Smultrontjejen skrev 2018-11-28 15:13:36 följande:
Jag vägde 94 vid inskrivning förra gången. 164cm lång. Var rädd att bm skulle kommentera och skälla. Världens gulligaste bm hon sa att vi ska försöka hålla oss till max 10kg i uppgång. Men jag gick upp 8kg bara och jag åt som vanligt. Lite fler mellanmål. Fick göra glukosbelastning (gravid diabetes test) utan anmärkning.
Magen syntes i v 15. Men jag köpte gravidkläder i v 8 för det va så skönt hihi.
(Och det är som en annan skrev, magen töjs ut och står mer utåt så det kommer synas ska du se.)
Nu är jag gravid igen och redan börjat med gravidkläder.
Om du skulle få en otrevlig barnmorska så byt! Du ska känna dig trygg.
Tänk på att äta nyttigt och varierat, rör på dig, då mår både du och bebisen bäst. Lycka till!
Vad skönt att du fick en bra bm! Grattis, hur långt gången är du i denna graviditet då?

kaniner skrev 2018-11-28 20:12:39 följande:
[quote=79246720][quote-nick]Jossch98 skrev 2018-11-28 13:55:19 följande:[/quote-nick]Hur gick det för dig? Fick du en bra bm som inte bara fokuserade på vikten?
Jag ska på inskrivningssamtal imorgon bitti, börjar bli lite nervös...
Vill inte att samtalet endast ska kretsa kring min vikt och BMI [/
Det gick bra! Hon tyckte jag överlag var hälsosam annars:) kändes bra alltihop. Inskrivning 20/12. Känns som en evighet!
Vilken tur! Ja, men tiden går snabbt! Men jag vet känslan, ska på mitt första ul 7 december, så om 8 dagar, känns som en evighet tills dess bara- men det är det ju inte, det går ju snabbt
Har iaf varit på inskrivningssamtalet nu och jag jag tycker allt jag fick en bra barnmorska. Vi pratade lite om vikten, väger 107 kg just nu till 166 cm, och hon sa att jag skulle gå upp max 5 kg, så jag ska verkligen försöka med det. Annars tyckte hon motion- och kosthållning var väldigt bra. Efter vi hade pratat om vikten i ett par minuter gick hon över till annat, så det vart som tur inte något större fokus på det, så det var superskönt!
Fick ta rutinprover, göra gynundersökning (som visade på förstorad livmoder, som tur var, haha man börjar ju tvivla på att man är gravid längre när symptomen börjar gå ner och man fortfarande inte har någon mage eller har fått se fostret

).
Efter många om och men (extremt svårstucken) och två sköterskor fick vi även äntligen alla 6 rör blod, så nu väntar vi bara på ultraljudet nästa vecka!