Anonym (V) skrev 2018-09-19 22:14:53 följande:
Vad snackar du om? Kom med ett vuxet genomtänkt argument om du vill uttala dig. Man har rätt att ha olika åsikter, och det är därför vi har lagar och en riksdag som försöker sammanfatta våra åsikter. Och om du har åsikten att du är emot ett altruistiskt surrogatskap så är det din åsikt, men bygg i alla fall upp den åsikten med vettig argument i en disskussion.
Jag menar att du jämför äpplen och flodhästar när du jömför surrogatmödraskap med att donera njurar, leverbitar eller njurmärg.
En närmare jämförelse är snarare prostitution.
Mina argument emot altruistiskt surrogatmödraskap? Risken är för stor att någon i något steg ångrar sig, eller att någon pressas in i det redan från början.
Jag anser att det är inhumant att gå igenom en graviditet i 9 månader med alla risker och krämpor som det innebär och föda ut ungen, för att sedan lämna bort ungen till någon annan. Det skapas ju ett känslomässigt band mellan barnet och mamman och tror båda två tar skada av att separeras ifrån varandra, på ett eller annat sätt. Att man gör det här frivilligt tåls att diskutera, tror som sagt att både mamman och barnet tar skada av det här och särskilt utsatt är ju barnet som inte har något att säga till om.