• Hedblomster

IVF vintern 2018/2019

Hej!

Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!

Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • MrsBaker

Ni som har gjort FET, vilken dag i förhållande till ägglossning (ostimulerad cykel) görs det? Är det kört om man får ÄL en helg? Går i väntans tider... väntan på mens och ÄL...

• Loviisa89
    MrsBaker skrev 2019-02-23 15:01:52 följande:

Ni som har gjort FET, vilken dag i förhållande till ägglossning (ostimulerad cykel) görs det? Är det kört om man får ÄL en helg? Går i väntans tider... väntan på mens och ÄL...

Det beror på hur gamla dina embryo är. Där jag går sätts 2-3 dagars in 3 dagar efter omslag, alltså ca 2 dagar efter äl och 5-6 dagars sätts in 6 dagar efter omslag, alltså ca 5 dagar efter äl. Tror att de flesta ställen kör ungefär samma här.

Men där jag går har de öppet för insättningar på lördagar (inte söndagar) så ifall den egentliga dagen skulle bli en söndag brukar de sätta in en dag tidigare, alltså lördagen. Så om din klinik inte har öppet varken lördag eller söndag antar jag att ÄL skulle kunna falla så att du inte kan sätta in den cykeln, men.då ska du ju ha otur.
    Insta: Ivfskafunka
  • H@llon

Blastocyster sätts in 6 dagar efter ÄL (eftersom de togs ut vid ÄL och sen odlats i 5 dagar) så de hamnar rätt i menscykeln. Antar att de räknar på samma vis med embryon som odlats kortare tid. Själv hade jag ÄL i torsdags så på onsdag är det dags för FET, om något embryo överlever upptining.

MrsBaker skrev 2019-02-23 15:01:52 följande:

• Hoppomliv
    mulin skrev 2019-02-23 11:39:26 följande:

Men Gud vad trist! Hoppas hoppas det inte ökar så du får göra det på onsdag istället! Så tråkigt om man tagit sprutor varje Dag och inte får åka och göra äggplock. Jag börjar bli ganska nervös fakriskt, mest orolig för den fysiska smärtan då jag är lite löjlig med allt sånt där. Och har inte någon bra erfarenhet av spolningen hag gjorde. Nej ikväll kl 21 fick jag order om att ta ovitrelle :) kl 8 på måndagmorgon har jag tid för äggplock, härlig tid när man har nästan tre timmars bilresa till sjukhuset ;) ....

Ja, det hoppas vi med! Det kommer säkert att gå jättebra för dig, inte säkert att du känner så mycket ju. Och om du får ont, får vi bara hoppas att det var värt det! Oj, då har ni verkligen en lång väg - har du gjort ultraljuden på sjukhuset också?
  • mulin
    Hoppomliv skrev 2019-02-24 10:17:55 följande:

Ja, det hoppas vi med! Det kommer säkert att gå jättebra för dig, inte säkert att du känner så mycket ju. Och om du får ont, får vi bara hoppas att det var värt det! Oj, då har ni verkligen en lång väg - har du gjort ultraljuden på sjukhuset också?

Håller tummarna för dig imorgon att du får positiva besked :).

Jag hoppas det, har haft väldigt ont i väster äggstock det sista dygnet nu så känner att det är hög tid att plocka ut äggen. Nej som tur är har vi ett sjukhus som ligger nära oss, men som inte utför själva ivfen. Så det är bara vid äggplock och återföring vi behöver åka så långt.
  • Hoppomliv
    mulin skrev 2019-02-24 10:33:34 följande:

Håller tummarna för dig imorgon att du får positiva besked :).

Jag hoppas det, har haft väldigt ont i väster äggstock det sista dygnet nu så känner att det är hög tid att plocka ut äggen. Nej som tur är har vi ett sjukhus som ligger nära oss, men som inte utför själva ivfen. Så det är bara vid äggplock och återföring vi behöver åka så långt.

Skönt att ni inte behöver åka så långt varje gång! Du får berätta imorgon efter plocket hur det gick!
  • MrsBaker
    H@llon skrev 2019-02-24 09:20:45 följande:

Blastocyster sätts in 6 dagar efter ÄL (eftersom de togs ut vid ÄL och sen odlats i 5 dagar) så de hamnar rätt i menscykeln. Antar att de räknar på samma vis med embryon som odlats kortare tid. Själv hade jag ÄL i torsdags så på onsdag är det dags för FET, om något embryo överlever upptining.

Ok! Har du gjort något FET tidigare? Jag har blastocyster i frysen och väntar på första återföringen (blev totalfrys vid äggplock så jag fick inte prova ET).
  • Ärdetminturnu
    Hoppomliv skrev 2019-02-22 23:50:44 följande:

Ja, förstår att du känner att möjligheterna ligger framför er, det gör de ju verkligen! Vi var på nytt ultraljud och tog blodprov igen idag- hade utvecklats för bra trots att de halverade dosen i onsdags så nu är det sprutstopp och nytt blodprov på måndag som avgör om de vågar plocka äggen eller om vi får avbryta hela försöket. Var hos läkaren en timme idag och fick höra att vi är ett riktigt specialfall som sätter alla experter på prövning - det känns ju sådär.

Ja förstår att den är tuff att höra! Vad är det dom gör blodprov för att se? Är det hormonnivåer? Är ju ändå skönt att det är just ett gäng experter som kan hjälpa till, förhoppningsvis får dom styr på värdena så ett plock kan göras!
  • Hoppomliv
    Ärdetminturnu skrev 2019-02-24 21:54:30 följande:

Ja förstår att den är tuff att höra! Vad är det dom gör blodprov för att se? Är det hormonnivåer? Är ju ändå skönt att det är just ett gäng experter som kan hjälpa till, förhoppningsvis får dom styr på värdena så ett plock kan göras!

Ja, det är östrogennivåerna som mäts. Hade 18000 i fredags och innan har jag haft 10000 och det var också rätt högt vad jag förstår. Hoppas att det har sjunkit rejält nu när jag inte har tagit sprutor på flera dagar. När får ni börja nästa behandling om det inte tar sig naturligt?
  • H@llon

Nej det har jag inte. Jag skulle göra FET men mina två frysta blastocyster klarade inte upptiningen. Har två i frysen även denna gång men har ingen större tilltro till dem tyvärr.

Va drygt att inte få göra ET efter allt man gått igenom.

Fick du många till frysen?

MrsBaker skrev 2019-02-24 17:33:45 följande:

Ok! Har du gjort något FET tidigare? Jag har blastocyster i frysen och väntar på första återföringen (blev totalfrys vid äggplock så jag fick inte prova ET).

Svar på tråden IVF vintern 2018/2019