• Anonym (Jag)

37 graders feber

Mår riktigt kasst, men tas inte på allvar av vården. Haft feber i flera dagar, men viftas bort med att det inte är feber.

Min normala kroppstemp ligger mellan 34-35, men det tror de inte på trots att jag har det antecknat i en app sen lång tid tillbaka.

Finns det nån här som har det liknande?börjar bli orolig, orkar ingenting och är konstant illamående och känns som jag ska spy.

• Svar på tråden 37 graders feber
  • Anonym (Jag)

Herregud, ge er. Jag tänker verkligen inte upprepa mig mer, jag har rätt och ni har fel. Att ni inte hört talas om det betyder ingenting.

Jag frågade efter såna med samma problem.

• Tiina87
    Anonym (Jag) skrev 2018-09-14 20:27:31 följande:

De är de senaste antecknade ja, men finns ju ännu äldre. Det är ingen felskrivning, får ju samma oavsett vart jag tagit det.

Du bör kontrollera dina hörselgångar. Och se om du har vax i öronen.
  • Anonym (Jag)
    Tiina87 skrev 2018-09-14 20:31:59 följande:

Du bör kontrollera dina hörselgångar. Och se om du har vax i öronen.

Lägg ner. Tror knappast vax i öronen påverkar tempen i munnen.
  • Anonym (C)
    Anonym (Jag) skrev 2018-09-14 20:35:08 följande:

Att ta tempen i munnen är en osäker metod. Mät i örat eller rektalt så får du mer korrekta värden.
  • Anonym (Sjuksköterska)

Munnen....Har de bara tagit i munnen? Gissar på rätt stort felvärde då.

Har du någonsin fått så lågt värde bör du tagit rectalt?
  • Tiina87

Temp i munnen visar oftast felaktigt och kan visa fel på 3-4 grader. Så om de tagit temp i munnen så är den fel.
  • alla har olika åsikter

Enbart temp rektalt visar rätt värden. Man ska lägga på 1 grad för mun och i armhåla, och 2-3 grader för örontemp, om de lyckas ta rätt i örat.

• Anonym (Jag)

Ni gör allt för att misstolka, jag har tagit på flera olika sätt.

• Anonym (abc)

Jag kan ofta må riktigt risigt utan att ha någon mätbar feber ens i förhållande till min vanliga temperatur. Om jag i det läget behöver redogöra för hur sjuk jag är så brukar jag lägga fokus på att beskriva hur jag känner mig och vad jag (inte) orkar. Det är nog så du också behöver göra. För oavsett vad termometern visar eller brukar visa så är det ju något som är fel om du känt dig sjuk i flera dagar.

• Anonym (Läkare)

Inom vården är vi inte direkt intresserade av vilken temperatur patienter menar att de normalt har därför att det oavsett inte är feber vid 37 grader. Över 37,5 räknas som förhöjt, över 38 grader är feber. Får man väl feber så stiger även dessa påstådda lågtempare till dessa nivåer. Muntemp är dessutom inte att lita på.

Svar på tråden 37 graders feber