• Jossch98

Gravid och överviktig

Hej,

Fick precis reda på att jag är gravid, förmodligen i andra veckan enligt cb digitala test Glad

Har dock lite funderingar då jag är ganska grovt överviktig, jag är ca 166 cm och väger 110 kg. Jag försöker gå ner i vikt, går mycket promenader och äter inte mycket onyttigt, inte godis och inte köpmat.

Men såklart vet jag att siffran på vågen är för hög. Jag mår bra och har aldrig märkt av några problem som skulle vara pga vikten, utan jag är- vad jag vet lika frisk som en normalviktig!

Hur har graviditeterna varit för er som är överviktiga? Hur har ni blivit bemötta inom sjukvården/av er bm och hur har magen växt och när har det synts att ni varit gravida? Har lite fläsk som hänger som jag är mest orolig över, antar att det ser rätt tråkigt ut när man väl får en kula?
    Har ni gått upp mycket i vikt under själva graviditeten? 

Äter dessutom ssri (sertralin) sedan 4 år tillbaka, är det någon annan som har gjort det? Mår väldigt mycket bättre med dem och tror tyvärr att jag inte skulle klara mig utan dom utan att börja må dåligt igen. 

Berätta gärna lite om era erfarenheter av det här under era graviditeter!
    Kram {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Gravid och överviktig
  • Bunny on speed

V 19 och magen syns bara i vissa kläder. Bmi strax under 30 när jag blev gravid (80 kilo). Mitt mål är gå upp till max 85 kilo.

Gick ner några kilo i början pga dålig matlust och nu tillbaka på 80.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Oroliga själen

Hej tjejer!

Ska på mitt inskrivningssamtal på torsdag och är supernervös över hur bm kommer reagera på mitt bmi. Ligger på runt 31 och jag är i vecka 10....

Snäääälla jag har så ont i magen, kan någon lugna mej?

Finns bara en bm här så jag har inte heller möjlighet att byta om det skulle kännas dåligt....

• Bunny on speed
    Oroliga själen skrev 2018-11-04 09:37:05 följande:

Hej tjejer!

Ska på mitt inskrivningssamtal på torsdag och är supernervös över hur bm kommer reagera på mitt bmi. Ligger på runt 31 och jag är i vecka 10....

Finns bara en bm här så jag har inte heller möjlighet att byta om det skulle kännas dåligt....

Mitt bmi var som sagt precis under 30. Ingen har sagt något.
  • AB24

Hej tjejer!

Grattis alla här till graviditeten!

Oroa dig inte om BMI. Du kan även vara proaktiv och sätta tonen för samtalet, berätta att du vet om ditt BMI och undrar över vad du kan göra för att ha en hälsosam graviditet. Jag fick en bra barnmorska som inte nämnde vikten eller så, men började hela samtalet med att fråga "är det något du vill prata om/fokusera på?" så jag fick sätta tonen.

Inskrivningssamtalet är mest dina vanor och vad som skulle vara en hälsosam viktuppgång, och speciellt då du inte har någon annan att gå till berätta direkt vad du förväntar dig av hen så kan hon också få ett hum om hur hon kan hjälpa dig!

Hoppas du kan slappna av där och få rätt hjälp!
  • AB24

Jag kan även tillägga till andra frågor sim har ställts:

Jag har använt mammabyxor från v 11 typ, men de är fortfarande för stora, mudden är för stor. Kände bara att mina vanliga var obekväma att gå oknäppt eller förlängda med hårsnoddtricket.

Jag har gjort 7 ul fram till v 13 varav 2 av dem var vanlig över magen. Första gjorde lite ont, men det var för att bm tryckte för hårt för att se lilla bebisen som inte var så stor. Den andra var på KUB i v 13 då gjorde det inte onte och bm verkade inte ha problem att se, men hon var jäklig klantig i sitt bemötande då hon sa: "Du är svårundersökt pga din mage, kan du hålla upp den?"

Visst har jag bukfett men inte så pass att det hänger, speciellt när man ligger ner. Jag var dock som tur var för fokuserad på bebis för att bry mig om henne men min man blev flyförbannad på hennes tantlösa patientbemötande (han jobbar också inom sjukvård).

Säg ifrån om någon yttrar sig (bara en hittills som har gett taskigt bemötande av de 6 personer jag har träffat på).

• Jossch98

Hej tjejer!

Hur gick det för dig på inskrivningssamtalet sen? Fick du en bra bm?
    Jag ska på inskrivningssamtal den 29 november och ul den 7 december och är också lite nervös över bm:s bemötande.

Min sambo ska självklart med på båda besöken och även om han vet vad jag väger och mitt bmi, så tycker jag fortfarande att det kommer bli superjobbigt om huvudfokuset blir min vikt i alla fall...

Hoppas på att kunna nämna min vikt och bmi i början, att jag är medveten om det men att jag mår bra förövrigt och vill försöka ha en så hälsosam graviditet som möjligt och att det räcker med det!
  • Dollan89

Hej alla! 
    Här kommer en till som är gravid med ett högt BMI. Det ligger på 40. Är just nu i vecka 16+2. Har fått en bra barnmorska som sa i princip att det viktiga för mig var att inte försöka gå upp så mycket i vikt. Får se hur det går. Hittills bara 1 kg upp. Hoppas inte det blir för många kg. Kämpar som bara den :) 

Äter dessutom blodtrycksmediciner, blodförtunnande. Hade havandeskapsförgiftning i min första graviditet. Lite rädsla finns för det givetvis. Men vi håller alla tummar att allt ska gå bra. 

Kommer efter vecka 20 gå på blodtryckskontroll varannan vecka..   

• Bunny on speed

Halvvägs in i v 24 och har nu gått upp 1 kg totalt. Fortsätter detta lär jag rasa i vikt efter graviditeten...

• kaniner

Hej! Även jag är rejält överviktig BMI 37. Gravid i v.8 ska på första samtalet imorgon.. hoppas också att det handlar mer om hälsa än om vikt..

• Jossch98
    kaniner skrev 2018-11-18 20:02:44 följande:

Hej! Även jag är rejält överviktig BMI 37. Gravid i v.8 ska på första samtalet imorgon.. hoppas också att det handlar mer om hälsa än om vikt..

Hur gick det för dig? Fick du en bra bm som inte bara fokuserade på vikten?
    Jag ska på inskrivningssamtal imorgon bitti, börjar bli lite nervös...

Vill inte att samtalet endast ska kretsa kring min vikt och BMI Rynkar på näsan
Svar på tråden Gravid och överviktig