• Anonym (Jag)

37 graders feber

Mår riktigt kasst, men tas inte på allvar av vården. Haft feber i flera dagar, men viftas bort med att det inte är feber.

Min normala kroppstemp ligger mellan 34-35, men det tror de inte på trots att jag har det antecknat i en app sen lång tid tillbaka.

Finns det nån här som har det liknande?börjar bli orolig, orkar ingenting och är konstant illamående och känns som jag ska spy.

• Svar på tråden 37 graders feber
  • Anonym (mor)

Hur hög feber har du då?

• Anonym (Jag)
    Virriga Vera skrev 2018-09-15 06:55:47 följande:

Jag har alltid haft en morgon temp strax över 35 grader, jag är idag 60 år och enligt dig skulle jag ha varit sjuk i hela mitt liv? Jag fryser sällan och tål inte värme. Vilket är vanligt enl min läkare. Det är inte heller särskilt ovanligt med lågtempade personer enligt de läkare jag pratat med.

Precis som här, väldigt tålig mot kyla men får nästan värmeslag redan vid 20 grader.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (...) skrev 2018-09-15 06:18:14 följande:

Om du nu har så låg temp, har du varit till en VC och kollat upp din temp där? och pratat med dem? Verkar osannolikt att du skulle ha så låg.. verkligen.

Inte nyligen nej, senast nån ?professionell? kollade min temp var när jag var gravid för tre år sen, men då var det mer fokus på mitt låga blodtryck så de sa aldrig nåt om tempen (som visade lika lågt där).
  • Anonym (Strategi)

Definitionen av feber är 38 grader eller högre, oavsett normaltemp.
    Det är ingen idé att försäka få en läkare att acceptera något annat för de kan inte skriva om defninitionen på egen hand.
    Min son har en normaltemp på 36 grader, min dotter 37,2 och jag 37,5.
    Om sonen har 37 grader när han kliver upp vet vi att han är sjuk, men att ringa till VC och säga att han har feber är korkat. Vi säger att han är hängig (inte första dagen givetvis, men om det blir värre) och har förhöjd temp.
    Som någon skrev är det egentligen ointressant att han har just feber om den inte är jättehög, det viktiga för dig är att du mår illa så det är det du måste fokusera på. Mår illa och har förhöjd temp. Nämn inte ordet feber, det kommer inte sluta väl

• Anonym (Strategi)

Min BM missade för övrigt min havandeskapsförgiftning för att jag är lågtryckare, trots lång erfarenhet fattade hon inte att grundtrycket är viktigt utan gick stenhårt  på definitionerna. Jag har lärt mig den hårda vägen att undvika definitioner när man har kontakt med primärvården.

• Tiina87
    Virriga Vera skrev 2018-09-15 06:55:47 följande:

Jag har alltid haft en morgon temp strax över 35 grader, jag är idag 60 år och enligt dig skulle jag ha varit sjuk i hela mitt liv? Jag fryser sällan och tål inte värme. Vilket är vanligt enl min läkare. Det är inte heller särskilt ovanligt med lågtempade personer enligt de läkare jag pratat med.

Va?

Du har ju över 35?!
  • klyban
    Anonym (Nja) skrev 2018-09-14 22:34:03 följande:
    Skönt då att barnen snittar 39-40 grader utan att vara sjuka. Dvs om ditt påstående om att man ska lägga på 2-3 grader vid temperaturmätning i örat. Okunnigt inlägg!

Skulle nog säga det kan diffa upp till 0,5 grader.

Men använder man en örontermometer, så ser man ju till och mäter i örat och upprepat ggr under några veckor.
    Så får man snabbt en bild i vad för temperatur som gäller för en själv.
    Själv har jag upptäckt min temperatur fluktuerar mer än innan i livet.

hur många meter var det?
  • Anonym (Strategi)
    Anonym (mor) skrev 2018-09-15 06:27:30 följande:
    Fast om man inte har feber så är det väl ingen ko på isen.......OM man nu inte fått ngn väldigt ovanlig sjukdom?
    Jag har haft både öroninflammation, halsfluss och lunginflammation utan feber, febern i sig har inget egenvärde.
  • Anonym (eh)
    Anonym (Strategi) skrev 2018-09-15 11:59:57 följande:

Min BM missade för övrigt min havandeskapsförgiftning för att jag är lågtryckare, trots lång erfarenhet fattade hon inte att grundtrycket är viktigt utan gick stenhårt  på definitionerna. Jag har lärt mig den hårda vägen att undvika definitioner när man har kontakt med primärvården.

Hände mig med.

Var även lågtempad som barn, minns att jag mycket sällan fick vara hemma pga sjukdom då tempen typ aldrig kröp över 37,5.
  • Anonym (E)

Har du varit till läkare eller har du bara pratat med dem på telefon?

Jag håller med det som ett par har skrivit här att vården ofta är fixerad vid vissa värden för att de ska ta något på allvar. Jag har också låg kroppstemperatur och får sällan ?feber? om man bara räknar 38 grader och uppåt. En gång åkte jag till akuten med allvarlig lunginflammation. De tog det först inte så allvarligt för jag hade inte ?feber? men när de tog sänka och blodtryck blev jag direkt inlagd med övervakning för jag var så dålig. Idag skulle jag inte nämna min kroppstemperatur utan säga att jag inte har någon termometer men mår jättedåligt.

Svar på tråden 37 graders feber