 5 gjordes PGS på 8 blastos och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå (ofostrig graviditet, kom ut i v.11).

Eftersom embryona var normala kromosommäsdigt så visste vi att det fanns fler immunproblem att hitta.

Vi reste då till Dr Gorgys klinik för en ännu större immunutredning än den i Aten. Den visade att jag har för låga LAD-nivåer. Det är antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar. Behandlingen är LIT. Det är immunvaccinering med vita blodkroppar.

Utredning hos Dr D i Aten kostar ca 20.000kr

Utredning hos Dr Gorgy i London ca 35.000kr.

• UndrandeSökare

Evylina- Immunproblem yttrar sig i att man har svårt att få barn, endera bara får minus eller får missfall.

Vissa får ett barn och får sen svårt att få fler barn, medan andra har redan svårt att få första barnet.

• Virpan

Tack Evylina. Jag tog vanligt paket, med det var för att jag inte fick babygarantin pga problem med livmoderslemhinnan. Så det är svårt att säga. Det i går inte PSG, tror inte de rekommenderar det när donatorrna är inga och fertila. Vad jag däremot rekommenderar är att gå på seminariet och prata med Dr Olga eller någon av de andra läkarna, de kan hjälpa dig att välja utifrån dina förutsättningar. Sen är det också bra att jämföra kliniker och känna vad som känns bäst. För mig blev det mest slumpen. Jag åkte först till Danmark men de gör inte PSG och det ville jag göra när jag gjorde IVF. Sen fortsatte jag på samma klinik med äd eftersom jag var nöjd trots att det inte funkade först.

Stina14: Jo det kanske är annorlunda men det gör det ju inte mindre jobbigt för dig. Det finns alltid någon som har det värre, det är svårt att jämföra lidande liksom. Jag hoppas verkligen att du också når ditt mål. Styrkekram till dig.

• UndrandeSökare

Virpan - Stina är gravid i v.32 efter embryodonation hos Avaclinic i Riga, hon får sitt andra barn om 2 månader.

Svar på tråden Embryo donation för singlar?