Johnnyorange skrev 2018-09-25 20:42:43 följande:
Det är väldigt sällsynt i dagens läge. I alla fall här i Sverige. Det finns ju egentligen ingen anledning att stanna kvar i ett förhållande där glöden är borta. I vissa länder är man tvungen att hålla ihop för överlevnaden. Man borde egentligen byta ut det här med evig trohet mot trohet så länge man står ut med varandra.
Sen har ju könsgränserna till stor del suddats ut. Mannen har ju i forna tider alltid varit provider och beskyddare i förhållandet. Men det känns som att mannens roll börjar suddas ut mer och mer, vad har vi att erbjuda kvinnor liksom? Kärlek kommer ni säkert svara.
Men kärlek mellan partners är ju inte villkorslös, så det krävs ett hårt jobb för att hålla glöden vid liv. Det är ju enkelt när man är nyförälskad, men svårare när nyförälskelsen svalnar. Så vad är hemligheten till att få ett förhållande att hålla i längden? Eller är förhållanden i den form vi är van vid på väg att spela ut sin roll?
Jag tänkte svara lite mer exakt på det du skrev nu, det blev lite mera allmänt tidigare:
Glöden: Det är normalt att man inte är nyförälskad efter några år (vissa säger efter ett år). Att vara nyförälskad är dock egentligen inte kärlek - det är snarare en attraktion som är främst sexuellt. Med tiden växer det fram kärlek, om relationen är harmonisk. Man går igenom svårigheter, och det är då det visar sig om man kan lita på sin partner eller inte. Antigen växer gemenskapen - och kärleken - eller så går det inte så bra. Man kanske blir sviken av partnern just när man behöver hen som mest. Och det är ofta dessa par som sedan separerar efter några år. Vilket också är vettigt, för det finns ingen bra bas. En eller båda har helt enkelt inte varit bra partner. Ibland kan det också bero på att man inte passar ihop. Sedan finns det även de som förändras, utvecklas åt olika håll.
Könsgränserna har suddats ut? Personligen har jag inget problem med det. Jag ser mycket mer positivt än negativt där. Kvinnor vill i regel hellre ha en jämnställd relation. Jag är ute efter människan i en relation, inte efter en könsroll.
Som sagt, nyförälskad är inget som man ens vill ha i längden - för stressigt. Det idealiska är en djup kärlek som bygger på vänskap och som har lite av förälskelsen och attraktionen kvar. Jag tror det är ganska vanlig att man har sina moment där man känner att man är kär i partnern fortfarade. Men man går förstås inte 24/7 och känner så.