• Jossch98

Gravid och överviktig

Hej,

Fick precis reda på att jag är gravid, förmodligen i andra veckan enligt cb digitala test Glad

Har dock lite funderingar då jag är ganska grovt överviktig, jag är ca 166 cm och väger 110 kg. Jag försöker gå ner i vikt, går mycket promenader och äter inte mycket onyttigt, inte godis och inte köpmat.

Men såklart vet jag att siffran på vågen är för hög. Jag mår bra och har aldrig märkt av några problem som skulle vara pga vikten, utan jag är- vad jag vet lika frisk som en normalviktig!

Hur har graviditeterna varit för er som är överviktiga? Hur har ni blivit bemötta inom sjukvården/av er bm och hur har magen växt och när har det synts att ni varit gravida? Har lite fläsk som hänger som jag är mest orolig över, antar att det ser rätt tråkigt ut när man väl får en kula?
    Har ni gått upp mycket i vikt under själva graviditeten? 

Äter dessutom ssri (sertralin) sedan 4 år tillbaka, är det någon annan som har gjort det? Mår väldigt mycket bättre med dem och tror tyvärr att jag inte skulle klara mig utan dom utan att börja må dåligt igen. 

Berätta gärna lite om era erfarenheter av det här under era graviditeter!
    Kram {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Gravid och överviktig
  • Delilah2001
    JosHed skrev 2018-10-10 11:35:01 följande:

Hej! Jag gick upp några kilo från innan graviditeten till inskrivningen i v.12. Hamnade på BMI 28 vilket min BM reagerade starkt på. Ska göra glukosbelastning i v.20. Måste ha stödstrumpor och ta sprutor efter födseln med blodförtunnande. Bra att de reagerar men kanske inte på det sättet hon gjorde. Kände mig oerhört dåligt bemött. Har aldrig varit överviktig innan, alltid spelat fotboll och rört mig. Har alltid legat högt men i alla kroppsmätningar så är fettprocenten bra och muskelmassan den som väger mycket. Min BM bemötte mig som att jag bara åt socker och aldrig rörde mig. Hon var väldigt dömande. Kan tillägga att jag inte ser särskilt stor ut heller, har storlek 38 i kläder osv. Hon frågade inte en enda gång om jag mådde bra, om jag rörde mig eller hur jag åt, eller om jag gått upp i vikt sen innan graviditeten utan körde på sitt spår. Då jag tidigare i livet haft problem med ätstörningar så gick jag efter detta in i en djup period i några dagar. Grät konstant och mådde så dåligt. Har dock fått höra att ingen annan har blivit bemött såhär så ska byta BM nu.

Vill inte göra dig rädd på något vis, men ändå beredd på att det finns idioter även inom vården :) det är okej att byta BM om man inte känner att det funkar!

Fy vilket bemötande! Vet att bm måste informera om vissa saker, men dömande ska de inte vara! BMI 28 är väl inte särskilt högt heller för den delen?

Min bm har lyckats informera mig om stödstrumpor (vilket jag vägrade använda i sommarvärmen), önskad viktuppgång, glukosbelastning, dietist osv utan att vara dömande alls...

Sprutor med blodförtunnande har jag fått ta efter födseln, men trodde det var pga operationen (är snittad)
  • Jossch98
    Fia 28 skrev 2018-10-10 12:16:53 följande:

V 13-16 är det här för första och sen igen om det behövs cirka v 28 tror jag. Så låter verkligen konstigt att TS ska göra det redan nu.

Oj... Ja, jag vet inte det var vad bm så iaf! Hon sa att det var lika bra att göra det direkt :/
  • Delilah2001

Ang glukosbelastning. Förra graviditeten nämndes det inte ens, förrän jag hade högt blodsocker plötsligt vid en mätning. Tror det var runt vecka 28-30? Då fick jag göra en.

Denna gången blev jag informerad redan på inskrivningen att jag ska göra en senare i graviditeten, men inte när? Är i vecka 26 nu.

• Delilah2001

Glukosbelastningen var inga problem, blev inte ens illamående (mådde iofs inte särskilt illa alls förra graviditeten).

Hade hört skräckhistorier, men det absolut värsta med det var att man var tvungen att sitta och vänta i väntrummet två timmar efter. Att dricka vätskan gick jättebra, även om det inte var direkt gott.

• gisse

Men fy för att få en bm med ett sånt bemötande :/

Vad konstigt att det är så olika med glukosbelastning. Jag har gjort mina runt v.28. Och har bara behövt göra en.

• JosHed
    Delilah2001 skrev 2018-10-10 13:12:49 följande:

Fy vilket bemötande! Vet att bm måste informera om vissa saker, men dömande ska de inte vara! BMI 28 är väl inte särskilt högt heller för den delen?

Min bm har lyckats informera mig om stödstrumpor (vilket jag vägrade använda i sommarvärmen), önskad viktuppgång, glukosbelastning, dietist osv utan att vara dömande alls...

Sprutor med blodförtunnande har jag fått ta efter födseln, men trodde det var pga operationen (är snittad)

Ja men precis, älskar att dom informerar! Tycker jag är superbra. Men det var sättet hon gjorde det på. Helt utan omtanke eller omsvep. Speciellt efter jag berättar att jag haft problem med våg innan osv. Finns så många bättre sätt att hantera det tänker jag :) men ska byta nu! Har dessutom på bara några dagar gått ner de där 3 kg som jag gått upp och hamnar då under deras BMI gräns. Så gissar på att jag mest var svullen när jag var där. Cyklar ju två mil om dagen och går ungefär 5 km per dag samt äter knappt godis. Anser att jag är ganska nyttig trots att vården endast räknar på siffror. Finns de vänner jag har som väger mindre men är oerhört mycket mer onyttig - de har aldrig hört denna föreläsning som jag fick.
  • Joline98
    Delilah2001 skrev 2018-10-10 08:48:52 följande:

Det stämmer inte att antidepressiva skulle vara dåligt under graviditet.

Det finns en del preparat som man ska undvika, men tex sertralin är väl beprövat under graviditet.

Man "hör" så mycket, men det bästa är att kolla upp med de som faktiskt vet! Jag har tagit sertralin under tre graviditeter och detta på inrådan av flera läkare på mvc och vårdcentral.

Såklart man ska kolla upp med dem som vet (precis som jag skrev) om man nu vill fortsätta men i mitt fall va jag väldigt bestämd över att jag absolut inte skulle ta några risker för det finns fall då olika antidepp faktiskt påverkat fostret dåligt.

Jag skrev från mitt perspektiv och berätta min historia.

Okej så modigt av dig jag själv vågade inte.
  • Ida3434

Ni som är/varit gravida med mycket övervikt. Har det varit några problem vid ultraljud? Att de inte kunnat se och mäta som det ska pga för mycket mage som är i vägen? 

• 19SandraJ87
    Ida3434 skrev 2018-10-10 18:06:19 följande:

Ni som är/varit gravida med mycket övervikt. Har det varit några problem vid ultraljud? Att de inte kunnat se och mäta som det ska pga för mycket mage som är i vägen? 

Jag har min "val"mage men de såg allt jättebra :) Var inga problem och se allt de behövde vid de 3 jag gjorde :)
  • gisse
    Ida3434 skrev 2018-10-10 18:06:19 följande:

Har gått jätte bra att se på båda rutin ultraljudet, samt kub testet :)
Svar på tråden Gravid och överviktig