• Anonym (Ånger)

Vill behålla barnet

Nån som varit privatsurrogat?

Gick med på att bära fram ett barn åt två vänner, men nu när jag är gravid så känner jag bara panik.... Jag vill behålla barnet, jag kommer inte klara av det här....

Snälla hjälp, vad ska jag göra!? Abort? Men det känns bara fel, jag vill ju ha barnet :( har de några rättigheter till barnet? Vågar inte berätta för nån :(

• Svar på tråden Vill behålla barnet
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Ånger) skrev 2018-09-18 16:52:25 följande:

Det gäller väl bara vid spermiedonation där donatorn inte är anonym?

Men vad kommer det blivande barnet tycka och tänka den dagen hen får veta att du inte är hens genetiska moder? Sånt brukar uppdagas hur man än gör. Dessutom kan jag tycka att hen har rätt att få veta.

Det finns nog inget rätt eller fel i er historia. Håller med om att du förmodligen skulle vara hjälpt av gå och prats med någon professionell.
  • sextiotalist
    quo skrev 2018-09-18 22:32:57 följande:

Spelar ingen roll om insemenationen skett i Uzbekistan, svenska par kommer kunna hävda svenska regler, aka Biologiska föräldrarna. Så TS kommer ju mötas av det juridiska spelrummet om hon försöker ta barnet.

Som sagt måste det finnas ett avtal skrivet. TS får kolla vad det står för rättigheter/skyldigheter där.

Och det juridiska lagrummet säger att ts är den rättsliga föräldern och i och med att insemination skett utomlands så faller även detta med barnets rätt till sitt ursprung..

Dvs juridiskt så har inte detta par något som helst rätt till barnet, detta har prövats i domstol och det finns en prejudicerande dom i HD.

Hade pappans spermier används så hade pappan kunnat bli juridisk pappa.

Detta par är juridiskt rättslösa i Sverige. Detta för att det inte finns en lagstiftning om detta.
  • Anonym (Nope)
    quo skrev 2018-09-18 22:20:48 följande:

Eftersom du använt dig av ägg och spermier från paret har de rätt att vara del i barnets liv. Även om du behåller barnet själv så säger lagen att då de fyller 16 ska de informeras om att du inte är biologisk mor.
    Jag föreslår att du går in och läser om det innan du tar några beslut.

Dessutom, du har gått med på detta, ni måste ju ha skrivit avtal. Vad säger det avtalet, har du några rättigheter till barnet?

Du kommer ju säkert vara del av barnets liv ändå, även om du inte får behålla det hemma.

Skitsnack. Ts kommer bli barnets mamma eftersom surrugat inte är lagligt i Sverige. Det kommer ses som en ÄD i detta fall alltså kommer ts bli mamma om hon inte väljer att säga av sig vårdnaden. Sen har ju inte "pappan" ett biologisk band till barnet eftersom det är donerade spermier så han har ingen rättighet heller här. Ts har lagen på sin sida här.
  • Kasperina
    Anonym (.) skrev 2018-09-18 15:21:34 följande:

surrogatreglerna i länder där detta är lagligt och går rätt till såna att den gravida har rätt att ångra sig och behålla barnet utan att behöva ge bort till paret

Det stämmer inte.
    I de flesta länder där surrogatmödraskap är tillåtet skrivs avtal som ger bioföräldrarna rätt till barnet. Man kräver oftast att surrogatmamman har egna barn så att hon vet vad hon ger sig in på.
    I tex Indien så är barnet lagligt föräldrarnas enligt avtal så fort det föds, om föräldrarna inte är indiska medborgare blir barnet inte heller indisk medborgare.
  • Kasperina
    Tiina87 skrev 2018-09-18 15:53:02 följande:
    Varje rättsfall inom bla surrogat är individuellt så det hjälper inte något.
    Fast enligt svensk lag så är kvinnan som föder barnet rättslig förälder, och det går inte att komma runt utan adoption.
    En man kan bevisa faderskap via DNAtest, men i det här fallet är mannen inte biofar.
  • mamaleona

Kära ts, det här är stora saker, enorma, kan röra sig om liv o död o stora psykiska brakedowns. På sikt. Jag antar - HOPPAS VERKLIGEN - allt detta föregåtts av mååånga diskussioner, om moral etik, känslor, diskussion med expertis mm INNAN ni tog detta beslut. Visst, även om du kanske skulle vinna här, tänk noga efter huruvida du skulle kunna leva med det beslutet. Var står du i dina känslor gentemot alla inblandade, mot barnet om inte annat. Även om du har råd att betala paret det dom lagt ut - tror du seriöst du skulle kunna leva med dig själv o ditt val?! Du (ni) gav er in i nåt så stort utan att tänka klart. Dom som genomför dylika saker går hos psykolger o gör tester o diskuterar LÄNGE innan dom trycker på start. Barnet har inget band till dig, din livmoder råkar nu bara "lånas" 9månader för att nån annans mirakel skall ha chansen att växa. Kör du genom dina tankar här, tror jag - i långa loppet på karman - o du får ditt straff i form av nånting vi inte vet ännu. Medmänsklighet är vackert. Kidnappning av barn ligger i en annan världsdel. Bestämmer du dig för det, o tror dig klara det samt har råd att betala paret, tycker jag du ska säga det åt dom. Eller har dom inte rätt att veta tycker du innan dom handlat o förberett jnför sin bebis?!

• Anonym (J)

Oj, vilken sjuk situation. Jag hade aldrig kunnat leva med mig själv om jag stulit (ah, det är så jag moraliskt ser på det) det här barnet. Speciellt då komponenten som hade varit från mig annars (ägget) faktiskt kommer från någon annan. Får ångest bara att läsa den här tråden.. Jag hoppas att du inte behåller barnet. Samtidigt förstår jag att du inte kan rå för dina känslor men samvetet och hjärnan säger verkligen nej.

Jag kan inte föreställa mig det sveket som dina vänner får erfara när och om du väljer att behålla ungen för dig själv. Känns helt fruktansvärt. Har inga ord!

• Anonym (asdf)
    Anonym (J) skrev 2018-09-19 11:57:06 följande:

Oj, vilken sjuk situation. Jag hade aldrig kunnat leva med mig själv om jag stulit (ah, det är så jag moraliskt ser på det) det här barnet. Speciellt då komponenten som hade varit från mig annars (ägget) faktiskt kommer från någon annan. Får ångest bara att läsa den här tråden.. Jag hoppas att du inte behåller barnet. Samtidigt förstår jag att du inte kan rå för dina känslor men samvetet och hjärnan säger verkligen nej.

Jag kan inte föreställa mig det sveket som dina vänner får erfara när och om du väljer att behålla ungen för dig själv. Känns helt fruktansvärt. Har inga ord!

Fast det där med att ts stulit barnet är ju en sanning med modifikation. Det finns ju många goda argument till varför avtal gällande surrogatmödraskap inte är giltiga. Det anses att det på förhand inte går att samtycka till att lämna bort ett barn som man planerar att bära samt att hela grejen innebär människohandel.

Det enda jag funderar på är barnperspektivet. Var skulle ett barn känna sig mest hemma? Hos sin genetiska moser eller hos sin biologiska moder? Utan att ha några fakta så tror jag att barnet skulle välja sin genetiska moder om hen hade den möjligheten.
  • Anonym (J)
    Anonym (asdf) skrev 2018-09-19 13:19:20 följande:
    Fast det där med att ts stulit barnet är ju en sanning med modifikation. Det finns ju många goda argument till varför avtal gällande surrogatmödraskap inte är giltiga. Det anses att det på förhand inte går att samtycka till att lämna bort ett barn som man planerar att bära samt att hela grejen innebär människohandel.

Det enda jag funderar på är barnperspektivet. Var skulle ett barn känna sig mest hemma? Hos sin genetiska moser eller hos sin biologiska moder? Utan att ha några fakta så tror jag att barnet skulle välja sin genetiska moder om hen hade den möjligheten.
    Ja, precis. Det är enligt min etik och moral (som är olika för alla) att stjäla framför allt väninnans barn vars ägg skapat det här barnet. Jag vet att det inte speglar vad som står i lagen. Men jag får så ont i magen av bara tanken på att man givit en del av sig själv, sitt ägg, i ändamål att äntligen få ett barn.. Så litar du på någon och denna "någon" blir gravid och sen fråntas man barnet som egentligen är skapat från sitt egna ägg. Så himla fruktansvärt. Mår illa! :(

Men i USA, t.ex, är det okej att modern ångrar sig och väljer att behålla barnet vid födseln om det är surrogatens ägg och någon annans spermier. Om det däremot inte är hennes egna ägg utan äggen och spermierna tillhör paret som surrogatmamman bär barnet för så är det juridiskt inte surrogatens barn. Kim Kardashian gjorde precis så med hennes senaste barn. Jag tycker att det ska vara så här med. :)
Svar på tråden Vill behålla barnet