• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Fuling) skrev 2023-05-04 09:20:38 följande:

Så om du råkar bli påkörd eftersom du tittade på din telefon istället för att se dig för så får du skylla dig själv? Ergo, samhället skall inte ta ansvar för din bristande uppmärksamhet.

På något sätt så kryper din bitterhet mot kvinnor in i alla argument

Det kan påverka försäkringar. 
    Dessutom vill samhället att man ska själv också ta ansvar så man inte blir påkörd.
    En skillnad jämfört med att bli påkörd och graviditeter är att det är ingen rättighet att ha sex och att få barn, men det är en rättighet att kunna röra på sig. 
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Fuling) skrev 2023-05-04 13:52:21 följande:
    Och det är där den springande punkten är.
    När är fostret ett liv?
    När är det en människa?
    Är alla liv lika mycket värda?

Oavsett vad vi kallar det, människa eller annat, så tror jag att ett foster har ett stort värde under hela fostertiden, vecka 9-40, och att även ett embryo, vecka 1-8 är värdefullt. Biologiskt sett är det liv från dag 1. Jag mäter inte värde i någon enhet, (typ kg eller liter eller Newton etc ) men jag säger "tillräckligt värdefullt för att bry sig om".

Jag är för totalt icke-våld, totalt icke-dödande. Därför valde jag att inte bära vapen/ är vegan/ är abortkritisk/ är emot dödsstraff. Jag värderar inte bara mänskligt liv, fött och ofött, men även djurs liv.

• RebeckaZ70
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-04 17:40:37 följande:

Oavsett vad vi kallar det, människa eller annat, så tror jag att ett foster har ett stort värde under hela fostertiden, vecka 9-40, och att även ett embryo, vecka 1-8 är värdefullt. Biologiskt sett är det liv från dag 1. Jag mäter inte värde i någon enhet, (typ kg eller liter eller Newton etc ) men jag säger "tillräckligt värdefullt för att bry sig om".

Jag är för totalt icke-våld, totalt icke-dödande. Därför valde jag att inte bära vapen/ är vegan/ är abortkritisk/ är emot dödsstraff. Jag värderar inte bara mänskligt liv, fött och ofött, men även djurs liv.

Det är fortfarande en del av kvinnans kropp. Det är upp till kvinnan i fråga.

Jag har själv varit för ickevåld, men ändrat uppfattning, dels efter att ha blivit överfallen, då valde jag att börja träna självförsvar för att kunna möta våld med mer våld. Dels efter att ha suttit i skyddsrum i Ashdod medan raketer regnade ner. Min fru är reservofficer, deltog i sista libanonkriget, med allt vad det innebar med PTSD m.m men är fortfarande en del av vårt IDF. Allt är inte svart eller vitt, vi befinner oss alla i någon slags gråzon. Äter mindre och mindre köttprodukter för varje år, vi har otroligt bra vegetariska restauranger här.

Another wild hearted woman
  • Anonym (Fuling)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-04 17:40:37 följande:

Anser du att man skall bevara allt liv? Låt oss säg att det konstateras att fostret är missbildat så till den grad att om barnet föds så kommer det behöva vårdinsatser dygnet runt för resten av livet?
    Likaså, hjärndöd?
    Vården har fantastiska metoder men detta kräver resurser från det allmänna.
    Vi har möjlighet att hålla liv, rädda liv som bara för några decennier sedan var dömt att dö. Men är det önskvärt?
    Att bara vara PRO-life enligt mig, är att göra det väldigt enkelt för sig.
    Det fungerar i en värld med oändliga resurser, vi bor inte en sådan?
  • Anonym (Aborter)
    RebeckaZ70 skrev 2023-05-04 20:31:54 följande:

Jag har själv varit för ickevåld, men ändrat uppfattning, dels efter att ha blivit överfallen, då valde jag att börja träna självförsvar för att kunna möta våld med mer våld. Dels efter att ha suttit i skyddsrum i Ashdod medan raketer regnade ner. Min fru är reservofficer, deltog i sista libanonkriget, med allt vad det innebar med PTSD m.m men är fortfarande en del av vårt IDF. Allt är inte svart eller vitt, vi befinner oss alla i någon slags gråzon. Äter mindre och mindre köttprodukter för varje år, vi har otroligt bra vegetariska restauranger här.

Då är det en del av kvinnas kropp även när barnet kommer ut ur hennes kropp
  • Anonym (Pro life & vegan)
    RebeckaZ70 skrev 2023-05-04 20:31:54 följande:

1) Sanningen är  att i många fall är det mannen som driver fram/ önskar aborten, men det heter officiellt att det är "kvinnan som bestämmer". Men i praktiken är det i relativt många fall inte så. Jag har tagit del av ett antal kvinnors berättelser på detta området, även här på FL, och IRL.

2) Sedan menar jag att den etiska abortdebatten helt trängs undan av den juridiska. Jag vill verka för sådana individuella värderingar hos fler män och kvinnor att aborter inte efterfrågas, även om de är lagliga. Jag har absolut en 0-vision (utom om det skulle föreligga ett direkt medicinskt nödfall där inte båda liven kan räddas, och där jag ser det som rimligt att rädda kvinnan). I princip kan ju antalet verkliga aborter vara 0 - om inga aborter efterfrågas - även om så abortlagen formellt skulle ha fri abort i 40 veckor - 9 månader. Egentligen är det ju antalet verkliga aborter som är väsentligt.

Jag vet att Sverige är ett ateistiskt land. Själv är jag dock troende kristen och tänker :"följ Guds lag och avstå från abort, även om den världsliga statens lag tillåter aborten". Jag ser det så att som kristen så är jag som individ skyldig att hålla en högre etisk standard än den sekulära svenska lagen kräver. Sen vet jag att svenskarna i gemen är ett icke troende folk, men jag vill i alla fall tala för de värderingar jag tror på.

3) IDF är en intressant organisation. En sak jag gillar med IDF är att där finns ett ganska stort antal veganska soldater. Jag såg en intressant video på tuben som jag tror hette "IDF, the most vegan army in the world", eller kanske bara "The most vegan army in the world". Det gillade jag. Jag beundrar oerhört starkt den israeliska djurrättsrörelsen. Kalv 269, bla, har ju blivit ikonisk. På djurrättsmarsch i Tel Aviv har man kunnat samla ca 30 000 har jag för mig jag såg uppgift om.

4) Tel Aviv lär ha en hel del för veganer. Det vore definitivt mycket roligt att besöka. Glad

• Anonym (Fuling)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-04 17:28:39 följande:
    Det kan påverka försäkringar. 
    Dessutom vill samhället att man ska själv också ta ansvar så man inte blir påkörd.
    En skillnad jämfört med att bli påkörd och graviditeter är att det är ingen rättighet att ha sex och att få barn, men det är en rättighet att kunna röra på sig. 

Försäkringar? Utveckla för jag ser inte alls kopplingen.
    Ja samhället vill att människor undviker olyckor, det är ofta så att dessa olyckor föregås av handlingar som är straffbara men vad jag vet så sker det dagliga olyckor ändå.
    Rör du dig på ett sådant sätt så du är en fara i trafiken och blir skadad så får du ändå vård. Du har rätt att röra dig i viss mån alltså. Ditt argument faller där alltså.

Likaså har du rätt att ha sex. Du får ha det med samtycke, om det sedan är med dig själv eller andra människor bygger alltså på samförstånd. Jag vet att du utgår bara från dig själv och att inte kvinnor ger dig sex och du vägrar inse att samtycke är det viktiga. 

Enligt ditt sätt att resonera så kan man säg att fotboll är ingen rättighet eftersom jag inte kan ta med en fotboll och spela med andra människor utan deras samtycke.
    Men inte fan argumenterar jag för att samhället skall förändras så att jag kan spela boll med vem som helst.

Detta utmynnar i ditt motstånd mot aborter då din bitterhet mot kvinnor som har sex och blir gravida inte skall ges möjlighet till abort. För dig så är det ett lämpligt straff.

• Anonym (Aborter)
    Anonym (Fuling) skrev 2023-05-05 11:35:26 följande:

Ja samhället vill att människor undviker olyckor, det är ofta så att dessa olyckor föregås av handlingar som är straffbara men vad jag vet så sker det dagliga olyckor ändå.
    Rör du dig på ett sådant sätt så du är en fara i trafiken och blir skadad så får du ändå vård. Du har rätt att röra dig i viss mån alltså. Ditt argument faller där alltså.

Likaså har du rätt att ha sex. Du får ha det med samtycke, om det sedan är med dig själv eller andra människor bygger alltså på samförstånd. Jag vet att du utgår bara från dig själv och att inte kvinnor ger dig sex och du vägrar inse att samtycke är det viktiga. 

Enligt ditt sätt att resonera så kan man säg att fotboll är ingen rättighet eftersom jag inte kan ta med en fotboll och spela med andra människor utan deras samtycke.
    Men inte fan argumenterar jag för att samhället skall förändras så att jag kan spela boll med vem som helst.

Detta utmynnar i ditt motstånd mot aborter då din bitterhet mot kvinnor som har sex och blir gravida inte skall ges möjlighet till abort. För dig så är det ett lämpligt straff.

Om du tycker det är lämpligt med olika straff så kan du inte anklaga mig för jag skulle vilja bestraffa andra människor 
  • Anonym (Aborter)

Då får jag i så fall bestraffa kvinnor och det är ett lämpligt straff genom att sänka abortgränsen 
  • Anonym (Aborter)

Oaktsamhet. 
    Du kan tänka dig att missunna folk som du ogillar och sedan låtsas du som att det skulle vara ett problem när du själv eller andra drabbas av det. 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?