• Jossch98

Gravid och överviktig

Hej,

Fick precis reda på att jag är gravid, förmodligen i andra veckan enligt cb digitala test Glad

Har dock lite funderingar då jag är ganska grovt överviktig, jag är ca 166 cm och väger 110 kg. Jag försöker gå ner i vikt, går mycket promenader och äter inte mycket onyttigt, inte godis och inte köpmat.

Men såklart vet jag att siffran på vågen är för hög. Jag mår bra och har aldrig märkt av några problem som skulle vara pga vikten, utan jag är- vad jag vet lika frisk som en normalviktig!

Hur har graviditeterna varit för er som är överviktiga? Hur har ni blivit bemötta inom sjukvården/av er bm och hur har magen växt och när har det synts att ni varit gravida? Har lite fläsk som hänger som jag är mest orolig över, antar att det ser rätt tråkigt ut när man väl får en kula?
    Har ni gått upp mycket i vikt under själva graviditeten? 

Äter dessutom ssri (sertralin) sedan 4 år tillbaka, är det någon annan som har gjort det? Mår väldigt mycket bättre med dem och tror tyvärr att jag inte skulle klara mig utan dom utan att börja må dåligt igen. 

Berätta gärna lite om era erfarenheter av det här under era graviditeter!
    Kram {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Gravid och överviktig
  • Smultrontjejen

Jag vägde 94 vid inskrivning förra gången. 164cm lång. Var rädd att bm skulle kommentera och skälla. Världens gulligaste bm hon sa att vi ska försöka hålla oss till max 10kg i uppgång. Men jag gick upp 8kg bara och jag åt som vanligt. Lite fler mellanmål. Fick göra glukosbelastning (gravid diabetes test) utan anmärkning.

Magen syntes i v 15. Men jag köpte gravidkläder i v 8 för det va så skönt hihi.

(Och det är som en annan skrev, magen töjs ut och står mer utåt så det kommer synas ska du se.)

Nu är jag gravid igen och redan börjat med gravidkläder.

Om du skulle få en otrevlig barnmorska så byt! Du ska känna dig trygg.

Tänk på att äta nyttigt och varierat, rör på dig, då mår både du och bebisen bäst. Lycka till!

• kaniner

[quote=79246720][quote-nick]Jossch98 skrev 2018-11-28 13:55:19 följande:[/quote-nick]Hur gick det för dig? Fick du en bra bm som inte bara fokuserade på vikten?

Jag ska på inskrivningssamtal imorgon bitti, börjar bli lite nervös...

Vill inte att samtalet endast ska kretsa kring min vikt och BMI [/

Det gick bra! Hon tyckte jag överlag var hälsosam annars:) kändes bra alltihop. Inskrivning 20/12. Känns som en evighet!

• Jossch98
    Smultrontjejen skrev 2018-11-28 15:13:36 följande:

Jag vägde 94 vid inskrivning förra gången. 164cm lång. Var rädd att bm skulle kommentera och skälla. Världens gulligaste bm hon sa att vi ska försöka hålla oss till max 10kg i uppgång. Men jag gick upp 8kg bara och jag åt som vanligt. Lite fler mellanmål. Fick göra glukosbelastning (gravid diabetes test) utan anmärkning.

Magen syntes i v 15. Men jag köpte gravidkläder i v 8 för det va så skönt hihi.

(Och det är som en annan skrev, magen töjs ut och står mer utåt så det kommer synas ska du se.)

Nu är jag gravid igen och redan börjat med gravidkläder.

Om du skulle få en otrevlig barnmorska så byt! Du ska känna dig trygg.

Tänk på att äta nyttigt och varierat, rör på dig, då mår både du och bebisen bäst. Lycka till!

Vad skönt att du fick en bra bm! Grattis, hur långt gången är du i denna graviditet då? Skrattande
    kaniner skrev 2018-11-28 20:12:39 följande:

[quote=79246720][quote-nick]Jossch98 skrev 2018-11-28 13:55:19 följande:[/quote-nick]Hur gick det för dig? Fick du en bra bm som inte bara fokuserade på vikten?

Jag ska på inskrivningssamtal imorgon bitti, börjar bli lite nervös...

Vill inte att samtalet endast ska kretsa kring min vikt och BMI [/

Det gick bra! Hon tyckte jag överlag var hälsosam annars:) kändes bra alltihop. Inskrivning 20/12. Känns som en evighet!

Vilken tur! Ja, men tiden går snabbt! Men jag vet känslan, ska på mitt första ul 7 december, så om 8 dagar, känns som en evighet tills dess bara- men det är det ju inte, det går ju snabbt Flört

Har iaf varit på inskrivningssamtalet nu och jag jag tycker allt jag fick en bra barnmorska. Vi pratade lite om vikten, väger 107 kg just nu till 166 cm, och hon sa att jag skulle gå upp max 5 kg, så jag ska verkligen försöka med det. Annars tyckte hon motion- och kosthållning var väldigt bra. Efter vi hade pratat om vikten i ett par minuter gick hon över till annat, så det vart som tur inte något större fokus på det, så det var superskönt!

Fick ta rutinprover, göra gynundersökning (som visade på förstorad livmoder, som tur var, haha man börjar ju tvivla på att man är gravid längre när symptomen börjar gå ner och man fortfarande inte har någon mage eller har fått se fostret Tungan ute). 
    Efter många om och men (extremt svårstucken) och två sköterskor fick vi även äntligen alla 6 rör blod, så nu väntar vi bara på ultraljudet nästa vecka!
  • Trullis82

Hej!

Jag har två barn sedan tidigare o nu ett i magen.

Har vägt lika mycket med alla från början. Alltså 95kg till mina 160cm

Första barnet gick jag ner 22 kg då jag samtidigt hade gallsten, så bm sa att det var tur att jag var överviktig annars hade mitt barn inte överlevt.

Mitt andra barn gick jag bara upp 4 kg. Så även det tog av det jag hade.

Nu mitt tredje o är i v17 så vet inte hur denna gången blir.

Har innan inte haft problem med ryggen men efteråt stora problem. Opererat ryggen 5 ggr. Men läkarna säger att det inte beror på varken övervikt el graviditet utan bara en dålig rygg. Men självklart blir det ju värre pga min övervikt.

Har aldrig blivit dömd av bm utan snarare tvärt om.

Tänker på vad jag äter helt enkelt.

Lycka till

• Ida3434

Är gravid i vecka 8 och är kraftigt överviktig, har mycket bukfett. Känner redan har magen har börjat bli uppsvälld och hur vissa kläder stramar och sitter åt. Är orolig över hur detta ska sluta. 

• Bunny on speed

Som uppdatering har jag i v 26 fortfarande inte gått upp (hittade att jag vägde 81,1 i v 2 nu 80,3). Så ta det lugnt och ät bra mat, undvik tömma kalorier.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Jossch98

Idag är det dags, kl. 10 är det dags för första ultraljudet...
    Är så himla nervös, såklart spänd också, men nervös för vad det ska visa, om bm kommer ha problem att se något pga mitt bukfett (har en liten hängmage) osv. 

Håll gärna tummarna för mig att allting går som det ska och att bebben verkar må bra Glad

• Beasmith86

Hej alla här är en till överviktig mamma. Har 3 barn sedan innan är första gången dock jag är så överviktig som nu. Väger 117 kilo till mina 170 cm så är en hel del. Men lyckades innan ja blev gravid faktiskt gå ner från 128 kilo :D

Jag har en risk graviditet vilket innebär jag gör ultraljud 1 gång i veckan. Har inte varit något problem o se bebisen via vanligt ultraljud på magen så de behöver ni inte oroa er för även om ni har mycket runt magen :)

Är i vecka 14 :)

• Jossch98

Nu har ultraljudet varit och visst var det en liten filur där inne Blev tillbakaflyttad från v. 12 + 6 (v. 13) till v. 11 + 6 (v 12), så imorgon går in i en ny vecka igen! Bm var helt OK, men hon kunde gärna ha förklarat lite mer vad vi såg, tog blodprov för kub förra veckan, men det var tydligen för tidigt så hon så det fick jag ta om, dvs fick jag ingen beräknad sannolikhet för ds heller.

Vi såg den lilla åka runt där inne och vara aktiv, häftigt att se det på skärmen när det händer men att inte kunna känna något alls.

Här är en av bilderna vi fick med oss hem, någon som känner för att lite mer specifikt kunna säga vilken kroppsdel som är vilken? Tycker det är så svårt att avgöra själv och bm sa som sagt inte så mycket

• Trullis82
    Jossch98 skrev 2018-12-08 18:47:16 följande:

Nu har ultraljudet varit och visst var det en liten filur där inne Blev tillbakaflyttad från v. 12 + 6 (v. 13) till v. 11 + 6 (v 12), så imorgon går in i en ny vecka igen! Bm var helt OK, men hon kunde gärna ha förklarat lite mer vad vi såg, tog blodprov för kub förra veckan, men det var tydligen för tidigt så hon så det fick jag ta om, dvs fick jag ingen beräknad sannolikhet för ds heller.

Vi såg den lilla åka runt där inne och vara aktiv, häftigt att se det på skärmen när det händer men att inte kunna känna något alls.

Här är en av bilderna vi fick med oss hem, någon som känner för att lite mer specifikt kunna säga vilken kroppsdel som är vilken? Tycker det är så svårt att avgöra själv och bm sa som sagt inte så mycket

Hej!

Bättre bild än det där kunde ni väl fått.... antingen dålig utrustning el dålig bm som inte tog bättre bilder. Tråkigt då detta e er första bild på er underbara bebis

Nästa ul tycker jag du ska be om fina bilder. Vet inte hur ni har det där du bor men här får vi betala ganska mycket så då ska man väl se något.....

Man ser huvud, näsan, kroppen, ben o arm. Men det är ett tidigt ul så nästa kommer du se ännu bättre.

Jag gjorde första ul i v7 o det var nästan bara som en liten klump. Snart ska jag på mitt tredje ul. Finns inget som e så underbart som att se sin bebis

Lycka till nu o nästa gång bättre bilder, o var frågvis.
Svar på tråden Gravid och överviktig