• Erla

Pojke uppfostrad till transvestit?

Tycker att föräldrarna här har gjort precis som de ska. De har låtit barnet få vara den han vill vara. Det är föräldrarnas ansvar att uppfostra ett tryggt barn som trivs med sig själv, inte forma efter en mall utifrån vad samhället anser är rätt. De vägleder sitt barn precis på det vis alla borde vägleda sina barn. Jag hoppas och önskar att jag kommer göra likadant med mina barn när de blir gamla nog att kunna välja själv. Jag är övertygad om att vi människor skulle vara mycket mer lyckliga om vi inte blev begränsade i stereotypiska könsroller.

• Erla
    Erla skrev 2018-10-01 09:59:59 följande:

Tycker att föräldrarna här har gjort precis som de ska. De har låtit barnet få vara den han vill vara. Det är föräldrarnas ansvar att uppfostra ett tryggt barn som trivs med sig själv, inte forma efter en mall utifrån vad samhället anser är rätt. De vägleder sitt barn precis på det vis alla borde vägleda sina barn. Jag hoppas och önskar att jag kommer göra likadant med mina barn när de blir gamla nog att kunna välja själv. Jag är övertygad om att vi människor skulle vara mycket mer lyckliga om vi inte blev begränsade i stereotypiska könsroller.

Vill tillägga att det finns tillräckligt med osynliga regler och mallar i samhället och att gå utanför normen för vad som förväntas av pojkar vs tjejer anser jag vara det minst viktiga. Viktigare ät att uppfostra barnet till att bli en human och självständig individ som berikar samhället.
  • Erla
    LFF skrev 2018-10-01 12:48:18 följande:

Mina barn får inte göra precis vad de vill eller bete sig hur som helst. MEN! De får absolut ha på sig vad de vill i klädväg!

Jag har en pojke som älskar rosa! Vet du hur ofantligt svårt det är att hitta rosa killkläder? Eller bara helt enkelt killkläder med annan färg än: Svart, mörkblått, mörkgrönt och grått? Båda mina pojkar älskar färger. Det var helt ljuvligt när vi var både i Spanien och Budapest i somras och hittade hur mycket som helst med starka, fina färger med dinosaurier på etc. Det var två väldigt lyckliga 5-åringar som fick vara med och bestämma vad de skulle få för kläder.

Det är underbart att din sambos systerson får fullt stöd hemifrån att klä sig som han vill. Och de som har en stark självkänsla blir sällan mobbade (och blir de det så tar det oftast inte lika hårt eftersom de vet vem de är oavsett vad alla andra tycker). Om den pojken alltid klätt sig "udda" enligt vännerna så är det inget konstigt för dem helt enkelt. Börjar vännerna eller andra vända sig emot honom så beror det på vuxna som berättat för barnen att "så där kan man ju inte se ut"!

Kan bara hålla med här!
  • Erla
    Krilledill skrev 2018-10-01 14:54:17 följande:

I en del fall kan kanske föräldrar påverka med värderingar & trots påverkan kommer barn ändå förbli barn. Jag ser idag en tendens att många verkar tro att det idag är så mycket bättre med tolerans, kan villigt erkänna att från min vy är det likadant på skolgården jargongmässigt som det var för 20 år sedan när jag gick i klass 2.. om inte ännu värre med alla svordomar idag.

Jag kan inte hålla med. Jag jobbar som lärare och har haft allt från otroligt fyrkantiga elever till väldigt udda elever. De grupper som innehållit många udda barn har varit mest toleranta och där har jag också upplevt att föräldrarna också varit mer öppensinnade. Har stött på pojkar som haft målade naglar och alla möjliga färger på kläderna, flickor som varit extremt flickiga, pojkar som varit extremt macho och flickor som varit pojkiga. I väldigt många fall liknar barnen sina föräldrar mycket. De uttrycker sig liknande, förhåller sig till skolan på liknande sätt, pratar och bekymrar sig för liknande saker. Ska vi prata om upplevelser och erfarenheter kan jag bara tipsa om att följa med till skolan, då främst till lågstadiet.
  • Erla
    vampyria2 skrev 2018-10-02 21:44:49 följande:

Min son sa redan när han var 18 månader och började prata ordentligt att han var en pojke och kallade sig själv för han, vi skrattade gott åt det och trodde han hade lärt sig fel. Han har två äldre systrar och är verkligen uppfostrad med bara en massa flicksaker och allt var väldigt flickigt runt honom men han var ändå stenhård med att han var en pojke.

När han var fyra kom han hem ifrån förskolan och frågade när snoppen växte ut :o De gjorde ett papper med frågor även när han var fyra år på förskolan där de bla frågade vad han ville bli när han blev stor och hans svar var att han ville bli flicka för alla sa att han var en.

Då började jag förstå att det var något mer än att han bara tyckte att killar var bra eller nån fas, jag började förstå att han verkligen såg sig själv som kille.

Han blev accepterad på förskolan fast att han klädde sig som en kille och han brukade försöka få dem andra att tro att han hette Marcus fast att han egentligen hete Moa på den tiden.

Sen gick han i en skola i sexårs till femman där de behandlade honom som vem som helst och han blev aldrig retad fast att han såg ut som en grabb fast att han var en tjej då.

Sen bytte han skola i femman, i sexan kom han ut för klassen och det var magiskt, när han hade berättat och skolsköterskan hade infomerat lite så frågar hon om någon har något att säga och då säger tjejen som sitter bakom honom ----Välkommen C..., sen sa var enda unge i klassen saker som -Kul att se dig ... - Hey bror kul att få träffa dig osv....gissa om vi vuxna höll på att bryta ihop över hur fantastiskt fint de tog emot honom :D

Sen gick han på högstadiet på en annan skola och även där har de alltid visat honom full respekt.

Vi bor ändå i Södertälje där man kan tänka sig att skit ska kunna förekomma mot dem som är som min son men som sagt tiderna har förändras.

Jag jobbar själv inom skolans värld och vet att det förekommer mycket fula namnkastningar och att ungar kan vara elaka som få men jag vet även att när det gäller sånt så säger dem det till vem som helst och just dem som är lite annorlunda inte är så himlens utsatta som de var för bara några år sedan. 

Vad fint att läsa om din son! Vad härligt att acceptansen varit så stor!
  • Erla
    Krilledill skrev 2018-10-03 09:03:46 följande:

Ämnet har tappat tråden.

Nu tycker jag inte vi diskuterar könsdysfori mer utan mer hur ''vanliga'' barn kan vägledas in till normen och en frisk uppväxt SAMT ''Eriks'' historia.

Som jag kan läsa mig till är de flesta i denna tråden (förutom du) överens om att Erik uppfostras på rätt sätt. Min åsikt är att du inte har något att göra med hur andra väljer att möta sina barn, såvida barnet inte far illa. I detta fall verkar pojken få en finare och vettigare uppfostran än vad många andra får, som går igenom samma sak som Erik. Det enda jag kan motsätta mig i det du beskrivit om pojken är att han får använda smink och korta magtröjor i sin ringa ålder. Det är inget jag skulle tillåta en dotter ha i den åldern. I övrigt tycker jag att du ska se om Erik verkar vara en glad individ. Om han är det så släpp det hela för du har inget med detta att göra.

Dessutom träffar du pojken så pass sällan att du knappast kan avgöra om det rör sig om könsdysfori, gender fluid eller bara en fas. Oavsett vad behöver han accepteras som den han är. Annars kommer troligen han, liksom många andra killar och män, må dåligt.
  • Erla
    Krilledill skrev 2018-10-03 14:48:59 följande:

Nu lyfter du en fråga som inte hör till tråden. För att ändå svara

våld - misshandel - mord skall aldrig accepteras & jag tror varje ansvarsfull förälder är tydliga nog där oavsett flicka/pojke. Män är inte mer överrepresenterade pga en icke feminin uppfostran - problemet är överlag hormonellt --> Testosteron + en rad andra faktorer.

Varför är ''manskulturen''  så farlig för dig? 

Herregud...

Ja - och det är egentligen inte så konstigt. Det beror på att det är övergripande kvinnliga användare som svarat mig i tråden.Kvinnor verkar av någon outgrundlig anledning tycka det är ok att feminisera små pojkar. Det beror troligtvis att kvinnor överlag är mer liberala än män som oftast är konservativa.

Fast inte kan du väl påstå att det hela handlar om att feminisera pojkar? Det handlar om att föräldrarna i detta fall möter sitt barn som en egen individ, med egna intressen, känslor och möjligheter. De väljer att inte begränsa sitt barn i de otroligt rutiga, normativa mönster som samhället har skapat. Om det är män som i det stora vill hålla kvar samhället där det "alltid har varit" kan vi ju tacka kvinnor för att samhället utvecklas i så fall. Jag får känslan av att du är ute på djupt vatten här, när du antar att män i allmänhet delar din uppfattning. Min man är inte med på det tåget i alla fall.
  • Erla
    Krilledill skrev 2018-10-03 15:42:17 följande:

Jo jag tycker faktiskt man feminiserar pojkar genom detta. Förvandlar dem till veklingar.

som skrivet ''Oftast'' är män konservativa. Vilket inte innebär att _alla_ 

Tittar man på var män/kvinnor står i olika undersökningar, ta politik exempel så ser vi genast väldiga kontraster.

Se svar ovan.

Barnet har skadats redan från första början i brist på gränser för livlig vilja/fantasi.

Uppfostrar man sitt barn såhär kommer en stor del av omgivningen att reagera. Det KOMMER förekomma fördomar,mobbning, prat bakom ryggen. Oavsett hur godtroget man som förälder tycker att andra föräldrar/barn bör agera & se över sin uppfostran kommer alltid ovan nämnd text bli resultatet

Nu pratar jag om barn innan tonår. OM de moget ändå känner att klä sig i kjol/klänning och vill se ut som en kvinna i mogen ålder - då har jag inget att säga.

Men jösses! Ja, vi kan väl konstatera att du verkligen har överdrivet konservativa känslor i det hela.
  • Erla
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-03 21:56:25 följande:

"Med tanke på strukturen i vårt samhälle med män som misshandlar, slår, mördar, våldtar kvinnor,"

Vänsterfeminister påstår det, några av "strukturerna" har jag förklarat

Våldtäkter:

www.familjeliv.se/forum/thread/79075979-anser-alla-kvinnor-att-alla-man-ar-potentiella-valdtaktsman/68

Fysiskt & psykiskt våld:

www.familjeliv.se/forum/thread/78602903-varfor-valjer-kvinnor-anda-daliga-man/6

www.familjeliv.se/forum/thread/79049244-feministiskt-initiativ/3

www.familjeliv.se/forum/thread/78461432-harmas-narcissisten/1/nick/78467997

Genus"forskare" ljuger när de påstår att våld beror på strukturer och mansnormen.

"Att uppfostra sina barn "normativt" innebär fortfarande idag en "Boy´s will be boy´s"-mentalitet där pojkars gränsöverskridande beteende fortfarande accepteras och ibland uppmuntras"

BS men det finns andra riktigt gränsöverskridande strukturer i samhället, påhittad vetenskap som är politiskt styrd.

Sedan finns det ju också de som startar trådar om ämnen och som verkar vilja veta hur de efterfrågade människorna tänker kring ämnet. Sedan framkommer det väldigt fort att personen som startat trådarna egentligen bara vill berätta hur orimligt och falskt allt är. Dessa trådstartare verkar vara immuna mot fakta, bevis och forskning. Helt okej i denna tråd dock, där Krilledill verkar genuint intresserad och vill förstå, även om han håller fast vid sina föreställningar stenhårt.
  • Erla
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-04 22:05:56 följande:

" Och vi har ju många gånger blivit formade av att "boys will be boys", "att han drar dig i håret betyder egentligen att han är kär i dig" och liknande skit."

Feminister tar alltid upp "boys will be boys" och liknande skit som exempel, men är det något som händer ofta eller är det bara cherry picking?

Det är betydligt större skillnader inom gruppen män än inom gruppen kvinnor, vi är så jäkla olika. Vad är den typiska mansrollen?

"Nu när folk blir alltmer medvetna tror åtminstone jag (baserat på min umgängeskrets och feministrörelsen) .."

om du syftar på feministrörelsen till vänster så är jag lite skeptisk till det där med medveten.

Det är vetenskapligt bevisat att människor är mer accepterande mot "pojkbeteenden" från pojkar. Det förekommer i stor utsträckning, inte minst i skolan, att flickor får stå tillbaka och blir uppmanade att bara ignorera pojkar som är elaka mot dem. Uttrycket uttalas inte i lika hög grad idag som för några år sedan, men vårt allmänna förhållningssätt mot pojkbeteenden riktade mot flickor visar tydligt att det lever kvar i väldigt hög grad.

Men å andra sidan handlar detta om genusforskning och eftersom jag är feminist så måste ju detta vara bs. Tycker det är så kränkande när MÄN tycker sig veta mer om vad vi kvinnor blir utsatta för i vardagen, och som dessutom är bevisat.

Lite OT, men tillbaka till ts frågor så står jag fast vid att ts inte ska lägga sig i om barnet i fråga är lyckligt. Barnet uppfostras inte till transvestit.
  • Erla
    Entriss skrev 2018-10-05 08:18:46 följande:

Vadå "Varför skulle pojkar bli mindre våldsamma"? Därför att deras dåliga beteenden skulle stävjas redan i tidig ålder och inte accepteras bara för att dom är pojkar. 

Att skylla mäns dåliga beteende på hormoner är ett lätt sätt att komma undan ansvar, eller hur? Men små pojkar har inga såna hormoner så det stämmer ju inte att beteendet är hormonstyrt- det är INLÄRT!! 

Tycker du också det är ok att säga att "män är djur" för att  "män kan inte styra över sin sexuella drift" som ursäkt för diverse våldtäkter och sexuella övergrepp?! För din tes om att män har ett beteende beroende av hormoner tyder ju på just det. 

Forskning har tyvärr visat på att hormoner kan spela in i våldsamt beteende. Men med det sagt betyder det inte att hormoner är just orsaken till ett visst beteende hos män. Män med mycket testosteron riskerar att bli våldsbenägna jämfört med män med lägre testosteronnivåer, men att ett våldsamt beteende enbart beror på hormoner finns det ingen forskning som visar. Det finns många andra faktorer som påverkar ett beteende och att ursäkta sig med hormoner är bara okunnigt.
  • Erla
    Krilledill skrev 2018-10-04 12:35:46 följande:

Varför skulle pojkar bli mindre våldsamma med mer inslag av feminin uppfostran ån utan? Det sitter i hormonerna. Testosteron bidrar till aggressivitet / hårdhet medan östrogen mer mjukhet & känslor. Mig veterligen finns det inga studier på hur man modulerar hormoner genom uppfostran. Däremot torde barn vara mer formbara då kroppen inte riktigt växlat upp produktionen i väldigt ung ålder.

Jag tycker man bör kunna diskutera även om åsikter är motpols & det uppskattar jag att du liksom några andra också tillämpar. Ibland hettar det till och tonläget höjs men likaväl på en vuxen nivå.Nej - då är det din uppfattning som säger så. Jag förtydligar ännu en gång att jag beskriver extremt troliga konsekvenser.

Här skriver du klart och tydligt att "det sitter i hormonerna" samtidigt som du avvisar att en mindre typisk uppfostran av pojkar skulle kunna förhindra ett våldsamt beteende. Eller menar du inte vad du skriver?
  • Erla
    Krilledill skrev 2018-10-05 15:26:25 följande:

Jag skrev att det var hormonbaserat - inte att det var den ENDA anledningen.

tänk lite nu.

Nä, men du slår kraftigt bort den orsak som är starkast vad gäller påverkan på hur en person beter sig. Det du skrivit går typ inte tolka på något annat sätt än att du menar att hormonerna styr.
Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?