• Hedblomster

IVF vintern 2018/2019

Hej!

Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!

Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Loviisa89
    Mect skrev 2019-02-26 06:43:51 följande:

Ja, jag vet inte om förbättringen kan ha berott på att jag byte från gonal-f till Menopur. Men hoppas turen fortsätter! Hur går der för dig?

Det kan det säkert vara, verkar ju som att menopur på dom flesta ger lite fler ägg men bättre kvalitet:)

Jag inväntar ägglossning, bör vara i slutet på veckan, så ska vi sätta in en till frusen blasto. Hoppas så att det funkar denna gången. Har gått ett par gånger på zonterapi nu så hoppas det kan hjälpa lite :)
    Insta: Ivfskafunka
  • Hoppomliv
    Ärdetminturnu skrev 2019-02-25 16:39:35 följande:

Aha ok! Hoppas dom gått ner så det kan bli ett plock. Jag håller tummarna!

Läkaren sa bara att jag skulle ringa om jag får mens och att vi skulle bestämma då. Hoppas det blir korta men kanske med en annan dos så jag kan börja samma dag isf och inte tappar en cykel. Vad har du haft för dos? Hade du Menopur?

Värdena hade gått ner, så det blir plock imorgon! Jag hade Menopur - det har haft bäst effekt på mig då äggen verkar ha dålig kvalité. Denna gång hade jag 150 IE fram till första ultraljudet, sen gick jag ner till 75 IE och sen blev det coasting tre dagar.

Kort protokollet känns ju bättre för att det går snabbare men om det långa funkar bättre så får det ju vara värt tiden. Jobbig väntan för dig!
  • mulin
    Ärdetminturnu skrev 2019-02-25 20:02:23 följande:

Ja jag kan tänka mig det! Ja det är sjukt segt att bara vänta och inget veta. Jag försöker att inte tänka på det vilket går hyfsat men mitt problem är snarare att jag har väldigt svårt att hitta motivation i det vardagliga. Står liksom och stampar för att ta nästa steg i livet som inte kommer vilket går ut över mitt arbete.

Håller tummarna för dig imorgon!

Jag känner igen mig, tycker hela livet kretsar kring detta nu och allt annat känns oviktigt..

Fick åtminstone bra besked idag, 15 av de 24 äggen var mogna. Så av de 15 befruktades 9 stycket. Blir ett nytt samtal på måndag och höra hur många som klarar sig ända till frysen, sen är det bara att vänta igen.
  • mulin
    MrsBaker skrev 2019-02-25 20:02:34 följande:

Det här råkar sammanfalla med en massa deadlines på jobbet så jag både vill att tiden ska gå fort och pausa nu... :) Blödningen efter ÄP kom som sagt fort så nu väntar jag på den vanliga mensen, känns som om det går rätt fort ändå. Jag funderat på om första FET inte lyckas, om man då kan prova igen redan nästa månad eller man måste vänta längre? Det skulle kännas väldigt drygt. Får du veta imorgon hur många ägg som befruktats?

Jag förstår, låter som du har fullt upp :)

Ja jag hoppas den kommer jättesnart, första gången jag längtar efter mens tror jag.

Jag tror säkert det bedöms från person till person och gång till gång, hur kroppen verkar må å så? Men känns som det i regel inte ska vara några problem att köra igen direkt nästa månad..?

Ja läkaren ringde imorse, av 24 ägg var 15 mogna. Så av de 15 befruktades 9 st, så jag är nöjd. Skulle ringa på måndag igen och tala om hur många som klarar sig till frysen också.
  • MrsBaker
    mulin skrev 2019-02-26 13:50:47 följande:

Ja jag hoppas den kommer jättesnart, första gången jag längtar efter mens tror jag.

Jag tror säkert det bedöms från person till person och gång till gång, hur kroppen verkar må å så? Men känns som det i regel inte ska vara några problem att köra igen direkt nästa månad..?

Ja läkaren ringde imorse, av 24 ägg var 15 mogna. Så av de 15 befruktades 9 st, så jag är nöjd. Skulle ringa på måndag igen och tala om hur många som klarar sig till frysen också.

Grattis till många ägg och befruktningar! Det bådar ju gott! :)
  • Mect
    Loviisa89 skrev 2019-02-26 06:50:27 följande:

Det kan det säkert vara, verkar ju som att menopur på dom flesta ger lite fler ägg men bättre kvalitet:)

Jag inväntar ägglossning, bör vara i slutet på veckan, så ska vi sätta in en till frusen blasto. Hoppas så att det funkar denna gången. Har gått ett par gånger på zonterapi nu så hoppas det kan hjälpa lite :)

Jag håller tummar och tår!
  • Ärdetminturnu
    Hoppomliv skrev 2019-02-26 11:09:49 följande:
    Värdena hade gått ner, så det blir plock imorgon! Jag hade Menopur - det har haft bäst effekt på mig då äggen verkar ha dålig kvalité. Denna gång hade jag 150 IE fram till första ultraljudet, sen gick jag ner till 75 IE och sen blev det coasting tre dagar.

Kort protokollet känns ju bättre för att det går snabbare men om det långa funkar bättre så får det ju vara värt tiden. Jobbig väntan för dig!
    Oj 150 IE, jag hade 450 IE, dvs nästan hela sprutan full och ändå bara 1 ägg vid VUL! Känns verkligen som dom kommer behöva ta krafttag med min kropp för att få igång produktionen. 
  • Ärdetminturnu
    mulin skrev 2019-02-26 13:50:47 följande:

Wow jättebra resultat ju och goda förutsättningar för att det ska finnas några bra ägg där! Härligt att höra! 
  • MrsBaker

Jag läser här och var om gradering av blastocyster ( i form av Siffra-bokstav-bokstav, typ 5AA). Är det något man får veta om sina blastocyster här i Sverige? Oklart om jag skulle vilja veta isf, men undrar om någon har fått någon sådan info?

• Mect
    MrsBaker skrev 2019-02-27 12:55:08 följande:

Jag läser här och var om gradering av blastocyster ( i form av Siffra-bokstav-bokstav, typ 5AA). Är det något man får veta om sina blastocyster här i Sverige? Oklart om jag skulle vilja veta isf, men undrar om någon har fått någon sådan info?

Jag har inte fått vetat... Har iofs inte frågat heller. Idag fick jag tillbaka ett som såg ?fint? ut...
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019