Anonym (därför) skrev 2023-05-22 16:57:01 följande:
Är inte det lite samma sak som kyrkan alltid försökt göra genom historien, försöka köra ner sina värderingar och tro i halsen på alla och försöka få alla att agera efter deras tro och värderingar. Du skriver tex... "gör inte abort även om det är lagligt"... men varför skulle någon som INTE tror på det du tror på avstå?
Förstår att du har svårt att kombinera tro med realitet, det är ju ett problem som kristendomen haft sen första början. I de länder där katolska kyrkan haft makt att påverka frågor om sex och abort så har det ju inte lett till några speciellt positiva saker.... tex förbud mot sexualundervisning, förbud mot preventivmedel, och sist men inte minst flickor/kvinnor som riskerar livet med illegala aborter, eller kvinnor som tvingas föda barn som kommit till genom våldtäkt.
Intressant att du skriver att du tycker det viktigaste är vad som sker i verkligheten... jag menar vad har TRO med verklighet att göra öht?
Låt mig ge mycket tydliga numrerade svar.
1)Begreppet "kyrkan" är mångtydigt. Du får precisera vad du menar med "kyrkan". Det ordet kan nämligen betyda mycket olika saker. För mig som inte är bunden till ett speciellt samfund - utan är aktiv i flera olika kristna samfund samtidigt - betyder det t.ex summan av alla som tror på Jesus, alldeles oavsett samfund. Samfundstillhörigheten på papperet är inte det som är viktigt som jag ser det. Men en del avser med begreppet ett visst samfund eller en viss byggnad eller något annat.
2) Att i öppen laglig debatt argumentera för en viss etik är sannerligen inte att köra ned något i någons hals över huvud taget. Ingen tvingas ju ta del. Det går att välja bort det också - så nej: Här är inget i-halsenkörande. Jag använder enbart yttrandefrihet, och jag bryter inte på minsta sätt mot forumets regler genom det jag skriver.
3) Du frågar varför någon som inte tror skulle avstå. Mitt svar har 2 delar - A o B.
A) T.ex av andra etiska skäl. I USA finns det "Secular Pro Lifers", dvs icke troende PL:are som ser etiska skäl ändå. Bara som exempel: icke våld/ icke blodsutgjutelse -vilket är EXAKT varför jag sökte och fick VAPENFRI placering på min tid. Frågorna är mycket lika
B) Självfallet vill jag i andra sammanhang än abortfrågan vara med och vinna flera vad gäller tron på Jesus. Naturligtvis inte just för aborternas skull, men en sekundäreffekt är ju att människor som får en ny syn på livet får också en ny syn på massor av frågor, t.ex aborter. Jag var själv icke troende förr i tiden.
4) Varken Katolska Kyrkan eller något annat samfund är en lagstiftande myndighet. Länders lagar stiftas av deras parlament och paralamentsledamöter väljs i allmänna val. De tär väljarnas vilja när det kommer till lagstiftning. Och jag är som sagt såväl protestant som katolik/ ortodox - ser mig som ekumenisk allmänkristen, egentligen obunden av samfund, även om jag har min bas i Senska Kyrkan och mitt medlemskap inom den.
5) Som jag sa är normen i Sverige ateism, men det skiter jag högaktningsfullt i. Jag har en annan övertygelse, och den står jag för.. Ja, du som ateist ser väl mig som en komplett idiot förstås, men tro i kristen mening är inte samma sak som vad ordet används för att beskriva i dagligt tal.
I dagligt tal används ordet ungefär synonymt med "förmodar".. Men det är inte vad ordet tro används för att beskriva i en kristen kontext. Ett kort inlägg i en debattråd kan naturligtvis inte uttömmande svara på varför jag tror, men jag kan säga så mycket som att det INTE BARA handlar om bibeln. Jag har också egna erfarenheter och har tagit del andras med, från levande livet som stärkt min tro, Jag vet vad jag har sett med mina egna ögon så att s.
6) Vad gäller etik så har jag en konsekvent icke-vålds-linje där jag säger nej till allt dödande-nej till all blodsutgjutelse. Jag säger nej till abort/ nej till krig - bära vapen (anser att vi ska ge humanitär men inte militär hjälp till Ukraina som exempel/ nej till dödsstraff och nej till kött. (Jag råkar vara djurrättsaktivist samtidigt som jag är kristen - men ja, jag vet att det finns många kristna som tvärtom försvarar "ett köttsamhälle", och dem debatterar jag då och då med.
Dessa 4 frågor är faktiskt rätt lika.