Anonym (asdf) skrev 2018-09-19 13:19:20 följande:
Fast det där med att ts stulit barnet är ju en sanning med modifikation. Det finns ju många goda argument till varför avtal gällande surrogatmödraskap inte är giltiga. Det anses att det på förhand inte går att samtycka till att lämna bort ett barn som man planerar att bära samt att hela grejen innebär människohandel.
Det enda jag funderar på är barnperspektivet. Var skulle ett barn känna sig mest hemma? Hos sin genetiska moser eller hos sin biologiska moder? Utan att ha några fakta så tror jag att barnet skulle välja sin genetiska moder om hen hade den möjligheten.
Ja, precis. Det är enligt min etik och moral (som är olika för alla) att stjäla framför allt väninnans barn vars ägg skapat det här barnet. Jag vet att det inte speglar vad som står i lagen. Men jag får så ont i magen av bara tanken på att man givit en del av sig själv, sitt ägg, i ändamål att äntligen få ett barn.. Så litar du på någon och denna "någon" blir gravid och sen fråntas man barnet som egentligen är skapat från sitt egna ägg. Så himla fruktansvärt. Mår illa! :(
Men i USA, t.ex, är det okej att modern ångrar sig och väljer att behålla barnet vid födseln om det är surrogatens ägg och någon annans spermier. Om det däremot inte är hennes egna ägg utan äggen och spermierna tillhör paret som surrogatmamman bär barnet för så är det juridiskt inte surrogatens barn. Kim Kardashian gjorde precis så med hennes senaste barn. Jag tycker att det ska vara så här med. :)