• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Tiina87
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 15:41:43 följande:

Har inte sagt att jag vill ha ersättning....

Dåså
  • Anonym (.)
    Tiina87 skrev 2018-09-18 15:23:36 följande:

Ja, men surrogat brukar oftast innebära att den inte är den bärande kvinnans ägg.

Isåfall har dom ju gjort ivf utomlands
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2018-09-18 15:43:32 följande:

Isåfall har dom ju gjort ivf utomlands

Vilket också ts skriver.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 15:08:35 följande:

Vecka 12.

Jag vill ha det här barnet, det är det enda jag känner....

Hur tänker du förklara detta för barnet när barnet blir äldre? Har du tänkt på barnets bästa?

Visst - som sextiotalist skrev så faller barnet till dig men DU vet ju om att det tekniskt sätt inte är ditt barn. Du gick med på att bära barnet och sen är det jättetråkigt att du ska må dåligt nu i efterhand och ångra dig. Oavsett om du har rätt i rätten så hur har du tänkt dig allt sen?

Vad kommer folk i din omkrets tänka och tycka? Du har ingen biologisk anknytning till barnet bortsett från att du bär barnet.

Hur ska du förklara för folk och som sagt för detta lilla barn?

I mina ögon är det att jämföra med kidnappning. Att rätten sen ser det på annat sätt är lagligt rättsligt men etiskt och moraliskt...... vad tror du kommer bli av detta??
  • sextiotalist
    Tiina87 skrev 2018-09-18 15:53:02 följande:
    Varje rättsfall inom bla surrogat är individuellt så det hjälper inte något.
    Kan du visa ett enda domslut som ger en familj rätt till detta, i Sverige.
    Rättsamhället i Sverige fungerar på så vis att det är domarna som är det som man brukar följa, speciellt domar i HD, som är vägledande och är tolkningen av lagen. 
    Så man kan nog säga att domen som finns i HD är vägledande tills dess en ny bedömning sker i HD.
    Varje rättsfall i Sverige är individuellt, men rättpraxis följs i de allra flesta fall. Det ska vara något unikt för att det ska upp till HD och ett nytt praxis kommer att antas.
  • sextiotalist
    Anonym (Oj) skrev 2018-09-18 15:56:33 följande:
    Hur tänker du förklara detta för barnet när barnet blir äldre? Har du tänkt på barnets bästa?

Visst - som sextiotalist skrev så faller barnet till dig men DU vet ju om att det tekniskt sätt inte är ditt barn. Du gick med på att bära barnet och sen är det jättetråkigt att du ska må dåligt nu i efterhand och ångra dig. Oavsett om du har rätt i rätten så hur har du tänkt dig allt sen?

Vad kommer folk i din omkrets tänka och tycka? Du har ingen biologisk anknytning till barnet bortsett från att du bär barnet.

Hur ska du förklara för folk och som sagt för detta lilla barn?

I mina ögon är det att jämföra med kidnappning. Att rätten sen ser det på annat sätt är lagligt rättsligt men etiskt och moraliskt...... vad tror du kommer bli av detta??
    Nu behöver inte ts berätta mer än att det är en äggdonation om folk undrar. Du kan jämföra det med kidnappning, men det jag försöker förklara är att TS har lagen på sin sida, hur man än tycker.
    Personligen så skulle jag inte ens sätta mig i den situationen, varken i TS roll eller parets roll.

Jag tror faktiskt inte att omgivningen kommer tänka så mycket, jag hade nog tänkt "det var ju klantigt att ni inte tog reda på vad som gällde innan"
    Eftersom jag har vänner som adopterat så skulle jag inte ens reflektera över en eventuell biologisk anknytning.

Om du läser länken jag skickat så kommer du inse att detta har man försökt med förut och inte fungerat, vad det kommer bli av, troligen som vilken annan mamma som helst.
  • Tiina87
    sextiotalist skrev 2018-09-18 15:58:51 följande:

Kan du visa ett enda domslut som ger en familj rätt till detta, i Sverige.

Rättsamhället i Sverige fungerar på så vis att det är domarna som är det som man brukar följa, speciellt domar i HD, som är vägledande och är tolkningen av lagen. 

Så man kan nog säga att domen som finns i HD är vägledande tills dess en ny bedömning sker i HD.

Varje rättsfall i Sverige är individuellt, men rättpraxis följs i de allra flesta fall. Det ska vara något unikt för att det ska upp till HD och ett nytt praxis kommer att antas.

Finns förmodligen inte än.
  • Anonym (Oj)
    sextiotalist skrev 2018-09-18 16:03:07 följande:

Nu behöver inte ts berätta mer än att det är en äggdonation om folk undrar. Du kan jämföra det med kidnappning, men det jag försöker förklara är att TS har lagen på sin sida, hur man än tycker.

Personligen så skulle jag inte ens sätta mig i den situationen, varken i TS roll eller parets roll.

Jag tror faktiskt inte att omgivningen kommer tänka så mycket, jag hade nog tänkt "det var ju klantigt att ni inte tog reda på vad som gällde innan"

Eftersom jag har vänner som adopterat så skulle jag inte ens reflektera över en eventuell biologisk anknytning.

Om du läser länken jag skickat så kommer du inse att detta har man försökt med förut och inte fungerat, vad det kommer bli av, troligen som vilken annan mamma som helst.

Jag läste dina länkar så du behöver inte förklara för mig att TS har lagen på sin sida.

Jag pratar om moral.

Jag kan tycka synd om TS att det blev fel men jag tycker absolut inte synd om henne inder stora hela utan då sympatiserar jag med barnets riktiga biologiska mamma.. Hon ställde upp för sina vänner och sen fuckar hon dom totalt. JAG ser det likvärdigt som kidnappning för TS har ingen biologisk anknytning överhuvudtaget!

Att lagen säger annat - det är en annan sak men det här är vad jag tycker.

Hade den här trion vart bekanta med mig hade jag tagit avstånd från TS alla dagar i veckan.

Den som är det största offret i der hela är det stackars barnet. Och jag tror att TS bekanta kommer ifrågasätta henne. Varför skulle dom inte? TS har ställt upp alldeles själv och gått med på detta. Rättsligt är der hennes barn men biologiskt sett... skulle man ta dna prov på barnet så kommer det inte visa någon som helst anknytning.
Svar på tråden Vill behålla barnet