• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-20 10:40:53 följande:
    I vården i Sverige iprincip går det ut på att bota eller lindra sjukdomar, skador etc, inte att fokuset är att någon ska välja. 
    Exempelvis vården säger inte att man ska få välja om man har hiv/aids och vill ha mediciner då vården tar inte ställning vad som är bra eller dåligt.
    Man kan förvisso välja bort mediciner etc men syftet är att bota, inte att man fritt ska få välja vad som är bäst med sin kropp. 
    Vid aborter ska det tydligen vara mer att det är ett val. 
    Inte att vården ska säga om något är bra eller dåligt. Aborter ser allstå annorlunda ut jämfört med iprincip allt annat. 
    När det gäller abort så är det ju en skillnad då man kan tvingas genomgå en graviditet och förlossning med allt vad det innebär,och sedan ta hand om ett barn, om man tvingas att behålla mot sin vilja.
    Det går inte att jämföra med sjukdomar. 
  • Anonym (Pro life & vegan)
    molly50 skrev 2023-05-20 12:14:04 följande:
    Nej,men det förekommer.
    Skönhetsingrepp är ju sällan heller nödvändiga. 
    Så klart, och skönhetsingrepp vill jag inte betala för via skattsedeln, om det inte är t.ex rekonstruktiv kirurgi om man brännskadats eller liknande.
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-21 15:38:07 följande:
    Så klart, och skönhetsingrepp vill jag inte betala för via skattsedeln, om det inte är t.ex rekonstruktiv kirurgi om man brännskadats eller liknande.
    Ja,då har det ju medicinska skäl,som jag skrev tidigare.
    Och då är det ju en annan sak.
  • Anonym (Aborter)
    molly50 skrev 2023-05-20 12:17:00 följande:
    När det gäller abort så är det ju en skillnad då man kan tvingas genomgå en graviditet och förlossning med allt vad det innebär,och sedan ta hand om ett barn, om man tvingas att behålla mot sin vilja.
    Det går inte att jämföra med sjukdomar. 
    Man får då undvika det som orsakade en graviditet. 
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-21 18:29:20 följande:
    Ja,eller skydda sig kanske?
  • RaYzLeR

Jag skrev till en tjej som ville göra abort att det är bättre om hon hade använt sig av kondom eller preventinmedel. Det skrev jag i all välmening.

För det inlägget så fick jag en varning och blev avstängd i 24 timmar på Familjeliv.

Jag är inte abortmotståndare, men tycker att abort ska vara den sista utvägen.

• Anonym (Pro life & vegan)
    RaYzLeR skrev 2023-05-21 20:15:26 följande:

Jag skrev till en tjej som ville göra abort att det är bättre om hon hade använt sig av kondom eller preventinmedel. Det skrev jag i all välmening.

För det inlägget så fick jag en varning och blev avstängd i 24 timmar på Familjeliv.

Jag är inte abortmotståndare, men tycker att abort ska vara den sista utvägen.

Och jag ÄR abortmotståndare. jag vet inte om du skrev mail eller i tråden. Mail skulle jag inte skriva. Om jag kommenterar någons agerande direkt i en tråd så är jag också noga med hur jag formulerar mig.

Som jag ser det så är det 1:a steget - precis som du säger -att undvika graviditet

2;a steget är vad man kan göra för att underlätta alternativ till abort när graviditet redan är ett faktum.

Men sen är jag som abortmotståndare mera fokuserad på det etiska abortmotståndet än det juridiska. Dvs mitt budskap är snarare : " gör inte abort ÄVEN OM det är lagligt" än "skärp lagstiftningen"..

• RaYzLeR
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-21 21:01:30 följande:

Och jag ÄR abortmotståndare. jag vet inte om du skrev mail eller i tråden. Mail skulle jag inte skriva. Om jag kommenterar någons agerande direkt i en tråd så är jag också noga med hur jag formulerar mig.

Som jag ser det så är det 1:a steget - precis som du säger -att undvika graviditet

2;a steget är vad man kan göra för att underlätta alternativ till abort när graviditet redan är ett faktum.

Men sen är jag som abortmotståndare mera fokuserad på det etiska abortmotståndet än det juridiska. Dvs mitt budskap är snarare : " gör inte abort ÄVEN OM det är lagligt" än "skärp lagstiftningen"..

Jag är abortmotståndare om folk slarvar med preventinmedel. Men en del blir ju gravida även om dom använder P-piller eller spiral, då kan jag tycka det vara ok med abort.
  • Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-21 21:01:30 följande:

"mer fokuserad på det etiska motståndet"... vad betyder det?

Betyder det att du är mot abort men skulle inte stötta ett förbud eller skulle du stötta ett förbud mot abort om det lades fram?

Vad är din etiska ställning kring kvinnor som blir gravida väldigt unga? Om du fick bestämma skulle de få göra abort, eller skulle de inte få det?

Vad är din etiska ställning kring kvinnor som blir gravida genom en våldtäkt? Om du fick bestämma skulle de få göra abort, eller skulle de inte få det?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-21 18:29:20 följande:
    Hur undviker man en våldtäkt?
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?