• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • quo
    Anonym (Hmmm...) skrev 2018-09-18 22:28:18 följande:
    Vilken lag? ED med surrogat är inte tillåtet i Sverige och sker alltså inte i Sverige så nån svensk lag ang. ägg eller spermiedonation går inte tillämpa.
    Spelar ingen roll om insemenationen skett i Uzbekistan, svenska par kommer kunna hävda svenska regler, aka Biologiska föräldrarna. Så TS kommer ju mötas av det juridiska spelrummet om hon försöker ta barnet.

Som sagt måste det finnas ett avtal skrivet. TS får kolla vad det står för rättigheter/skyldigheter där.
  • annabellelee
    quo skrev 2018-09-18 22:32:57 följande:

Spelar ingen roll om insemenationen skett i Uzbekistan, svenska par kommer kunna hävda svenska regler, aka Biologiska föräldrarna. Så TS kommer ju mötas av det juridiska spelrummet om hon försöker ta barnet.

Som sagt måste det finnas ett avtal skrivet. TS får kolla vad det står för rättigheter/skyldigheter där.

Läs vad sexiotalist skrivit om vad lagen säger.
  • annabellelee

Återigen ts: prata med psykolog/terapeut som kan hjälpa dig reda ut tankarna. Oavsett vad du väljer kommer beslutet att följa dig resten av ditt liv, så det är viktigt att du inte bara lyssnar till en massa tyckare på FL utan får hjälp att ta ett beslut som du kan stå för.

• Anonym (Ace)
    AnnaZL skrev 2018-09-18 20:32:47 följande:

Nu låter du som om du aldrig varit gravid och fött egna barn, för då hade du inte kunnat skriva så här. Hon stjäl inte ett barn, hon bygger det av sitt eget blod! 

Detta är en stor anledning till att jag är emot surrogatmödraskap, vi är byggda för att få starka band till fostret för att kunna stå ut med allt jobb det innebär att ta hand om småbarn. Tänk på de stackars fattiga kvinnorna i babyfabrikerna som gång på gång tvingas utstå denna känslomässiga tortyr att få staka band till ett barn som tas ifrån dem om och om igen. TS har ju iaf en chans att att få behålla det. Överenskommelser mellan vänner är inte mycket att sätta mot årtusenden av evolution.

Må så vara att hon fyller fostret med sitt blod men det mesta av genbanken i barnet (om det nu inte är TS eget ägg) lär väl visa att hon inte är mamma till barnet trots att det är hon som har "byggt ihop allt"? Är ingen expert på genetik men om de bekanta står för både ägg och spermier så lär väl ett DNA-test peka ut dem som barnets föräldrar och inte TS? Därför vidhåller jag att hon försöker lägga händerna på ett barn hon inte har (moralisk) rätt till oavsett vilka känslor hon än får. Man kan inte styra över sina känslor nej, men man har full kontroll på hur man väljer att reagera på känslorna. Kan ju inte direkt skylla på impulsiva beslut i det här fallet.
  • Colourfulrainbow

TS, vems idé var det här, och hur gick diskussionen till? För det låter inte som det var du som erbjöd dig att göra det här. Du skriver att du "gick med" på det. Det låter inte som det här var din idé och du som övertalade dem. 

• Anonym (lite salt)

Det du också behöver ta hänsyn till (ännu en anledning att prata med terapeut) är din relation till de tilltänkta föräldrarna. Är de ett random par från gatan? Eller står de dig nära? Är det tex släkt kan ju hela din relation till din familj förändras om du behåller barnet.

• Anonym (M)
    Anonym (lite salt) skrev 2018-09-19 00:17:53 följande:

Det du också behöver ta hänsyn till (ännu en anledning att prata med terapeut) är din relation till de tilltänkta föräldrarna. Är de ett random par från gatan? Eller står de dig nära? Är det tex släkt kan ju hela din relation till din familj förändras om du behåller barnet.

"Två vänner", skrev hon i TS...
  • Tiina87
    Anonym (M) skrev 2018-09-19 00:30:59 följande:

"Två vänner", skrev hon i TS...

Två vänner kan fortfarande vara två random personer som ts lärt känna under de senaste veckorna. Kanske också några veckor tidigare. Behöver ju inte vara vänner sedan 10 år tillbaka.
  • Anonym (M)
    Tiina87 skrev 2018-09-19 00:54:52 följande:

Två vänner kan fortfarande vara två random personer som ts lärt känna under de senaste veckorna. Kanske också några veckor tidigare. Behöver ju inte vara vänner sedan 10 år tillbaka.

Vänner sedan 10 år? Det har jag inte sagt heller?

Men hon hade knappast skrivit "vänner" om det var ett random par på gatan, alternativt släktingar.
  • Tiina87
    Anonym (M) skrev 2018-09-19 01:01:12 följande:

Vänner sedan 10 år? Det har jag inte sagt heller?

Men hon hade knappast skrivit "vänner" om det var ett random par på gatan, alternativt släktingar.

Även ett random par från gatan kan bli ens vänner.
Svar på tråden Vill behålla barnet