• Anonym (Jag)

37 graders feber

Mår riktigt kasst, men tas inte på allvar av vården. Haft feber i flera dagar, men viftas bort med att det inte är feber.

Min normala kroppstemp ligger mellan 34-35, men det tror de inte på trots att jag har det antecknat i en app sen lång tid tillbaka.

Finns det nån här som har det liknande?börjar bli orolig, orkar ingenting och är konstant illamående och känns som jag ska spy.

• Svar på tråden 37 graders feber
  • Anonym (Vård)

Taget från 1177

Fråga

Jag undrar hur mycket kroppstemperaturen kan sjunka innan hjärtat och hjärnan slutar fungera?

Svar

När kroppstemperaturen sjunker under 35 grader talar vi om hypotermi - sänkt kroppstemperatur i medicinsk mening. Kroppen arbetar då maximalt för att behålla kroppstemperaturen genom bland annat kraftig köldfrossa.

Jag skulle uppsöka läkare om jag var du. Feber eller inte, med de symptom du har samt om det nu är så att du normalt sett ligger på 34

• Anonym (Vård)
    Anonym (Vård) skrev 2018-09-14 18:52:41 följande:

Taget från 1177

Fråga

Jag undrar hur mycket kroppstemperaturen kan sjunka innan hjärtat och hjärnan slutar fungera?

Svar

När kroppstemperaturen sjunker under 35 grader talar vi om hypotermi - sänkt kroppstemperatur i medicinsk mening. Kroppen arbetar då maximalt för att behålla kroppstemperaturen genom bland annat kraftig köldfrossa.

Jag skulle uppsöka läkare om jag var du. Feber eller inte, med de symptom du har samt om det nu är så att du normalt sett ligger på 34

Eller så tar du ett gravtest om du är kvinna
  • Anonym (eh)

Alltså jag vet inte. Om du hade sagt att du var lågtempad på 35,5 grader i vanliga fall så hade jag trott på dig. Men 34,0-35,0 i normaltemp? Nej, det låter ju helt orimligt. Antingen så mäter du fel eller så är det något fel på termometern. Har du kollat tempen hos vårdcentralen nån gång? Visar den lika lågt där isåfall?

• Anonym (Precis)
    Anonym (Vård) skrev 2018-09-14 18:54:06 följande:

Eller så tar du ett gravtest om du är kvinna

Samma tanke här.

Men att du skulle ha 34-35 grader som normal temperatur, utan sjukdom, stämmer inte. Lika lite som någon kan ha 39-40 grader som normal temperatur.

Att liga 2-3 grader över/under normal temperatur är mycket. Man kan diffa på 36-38. Men 34-35 är osannolikt. Köp en ny termometer.
  • Anonym (Nja)

Har 36,0 i normal temp. På 37,3 mår jag kasst, på 37,8 riktigt kasst!

Men så lågt som 34-35 har jag aldrig hört om. Trodde jag hade väldigt lågt.

• Anonym (Lena)

Kanske urinvägsinfektion?

• Anonym (Jag)

Jag har alltid haft så låg, oavsett termometer.

Min pappa har också väldigt låg temp.

Jag är inte gravid.

• Tiina87
    Anonym (Jag) skrev 2018-09-14 20:07:56 följande:

Jag har alltid haft så låg, oavsett termometer.

Min pappa har också väldigt låg temp.

Jag är inte gravid.

Så låg temp har man inte som helt frisk.
  • Anonym (Jag)
    Tiina87 skrev 2018-09-14 20:11:29 följande:

Så låg temp har man inte som helt frisk.

Vi har hjärtfel båda två om det kan vara relevant, men ingen läkare har sagt nåt om det och båda anses vara friska nu.
Svar på tråden 37 graders feber