• Jossch98

Gravid och överviktig

Hej,

Fick precis reda på att jag är gravid, förmodligen i andra veckan enligt cb digitala test Glad

Har dock lite funderingar då jag är ganska grovt överviktig, jag är ca 166 cm och väger 110 kg. Jag försöker gå ner i vikt, går mycket promenader och äter inte mycket onyttigt, inte godis och inte köpmat.

Men såklart vet jag att siffran på vågen är för hög. Jag mår bra och har aldrig märkt av några problem som skulle vara pga vikten, utan jag är- vad jag vet lika frisk som en normalviktig!

Hur har graviditeterna varit för er som är överviktiga? Hur har ni blivit bemötta inom sjukvården/av er bm och hur har magen växt och när har det synts att ni varit gravida? Har lite fläsk som hänger som jag är mest orolig över, antar att det ser rätt tråkigt ut när man väl får en kula?
    Har ni gått upp mycket i vikt under själva graviditeten? 

Äter dessutom ssri (sertralin) sedan 4 år tillbaka, är det någon annan som har gjort det? Mår väldigt mycket bättre med dem och tror tyvärr att jag inte skulle klara mig utan dom utan att börja må dåligt igen. 

Berätta gärna lite om era erfarenheter av det här under era graviditeter!
    Kram {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Gravid och överviktig
  • JosHed

Hej! Jag gick upp några kilo från innan graviditeten till inskrivningen i v.12. Hamnade på BMI 28 vilket min BM reagerade starkt på. Ska göra glukosbelastning i v.20. Måste ha stödstrumpor och ta sprutor efter födseln med blodförtunnande. Bra att de reagerar men kanske inte på det sättet hon gjorde. Kände mig oerhört dåligt bemött. Har aldrig varit överviktig innan, alltid spelat fotboll och rört mig. Har alltid legat högt men i alla kroppsmätningar så är fettprocenten bra och muskelmassan den som väger mycket. Min BM bemötte mig som att jag bara åt socker och aldrig rörde mig. Hon var väldigt dömande. Kan tillägga att jag inte ser särskilt stor ut heller, har storlek 38 i kläder osv. Hon frågade inte en enda gång om jag mådde bra, om jag rörde mig eller hur jag åt, eller om jag gått upp i vikt sen innan graviditeten utan körde på sitt spår. Då jag tidigare i livet haft problem med ätstörningar så gick jag efter detta in i en djup period i några dagar. Grät konstant och mådde så dåligt. Har dock fått höra att ingen annan har blivit bemött såhär så ska byta BM nu.

Vill inte göra dig rädd på något vis, men ändå beredd på att det finns idioter även inom vården :) det är okej att byta BM om man inte känner att det funkar!

• Fia 28
    Jossch98 skrev 2018-10-10 11:07:00 följande:

Tack för alla svar!

Blev nyss uppringd av kvinnohälsan och pratade med en supersnäll barnmorska, jag är mest troligt i v.5 och nu är gravidföreläsning, inskrivningssamtal och ultraljud bokat! Skrattande

Frågade även kring sertralin och hon sa att det inte brukar vara någon fara för kvinnan att fortsätta äta det under graviditeten, men att jag skulle kontakta läkaren som skriver ut medicinen åt mig och informera om att jag är gravid!

Blev dessutom bokad på glukosbelastning nu på tisdag, har ni gjort detta och hur gick det för er? Har läst en del som kaskadspyr antingen under testet och får göra om eller efter man är klar, hur stor är den risken?

Hade tänkt att gå och jobba efter, ska vara där vid 07.45 på morgonen, tror ni att man klarar det eller är risken stor för att spy efter? Obestämd

Jag gjorde min så sent som i tisdas och det gick bra. Förra gången blev jag rejält yr i bollen o lite smått illamående, men denna gång fick jag ligga i vilorummet så då gick det helt utan problem. Var också rädd att spy, men det skötte jag om straxt innan jag for dit :). Ta med en banan eller dylikt att äta direkt du är färdig. jag har gjort det tre gånger nu och har aldrig mått dåligt efter testet är färdigt, bara straxt efter man hinkat i sej drycken. 
  • JLES

Hade BMI på 36, tror jag, när jag blev gravid. Blev aldrig illa bemött pga. min vikt. Det var aldrig ens någon som sa något. Jag blev erbjuden dietist-samtal och fick inrådan på att gå upp max 6kg. Sedan fick jag göra glukosbelastning i vecka 28 och fick graviditetsdiabetes men det var nog en ganska grov feldiagnos då jag endast hade normala värden genom hela grav. Jag fick diagnosen för att jag hade 0,1 för högt på fastevärdet, haha.

Hade lite foglossning men den blev bättre mot slutet. Inga problem där heller. Sedan var förlossningen smidig med - blev igångsatt i vecka 38+5.

Jag gick iallafall upp typ 4kg totalt och jag födde min dotter för 8 dagar sen. Jag har hitills gått ner till min vikt innan grav. samt några kilon till. Ammar och allt verkar smälta bort. :)

• JLES
    JosHed skrev 2018-10-10 11:35:01 följande:

Hej! Jag gick upp några kilo från innan graviditeten till inskrivningen i v.12. Hamnade på BMI 28 vilket min BM reagerade starkt på. Ska göra glukosbelastning i v.20. Måste ha stödstrumpor och ta sprutor efter födseln med blodförtunnande. Bra att de reagerar men kanske inte på det sättet hon gjorde. Kände mig oerhört dåligt bemött. Har aldrig varit överviktig innan, alltid spelat fotboll och rört mig. Har alltid legat högt men i alla kroppsmätningar så är fettprocenten bra och muskelmassan den som väger mycket. Min BM bemötte mig som att jag bara åt socker och aldrig rörde mig. Hon var väldigt dömande. Kan tillägga att jag inte ser särskilt stor ut heller, har storlek 38 i kläder osv. Hon frågade inte en enda gång om jag mådde bra, om jag rörde mig eller hur jag åt, eller om jag gått upp i vikt sen innan graviditeten utan körde på sitt spår. Då jag tidigare i livet haft problem med ätstörningar så gick jag efter detta in i en djup period i några dagar. Grät konstant och mådde så dåligt. Har dock fått höra att ingen annan har blivit bemött såhär så ska byta BM nu.

Vill inte göra dig rädd på något vis, men ändå beredd på att det finns idioter även inom vården :) det är okej att byta BM om man inte känner att det funkar!

Säger BM att du måste ha stödstrumpor? Snälla nån du är KNAPPT överviktig med BMI på 28!

Varför ska du ta blodförtunnande efter förlossningen? 1 veckas Fragmin gäller om du uppfyller 2 poäng. Har du något annan riskfaktor? Övervikt ger bara ett poäng.

Känns fruktansvärt att du blivit bemött på det här viset!
  • 19SandraJ87
    JosHed skrev 2018-10-10 11:35:01 följande:

Men usch vilken hemsk BM :(

Tycker inte du ska ta åt dig över vad hon säger, låter ju inte alls som att du är överviktig!!

Tråkigt när man får ett sådant bemötande, man kan ju tycka att hon i varje fall ska försöka vara lite professionell!! Låter som en utmärkt idé att byta BM, skönt att det valet finns :) Förstår att det är svårt att inte bry sig om det, men huvudsaken är att du mår bra :)

Jag är betydligt mer överviktig än dig, och fick aldrig rådet att ha stödstrumpor på mig.. Sa hon varför du skulle ha det??
  • 19SandraJ87
    JLES skrev 2018-10-10 11:49:02 följande:

Hade BMI på 36, tror jag, när jag blev gravid. Blev aldrig illa bemött pga. min vikt. Det var aldrig ens någon som sa något. Jag blev erbjuden dietist-samtal och fick inrådan på att gå upp max 6kg. Sedan fick jag göra glukosbelastning i vecka 28 och fick graviditetsdiabetes men det var nog en ganska grov feldiagnos då jag endast hade normala värden genom hela grav. Jag fick diagnosen för att jag hade 0,1 för högt på fastevärdet, haha.

Hade lite foglossning men den blev bättre mot slutet. Inga problem där heller. Sedan var förlossningen smidig med - blev igångsatt i vecka 38+5.

Jag gick iallafall upp typ 4kg totalt och jag födde min dotter för 8 dagar sen. Jag har hitills gått ner till min vikt innan grav. samt några kilon till. Ammar och allt verkar smälta bort. :)

Grattis till flickan <3
  • JLES
    19SandraJ87 skrev 2018-10-10 12:05:45 följande:

Grattis till flickan <3

Tack så mycket <3 <3
  • 19SandraJ87

Tack för alla svar!

Blev nyss uppringd av kvinnohälsan och pratade med en supersnäll barnmorska, jag är mest troligt i v.5 och nu är gravidföreläsning, inskrivningssamtal och ultraljud bokat! 

Frågade även kring sertralin och hon sa att det inte brukar vara någon fara för kvinnan att fortsätta äta det under graviditeten, men att jag skulle kontakta läkaren som skriver ut medicinen åt mig och informera om att jag är gravid!

Blev dessutom bokad på glukosbelastning nu på tisdag, har ni gjort detta och hur gick det för er? Har läst en del som kaskadspyr antingen under testet och får göra om eller efter man är klar, hur stor är den risken?

Hade tänkt att gå och jobba efter, ska vara där vid 07.45 på morgonen, tror ni att man klarar det eller är risken stor för att spy efter? 

Tack för alla svar!

Blev nyss uppringd av kvinnohälsan och pratade med en supersnäll barnmorska, jag är mest troligt i v.5 och nu är gravidföreläsning, inskrivningssamtal och ultraljud bokat! 

Hade tänkt att gå och jobba efter, ska vara där vid 07.45 på morgonen, tror ni att man klarar det eller är risken stor för att spy efter? 

Ska du redan göra glukosbelastning? Jag gjorde inte min glukosbelastning förrän nån gång mellan v 15-20 har jag för mig... Men min gick väldigt bra, är super sött och äckligt men bara svälja och se glad ut :) Ha med dig nån frukt eller något att äta efteråt är mitt tips, man är väldigt hungrig efteråt!

Hade det varit jag så hade jag kunnat jobba efter, men jag blev inte speciellt påverkad av min glukosbelastning fast alla är ju olika :)
  • Fia 28
    19SandraJ87 skrev 2018-10-10 12:10:55 följande:

Tack för alla svar!

Ska du redan göra glukosbelastning? Jag gjorde inte min glukosbelastning förrän nån gång mellan v 15-20 har jag för mig... Men min gick väldigt bra, är super sött och äckligt men bara svälja och se glad ut :) Ha med dig nån frukt eller något att äta efteråt är mitt tips, man är väldigt hungrig efteråt!

Hade det varit jag så hade jag kunnat jobba efter, men jag blev inte speciellt påverkad av min glukosbelastning fast alla är ju olika :)
    V 13-16 är det här för första och sen igen om det behövs cirka v 28 tror jag. Så låter verkligen konstigt att TS ska göra det redan nu.
  • Delilah2001
    Jossch98 skrev 2018-10-09 21:11:04 följande:

Grattis! Ja, det låter väl rimligt tycker jag, bara det inte handlar om ens vikt när man kommer på kontroller!Okej, det verkar vara det som gäller alltså! Men hur kan man gå NER i vikt under graviditeten? Låter ju helt fantastiskt bra, hoppas på att jag med gör det då Vad gäller sertralin, var det några konstigheter för dig att få fortsätta med medicinen eller pratades det om att du skulle sluta/ undvika det om du kunde det?Grattis! Skönt att det inte är så mycket prat om det!

Är nyfiken, hur tydligt syns det att det på magen att man har lite extra fett? Liksom att det hänger lite längst ner eller att magen inte har så spänd och hårt helt enkelt? 

Att jag gått ner i vikt har nog mycket med illamåendet att göra. Det satt i länge!

Ang sertralin så slutade jag på eget initiativ i början av de två förra graviditeterna. Men det funkade inte bra, så jag började igen, på läkarnas inrådan. Jag var både i kontakt med min läkare på vc, och även läkaren på mvc, som är väldigt kunnig just ang medicin och graviditeter.

Denna graviditet har jag ätit hela tiden. Det är inte bra för barnet om mamman mår dåligt under graviditeten heller.
Svar på tråden Gravid och överviktig