• Anonym (Jag)

37 graders feber

Mår riktigt kasst, men tas inte på allvar av vården. Haft feber i flera dagar, men viftas bort med att det inte är feber.

Min normala kroppstemp ligger mellan 34-35, men det tror de inte på trots att jag har det antecknat i en app sen lång tid tillbaka.

Finns det nån här som har det liknande?börjar bli orolig, orkar ingenting och är konstant illamående och känns som jag ska spy.

• Svar på tråden 37 graders feber
  • Anonym (Läkare)

... däremot finns det ju många sjukdomstillstånd som inte ger feber, så feberfrihet är ju på inget vis garanti för att du är frisk.

• Anonym (Nja)
    alla har olika åsikter skrev 2018-09-14 21:07:52 följande:

Enbart temp rektalt visar rätt värden. Man ska lägga på 1 grad för mun och i armhåla, och 2-3 grader för örontemp, om de lyckas ta rätt i örat.

Skönt då att barnen snittar 39-40 grader utan att vara sjuka. Dvs om ditt påstående om att man ska lägga på 2-3 grader vid temperaturmätning i örat. Okunnigt inlägg!
  • Anonym (meja)

Sök inte hjälp för feber hos vården. Sök hjälp för att du mår dåligt. Om du ringer till VC och säger att du känt dig risig och hänging i flera dagar och vill komma in för hälsokontroll så bör de ju inte neka dig en tid.
    Om de frågar om du kollat om du har feber så säg att du inte äger en termometer men att det känns som att du har det.

Man söker inte vård för feber, feber är symtomet, man söker hjälp för sjukdomen som ger symtomet. Du kanske har en infektion i kroppen eller något annat.

• Anonym (Anna)

Enbart temp rektalt visar rätt värden. Man ska lägga på 1 grad för mun och i armhåla, och 2-3 grader för örontemp, om de lyckas ta rätt i örat.

Lägga på 2-3 grader för örontemp!? Så när mina barn haft 40 graders feber så menar du att de egentligen haft 43?!
  • Anonym (Sjuksköterska)

Stämmer inte.
  • Anonym (mor)

Min upplevelse är att vuxna människor sällan får feber!? T ex av en förkylning. Man har ont i halsen, hostar, är varm och känner sig supersjuk men tempen är 37. Eller som i vår familj lite under.

• Anonym (...)

Om du nu har så låg temp, har du varit till en VC och kollat upp din temp där? och pratat med dem? Verkar osannolikt att du skulle ha så låg.. verkligen.

• Anonym (mor)
    Anonym (abc) skrev 2018-09-14 21:51:01 följande:

Jag kan ofta må riktigt risigt utan att ha någon mätbar feber ens i förhållande till min vanliga temperatur. Om jag i det läget behöver redogöra för hur sjuk jag är så brukar jag lägga fokus på att beskriva hur jag känner mig och vad jag (inte) orkar. Det är nog så du också behöver göra. För oavsett vad termometern visar eller brukar visa så är det ju något som är fel om du känt dig sjuk i flera dagar.

Fast om man inte har feber så är det väl ingen ko på isen.......OM man nu inte fått ngn väldigt ovanlig sjukdom?
  • Virriga Vera
    Tiina87 skrev 2018-09-14 20:11:29 följande:
    Så låg temp har man inte som helt frisk.

Jag har alltid haft en morgon temp strax över 35 grader, jag är idag 60 år och enligt dig skulle jag ha varit sjuk i hela mitt liv? Jag fryser sällan och tål inte värme. Vilket är vanligt enl min läkare. Det är inte heller särskilt ovanligt med lågtempade personer enligt de läkare jag pratat med.
  • annabellelee

Ts: om du mår dåligt spelar det inte så stor roll om du har feber eller ej. Självklart kan du söka vård för försämrat allmäntillstånd.

Svar på tråden 37 graders feber