• Hedblomster

IVF vintern 2018/2019

Hej!

Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!

Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Ärdetminturnu

F

godisrottan skrev 2019-02-20 15:43:56 följande:

Och där började jag blöda och ha som mensvärk, troligtvis missfall, v 4+6

jag kraschade helt och fick gå hem från jobbet, barnmorskorna säger att det bara är att vänta och se och testa med ett nytt gravtest om ca en vecka.

Om man ska se något positivt så är det väl att jag nu sett att jag faktiskt kan bli gravid. Men fy fasen vad mycket jobbigare det här är än jag kunde föreställa mig. Trots att det är så tidigt så hade jag ändå ställt in mig på att äntligen få bli mamma!

Så trist verkligen! Förstår att du hunnit ställa in dig på det. Men bra att du tänker positivt, det är enda sättet att komma ur det här med förståndet i behåll. Stor kram!
  • Hoppomliv
    mulin skrev 2019-02-20 15:06:34 följande:

Men guuud vad typiskt! Vilken besvikelse... och vad charmigt med liggschema, haha. Fick ni någon teori om varför det inte blivit fler? Håller ändå tummarna att ett liggschema räcker för er :)

Jag hade lite bättre tur. 14 äggblåsor allt mellan 10-22 mm. För många som låg på 10-15 mm för att de ville göra äggplock på fredag, helst ville de göra på lördag, men då är det ju stängt, så jag får vänta tills på måndag. Så ska köra samma dosering tre dagar till innan ägglossningssprutan. Hon varnade mig för att jag kunde ha lite ont under helgen men jag hoppas det ska gå bra.

Så spännande! Hoppas att ni får bra resultat vid plocket nu då! Vi har antagligen också plock på måndag, men ska ta nytt blodprov och nytt VUL på fredag så får vi se utifrån det.
  • Ärdetminturnu
    Hoppomliv skrev 2019-02-20 21:58:01 följande:

Hej! Förstår att du är besviken... vad har du haft för läkemedel, Gonal-f? Då får vi hålla tummarna på att det går på naturlig väg i helgen, och annars att de ökar dosen eller byter läkemedel till nästa försök!

Blev nästan besviken på VUL idag med, fast har motsatt problem - får fler ägg än vad man hoppas på. Denna gång har vi sänkt dosen och ändå hade jag fler äggblåsor än vid förra försöket och då fick vi ut 18 ägg. Idag hade jag 19 äggblåsor. Låter ju fantastiskt men problemet är att jag får för många ägg med för dålig kvalité. Nu sänkte de dosen rejält så får vi hoppas på det bästa!

Nej har kört Menopur. Ja håller tummarna men vi har ju inte lyckats hittills så känns lite hopplöst att det ska lyckas nu. Men jag ska hålla hoppet uppe. Antar att det blir långa nästa gång om vi inte lyckas nu.

Aldrig hört om att det kan vara ett problem om de blir för många. Men det verkar ju också logiskt på ngt sätt att för många ägg gör att det kan bli sämre kvalitet, att kroppen inte hinnner med att göra dem lika bra som om kroppen bara skulle göra ett ägg. Men dom gör fortfarande ett uttag ändå? Fast risken är att dom har för dålig kvalitet? Så mycket mer komplicerat detta än vad man vet bär man påbörjar behandlingen!
  • Ärdetminturnu

W

Mect skrev 2019-02-20 20:48:13 följande:

Jag hade VUL igår och för mig stod det också mellan måndag eller fredag, men det blev fredag, så nu är det bara att hålla tummarna :)

Håller tummarna för dig!!
  • Hoppomliv
    Ärdetminturnu skrev 2019-02-20 22:04:41 följande:

Nej har kört Menopur. Ja håller tummarna men vi har ju inte lyckats hittills så känns lite hopplöst att det ska lyckas nu. Men jag ska hålla hoppet uppe. Antar att det blir långa nästa gång om vi inte lyckas nu.

Aldrig hört om att det kan vara ett problem om de blir för många. Men det verkar ju också logiskt på ngt sätt att för många ägg gör att det kan bli sämre kvalitet, att kroppen inte hinnner med att göra dem lika bra som om kroppen bara skulle göra ett ägg. Men dom gör fortfarande ett uttag ändå? Fast risken är att dom har för dålig kvalitet? Så mycket mer komplicerat detta än vad man vet bär man påbörjar behandlingen!

Ja som jag förstår det, vill de hellre att färre mognar långsammare än att de får ut för många ägg som är omogna. Jadå, de gör ändå uttag och förhoppningsvis befruktas en hel del men sen hoppas vi bara på att de ska klara delningarna också!! Hittills har 2 ägg av sammanlagt 70 klarat sig till dag 2.

Förstår att det känns tungt! Det svåra är att hela tiden påminna sig att tänka positivt, men hoppet är väl det sista som överger en. Hoppas på att ni klarar det snart!
  • mulin
    Mect skrev 2019-02-20 20:48:13 följande:

Jag hade VUL igår och för mig stod det också mellan måndag eller fredag, men det blev fredag, så nu är det bara att hålla tummarna :)

Vad roligt! Då önskar jag dig all lycka på fredag med många ägg :)
  • mulin
    Ärdetminturnu skrev 2019-02-20 21:55:06 följande:

Ja det känns verkligen trist. Försöker förlika mig med det men känns som ett nederlag. Jag hade lite åt det färre hållet med ägg så kanske det påverkar.

Så bra med 14 st! Skönt! Hoppas det går bra i helgen!

Imorgon ska jag ta ägglossningssprutan och sen får vi se.

Ja men det är klart, om det inte skulle funka denna gång hoppas jag det långa protokollet funkar bättre för dig. Men det är en tråkig väntan..

lycka till med sprutan iaf, det räcker ju faktiskt med ett!! :)
  • Carolaj83

Jag vet inte om jag och mitt psyke klarar så mycket mer.

Sonen dog i v 16 i juli, begravdes i okt...

Misslyckad frysåterföring nov

Misslyckat färsk insättning Jan...dock 4 i frysen

Förra veckan omkom min bror i en olycka...

HUR MYCKET SKA MAN KLARA!

• mulin
    Hoppomliv skrev 2019-02-20 22:00:13 följande:

Så spännande! Hoppas att ni får bra resultat vid plocket nu då! Vi har antagligen också plock på måndag, men ska ta nytt blodprov och nytt VUL på fredag så får vi se utifrån det.

Okej, då hopps jag det ser bra ut imorgon , hållet tummarna för er! :)
  • Ärdetminturnu
    Hoppomliv skrev 2019-02-20 22:35:36 följande:

Ja som jag förstår det, vill de hellre att färre mognar långsammare än att de får ut för många ägg som är omogna. Jadå, de gör ändå uttag och förhoppningsvis befruktas en hel del men sen hoppas vi bara på att de ska klara delningarna också!! Hittills har 2 ägg av sammanlagt 70 klarat sig till dag 2.

Förstår att det känns tungt! Det svåra är att hela tiden påminna sig att tänka positivt, men hoppet är väl det sista som överger en. Hoppas på att ni klarar det snart!

Ja oddsen är verkligen emot oss! Hoppas det blir många bra befruktade ägg denna gång! Men förstår att det kan bli riktigt påfrestande när det blir sån låg andel som klarar sig.

Ja jag försöker verkligen. Än går det ok ändå. Lite besvikelse men det är ju också bara första försöket. Än känner jag att möjligheterna ligger framför mig om man säger så. Men sen är man samtidigt så förbannat otålig!!
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019