• Jossch98

Gravid och överviktig

Hej,

Fick precis reda på att jag är gravid, förmodligen i andra veckan enligt cb digitala test Glad

Har dock lite funderingar då jag är ganska grovt överviktig, jag är ca 166 cm och väger 110 kg. Jag försöker gå ner i vikt, går mycket promenader och äter inte mycket onyttigt, inte godis och inte köpmat.

Men såklart vet jag att siffran på vågen är för hög. Jag mår bra och har aldrig märkt av några problem som skulle vara pga vikten, utan jag är- vad jag vet lika frisk som en normalviktig!

Hur har graviditeterna varit för er som är överviktiga? Hur har ni blivit bemötta inom sjukvården/av er bm och hur har magen växt och när har det synts att ni varit gravida? Har lite fläsk som hänger som jag är mest orolig över, antar att det ser rätt tråkigt ut när man väl får en kula?
    Har ni gått upp mycket i vikt under själva graviditeten? 

Äter dessutom ssri (sertralin) sedan 4 år tillbaka, är det någon annan som har gjort det? Mår väldigt mycket bättre med dem och tror tyvärr att jag inte skulle klara mig utan dom utan att börja må dåligt igen. 

Berätta gärna lite om era erfarenheter av det här under era graviditeter!
    Kram {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Gravid och överviktig
  • JLES
    Ida3434 skrev 2018-10-10 18:06:19 följande:

Ni som är/varit gravida med mycket övervikt. Har det varit några problem vid ultraljud? Att de inte kunnat se och mäta som det ska pga för mycket mage som är i vägen? 

Nej! Har gått alldeles utmärkt!! :) Nu har jag inte så supermycket bukfett utan mer på lår/ben och rumpa men ändå. :)
  • Delilah2001
    Ida3434 skrev 2018-10-10 18:06:19 följande:

Ni som är/varit gravida med mycket övervikt. Har det varit några problem vid ultraljud? Att de inte kunnat se och mäta som det ska pga för mycket mage som är i vägen? 

Inga problem alls :)
  • Jossch98

Undrade detsamma om ultraljud när man har lite mage som kanske är i vägen, men det var skönt att ni inte har haft några problem med det Skrattande

När har det börjat synats att ni är gravida, ni med lite mage från början?
    Har det synts väldigt sent? Eller blir magen spänd och hårdare, även om det kanske inte syns riktigt att man är gravid än, om ni förstår vad jag menar? 

När fick ni börja köpa mammakläder?

• Fia 28
    Jossch98 skrev 2018-10-11 08:32:25 följande:

Undrade detsamma om ultraljud när man har lite mage som kanske är i vägen, men det var skönt att ni inte har haft några problem med det Skrattande

Har det synts väldigt sent? Eller blir magen spänd och hårdare, även om det kanske inte syns riktigt att man är gravid än, om ni förstår vad jag menar? 

Den dök upp helt plötsligt i v 17 och då fick jag gå över till mammabyxor. Min tjockmage står inte rakt ut, men det gör ju gravidmagen. När den blev riktigt stor så slätade det ut alla valkar så det va lyxigt :). 
    Nu är jag i v 16 och kan nog ha mina vanliga jeans ännu men det börjar vara på gränsen. 
  • 19SandraJ87

Undrade detsamma om ultraljud när man har lite mage som kanske är i vägen, men det var skönt att ni inte har haft några problem med det 

Kommer inte redigt ihåg när magen började synas men jag var tjock som en val i slutet, gick inte att undgå att jag var gravid.. Fast tror det var runt v 15-16 det började synas..
  • JLES

Undrade detsamma om ultraljud när man har lite mage som kanske är i vägen, men det var skönt att ni inte har haft några problem med det 

Behövde mammabyxor/leggings från vecka 12 ungefär.. :) Jag köpte dom direkt efter KUB:et om jag mindes rätt men då hade jag inte kunnat ha på mig annat än mjukisbyxor och haremsbyxor ett tag innan. I vecka 8 var mina yoga pants en omöjlighet att få på sig, haha, men då var magen bara degig liksom. I vecka 18-20 såg jag en tydlig ?gravid-mage? fastän den putat ut flera veckor innan men kunde då tolkas som att man var lite tjock. :)

Skrönor, men jag fick den typiska flickmagen. Var stor hela magen och höfterna runt och fick inte en ?koncentrerad kula? i mitten men visst syntes det definitivt att jag var gravid/höggravid och folk kommenterade det ibland på stan. Jag mätte stort på alla SF-mått. :)
  • Jossch98
    Fia 28 skrev 2018-10-11 08:59:00 följande:
    Den dök upp helt plötsligt i v 17 och då fick jag gå över till mammabyxor. Min tjockmage står inte rakt ut, men det gör ju gravidmagen. När den blev riktigt stor så slätade det ut alla valkar så det va lyxigt :). 
    Nu är jag i v 16 och kan nog ha mina vanliga jeans ännu men det börjar vara på gränsen. 
    19SandraJ87 skrev 2018-10-11 09:11:09 följande:
    Kommer inte redigt ihåg när magen började synas men jag var tjock som en val i slutet, gick inte att undgå att jag var gravid.. Fast tror det var runt v 15-16 det började synas..
    JLES skrev 2018-10-11 09:15:51 följande:
    Behövde mammabyxor/leggings från vecka 12 ungefär.. :) Jag köpte dom direkt efter KUB:et om jag mindes rätt men då hade jag inte kunnat ha på mig annat än mjukisbyxor och haremsbyxor ett tag innan. I vecka 8 var mina yoga pants en omöjlighet att få på sig, haha, men då var magen bara degig liksom. I vecka 18-20 såg jag en tydlig ?gravid-mage? fastän den putat ut flera veckor innan men kunde då tolkas som att man var lite tjock. :)

Skrönor, men jag fick den typiska flickmagen. Var stor hela magen och höfterna runt och fick inte en ?koncentrerad kula? i mitten men visst syntes det definitivt att jag var gravid/höggravid och folk kommenterade det ibland på stan. Jag mätte stort på alla SF-mått. :)
    Okej, då får vi hoppas på att jag också får en liten kula där runt v.15, så man får se lite gravid ut förutom precis i slutet av graviditeten Oskyldig

• 19SandraJ87
    JLES skrev 2018-10-11 09:15:51 följande:

Det är lite roligt det där med och gissa kön utefter magen! När jag var gravid sa alla att jag skulle få en pojke, var kanske 3 av släkt o vänner som sa flicka. Sambon och jag var inställda på en pojk, men ut kom en flicka :)
  • JLES
    19SandraJ87 skrev 2018-10-11 10:27:49 följande:
    Det är lite roligt det där med och gissa kön utefter magen! När jag var gravid sa alla att jag skulle få en pojke, var kanske 3 av släkt o vänner som sa flicka. Sambon och jag var inställda på en pojk, men ut kom en flicka :)
    Hehe! Både jag och sambon trodde pojke men under RUL syntes ingen snopp och inte heller på ett kompletterande UL en vecka efter.. Och ut kom en tjejja! :D
  • 19SandraJ87
    JLES skrev 2018-10-11 15:46:03 följande:

Hehe! Både jag och sambon trodde pojke men under RUL syntes ingen snopp och inte heller på ett kompletterande UL en vecka efter.. Och ut kom en tjejja! :D

Tur ni inte såg en snopp :)
Svar på tråden Gravid och överviktig