• Ok1020

Första barnet

Hej, tycker det är svårt att komma in i de andra trådarna med så många svar.. så jag startar en egen. Har försökt bli gravid sen juni/juli och det börjar bli jobbigt nu när det inte går. Vi ingen problematik som borde påverka, tar CB ältest med dubbel indikator samt börjat med NC sen 1 mån tillbaka. Har längtat så länge och varje gång mensen kommer vill jag bara gräva ner mig själv.

Har förövrigt regelbunden cykel och är under 30. Någon som är i samma situation och vill följas åt?

• Svar på tråden Första barnet
  • oshark
    Ok1020 skrev 2018-11-13 07:25:55 följande:

Välkommen ändå :) Ja men jag är också inne på 4 försöket typ. Blev inte så ofta dom två första gångerna pga saker som kom emellan men hoppas på bättre tur denna gången! Vet du varför du har så lång cykel?

Nä. Först när jag fick min mens var det hemskt, gjorde så ont, var så oregelbunden och blödde så mycket. Så vid 15 började jag med p-piller. Vid 19-20 slutade jag och vid 21-22 började jag igen. Däremellan hade jag en regelbunden cykel, men på 6 veckor istället för 4. Nu efter pillerstoppet har jag inte riktigt hittat tillbaka än, men pga korta lutealfaser (som dock blivit längre i takt med att ÄL kommit tidigare) har jag ändå legat runt 30 dagar. Så nu väntar jag som sagt på ÄL.

Har själv funderat på om jag kanske haft/har PCO-äggstockar men inte PCOS. Hade tänkt gå och prata med en gyn nu när vi skulle börja 'försöka' (så gott vi kan) men det verkar förhoppningvis kanske ha löst sig självt.
  • minnie768
    Ok1020 skrev 2018-11-12 21:47:51 följande:
    Jag tror det är lätt att man tänker att nu kommer det gå bara för att man bestämt sig.. men säg till honom att varje månad även om ni ligger precis exemplariskt så är det endast 25-30% chans att allt går. Och då pratar jag om helt friska par. Det är väldigt mycket som ska klaffa! Jag känner väl att det känns som en omöjlighet att bli gravid pga att ja längtat så många år men inte haft någon att skaffa barn med. Men nu känns det så uttjatat i min hjärna att vilja för jag har velat såå länge. Känns aldrig som om det kommer hända mig :((
    Ja precis, det är nog så mannen tänker.. I ärlighetens namn trodde nog nästan jag också det, fast jag inte ville erkänna det för mig själv. Jag har varit gravid en gång tidigare för flera år sedan, det var dock helt oplanerat och jag och min dåvarande partner höll på att bryta upp så vi avslutade graviditeten efter många om och men. Även om jag vet att det inte påverkar, är man ändå rädd att det ska göra att jag har svårare att bli gravid. Men å andra sidan vet jag att jag kan, min nuvarande partner har aldrig gjort någon gravid. Har också längtat, såå länge! Nu vill man bara få det där plusset och att allt ska gå bra! :(
  • Ok1020
    minnie768 skrev 2018-11-13 08:57:36 följande:

Ja precis, det är nog så mannen tänker.. I ärlighetens namn trodde nog nästan jag också det, fast jag inte ville erkänna det för mig själv. Jag har varit gravid en gång tidigare för flera år sedan, det var dock helt oplanerat och jag och min dåvarande partner höll på att bryta upp så vi avslutade graviditeten efter många om och men. Även om jag vet att det inte påverkar, är man ändå rädd att det ska göra att jag har svårare att bli gravid. Men å andra sidan vet jag att jag kan, min nuvarande partner har aldrig gjort någon gravid. Har också längtat, såå länge! Nu vill man bara få det där plusset och att allt ska gå bra! :(

Jag förstår, jag fick ett MF för 8 år sen, så det är väl det. Men det känns också knepigt för jag tänker att tänk om jag inte kan bära ett barn. Min parter har förövrigt ett barn sen tidigare..
  • minnie768
    Ok1020 skrev 2018-11-13 09:12:39 följande:
    Jag förstår, jag fick ett MF för 8 år sen, så det är väl det. Men det känns också knepigt för jag tänker att tänk om jag inte kan bära ett barn. Min parter har förövrigt ett barn sen tidigare..
    Förstår hur du tänker. Jag gick fram till v.9 tror jag innan vi avbröt då. Så jag vet ju inte heller om jag kan bära ett barn i 9 månader.. Tänk om man bara fick reda på om det går, då kanske man inte hade varit så stressad..
  • Ok1020

Håller med, men vi väntar och hoppas!

minnie768 skrev 2018-11-13 10:30:33 följande:

Förstår hur du tänker. Jag gick fram till v.9 tror jag innan vi avbröt då. Så jag vet ju inte heller om jag kan bära ett barn i 9 månader.. Tänk om man bara fick reda på om det går, då kanske man inte hade varit så stressad..

• minnie768
    Ok1020 skrev 2018-11-13 16:35:41 följande:

Håller med, men vi väntar och hoppas!

Absolut! Hoppas det blir plus om några veckor :)
  • Ok1020

Uppdatera hur det går får er! NC piminnde nu om att mensen kommer här i dagarna och jag ber att tempen håller sig hög!

• MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-18 05:48:52 följande:

Uppdatera hur det går får er! NC piminnde nu om att mensen kommer här i dagarna och jag ber att tempen håller sig hög!

Jag fick mens på bim i fredags. Nästa ÄL ca den sista nov! När är bim för dig?
  • Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-18 08:07:19 följande:

Jag fick mens på bim i fredags. Nästa ÄL ca den sista nov! När är bim för dig?

Åh :( vad trist! Men försök och samla nya krafter! Vet hur det känns. Bim på torsdag men har lite molande i magen så vi får se.. brukar ha de veckan innan mens.
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-18 08:23:20 följande:

Åh :( vad trist! Men försök och samla nya krafter! Vet hur det känns. Bim på torsdag men har lite molande i magen så vi får se.. brukar ha de veckan innan mens.

Ja, men var ju bara första försöket så jag laddar om för ett nytt försök! Synd bara att det är såå mycket väntande. Nästa bim är på Lucia och det känns ju superlångt dit! Okej Vad spännande! Håller tummarna!
Svar på tråden Första barnet