RebeckaZ70 skrev 2023-05-04 20:31:54 följande:
Det är fortfarande en del av kvinnans kropp. Det är upp till kvinnan i fråga.
Jag har själv varit för ickevåld, men ändrat uppfattning, dels efter att ha blivit överfallen, då valde jag att börja träna självförsvar för att kunna möta våld med mer våld. Dels efter att ha suttit i skyddsrum i Ashdod medan raketer regnade ner. Min fru är reservofficer, deltog i sista libanonkriget, med allt vad det innebar med PTSD m.m men är fortfarande en del av vårt IDF. Allt är inte svart eller vitt, vi befinner oss alla i någon slags gråzon. Äter mindre och mindre köttprodukter för varje år, vi har otroligt bra vegetariska restauranger här.
1) Sanningen är att i många fall är det mannen som driver fram/ önskar aborten, men det heter officiellt att det är "kvinnan som bestämmer". Men i praktiken är det i relativt många fall inte så. Jag har tagit del av ett antal kvinnors berättelser på detta området, även här på FL, och IRL.
2) Sedan menar jag att den etiska abortdebatten helt trängs undan av den juridiska. Jag vill verka för sådana individuella värderingar hos fler män och kvinnor att aborter inte efterfrågas, även om de är lagliga. Jag har absolut en 0-vision (utom om det skulle föreligga ett direkt medicinskt nödfall där inte båda liven kan räddas, och där jag ser det som rimligt att rädda kvinnan). I princip kan ju antalet verkliga aborter vara 0 - om inga aborter efterfrågas - även om så abortlagen formellt skulle ha fri abort i 40 veckor - 9 månader. Egentligen är det ju antalet verkliga aborter som är väsentligt.
Jag vet att Sverige är ett ateistiskt land. Själv är jag dock troende kristen och tänker :"följ Guds lag och avstå från abort, även om den världsliga statens lag tillåter aborten". Jag ser det så att som kristen så är jag som individ skyldig att hålla en högre etisk standard än den sekulära svenska lagen kräver. Sen vet jag att svenskarna i gemen är ett icke troende folk, men jag vill i alla fall tala för de värderingar jag tror på.
3) IDF är en intressant organisation. En sak jag gillar med IDF är att där finns ett ganska stort antal veganska soldater. Jag såg en intressant video på tuben som jag tror hette "IDF, the most vegan army in the world", eller kanske bara "The most vegan army in the world". Det gillade jag. Jag beundrar oerhört starkt den israeliska djurrättsrörelsen. Kalv 269, bla, har ju blivit ikonisk. På djurrättsmarsch i Tel Aviv har man kunnat samla ca 30 000 har jag för mig jag såg uppgift om.
4) Tel Aviv lär ha en hel del för veganer. Det vore definitivt mycket roligt att besöka.