• Anonym (Jag)

37 graders feber

Mår riktigt kasst, men tas inte på allvar av vården. Haft feber i flera dagar, men viftas bort med att det inte är feber.

Min normala kroppstemp ligger mellan 34-35, men det tror de inte på trots att jag har det antecknat i en app sen lång tid tillbaka.

Finns det nån här som har det liknande?börjar bli orolig, orkar ingenting och är konstant illamående och känns som jag ska spy.

• Svar på tråden 37 graders feber
  • Anonym (patient 0)
    Anonym (Strategi) skrev 2018-09-15 13:15:15 följande:
    Jag har haft både öroninflammation, halsfluss och lunginflammation utan feber, febern i sig har inget egenvärde.

Samma här.
    Fick en halsfluss utan feber, och eftersom jag inte fick antibiotika slutade det i halsböld. Jag fick kämpa över en vecka med vårdcentralen när jag hade halsbölden, för jag hade ju ingen feber så det var bara att sluta gnälla och gurgla med saltvatten enligt dem Död

Till slut åkte jag in på akuten där jag efter några dagar fick hjälp. Det tog tid innan de kom underfund med orsaken. Jag hade ingen feber och vid halsfluss/böld var det ju brukligt att ha rätt hög feber. Nu har vårdcentralen hos mig äntligen accepterat att jag inte får feber vid sjukdomar.

Är detta så ovanligt verkligen? Låter ju som att jag inte är den enda som inte får feber? När jag får virussjukdomar så håller det i sig i flera veckor i form av hängighet och ledvärk i kroppen. Borde inte sjukvården sluta gå enbart efter feber vid sjukdomstillstånd?

Önskar att jag fick feber istället! Vilken dröm att bli frisk fortare och att få slippa långvarig värk!

• Anonym (en till)
    Anonym (patient 0) skrev 2018-09-15 21:31:44 följande:

Samma här.
    Fick en halsfluss utan feber, och eftersom jag inte fick antibiotika slutade det i halsböld. Jag fick kämpa över en vecka med vårdcentralen när jag hade halsbölden, för jag hade ju ingen feber så det var bara att sluta gnälla och gurgla med saltvatten enligt dem Död

Till slut åkte jag in på akuten där jag efter några dagar fick hjälp. Det tog tid innan de kom underfund med orsaken. Jag hade ingen feber och vid halsfluss/böld var det ju brukligt att ha rätt hög feber. Nu har vårdcentralen hos mig äntligen accepterat att jag inte får feber vid sjukdomar.

Är detta så ovanligt verkligen? Låter ju som att jag inte är den enda som inte får feber? När jag får virussjukdomar så håller det i sig i flera veckor i form av hängighet och ledvärk i kroppen. Borde inte sjukvården sluta gå enbart efter feber vid sjukdomstillstånd?

Önskar att jag fick feber istället! Vilken dröm att bli frisk fortare och att få slippa långvarig värk!

Men gud vad jag känner igen mig, tack! Min kropp är helkass på att få till feber, den är allergisk mot allt och inget istället.

Så därför blev jag inte frisk på många många veckor för några år sen och en gång fick de till sist ge mig antibiotika för en bakterie som är så klen så den normalt inte orsakar infektion hos människa ens.

Tack och lov har det bättrat sig mycket efter att jag fick opererat bihålorna men mitt sämsta år var jag bara frisk (så att jag kände mig frisk) fem dagar på hela året.
  • Anonym (S)

Men om det står i din journal att din normaltemp är 34-35 och den sen visar på 37 så borde du väl tas på allvar?

• Anonym (Strategi)

Är detta så ovanligt verkligen? Låter ju som att jag inte är den enda som inte får feber? 

Jag brukar få feber när jag är ordenltigt sjuk, men inte alltid. När jag hade lunginflammation utan feber var det en kollega som föreslog att jag skulle kolla det, hon hade haft lunginflammation utan feber. När jag kom in så var läkaren väldigt sarkastisk mot mig, tills sänkan visade på 180. Då hade jag ingen feber, inga förkylningssymtom, var bara jätte jättetrött och flåsade som en blåsbälg av att gå 10 meter.
    Sonen fick sällan feber som liten, oftast bara om han behövde penicillin. Eftersom barn har feber "jämt" tog det tid innan vi fick vården att ta oss på allvar med honom. Det var akuten som gällde då VC vägrade ta sänkan på honom när han "bara hade lite feber". Efter det började vi gå på Martina, de lyssnar mer på föräldrarna än vad vanliga VC gör.
  • Anonym (G)

Varför i hela friden skulle MVC ta tempen på sina kontroller? Finns absolut ingen anledning till det så tror inte ett dugg på att det står att du har 34 grader i journalen.

• Anonym (Linda)

Jag är lågtempad. Fick 37-37.5 förra hösten och mådde skit. Tappade aptiten, ont i magen och orkade inte gå till jobbet så blev sjukskriven. Fick övertyga vården att 37.0 är feber för mig. Tillslut kom de fram till var det var och då hade det gått långt. Jag fick diagnosen IBD inte IBS som är en lindrigare variant. Inlagd 5 v på gastro och fick steroider. Nu tar de min temp på allvar och vid just inflammatoriska sjukdomar brukar tempen ej gå över 38. Jag fick göra feberutredning och normaltempen är 35.1. Jag frossar när det går över 37.

• 1234568

Hej TS!

Så låg temperatur som du har så är inte normalt. Jag säger inte att jag inte tror dig, att mätaren visar på 34 och något mellan varven. Men normalt är det inte.

Jag skulle föreslå att du först kontrollerar temperaturen i rumpan. För det är pålitligt. Munnen är mkt opålitlig metod, så även under armen. Mät i rumpan, och mät ca 4 minuter. Då ska tempen vara 37,0-37,5.

Finns sjukdomar som kan kopplas ihop med låg kroppstemperatur. Läkarna tänker inte så ofta på det, tyvärr. Hypotyreos är en av dem. Leversjukdomar eller Addison. (finns säkert fler). Alla har att göra med sänkt ämnesomsättning, som ger låg kroppstemperatur som symptom.

Om du har någon infektion just nu, som är orsaken till högre temperatur, så kan du be vården kontrollera din CRP och dina vita blodkroppar. Även om man känner sig risig, utan högre kroppstemperatur så bör man kontrollera dessa värden efter några dagar. Det är liksom inte feber i sig som avgör om man behöver antibiotika eller inte. Feber får man även vid virus.

Vidare tycker jag att du ska beställa en tid till läkaren när du är frisk, så din låga kroppstemperatur kan få en förklaring. Det är ganska enkelt att utesluta /bekräfta dessa diagnoser jag angav ovanför i texten.

Lycka till!

• Anonym (Strategi)
    1234568 skrev 2018-09-16 09:17:10 följande:

Hej TS!

Så låg temperatur som du har så är inte normalt. Jag säger inte att jag inte tror dig, att mätaren visar på 34 och något mellan varven. Men normalt är det inte.

Personligen känner jag ingen som har så låg temp som 34, men det är flera i tråden som ligger på 35 och min son och hans pappa ligger båda på 36 så jag är inte så arrogant att jag tror att jag vet bättre än TS.
  • Anonym (Josefin)

Jag får heller aldrig feber. Frustrerande för det är alltid någon sköterska som hävdar att ALLA får feber om man har den och den sjukdomen... och likförbaskat har jag haft lunginflammation och allt möjligt utan feber.

Samma här.

Fick en halsfluss utan feber, och eftersom jag inte fick antibiotika slutade det i halsböld. Jag fick kämpa över en vecka med vårdcentralen när jag hade halsbölden, för jag hade ju ingen feber så det var bara att sluta gnälla och gurgla med saltvatten enligt dem 

• Anonym (patient 0)
    Anonym (Josefin) skrev 2018-09-16 20:49:37 följande:

Jag får heller aldrig feber. Frustrerande för det är alltid någon sköterska som hävdar att ALLA får feber om man har den och den sjukdomen... och likförbaskat har jag haft lunginflammation och allt möjligt utan feber.

Ja, det är hemskt. Man får kämpa så mycket mer för att få hjälp. och det är ingen trevlig känsla att bli misstrodd jämt och ständigt. 

Jag är så nyfiken över vad det beror på att inte alla får feber. Om det kan vara något fel med immunförsvaret eller om det är någon kronisk sjukdom som gör att kroppen inte längre orkar kämpa emot. Jag hade feber som liten, så jag förstår inte varför det försvann när jag blev äldre.

Intressant att det är så många nu som sagt att de inte får feber, eller blir sjuka vid väldigt låga temperaturer.
  • Anonym (patient 0)
    Anonym (en till) skrev 2018-09-16 00:16:18 följande:
    Men gud vad jag känner igen mig, tack! Min kropp är helkass på att få till feber, den är allergisk mot allt och inget istället.

Så därför blev jag inte frisk på många många veckor för några år sen och en gång fick de till sist ge mig antibiotika för en bakterie som är så klen så den normalt inte orsakar infektion hos människa ens.

Tack och lov har det bättrat sig mycket efter att jag fick opererat bihålorna men mitt sämsta år var jag bara frisk (så att jag kände mig frisk) fem dagar på hela året.
    Usch, det låter snäppet värre än mig. Jag har aldrig haft något år då jag varit så sjuk, att jag bara känt mig frisk 5 dagar på hela året. Däremot är det precis som skov, där man får en löjligt förkylningsvirus som stannar kvar i kroppen 2-3 månader. 

Har du försökt få någon utredning till varför din kropp reagerar så, eller var det bara en lyckoträff att du kände dig bättre efter att du opererade bihålorna?
  • Anonym (G)
    Anonym (Strategi) skrev 2018-09-16 12:28:39 följande:

Personligen känner jag ingen som har så låg temp som 34, men det är flera i tråden som ligger på 35 och min son och hans pappa ligger båda på 36 så jag är inte så arrogant att jag tror att jag vet bättre än TS.

Arrogant? Det är fakta att det inte är normalt med en temp på 34. Det ät en jäkla skillnad på 36-36 och 34 grader likväl som det är skillnad på 41 och 42-43 grader.
  • Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2018-09-17 03:00:18 följande:

Arrogant? Det är fakta att det inte är normalt med en temp på 34. Det ät en jäkla skillnad på 36-36 och 34 grader likväl som det är skillnad på 41 och 42-43 grader.

Skillnad på 35-36 grader ska det vara.
  • Anonym (Sain)

Om nu örontermometer är den säkraste som en del här säger så har jag 10° i normaltemp :)

Skämt å sido. Jag har testat att mäta både i röva, öra, mun och armhåla samtidigt och alla visade samma resultat varje gång.

(På muntermometern står det till och med att det alltid läggs till 0,2°C på den faktiska tempen.... så när man tog bort 0,2 från den så sa den det samma som de andra)

Min morsa har hela sitt liv haft en normaltemp på precis under 35°, jag har en normaltemp på ca 35-35,2°.

Min pappa har på ca 36° likt min brorsa.

Har dock aldrig hört nån med så lågt som 34, men det säger ju inte att det inte existerar så att säga. Jag har aldrig sett en levande björn men för det så betyder det ju inte att det inte finns.

Har man 35 i normaltemp och mäter 37.... ja det är väldigt stor kroppshöjning, självklart är man ju inte frisk när man får en sådan höjning medan en människa med hög normaltemp inte direkt lider av 38° ;)

Definitionen av feber är dock 38°+.... men den definitionen är baserad på att alla skulle ha normaltemp på ja typ ca 37°....

men ska man kolla hur verkligheten ser ut så upplever ju jag samma saker vid 37° som min bror gör vid mer än 38,5° Men han känner sig fortfarande prima vid 37°...

dock är det snarare nått man får deala med själv och lämna svensk sjukvård utanför. Svensk sjukvård är inte villig att hjälpa dig om du så är döende... att komma dig med en feber som i deras ?regelbok? inte är feber säger sig självt att bli en flopp.

Ingen tror heller på mig när jag säger att min normaltemp är ca 35° då jag har ett väldigt varmt hudlager. Samtidigt är mina händer och fötter dock ovanligt kalla.

Svar på tråden 37 graders feber