• Ok1020

Första barnet

Hej, tycker det är svårt att komma in i de andra trådarna med så många svar.. så jag startar en egen. Har försökt bli gravid sen juni/juli och det börjar bli jobbigt nu när det inte går. Vi ingen problematik som borde påverka, tar CB ältest med dubbel indikator samt börjat med NC sen 1 mån tillbaka. Har längtat så länge och varje gång mensen kommer vill jag bara gräva ner mig själv.

Har förövrigt regelbunden cykel och är under 30. Någon som är i samma situation och vill följas åt?

• Svar på tråden Första barnet
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-11 17:02:08 följande:

Hmm, låter bekant, hade ÄL 2 dagar senare denna månad. Var först orolig att den uteblev. Hur gör du med livsstilen i övrigt? Jag slutade röka och dricka när vi börja försöka men dricker 2-3 koppar kaffe om dagen. Nu blev jag rädd att det förstör för jag läste att det sänker chanserna rätt mycket. Men jag vet inte riktigt hur långt man ska dra det..

Samma här. Var rädd att vi jobbade hårt i onödan men kände till slut att äl närmade sig och tempen bekräftade det. Jag slutade snusa en månad innan vi började försöka. Dricker bara små mängder alkohol när jag väl dricker och försöker hålla mig till max två koppar kaffe per dag. Har också läst att chanserna blir sämre, främst för att det tydligen påverkar det som förflyttar ägget från äggstocken till livmodern och att den kan bli feltajmad. Hade gärna skippat helt men vet inte hur bra livet skulle fungera då! :/ sen har jag sedan långt tillbaka ätit vitaminer och mineraler som är bra för fertiliteten. Har bett sambon äta magnesium och zink också. Och att inte heller han överdoserar kaffe och alkohol.
  • Ok1020

Ja exakt, man vill ju inte heller sätta livet på paus med tanke på att man inte vet hur lång tid det kommer ta.. men vi får hoppas att det tar sig snart! Ser fram emot det så mycket! Äter förövrigt extra vitaminer, folsyra och sånt :)

• MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-11 19:52:57 följande:

Ja exakt, man vill ju inte heller sätta livet på paus med tanke på att man inte vet hur lång tid det kommer ta.. men vi får hoppas att det tar sig snart! Ser fram emot det så mycket! Äter förövrigt extra vitaminer, folsyra och sånt :)

Nä precis! Allt hade varit så mycket lättare om man visste när det skulle ta sig. Ja jag med! Om ett par dagar vet vi om det tagit sig denna gång. Tänk om man hade kunnat spola fram tiden lite.
  • Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-11 20:00:35 följande:

Nä precis! Allt hade varit så mycket lättare om man visste när det skulle ta sig. Ja jag med! Om ett par dagar vet vi om det tagit sig denna gång. Tänk om man hade kunnat spola fram tiden lite.

Håller tummarna för oss båda!
  • minnie768

Hoppar också in här :) Slutade med p-ring i augusti, så räknar september som vår första månad eftersom man kan bli gravid direkt när man slutat använda ringarna. Inget plus i sikte än, har nästa äl nu på söndag den 18/11 och bim 29 enligt NC, men jag tror att den kommer runt den 1-2 december (då brukar jag ha mens)

Var väldigt inställd på att det kommer ta tid, men det är ändå så tufft när mensen kommer varje månad :( Har en kompis som startade bäbis-verkstaden 1 månad efter oss, hon plussade direkt. Nu har jag en annan kompis som är på första försöket med barn nr 3, hennes två andra barn har blivit till på första försöket.. Det känns tungt, man vill ju sååå sååå himla mycket få det där plusset :( Tänker inte på något annat..

• Ok1020
    minnie768 skrev 2018-11-12 12:49:00 följande:

Hoppar också in här :) Slutade med p-ring i augusti, så räknar september som vår första månad eftersom man kan bli gravid direkt när man slutat använda ringarna. Inget plus i sikte än, har nästa äl nu på söndag den 18/11 och bim 29 enligt NC, men jag tror att den kommer runt den 1-2 december (då brukar jag ha mens)

Var väldigt inställd på att det kommer ta tid, men det är ändå så tufft när mensen kommer varje månad :( Har en kompis som startade bäbis-verkstaden 1 månad efter oss, hon plussade direkt. Nu har jag en annan kompis som är på första försöket med barn nr 3, hennes två andra barn har blivit till på första försöket.. Det känns tungt, man vill ju sååå sååå himla mycket få det där plusset :( Tänker inte på något annat..

Jag förstår dig till 100% och har också en kompis som fick bebis nyss. Det uppfyller hela min vakna tid typ, fast man jobbar och gör annat så har man det i bakhuvudet hela tiden. Nu börjar mannen hemma också undra varför det inte går. Ja, vad svarar man på det...vi vill så gärna men som sagt kan det ta ca 1 år. Men vrf går det så snabbt för vissa undrar jag..
  • minnie768
    Ok1020 skrev 2018-11-12 14:37:27 följande:
    Jag förstår dig till 100% och har också en kompis som fick bebis nyss. Det uppfyller hela min vakna tid typ, fast man jobbar och gör annat så har man det i bakhuvudet hela tiden. Nu börjar mannen hemma också undra varför det inte går. Ja, vad svarar man på det...vi vill så gärna men som sagt kan det ta ca 1 år. Men vrf går det så snabbt för vissa undrar jag..
    Samma här!!! Känns som att jag tänker på det 90 % av min vakna tid, drömmer till och med om att det bor en liten knodd här hemma ibland. Drömmer mig bort om vart spjälsängen ska stå, hur vi ska ändra om i hemmet för att ett barn ska bo här....... Mannen här hemma har väl mer varit att "går det så går det" tidigare, nu först har han sagt rakt ut att han vill att vi blir gravida NU. Han förstår verkligen inte att det kan ta sån tid. Han tror på allvar att jag kommer bli gravid innan månaden är slut nu bara för att "vi bestämt oss till 110%" :( Undrar detsamma! Önskar att jag vore en av dom....
  • Ok1020
    minnie768 skrev 2018-11-12 20:59:56 följande:

Samma här!!! Känns som att jag tänker på det 90 % av min vakna tid, drömmer till och med om att det bor en liten knodd här hemma ibland. Drömmer mig bort om vart spjälsängen ska stå, hur vi ska ändra om i hemmet för att ett barn ska bo här....... Mannen här hemma har väl mer varit att "går det så går det" tidigare, nu först har han sagt rakt ut att han vill att vi blir gravida NU. Han förstår verkligen inte att det kan ta sån tid. Han tror på allvar att jag kommer bli gravid innan månaden är slut nu bara för att "vi bestämt oss till 110%" :( Undrar detsamma! Önskar att jag vore en av dom....

Jag tror det är lätt att man tänker att nu kommer det gå bara för att man bestämt sig.. men säg till honom att varje månad även om ni ligger precis exemplariskt så är det endast 25-30% chans att allt går. Och då pratar jag om helt friska par. Det är väldigt mycket som ska klaffa! Jag känner väl att det känns som en omöjlighet att bli gravid pga att ja längtat så många år men inte haft någon att skaffa barn med. Men nu känns det så uttjatat i min hjärna att vilja för jag har velat såå länge. Känns aldrig som om det kommer hända mig :((
  • oshark

Jag hoppar också in här känns som jag är med i alla trådar haha!

Jag är på fjärde ägglossningen sen pillerstopp, men pga långdistans missade vi de första två. Trean tyckte jag vi tajmade ok (mys fre kväll + lör kväll och ÄL natten mellan mån och tis) men inget där. Nu hoppas jag på ÄL på söndag för optimal timing. Det skulle vara samma CD som förra cykeln då.

Jag har alltid trott att det kommer vara svårt för mig att få barn (vet inte riktigt varför men en 6-veckors cykel före pillertiden har väl inte hjälpt) så jag har aldrig trott att det ska ta sig på första försöket. Men ändå känns det när mensen kommer. Till och med när man vet att man inte prickat ÄL alls.

• Ok1020
    oshark skrev 2018-11-12 22:43:00 följande:

Jag hoppar också in här känns som jag är med i alla trådar haha!

Jag är på fjärde ägglossningen sen pillerstopp, men pga långdistans missade vi de första två. Trean tyckte jag vi tajmade ok (mys fre kväll + lör kväll och ÄL natten mellan mån och tis) men inget där. Nu hoppas jag på ÄL på söndag för optimal timing. Det skulle vara samma CD som förra cykeln då.

Jag har alltid trott att det kommer vara svårt för mig att få barn (vet inte riktigt varför men en 6-veckors cykel före pillertiden har väl inte hjälpt) så jag har aldrig trott att det ska ta sig på första försöket. Men ändå känns det när mensen kommer. Till och med när man vet att man inte prickat ÄL alls.

Välkommen ändå :) Ja men jag är också inne på 4 försöket typ. Blev inte så ofta dom två första gångerna pga saker som kom emellan men hoppas på bättre tur denna gången! Vet du varför du har så lång cykel?
Svar på tråden Första barnet