• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Fuling) skrev 2023-04-18 23:29:16 följande:
    Diskriminering? Det är du som upplever dig diskriminerad men du är inte det. Du har sett till att straffa dig ut men kan inte acceptera det. Det är skälet till ditt kvinnohat.
    Anonym (Aborter) skrev 2023-04-18 11:29:17 följande:
    Det handlar inte om att kvinnor enbart ska ha det sämre än männen för kvinnor kan också ha fördelar för sin sexualitet
    Va? Fördelar? Alla läkare, eller åtminstone de som inte fanatiska katoliker, som har sett vad illegala aborter ställer till med är för fria aborter.

Det finns inget att acceptera att man skulle valt bort något, när man inte gjort det. 
  • Anonym (Aborter)
    Diskriminering? Det är du som upplever dig diskriminerad men du är inte det. Du har sett till att straffa dig ut men kan inte acceptera det. Det är skälet till ditt kvinnohat.
    Det handlar inte om att kvinnor enbart ska ha det sämre än männen för kvinnor kan också ha fördelar för sin sexualitet
    Va? Fördelar? Alla läkare, eller åtminstone de som inte fanatiska katoliker, som har sett vad illegala aborter ställer till med är för fria aborter.

Diskriminering kan äga rum även om något skulle "valt det".
    Det räknas exempelvis ändå som diskriminering om kvinnor skulle "valt" att göra en sexistisk reklam.
  • Anonym (Aborter)

Det snarare kan räknas som du tycker du är diskriminerad då jag ska vara skyldig andra något och jag ska behöva acceptera något som du påstår är vad jag tycker.
  • Anonym (Aborter)

Inte skyldiga andra något gäller åt båda hållen
  • Anonym (Aborter)

Då är det bra när folk är exempelvis är otrogna och gör slut, för diskriminering ska endast påverka vad man får ha känslor för. 
  • Anonym (löken)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-03-31 12:01:20 följande:

Snarare är det ett försök att förklara min position  vad gäller aborter med hjälp av just djuretikfrågan, bla eftersom min position vad gäller aborter nästa alltid missförstås, och jag får bemöta ett "inslående av öppna dörrar", och förklara.

Dessutom är frågorna i grund och botten faktiskt extremt parallella och lika. En 3:e parallell fråga är att säga nej till att bära vapen. Anledningen till att jag sökte, och fick, vapenfri placering är ju precis exakt den samma som till min inställning i både djurfrågan och abortfrågan.

Jag startar gärna djurrättstrådar. Vet du om man kan starta en tråd med anonym signatur eller om man som TS alltid måste ha namn?

Jag är inte emot aborter och jag äter kött, men har många gånger funderat på hur man kan vara vegan (om det inte är av hälsoskäl eller liknande) och samtidigt för aborter. Tycker att ditt perspektiv är uppfriskande och logiskt.
  • Anonym (Fuling)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-04-18 23:35:32 följande:

Därför att de tror att man är en kvinnomotståndare om man ifrågasätter någonting med abort

Jag tror att det finns många olika bakgrunder till att många ogillar abortmotståndare.

Jag är själv för abort men jag förstår absolut vissa argument mot. Jag förstår de som tycker att det är mord men håller inte med förrän fostret är livskraftigt utan att behöva prenatala insatser. Sedan finns det andra orsaker till abort även efter den tidsgränsen om det finns allvarliga sjukdomar.
    Jag anser inte att vi skall rädda allt liv bara för att vi nu har kunskap och resurser men det är en annan diskussion.

Mitt ställningstagande bygger på att när abort var förbjudet, hindrade detta inte desperata kvinnor från att söka upp illegala kliniker eller ge sig på livsfarliga "huskurer" som skadade massor av kvinnor för livet. Det är så¨desperata människor beter sig.
    Så ett abortförbud enligt mig, är ett "Ja" till att vi återigen börjar få kvinnor som dör för att de har fått en smutsig galge uppkörd i underlivet. Så drastiskt är det.

Gillar jag att vissa kvinnor använder abort som preventivmedel? Nej, tycker väldigt illa om det men det är inte straffbart att vara korkad. 

• Anonym (konstigt argument)
    Anonym (Fuling) skrev 2023-04-20 14:29:16 följande:

Jag tror att det finns många olika bakgrunder till att många ogillar abortmotståndare.

Jag är själv för abort men jag förstår absolut vissa argument mot. Jag förstår de som tycker att det är mord men håller inte med förrän fostret är livskraftigt utan att behöva prenatala insatser. Sedan finns det andra orsaker till abort även efter den tidsgränsen om det finns allvarliga sjukdomar.
    Jag anser inte att vi skall rädda allt liv bara för att vi nu har kunskap och resurser men det är en annan diskussion.

Mitt ställningstagande bygger på att när abort var förbjudet, hindrade detta inte desperata kvinnor från att söka upp illegala kliniker eller ge sig på livsfarliga "huskurer" som skadade massor av kvinnor för livet. Det är så¨desperata människor beter sig.
    Så ett abortförbud enligt mig, är ett "Ja" till att vi återigen börjar få kvinnor som dör för att de har fått en smutsig galge uppkörd i underlivet. Så drastiskt är det.

Gillar jag att vissa kvinnor använder abort som preventivmedel? Nej, tycker väldigt illa om det men det är inte straffbart att vara korkad. 

Det låter ju som att det är OK att mörda om man har goda skäl? Det är av någon tillräckligt stark anledning inte OK att döda fostret efter en viss stadie, men har man goda skäl så kan det passera? Tänk om man har goda skäl på en en född bebis eller människa som man av starka skäl tycker är obekväm och bäst för alla om den försvann?

Varför tycker du illa om att använda abort som preventivmedel?

• Anonym (Fuling)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-04-21 08:36:06 följande:

Det låter ju som att det är OK att mörda om man har goda skäl? Det är av någon tillräckligt stark anledning inte OK att döda fostret efter en viss stadie, men har man goda skäl så kan det passera? Tänk om man har goda skäl på en en född bebis eller människa som man av starka skäl tycker är obekväm och bäst för alla om den försvann?

Varför tycker du illa om att använda abort som preventivmedel?

En gravid kvinna är riskerar att dö, du måste välja att rädda barnet eller kvinnan. Vad väljer du och varför.
  • Anonym (konstigt argument)
    Anonym (Fuling) skrev 2023-04-21 15:21:50 följande:
    En gravid kvinna är riskerar att dö, du måste välja att rädda barnet eller kvinnan. Vad väljer du och varför.
    Aha ok, var det vad du syftade på i ditt inlägg 527 som jag svarade på där? Att det skulle handla om att en av dem måste dö? Det är svårt att svara på vem just jag personligen skulle välja, beror ju på om jag bryr mig och så, vem det är, vad det är för situation osv. Kanske inte skulle rädda någon av dem. Men jag förstår faktiskt inte hur det är relevant vem jag skulle välja, det svarar ju inte på vad jag frågade om dina resonemang.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?