• Johnnyorange

Att få ett förhållande att hålla i längden

Det är väldigt sällsynt i dagens läge. I alla fall här i Sverige. Det finns ju egentligen ingen anledning att stanna kvar i ett förhållande där glöden är borta. I vissa länder är man tvungen att hålla ihop för överlevnaden. Man borde egentligen byta ut det här med evig trohet mot trohet så länge man står ut med varandra.

Sen har ju könsgränserna till stor del suddats ut. Mannen har ju i forna tider alltid varit provider och beskyddare i förhållandet. Men det känns som att mannens roll börjar suddas ut mer och mer, vad har vi att erbjuda kvinnor liksom? Kärlek kommer ni säkert svara.

Men kärlek mellan partners är ju inte villkorslös, så det krävs ett hårt jobb för att hålla glöden vid liv. Det är ju enkelt när man är nyförälskad, men svårare när nyförälskelsen svalnar. Så vad är hemligheten till att få ett förhållande att hålla i längden? Eller är förhållanden i den form vi är van vid på väg att spela ut sin roll?

• Svar på tråden Att få ett förhållande att hålla i längden
  • virrig98

Jag var tillsammans med mitt ex från 15 års ålder tills ganska precis efter min 20 års dag, vilket är nästan 5 år. 

Vi flyttade ihop då vi var 17 år (vi är båda förra 1998), då vi gick på gymnasiet. Efter skolan försökte vi alltid att hitta på något -om det inte var för mycket läxor att göra-. Vi såg på film, umgicks med vänner, bakade, spelade spel... Ja you name it! Jag tycker att det är viktigt att göra saker med varandra, någonting som båda tycker är kul. Och skulle det komma ett förslag som jag inte skulle tycka om så tänkte jag att han får välja idag vad vi gör så väljer jag något någon annan dag, så att man inte ska börja tjafsa för en sån liten grej. 

Sedan tycker jag att ha ett fungerande sexliv är viktigt. För att krydda till sexlivet så provade vi på nya sexlekar / rollspel etc.

Men den allra viktigaste komponenten till ett fungerande långt förhållande är att båda tycker samma sak om förhållandet. Båda parter är villiga att ge lika mycket för att få det att funka.
    Det var just detta som fick vår relation att krascha totalt. Jag ville ge 100%, han ville ge 20% (eftersom han startade universitetet i en stad 25 mil bort). 

• sextiotalist
    Johnnyorange skrev 2018-09-25 20:42:43 följande:

Det är väldigt sällsynt i dagens läge. I alla fall här i Sverige. Det finns ju egentligen ingen anledning att stanna kvar i ett förhållande där glöden är borta. I vissa länder är man tvungen att hålla ihop för överlevnaden. Man borde egentligen byta ut det här med evig trohet mot trohet så länge man står ut med varandra.

Sen har ju könsgränserna till stor del suddats ut. Mannen har ju i forna tider alltid varit provider och beskyddare i förhållandet. Men det känns som att mannens roll börjar suddas ut mer och mer, vad har vi att erbjuda kvinnor liksom? Kärlek kommer ni säkert svara.

Men kärlek mellan partners är ju inte villkorslös, så det krävs ett hårt jobb för att hålla glöden vid liv. Det är ju enkelt när man är nyförälskad, men svårare när nyförälskelsen svalnar. Så vad är hemligheten till att få ett förhållande att hålla i längden? Eller är förhållanden i den form vi är van vid på väg att spela ut sin roll?

Det är inte sällsynt, över 50% håller ihop.

Om man ska se vad statistiken säger, man har större chans att hålla ihop en relation om man träffar varandra när man är lite äldre, har en bra utbildning och är jämställda i sitt förhållande. Sedan är ömsesidig kärlek, respekt och generositet viktigt.

Jag är lyckligt omgiven av långa förhållanden, få separationer.

Sambon och jag har snart 25 år tillsammans
  • Johnnyorange
    sextiotalist skrev 2018-09-26 18:57:07 följande:

Det är inte sällsynt, över 50% håller ihop.

Om man ska se vad statistiken säger, man har större chans att hålla ihop en relation om man träffar varandra när man är lite äldre, har en bra utbildning och är jämställda i sitt förhållande. Sedan är ömsesidig kärlek, respekt och generositet viktigt.

Jag är lyckligt omgiven av långa förhållanden, få separationer.

Sambon och jag har snart 25 år tillsammans

Kan det vara en bra idé att omfamna sin partner när hon står och diskar?
  • Johnnyorange
    Fiona M skrev 2018-09-26 18:02:40 följande:

Vad menar du nu, tänker du kriser och svårigheter i samband med ekonomi?

Ja, kanske, men inte om maktbalansen från början är skev. Tror det är lättare att klara sig och snåla på 20000 om man drar in 10' var än om den ene tjänar allt och den andre ska be om pengar.

Jag tänker att det kan vara en drivmotor som i vissa fall kan få en att försöka extra mycket. Då förälskelse är något som pendlar upp och ner. Verkligheten är ju inte som en enda lång romantisk komedi.
  • sextiotalist
    Johnnyorange skrev 2018-09-26 21:29:51 följande:

Kan det vara en bra idé att omfamna sin partner när hon står och diskar?

Inte mig i varje fall, andra kanske uppskattar det
  • Fiona M
    Johnnyorange skrev 2018-09-26 21:34:26 följande:
    Jag tänker att det kan vara en drivmotor som i vissa fall kan få en att försöka extra mycket. Då förälskelse är något som pendlar upp och ner. Verkligheten är ju inte som en enda lång romantisk komedi.
    VAD kan vara en drivmotor?
  • Johnnyorange
    Fiona M skrev 2018-09-26 21:48:16 följande:

VAD kan vara en drivmotor?

Ekonomin kan vara en drivmotor.
  • Fiona M
    Johnnyorange skrev 2018-09-26 21:55:01 följande:
    Ekonomin kan vara en drivmotor.
    Men du tycker att den ska vara snedfördelad?
  • Anonym (Ex)

Gjorde i stort sett alla tips jag läst i denna tråd. Vi var ett par i 18 år. Pratade om allt, mycket kramar och visade varandra respekt.

Trots detta så kände hon efter 18 år och två barn att hon ville separera. Känslorna var borta.

Så det finns inga knep. Rätt som det är så kan det vara över. Trots allt man gör.

Svar på tråden Att få ett förhållande att hålla i längden