• Evylina

Embryo donation för singlar?

Hej! Har en stor barnlängtan och träffade min kärlek sent i livet. Vi har dock nyligen avslutat vår relation :( Varit gravid naturlig, men fått tidigt missfall. Då övergick vi till IVF och gjorde hela 4 stycken. Blev aldrig någon graviditet av det :/ vi höll på i fem år, vilket slet på vårt förhållande och ledde till att det till slut inte höll mellan oss, vilket är en stor sorg i sig :(  Jag vill inte ge upp hoppet om att bli mamma och vill fortsätta försöken på egen hand, men har uppnått "no go" åldern av 43 år vilket betyder att försöka med mina egna ägg är bortkastad tid och pengar. Har faktisk vant mig vid tanken på att prova med donerade ägg då detta skulle bli nästa steg för oss, hade vi tänkt, ifall inte IVF gav något, men detta blev alltså aldrig av. Detta är en väldigt kortfattad bild av min "barnverkstad"-historia.

Sitter och letar, läser och läser. Hittar mycket om ägg donation med partners spermier och lite om embryo donation där partners/makar försöker, men nästan inget om singelkvinnor som försöker. Finns ni där ute? Skulle vilja ha stöd, dela tankar och kanske få tips om kliniker, behandlingar etc. Ni som inte är singlar men genomgått embryo donation får ju så klart också ge tips och råd och skriva, men ni som singlar provat detta får gärna ge mig era upplevelser! Detta känns otroligt skrämmande sak att ta tag i helt själv!! :O så jag skulle vilja ha stöd och pepp!! Har tidigare läst mycket här då vi höll på med IVF men aldrig provat att skriva själv. Så, jag är tacksam för era upplevelser! :)

• Svar på tråden Embryo donation för singlar?
  • UndrandeSökare

Evylina- Om du vill veta mer om immunförsvaret och graviditet, så kan jag tipsa om boken " is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Den finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Jättebra bok, alla i Atentråden läser den.

Den berättar om alla olika sätt som immunförsvaret kan krångla vid graviditet och vad man kan göra åt det.

Mycket tveksamt om den finns på biblioteket, men den kostar ju bara ca 200kr hos nätbokhandlarna. Köp och läs den.

• Stina14

Tack snälla! Så tacksam nu att jag kämpade på. Känns lite ensamt ibland bara så det är skönt att läsa era historier här. Heja, heja!

Virpan skrev 2018-09-03 02:45:32 följande:

Åh vad roligt, det hade jag missat. Stort grattis Stina! :)

• Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-02 22:03:58 följande:

Evylina- Immunproblem yttrar sig i att man har svårt att få barn, endera bara får minus eller får missfall.

Vissa får ett barn och får sen svårt att få fler barn, medan andra har redan svårt att få första barnet.

Men usch då, :/ har bara hört att det är mina kassa ägg! Jag får prova en gång, kanske 2 ggr och se ifall det fungerar. Kanske ber att få immunmediciner ändå trots att jag inte vet om jag har en immunproblem. Ni som gjorde försöken på AVA riga, ingår medicinerna i de olik paket?

Jag var hos min gynekolog idag för att kolla en sak, jag har haft så ont i mina äggstockar och tänkte att det kanske var något som alla IVF.r oraskat, iaf, döm om min förvåning när gyn säger att jag har två äggblåsor, en på varje äggstock. Den ena mäter 22 mm  och den andra 20!! Jag var helt förvånad då jag andra IVF.n fick 3 blåsor allt som allt på full hormondos (450 gonas F). Min kropp kanske inte är IVF.vanlig då jag kan få lila många blåsor (typ) naturligt..MAn undrar ju. Har alltid fått ganska få blåsor under mina ivfr. Första fick jag 5 blåsor och ut tre ägg, andra 3 blåsor och två ägg, tredje 4 blåsor 4 ägg och sista 6 blåsor 5 ägg. Allt detta på full blås hormoner... Man undrar ifall jag bara skulle ha gjort inneminering ost och sparat pengar.... :/
    Virpan skrev 2018-09-02 22:53:50 följande:

Tack Evylina. Jag tog vanligt paket, med det var för att jag inte fick babygarantin pga problem med livmoderslemhinnan. Så det är svårt att säga. Det i går inte PSG, tror inte de rekommenderar det när donatorrna är inga och fertila. Vad jag däremot rekommenderar är att gå på seminariet och prata med Dr Olga eller någon av de andra läkarna, de kan hjälpa dig att välja utifrån dina förutsättningar. Sen är det också bra att jämföra kliniker och känna vad som känns bäst. För mig blev det mest slumpen. Jag åkte först till Danmark men de gör inte PSG och det ville jag göra när jag gjorde IVF. Sen fortsatte jag på samma klinik med äd eftersom jag var nöjd trots att det inte funkade först.

Stina14: Jo det kanske är annorlunda men det gör det ju inte mindre jobbigt för dig. Det finns alltid någon som har det värre, det är svårt att jämföra lidande liksom. Jag hoppas verkligen att du också når ditt mål. Styrkekram till dig.

Så de bedömer en och utifrån ens chanser att bli gravid får man köra babygaranti, eller inte? Visste jag inte! Men klart de är en bussines och ska väl gå med vinst. Vad vart det för fel på slemhinnan om man får fråga? Mitt huvud går i högvarv här med alla beslut som ska tas.... :/

Tack för att ni svarar på frågor och ger råd! 

Tack undrande för boktips, jag ska se ifall jag hinner läsa alla böcker då jag mest ägnar tid åt att glo och läsa på om kliniker haha.

Har fått svar från de tjeckiska klinikerna och de behandlar inte ensamstående så då går de fettbort. Så ja nu står valet: Ryssland eller Lettland... Kram alla
  • Virpan

Du kan ju testa insemination i Danmark först. Det är ju nära för dig och inte alls lika dyrt. Jag fick både Gonal F och Manupur när jag gjorde IVF, du kan ju höra hur klinikerna tänker kring dina chanser vid IVF också. Jag fick mycket högre doser i St Petersburg än när jag gjorde i Falun.

Ja tyvärr måste man bli godkänd för att få babygarantin. De vill väl inte ge den om sannolikheten för att få ett bar än för låg. Jag har haft problem med inflammation i slemhinnan och den har inte sett bra ut på ultraljud. Jag har fått avbryta flera försök. De verkar hellre avbryta än att chansa. Såklart är det jobbigt men det är ändå bättre. Det känns seriöst av kliniken också.

• UndrandeSökare

Evylina- Jag har hört om en kvinna som blev nekad babygarantin i Ryssland pgr av att hennes livmoder var formad som en 3-vägskorsning, dvs det är mycket svårt för embryon att fastna då.

Så det är inte alla som får deras babygaranti.

• Evylina
    Virpan skrev 2018-09-03 15:53:54 följande:

Du kan ju testa insemination i Danmark först. Det är ju nära för dig och inte alls lika dyrt. Jag fick både Gonal F och Manupur när jag gjorde IVF, du kan ju höra hur klinikerna tänker kring dina chanser vid IVF också. Jag fick mycket högre doser i St Petersburg än när jag gjorde i Falun.

Ja tyvärr måste man bli godkänd för att få babygarantin. De vill väl inte ge den om sannolikheten för att få ett bar än för låg. Jag har haft problem med inflammation i slemhinnan och den har inte sett bra ut på ultraljud. Jag har fått avbryta flera försök. De verkar hellre avbryta än att chansa. Såklart är det jobbigt men det är ändå bättre. Det känns seriöst av kliniken också.

Hej Virpan! Jag har ju gjort IVF. Fick inte ut så supermånga ägg, fick dock insatta några embryos som enligt kliniken var toppembryon, ändå ingen graviditet. Vet ej ifall jag ska kasta bort tid och pengar på IVF.... Eller? är dock fortfarande lite chockad över att jag på naturlig väg får två fina blåsor. Naturen alltså! Får man fråga hur mycket du fick i ST petersburg än i Umeå? I Sverige och Danmark där jag gjort min IVF:r så får man 450 som max. Fick du alltså mer? :O
    UndrandeSökare skrev 2018-09-03 16:20:42 följande:

Evylina- Jag har hört om en kvinna som blev nekad babygarantin i Ryssland pgr av att hennes livmoder var formad som en 3-vägskorsning, dvs det är mycket svårt för embryon att fastna då.

Så det är inte alla som får deras babygaranti.

Ojdå! Jag har gjort otaliga ultraljud och min livmoder ser normal ut, jag har alltid väldigt fin slemhinna och så gjorde jag en hysteroskopi (är det så man stavar till det?) :) så allt bode vara fint därinne.

Jag har bestämt samtalstid med ST petersburg nu i veckan plus att jag anmält mig till deras seminarium. Âr på jobb hela dagen idag och sen ska ut med en vans så hinner inte gå in och chatta med AVA Riga. Jag undrade innan ifall alla mediciner ingick i eran behandling? Min gyn säger att hon kan hjälpa mig med ultraljud men inte mediciner. Så det hade varit skönt att fixa det på plats i respektive land...

Tack igen för all hjälp tjejer!
  • UndrandeSökare

Evylina- Nej, eftersom du är 43år så är det ingen idé att slösa bort mer tid och pengar på insemination eller fler ivf med egna ägg. Då är embryodonation nästa logiska steg.

Ja, hos Avaclinic kunde jag köpa alla mediciner på plats och de kunde också skicka EU-recept som man kan lösa ut på apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.

Vi reste till kliniken först en gång för att göra sperm dna fragmentationstest, göra vul och eftersom allt såg bra ut så satte de nedregleringssprutan i skinkan på mig och jag köpte på mig medicinerna. Sen reste jag över ensam med båten för insättningen.

• Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-04 10:29:32 följande:

Evylina- Nej, eftersom du är 43år så är det ingen idé att slösa bort mer tid och pengar på insemination eller fler ivf med egna ägg. Då är embryodonation nästa logiska steg.

Ja, hos Avaclinic kunde jag köpa alla mediciner på plats och de kunde också skicka EU-recept som man kan lösa ut på apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.

Vi reste till kliniken först en gång för att göra sperm dna fragmentationstest, göra vul och eftersom allt såg bra ut så satte de nedregleringssprutan i skinkan på mig och jag köpte på mig medicinerna. Sen reste jag över ensam med båten för insättningen.

Tack undrande! nej jag har förstått det. Det får bli dubbeldonation/embryoadoption för mig :) kollar Spanien och IVI klinikerna nu efter tips från Stina. Kan inte hitta någonstans på sidan ifall de behandlar singlar så jag skrev ett mail till dem. Får man fråga vad mediciner går på ett ungefär? frågar så mycket då jag försöker lägga upp en budget så att jag kan börja planera detta. Har bestämt att jag kör i december och måste därför se hur jag gör med ekonomi :) jag är så tacksam över er som skriver och svarar och delar med er av era erfarenheter! Vad hade jag gjort utan er!!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-09-04 17:44:51 följande:

Tack undrande! nej jag har förstått det. Det får bli dubbeldonation/embryoadoption för mig :) kollar Spanien och IVI klinikerna nu efter tips från Stina. Kan inte hitta någonstans på sidan ifall de behandlar singlar så jag skrev ett mail till dem. Får man fråga vad mediciner går på ett ungefär? frågar så mycket då jag försöker lägga upp en budget så att jag kan börja planera detta. Har bestämt att jag kör i december och måste därför se hur jag gör med ekonomi :) jag är så tacksam över er som skriver och svarar och delar med er av era erfarenheter! Vad hade jag gjort utan er!!! 

Priser på mediciner beror på vilka mediciner du ska ha, nedregleringsspruta 1st, ödtrogentabletter och Lutinus eller Utrogestan (progesteron) kommer du ju behöva. Men resten än indivifuellt. Jag vet inte vad mina mediciner från Riga kostade för allt ingick i fakturan som sambon betalade. Men om du löser ut mediciner på EU-recept i Sverige så kan du kolla på www.fass.se och söka på medicinnamnen så ser du ordinarie priset utan rabatter/högkostnadsskydd (det är detta pris man betalar för varje förpackning med EU-recept).
Svar på tråden Embryo donation för singlar?