Inlägg från: Mjbo |Visa alla inlägg
  • Mjbo

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Inalina skrev 2019-02-11 10:17:50 följande:
    ja just det, vad härligt att du tycker förlossning är en positiv upplevelse - det hoppas jag också kunna göra Glad 

     fick lite fler sammandragningar i helgen - men det berodde på att vi var och hämtade en babysäng och bar den ganska långt. SUPERnöjd med sängen - den var jättefin och tjejen som sålde den gav mig en hel kasse med jättefina baby-kläder så det var ju också jättegulligtHjärta

    direkt säger ju kroppen i från när jag gör något fysiskt så fick vila resten av lördagen och söndagen. kände även som 'menssmärtor' till och från lördag och söndag men hoppas de också är över nu. Nästa besök hos gyn är inte förrän i mars - men ska träffa en barnmorska för första gången i slutet av feb =) ska bli kul. Idag är det bättre igen dock - och inatt var första natten på lääänge utan mardrömmar!!!Solig

    Ang den där kudden tänkte jag använda den som både gravid och amningskudde! har aldrig riktigt klämt o känt på någon dock, så vet inte vad jag ska beställa. kikade på BBhugme men hu vad dyr tyckte jag... jag vet inte hur jag ska göra än faktiskt... 

    haha jo det går att beställa saker till schweiz - men jag älskar den skandinaviska stilen på färger, design och kläder. Det är liksom lite 'svalare' och naturligare mode i Sverige upplever jag - här i  Schweiz är det ganska grälla färger och de blandar gärna hejvilt rosa/lila/orange istället för i sverige att de kanske blandar ljusrosa o grått (på babykläder) eller har vitoljad ek på möbler istället för tunga mörka robusta byråer etc. 
    Har precis beställt hem en Laminofåtölj med tillhörande fotpall i lammskinn - LÄNGTAR ihjäl mig efter den! Där kommer jag o mini spendera MYCKET tid haha!
    Här är den:
    www.svenssons.se/p/f%C3%A5t%C3%B6ljer/f%C3%A5t%C3%B6ljer/lamino-f%C3%A5t%C3%B6lj-vitpigmenterad-ek-f%C3%A5rskinn-graphite/00102008064

    Oj, lät läskigt att få menssmärtor oxå.. Det är vad min barnmorska sagt åt mig hela tiden att sammandragningar är ok, och vanligt.. Men om jag börjar få menssmärtor i samband med detta måste jag åka in då det då påverkar tappen.. Vill inte skrämma dig nu, så hoppas inte att jag gör det, men jag tänker att det kan vara värt att tänka på om du får så igen :) 

    Alltså stolen.... Har du beställt just den?? 14 000:- ??? Jisses!! haha, skulle jag ALDRIG lägga på en fåtölj :D Kul att vi är så olika.. Hoppas du blir nöjd med den iallafall och att ni spenderar mycket mysiga tider i den <3 

    Skönt att du tagit det lugnt resten av helgen iallafall.. Jag blir lätt lite för aktiv på helgerna även om jag försöker tänka att jag ska ta det lugnt. Även om jag inte aktivt tränar eller går ut och går osv så blir det lätt att man storstädar hela huset, byter alla sängkläder och tvättar och som nu i helgen, målar om ett helt rum två gånger... TENS-apparaten har fått gå varm i helgen haha :P 


    Du känner inte av någon foglossning än iallafall? :)

  • Mjbo
    gammelpysen skrev 2019-02-12 07:22:35 följande:

    Hej alla!

    Uppdatering från vår sida. Efter ytterligare en urinvägsinfektion, den 4e sedan augusti (!!!) Med gbs (streptokocker) har jag nu fått en längre kur antibiotika. Inte full dos men fram till en vecka efter förlossningen!!!

    Kan rekommendera alla som är oroliga att faktiskt söka, även om det känns som om man stör. Sista gången trodde jag att det var foglossning som gjorde att jag kände av magen och rygg. Var inne och fick göra ett ctg (perfekt för övrigt <3 ) och någon klok person tyckte att jag skulle lämna urinprov ändå, trots att senaste kuren var i december. Ny infektion! Blir galen! Men som sagt, är ni oroliga så sök. Hellre en gång för mycket än för lite. Minns att det tidigare varit en diskussion om sammandragningar, det är ett tecken på urinvägsinfektion - jag har i princip aldrig haft de typiska ont-när-jag-kissar-symptomen utan snarare reagerat på sammandragningar.


     


    Tur att du sökte ändå! Skönt att få reda på varför man mår konstigt, eller inte som vanligt iallafall.. 


    Hoppas det blir din sista kur nudå :) Vilken vecka är du i nu?

  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-11 14:12:54 följande:
    ja alltså jag har inte fått sammandragningar och menssmärtor exakt samtidigt  - utan de har mer alternerat liksom.. det är så svårt att veta för man läser en del om sammandragningar - där det även står att ' det kan även kännas som mensvärk ibland' så tänker man att jaha - men vad skönt att allt är normalt då. sen i nästa andetag säger någon något annat. suck... får jag mer menssmärtor tänkte jag kontakt med gyn och åka dit igen...Obestämd 

    japp - man blir lite knäpp i Schweiz när man letar möbler då det mesta är MKT dyrare (och framför allt ser hemskt ut..) - så Laminostolen kändes riktigt prisvärd hahaha!

    rensade en garderob igår ändå så har väl inte legat i soffan precis HELA helgen.. men hade tänkt att rensa 3 st så tyckte ändå jag tog det 'lugnt'... Flört men jag har inte målat något rum eller storstädat i alla fall.. men så har jag inga problem med foglossning heller - är väldigt glad över det! svårt att veta hur långt det är ok att man går och sådär också - vissa gånger kan jag få sammandragningar av det och vissa gånger känns det ingenting. aha bra att public transport funkar bra här så man kan alltid välja i alla fall. Min lilla böna har blivit alldeles vild inne i magen senaste veckan - det syns tydligt utanpå när hon sprattlar och har sig och mannen får sig ett par rejäla sparkar ibland när han vill kännaHjärta 

    är målningen färdig nu så ni kan börja inreda =)?

    Ja de är olika hur de säger.. Kan skilja så mycket från län till län, och ännu mer då förstår jag till och med mellan landen.. Så de är inte lätt :)


    Gällande sparkarna! Kul att du känner så pass mycket nu, så har det blivit för oss oxå nu, la senast igår ut en film i facebookgruppen när jag äntligen fick fast hennes bökande på film. Så häftigt att de syns så pass utifrån redan! Och ännu mer känns det ju såklart inuti :) 

    Ja målningen är klar, men långt ifrån klar i rummet, så de dröjer innan jag får inreda tyvärr :P Vi gör ju en totalrenovering så har slitit ut allt.. Så de vi har kvar nu att göra är att tapetsera fondväggen, lägga nytt golv, sätta dit nya taklister och golvlister, skruva tillbaka element osv.. Seeen får ja börja inreda :P men jag hoppas tapetseringen blir klar i helgen iallafall :) 


    Hur går det med inhandling/planering för er? Känns de som du börjar få koll på saker? Jag själv tycker att vi har lååångt kvar. Ingen vagn, inga möbler, inga badrumssaker/amningssaker osv alls.. De ända vi egentligen har köpt är grejer till barnrummet och kläder till henne.. Men de är väl ett tag kvar såklart. Hur långt har ni kommit?

  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-12 11:52:13 följande:
    ja jag har iaf bestämt mig för att avvakta nu - har inte haft några sammandragningar sen i lördags. Jag fick järntabletter av min gyn förra veckan då jag hade lite dåligt järnvärde... min mage har vart lite konstig sen dess med ömsom hårt, ömsom väldigt gasig. I går kväll var det dock fruktansvärt och magen var helt otroligt uppblåst och spänd.

    Fick inte en blund i natt - låg och hade fruktansvärt ont och kände mig som en blåval. så jag skippar de där tabletterna och försöker äta järnrik mat istället tänkte jag nu..Obestämd dessutom blev mitt bajs helt svart.. (sorry om det är TMI!!) idag känns det bättre och kunde gå på toa i morse och jag åt gröt till frukost vilket jag inte brukar göra så hoppas det ska bli bra nu. Är lite orolig för att inte äta de där tabletterna men samtdigt kan jag inte stå ut med uppblåstheten och det onda en natt till. nu förstår jag hur det är för er andra som berätta om hårda magarGråter

    inhandlingen känns bra - är väldigt nöjd med sakerna vi köpt! men behöver ju köpa lakan och tänkte även köpa en sån där liten kudde till bebisen - Candide tror jag den hette - ser ut som en panda...  
    sen det där med blöjor... alltså jag läste en artikel häromdagen där det står att man gör av med ca 2700 blöjor per år med en bebis!!!! aaaahhhh!!!! låter helt SJUKT! men jag känner också att vi har långt kvar Förvånad

    Ja järntabletterna är inte roliga. Tar oxå det, 1 varannan dag.. Min avföring blir oxå svart, men det visste jag sedan innan då jag jobbat inom vården förr ;) Inget konstigt alltså, mer än att de kan kännas lite äckligt såklart, men men.. :)

    Läste om ditt födelsemärke och allt. Stor kram till dig! förstår att det känns tråkigt och läskigt och obehagligt. Du skulle opereras snart om jag förstod det rätt? Skönt ändå att det tas hand om så snabbt så du blir av med det.

    Det där att känna sig som en valross! Det har jag verkligen börjat göra den senaste tiden.. Känner mig verkligen SÅÅ tjock och otymplig!! och förstår inte heller att man ska växa i 3 månader till.. haha jisses!!

    Hur mår du annars? Förstår att det är mycket psykiskt just nu oxå.. Är du sjukskriven eller klarar du av jobbet?

    Idag och igår fick jag sota för att jag va alldeles för aktiv igår.. Va ute och gick två gånger, (sååå fint väder igår, riktiga vårkänslor) och så va jag och dottern i pulkabacken och lekte och åkte madrass. och det känns.. Hade sååå ont i natt och har nu idag.. :( inatt va de mest fogarna som bråkade, så sjukt ont, och idag har jag såå ont i magen :( Så idag måste jag ligga och ta det lugnt igen. 

  • Mjbo
    authentic skrev 2019-02-12 20:05:37 följande:

    I fredags var vi äntligen på KUB och fick se en fantastisk liten minimänniska, Gud vad roligt det var att. Häftigt! Fick fina resultat också så det var skönt. Väntar ändå på resultatet av vårt privata NIPT som ska komma vilken dag som helst :)

    Det jag funderar på nu är att jag får smärtor inne i slidan lite då och då, typ i slidväggen. Är det vanligt? Är det från att livmodern växer. Idag är 13+6.


    Stort grattis till fina resultat! :) 

    Angående ont i slidväggen så kan jag oxå få så nu för tiden, bm säger att det är för trycket börjar bli stort på livmodern och nedåt. 
    Dock är jag i vecka 26, så det skiljer ju lite, Tänker att trycket är ju inte så stort i v 14, så det kanske beror på nånting annat för dig.. Har du pratat med din bm om det? :) 
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-13 12:15:56 följande:
    Ok, ja kanske ska försöka mig på en järntablett varannan dag o se hur det går.. Blev ju livrädd när det plötsligt var svart och hann få en massa hemska tankar innan jag insåg att det var järnets fel då jag började googla som en galning Förvånad puh!

    fick ett tips från Jilka om en annan tablett dock - SiderAL - köper nog dem i Sverige. Där har ni ju även Blutsaft som jag tror kan vara bra?!

    Tack för värmande ord - blir operation på måndag - mannen följer med då vi har lite frågor till läkaren som båda vill ha svar på ang vidare ev. behandling. 

    Kan inte få på mig någon av mina varmaste vinterjackor längre - tur våren kommer tidigt här i Schweiz haha! 
    Läste häromdagen att det är i sista trimestern man lägger på sig flest kg - haha ja det ska ju bli spännande Flört! jag tänkte att det kanske var lite lagom hela tiden..

    Åh så jobbigt att man inte ska få göra en massa roliga saker som o leka i snön! men som sagt - skönt du kan ligga i soffan de dagarna för återhämtning! bra att du bestämde det med din chef  - och det känns så otroligt tydligt när kroppen säger ifrån efter att man ansträngt sig fysiskt. Är verkligen avundsjuk på dem som klarar av att träna lite hårdare under graviditeten - en tjej som jag har kontakt med här i schweiz sprang ett maraton i v 20.... jaha jaTungan ute

    jag misstänker att jag kommer jobba hemifrån en hel del denna våren också - lika bra att göra kroppen lite gladare.. det räcker liksom med en promenad till tåget och tillbaka om dagen - och ev handla lite mat för att man ska vara rätt slut på kvällen. Obestämd 

    psykiskt går det lite upp och ner här - men har bestämt mig för att inte oroa mig och bebisen - utan skriva ner och ställa frågor när jag träffar hudläkaren på måndag! Hoppas magontet lugnar ner sig snart! 

    Jaa jag läste det att hon tipsade om den, ska googla lite jag med :D 
    Blutsaft haft jag i min förra graviditet, spyr av bara tanken, sååå äckligt!! haha! Så ja håller mig till mina smaklösa piller jag ;) Men de är väl olika, du kanske tycker att de är gott, vad vet jag :D

    Skönt att våren kommer tidigt, själv har vi mer vinter än nånsin just nu.. Är dock soliga dagar denna vecka så det är super fint ute just nu verkligen, men är minst en halvmeter snö iallafall ligger på backen.. Snön ligger oftast kvar till i början på april här, så vi har ett par månader med vinter kvar, och än så länge (tack och lov) går vinterjackan att stänga :D 

    Åh fyy springa maration i vecka 20, all cred till den personen! haha! skulle jag aldrig klara av oavsett om ja inte ens va gravid över huvud taget! haha :D

    Jaa kan man jobba hemifrån så anser jag att det måste ju vara det bästa just nu, iallafall om man haft lite "krämpor" som gjort att man ska/vill ta det extra lugnt. Så det uppskattar jag, och jag förstår att du oxå gör det såklart! :) 

    Vecka 26 idag, känns helt galet. Drömde inatt att jag började blöda och att det läkte fostervatten.. Såå hemskt! va alldeles svettig när jag vaknade. Att man aldrig ska få vara lugn.. Är man inte orolig dagtid så är man de nattetid istället ;) 
    Hur har du det med dina drömmar nu? Har de släppt nånting eller är det lika intensiva nu med?


    Stort lycka till på op på måndag, kommer gå bra ska du se <3

  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-14 13:38:12 följande:
    jag hittade något liknande blutsaft här med - provade precis och tyckte inte alls det var särskilt äckligt ;) så hoppas järnvärdena går upp också! (tänker ju ändå inte dricka det i onödan haha!)

    var precis i väg hos gyn igen (känns som att jag springer där hela tiden - men ville kunna slappna av på vår weekend i helgen) allt verkar bra i alla fall, att jag blir kissnödig varje halvtimme är inget att göra åt - och jag fick några tabletter som ska motverka sammandragningar. Kan ju knappt gå 50-100m innan jag måste vila pga sammandragning om jag går ut. Tappen var opåverkad i alla fall - haleluja!
    jag tog även vaccinet mot kikhosta - som sagt här får alla gravida det som rekommendation till skillnad mot i sverige.

    verkligen kanonväder här med - behöver solglasögon när man går ut - underbart!!
    snön ligger dock bara i bergen ;) 

    är det bättre med dig idag? har magen fått återhämta sig nu?

    ja du dessa mardrömmar! aldrig kan man slappna av Obestämd skönt det bara är drömmar dock!
    drömde något liknande häromnatten - att jag fick värkar och att födseln skulle sätta igång nu alldeles för tidigt. förväntar mig inte att drömmarna ska lägga ner längre - får bara vänja sig istället.  ang sexdrömmarna som jag också hade så verkar de ha lugnat ner sig haha! rätt skönt faktiskt! 

    men va bra! då är de ju bara att köra på med dessa! hoppas de ger effekt som du vill oxå då :) 

    Skönt att allt såg bra ut även denna gång och att du kan va lugn inför er resa, läste att ni skulle till spanien över helgen, guud så underbart. Hur långt är det från där ni bor nu? 
    Flyger ni eller hur tar ni er dit?


    Skönt att solen redan är så stark åt er, så långt har inte vi kommit än ;) men de kommer väl! Hur varmt/kallt har ni om dagarna nu? :) 

    Jaa magen är bättre idag. känner ingenting faktiskt. Den behövde en dags soffläge och vila, sen är den som ny igen :P Konstigt, men ändå skönt att jag vet vad som hjälper så jag kan göra nånting åt det :) 

    Ha en toppen helg nu i värmen :D 

  • Mjbo
    Elcca skrev 2019-02-14 20:47:12 följande:

    En liten fundering..när köpte ni era första gravidbyxor. Jag är bara i v.9 men kan knappt ha några av mina gamla brallor pga svullen mage och allt som sitter åt är obekvämt och gör ont. Känns dock lite väl tidigt att gå o handla gravidbyxor. Eller?


    Jag köpte mina första förens i vecka 23 kanske. Jag hade säkert behövt dem tidigare men kände mig på tok för obekväm i dem konstigt nog. Jag köpte dock några andra som satt lite lösare och man kunde ha under själva magen istället att ha innan dess. Blev oxå svullen fort och mina vanliga byxor satt obekvämt redan i ungefär vecka 9 - 10.. Åk och prova mammabyxor och se hur du känner är mitt tips! Känns de bra, så varför inte? Känns de inte bra så avvakta, kör leggings eller som jag lite lösare byxor tills att du känner dig bekväm i mammakläder :)
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-14 15:38:43 följande:
    Ja plus att jag ska ta magnesium 2-3 ggr om dagen som brustablett- hjälper tydligen också magen att slappna av. så testa det om du får sammandragningar - helt ofarligt ska det vara - och rätt gott med hallonsmak iaf =)

    berättade för mina chefer om min oro och psykiska stress litegrann inför mån etc och de är jätteförstående (liksom dina) så det känns skönt. nu kan jag slappna av ordentligt i Madrid! vi flyger dit i morgon bitti - tror det tar ca 1 timme! 

    Vi har 8-10 grader på dagarna men kyliga morgnar - men som sagt sjukt stark sol så lika bra att smörja sig o på med Cool

    Ja visst är det skönt när man kan 'läka sig själv' och inte behöva vara så osäker hela tiden. Hoppas jag kan lugna mig nu också - ändå kollat tappen 3 ggr nu senaste 4-5 veckorna och den har inte ändrat sig trots en del mensvärk etc. ska försöka koppla av och njuta av egentid med mannenSolig
    ha en härlig helg allihopa!
    Äter oxå magnesium. 1 tablett om dagen, den tillhör min pillersamling redan :D 

    Skönt att du oxå kan ta allt sånt med dina chefer och att de faktiskt förstår. Man blir så otroligt tacksam. Speciellt när man hör vissa får kämpa med sina arbetsledare att ens kanske få en ledig dag eller två.. Man blir lite bortskämd, men samtidigt otroligt tacksam :) 

    Gud så skönt, förstår att det är riktig vår i luften hos er då. Det dröjer ett par månader för oss som sagt, så jag njuter av fina vinterdagar tills dess ;) Solen skiner och dottern och mannen åker slalom tillsammans, ser så himla mysigt ut. Vi ska ut i helgen, jag ska dock mest mysa sittandes och fika, men ska försöka mig ut på en liten kort, långsam promenad.. hoppas magen pallar med det! :) 

    Låter härligt med en weekend i Madrid. En timmes flyg bara, helt otroligt. Du bor nog i ett bra land ;) Hur är sommaren hos er vädermässigt?
  • Mjbo
    Elcca skrev 2019-02-15 09:23:57 följande:
    Ja, låter ju klokt! :) haha. Känns som så stort steg att sätta på sig ett par mammabyxor. Kostigt nog! Och ändå har man längtat så mycket efter det..
    Så kände jag med.. Och så kände jag oxå på nått vis att även om jag va svullen och magen/tarmar och allting inte riktigt va som de brukar, så ville jag vänta tills jag hade en "riktig" mammamage att ha dessa kläder i. Enligt MIG kändes och såg det bara konstigt ut.. Förmodligen ingen annan som ens hade tänkt eller tyckt det, men det var hur jag kände.. Det va anledningen. Så ja tror alla gör olika i den frågan :) Testa dig fram :) 
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-02-17 19:24:27 följande:

    Hej alla fina gravida :) hoppas ni mår bra.

    Är det bara jag som har lite jobbigt med andning? Alltså min näsa är helt igentäppt. Jag brukar alltid andas med näsan när jag sover men nu går det inte alls å jag snarkar som bara den för jag måste sova med öppen mun xD brukar aldrig snarka haha. Jag har alltid ogillat nässpray å har hört att många blir lätt beroende av det å det vill jag inte. Har ni nåt tips? :)

    En annan fråga. Är era bebisar aktiva å vilda varje dag? Igår var det jättelugnt å kände henne knappt alls så blev ganska orolig. Idag lever hon rövare å har sparkat hela dan nästan.. hon kanske hade en vilodag igår :P


    Vår lilla tjej är jätte olika aktiv. vissa dagar är hon så lugn så man blir orolig, och vissa dagar bökar hon runt jätte mycket hela dagen. Så jag tänker att det nog kan variera. men blir man orolig ska man såklart hellre ringa en gång för mycket än en gång för lite, som andra säger oxå :)
  • Mjbo

    Inalina!
    Hur har ni haft det i Madrid?? Sol och mys?
    Hur har det gått med sammandragningarna?

    Jag måste bara berätta, va ute och gick i 1 h i fredags jag och dottern.. Och i lördags åkte hon och mannen slalom så jag tog en promenad på 2 h (dock väääldigt lugna/sakta promenader båda dagarna, men ändå)... Sen tapetserade vi klart rummet i lördags kväll, och la hela golvet igår, Och jag har fortfarande inte fått ont i magen! Sååå skönt, ja är överlycklig!! :D 
    Dock så har jag sjukt ont i fogarna, det var väl ganska väntat.... Men så länge ja slipper magsmärtorna så är jag såå glad! För foglossningen vet jag ju iallafall inte påverkar bebis nånting :) 

    Hoppas ni har haft en underbar semester :D 

  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-02-18 16:35:48 följande:

    Ja det e väl så :) verkar variera från dag till dag. Men kom på att jag flängde omkring mycket i lördags så hon sov nog pga av det. Igår å idag har jag vilat mycket å då är hon helvild :P så beror nog på hur mycket man själv är igång!

    Såg att du skrev att ni har tapetserat å fixat golvet! Till barnrummet menar du va? :) va kul! Vad blev det för tapet? :)


    Tapeten är från rusta faktiskt. Älskar den:) du är inte med i Facebook gruppen va? Uppdaterar med bilder där allt eftersom nått görs i rummet :D
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-19 11:42:53 följande:
    Madrid var fantastiskt!! sol o fint , grym shopping och god mat =) behövdes verkligen ett litet miljöombyte =)!!

    sammandragningarna har gått förvånansvärt bra (dvs knappt haft några!) - tror det handlar om att jag känt mig trygg med att allt var normalt hos gyn förra veckan - kunde gå över en mil om dagen i helgen så är jäkligt stolt hehe!

    vad underbart att du också verkar må bra och kan röra dig också =)! vad härligt att snart vara klar med barnrummet också - kan tänka mig att det blir superfint! lägg gärna upp en bild här sen när du har tid!

    igår var det operationsdags för mig - gick bra och tog inte så lång tid. Mannen var med som mentalt stöd (var dock lite orolig för honom då han har svårt för sprutor hehe) men han tittade bort bara ;) 
    idag har jag rätt ont i armen dock - får ju ett rätt stort ärr men det är ju inte hela världen - och smärtan ska nog inte vara långvarig heller. Lyckades koppla bort det ämnet under helgen vilket var väldigt skönt! nu försöker jag att inte tänka på det så mkt utan fokusera på jobb o bebis istället Hjärta
    Va härligt att ni haft det bra och kunnat koppla bort och hitta på saker. Låter underbart! Längtar såå efter en utomlandssemester jag med. Kollar dagligen på resor och drömmer mig bort. Är lite inne på att boka en resa i Oktober för oss alla fyra.. Skulle va så mysigt. Men vi får väl se, det beror ju på hur allt går och hur vi mår osv..

    Bra att operationen gick bra och att den är ut världen. Jag tänkte på dig igår <3 .. Nu fokuserar vi som du säger på bebis och jobb istället :) 

    Absolut kan jag lägga upp en bild här med, kan ta en sen när vi satt upp lister och så. Ska nog börja med det nästa vecka tror jag. Ska försöka ta det lite lugnt ett tag nu. Hemma från jobbet idag och har datorn i knät i soffan istället. jobbar och slöar lite om vartannat. Haft lite små ont i magen idag tyvärr. Kanske kom efter allt i helgen ändå trotts att jag va så mallig över att inte ha ont. Eller så är det bara en slump, vem vet :) 
    Ha en fortsatt fin dag!
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-20 14:50:52 följande:
    ja i oktober funderar jag också på att sticka en vecka eller två till gran canaria eller liknande! hade vart skönt att förlänga sommaren lite - och då är ju våra småttingar lite äldre  =)!!

    synd att det inte blev långvarigt din lycka efter vara 'skadefri' men du vet i alla fall att det inte är farligt. har du sammandragningar också eller 'bara' ditt onda?

    ska kika lite på blocket i sverige nu och se om jag kan plocka upp ytterligare lite saker i helgen ;) är ju så mkt billigare hos er än vad det är här! vill köpa en sån där babybjörn babysitter och tänker att jag lika gärna kan släpa med den med haha! sen försöker jag hitta en fin sänghimmel som inte är för dyr - verkar också svårt...

    ska skriva ihop en lista med grejer jag tänkte fixa från apoteket också som är mindre roliga men troligtvis kommer behövas.. 
    Nej inga onda sammandragningar iallafall har jag haft. sammandragningar har jag varje kväll, men de ska ju va helt normalt sägs det så länge de inte gör ont samtidigt.. Så de är ja inte orolig för :) 

    Smart att plocka upp lite i sverige när du är här, du ska hit i helgen eller? :) 

    Jaa de är precis gran canaria jag kollat på, och rhodos. Nått utav det. Jag brukar alltid åka i Maj varje år, tycker det är så skönt att få lite färg och sol innan sommarn börjar i sverige.. Men denna år blir de ju ingen Maj-resa, så satsar på oktober istället detta år. Tror det är en bra månad, inte för varmt åt bebisarna heller.. :) 
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-21 10:42:34 följande:
    japp åker idag - tänkte göra en sista minuten beställning på ellos nu precis då jag såg att de hade express-frakt - men givetvis var det inte på babygrejer Obestämd och 4 dagar (om det tar så lång tid) kan jag inte vänta då jag åker tillbaka på tisdag.

    Men de flesta saker går ju även få tag i här såklart :) och i fysiska butiker i sverige haha! (de finns ju också ;))
    ja alltid skönt att komma i väg och känna att man har semester om inte annat :) (jag kommer väl inte direkt sola nåt mer med min hy) men bara att känna värmen och äta gott etc är ju underbart! funderade också på någon grekisk ö annars - är ju så himla fint där!
    Jag har aldrig varit i grekland alls faktiskt, så det står högt på listan det med :) 
    Men gran canaria är ju så solsäkert året runt, så det känns ju säkert det med :) 

    Hoppas ni får en fantastisk visit i sverige! Får man fråga vart i sverige du ska? Tänkte på vädret om du skall till snön eller om du ska till storstan där det redan är vår? ;) 
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-21 11:18:04 följande:
    Ja vattnet är ju fantastiskt - sen kanske inte Rhodos Stad är någon favorit hos mig - ganska blåsigt och väldigt mkt 'grabbarna grus' känsla - men finns ju fina områden runtomkring på Rhodos :)

    Jag ska till södra sverige så ingen snö där inte ;) och min man stanar här för en skidhelg i alperna med några kompisar - så jag är bara lite avis. underbart väder här nu med strålande sol varje dag så han kommer nog ha det bra Flört
    Tack för tips! :D Har som sagt aldrig varit där så jag är inte så insatt i landet alls.. Ska läsa på lite :) 

    Låter härligt med både skidhelg i alperna och snöfritt, så länge de är fint väder så gillar ja båda lika mycket :) Ni kommer nog få det toppen!

    Har du fått hem din fåtölj du beställde förut? Den där med lammskinn eller vad det var? :) 

    Tänkte nästan skriva ner en lista vad det är jag ska börja köpa. Tänker att de kanske är lika bra att börja handla hem saker snart, man vet ju aldrig vad som händer :) Och barnvagn måste vi beställa oxå, ingen aning om hur lång tid det tar att få hem en sån i butik? Kanske är olika, men fick för mig att de kanske är dags att göra nu när det faktiskt inte är mer än 3 månader kvar till ankomst av vår lilla tjej! :D <3 
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-25 10:29:01 följande:
    hoppas ni haft en härlig helg! nu börjar jag VERKLIGEN se gravid ut på riktigt - härligt tycker jag =)!

    nej fåtöljen har jag inte sett skymten av haha - tror den är i tullen nånstans och gås igenom ;) men längtar tills den kommer - inom ett par veckor hoppas jag! 

    nä precis - nu kan det ju vara dags att beställa barnvagnen - hört att det kan ta några veckor  - och ni visste väl redan vilken ni ville ha? vissa grejer är ju skönt att inte behöva vänta till sista minuten med. min väska är TOKPACKAD nu inför hemfärd i morgon - den där myspölen tog JÄTTESTOR plats och bara tur att den precis får plats när jag klämmer i den i väskan haha! sen har lillan fått en helt ny garderob med kläder också - så henne kommer det inte gå någon nöd på ;) hittade en Newbie-butik igår där jag kunde gå o klämma o känna på sakerna - köpte några såna där dreglisar och några hårband - sååå fina!! kul med lite 'assocearer' tycker jag! (skulle ju aldrig ta hål i öronen eller nåt sånt på lillan - men de där hårbanden med rosett som är mjuka älskar jag!) och hoppas hon gör det med hehe!

    jag har hört att det är jättebra att köpa såna där små 'filtar' av muslin-tyg - någon härinne som vet vart jag kan få tag i det??? tydligen bra vid amning och kräkning etc... lätt o tvätta o torka upp från golvet o sådär med också...

    Jag med, min mage är riktigt stor nu.. Och det känns! haha.. Är inte tungandad som vissa verkar bli, men känner att enkla saker är såå jobbigt nu, bara som att plocka ur diskmaskinen, ja stonkar och stönar och kommer på mig själv ibland att men gud hur ja låter redan, hur ska ja låta om 10 veckor! haha :P 


    Just det, det kanske tar lite längre tid att få sakerna skickade till dig. Hur som helst så blir du nog nöjd ;) Ska den stå i vardagsrummet? :) 


    Åh va roligt att du fått hem allting nu! För nu är du hemma igen va?? Hur va vistelsen i Sverige annars? Kul att träffa familj och vänner förstår jag.. och att du nu får hem alla saker du beställt oxå, visst känns det mer verkligt? 


    Du är i vecka 28 nu va? Jag går in i vecka 28 imorgon, ska till barnmorskan idag på besök.. Ska bli spännande att se hur mycket magen växt sedan ja va där sist för tre veckor sedan.. :P 


     


    Angående barnvarg så va jag till butiken igår som vi skall beställa den från, de sa att de tar MAX 3 veckor från beställningsdatum. så de kändes ju skönt iallafall att det inte va flera månader, va lite orolig för det. Vi bor ju som sagt inte direkt centralt, så man vet ju aldrig hur postgången är :P Men nu har vi fått svar på det iallafall och ska beställa vagnen om någon vecka :) 
    Hur har ni gjort med bilbarnstol? Har ni köpt någon sådan? i sådant fall vilken? :) 

    Muslinfiltar har jag tyvärr ingen koll på, måste googla ;) 


     

  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-27 16:04:07 följande:
    ja att böja sig ner och knyta skorna eller dra på sig stövlar är ingen hit. inte heller att klämma på sig världens tajtaste stödstrumpor varje dag - det är rekommendationerna man får här dock - och det känns bra när de väl är på så jag tänkte fortsätta med det tills det blir för varmt att ha under jeansen ;)

    ja fåtöljen hade fastnat i tullen som vi trodde haha - ska försöka få loss den därifrån nu ;) och den ska stå i vardagsrummet nu innan lillan är här i alla fall - så kanske den får flytta in i sovrummet sen med amning etc. men beror på hur min man o jag ska sova när hon kommit. han vaknar väldigt lätt (till skillnad från mig) så kanske är det schysstast om hon ska ammas sittande att jag lämnar rummet.. 

    alltså herregud - min mamma o jag fick sätta oss på väskan för att få igen den igår - men nu är allt hemma Hjärtakänns jättekul och myspölen var fantastiskt fin!!! det var härligt att träffa mamma o syster och lite vänner - blir ju inget mer innan vi är 3 nu =)

    ja jag går in i v 29 på fredag - overkligt!!! Var och träffade en barnmorska första gången idag :) var lite mysigt och hon frågade om jag hade några funderingar etc men jag känner mig ganska lugn för tillfället. jag läser 'Föda utan rädsla' och gillar verkligen den - köpte även en bok som hette Calm birth method som jag inte börjat på ännu.

    och i helgen ska vi på föräldrakurs!! så kul =)!! här får man besök upp till 16(!!) ggr av en barnmorska efter att bebisen kommit. (de flesta behöver såklart inte så många besök haha - men det är vad försäkringen betalar) så hon rådde mig att hitta en barnmorska nu innan som sedan kommer på hembesök och väger bebis, kollar och hjälper till med amning och lite annat misstänker jag... så det är väl ett litet mission jag har nu =)

    hur gick det på ditt bm-besök? jag fick lyssna på hjärtljuden i alla fall idag - lite mysigt -hon sa också att det är viktigt att man känner bebisen ungefär 10ggr om dagen. och det gör jag nog - ibland sparkar hon så mkt neråt att man vill få henne att sluta Förvånad

    vi köper en bilbarnstol som skickas till sveirge inför vår sverige-rea i sommar. vi har ingen bil här i schweiz och orkar inte släpa en fram o tillbaka - men då vi hyrt bil i sverige så blir det bra att börja använda den där tänker vi.. Har ni köpt/bestämt vilken ni ska köpa? tipsa gärna! skönt att barnvagnen går fort också - vet inte om det kommit nåt nytt sortiment nu här under våren...

    ja det var en väninna som sa att det är bra med muslin-filtar till både amning, kräk och lite annat så ska kolla vad som finns... snart får vi väl själva inte plats i sovrummet med alla saker lillan ska ha Drömmer!! oj så långt detta blev - hoppas inte du somnade!

     

     


    Förstår att de är härligt att ha allt hemma.. Så ni börjar bli redo nu eller hur känner ni? Har ni något kvar innan det är dags? :) 


     


    Ja, jag va ju hos barnmorskan förra veckan. Hjärtljuden såg bra ut, magmåttet va 26, så 2 cm större än förra besöket, alldeles lagom tydligen.


    Blodvärdet har stigit till hela 118. Toppen bra :) Kilona går uppåt, 2 kilo till, så 11 kilo totalt nu.Blodsockret va nere på 3,8 trotts frukost, så fick order om att hem och äta, men ingen fara eller så ändå, bra med lågt sa hon. Blodtrycket var lågt som vanligt, 90/50 denna gång. Men ok sa hon.

    Oj, 16 hembesök? Gör man det istället då för att åka till barnmorskan? Vi har ju regelbundna besök hos barnmorska i sverige med efter förlossning oså, men vad jag vet bara 1st hembesök ca 2 veckor efter förlossningen..  :)

    Låter som du haft en härlig vistelse i Sverige, nästa gång är ni tre som åker dit, så häftigt <3
    Läste på lite om muslinfiltar, vad jag förstod så är det ett speciellt material i dem som gör dem populära? dom va ruggigt dyra för att torka spya med för min smak, så jag tror jag håller mig till vanliga handdukar och trasor ;) 

    Bilbarnstol ska vi nog köpa en Maxi-cosi och tillhörande bas till den så man kan klicka i och ur den ur bilen. Har inte bestämt hos helt ännu dock, men tror det blir en sån :) Vilka har ni kollat på? :) 

    Är din tös aktiv? Min lilla är sjukt aktiv hela dagarna, känns som hon aldrig sover :P Skönt såklart att känna henne hela tiden, men ibland får hon in riktiga karatesparkar ner på urinblåsan :P 

  • Mjbo

    Hej alla som inte är med i Facebook!

    Glömmer att skriva här, läser allting men glömmer att skriva. Ska se till att bättra mig, men de hade ju vart kul om ni som man haft kontakt med ända från början oxå gick med i Facebook gruppen, så ta gärna en extra funderare där ;)

    Ser att många har problem med sömnen, JAG med! Blir tokig.. Så trött på kvällarna men gruvar mig för att gå och sova då ja vet att de både för ont och jag bara ligger och snurrar hela nätterna ändå. Vaknar sen trotts att ja sovit dåligt så vaknar jag ändå runt kl 06 då ja är så himla hungrig så ja mår illa! Haha. Så himla jobbigt. Och dedär att vända sig om, vilket jäkla projekt! :p Man (jag iallafall) börjar känna mig som en valross, och värre lär de väl bli såklart :p

    Har inte köpt någon gravidkudde ännu, men tror faktiskt jag ska ta och göra det ändå fast jag tänkt att ja skulle låta bli.. Är så sugen på en bbhugme kudde.. Men dom lär man ju kunna ha och amma med sen med tänker jag..

    Hoppas ni mår bra allihopa!

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF