• Anonym (Intervju)

    Svåraste frågan på anställningsintervjun?

    Jag undrar vilken som är den svåraste frågan du fått på en anställningsintervju? Alltså där du blivit ställd och inte riktigt vetat vad du skulle svara. Också nyfiken på vad du till sist svarade. Själv hatar jag "berätta om dig själv" och då kan vad som helst komma ut i svaret. 

    Om du är HR-person undrar jag vilka frågor du ställer som folk blir mest ställda av och har svårast att svara på. 

  • Svar på tråden Svåraste frågan på anställningsintervjun?
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Intervju) skrev 2018-11-20 07:29:15 följande:

    Jag undrar vilken som är den svåraste frågan du fått på en anställningsintervju? Alltså där du blivit ställd och inte riktigt vetat vad du skulle svara. Också nyfiken på vad du till sist svarade. Själv hatar jag "berätta om dig själv" och då kan vad som helst komma ut i svaret. 

    Om du är HR-person undrar jag vilka frågor du ställer som folk blir mest ställda av och har svårast att svara på. 


    När jag får den där svävande frågan berätta om dig själv så ställer jag alltid motfrågan "vill du att jag berättar om utbildningen, mina jobberfarenheter eller om mig som person". Ofta ställer man frågan av ren slentrian och den som frågar har inte riktigt tänkt igenom vad hen vill ha ut av svaret. Du hjälper alltså dig själv om du ber dem precisera, dels blir det enklare att svara på frågan och dels vet du att du svarar på rätt fråga.

    Träna hemma genom att skriva ner svar på standardfrågorna och repetera med dig själv. Ta även med en lapp där du skrivit ner några frågor till den som rekryterar. Jag som vill trivas på jobbet brukqr fråga om det är bra stämning i gruppen (och även i ledningsgruppen eftersom jag sitter i den också).
  • Anonym (Intervju)

    Vilka svagheter och dåliga sidor man har tycker jag är jättesvårt att få frågor om. Jag vet vilka dom är men vill inte berätta om dom. 

  • Anonym (Intervju)
    FrökenKanSjälv skrev 2018-11-21 08:24:41 följande:
    När jag får den där svävande frågan berätta om dig själv så ställer jag alltid motfrågan "vill du att jag berättar om utbildningen, mina jobberfarenheter eller om mig som person". Ofta ställer man frågan av ren slentrian och den som frågar har inte riktigt tänkt igenom vad hen vill ha ut av svaret. Du hjälper alltså dig själv om du ber dem precisera, dels blir det enklare att svara på frågan och dels vet du att du svarar på rätt fråga.

    Träna hemma genom att skriva ner svar på standardfrågorna och repetera med dig själv. Ta även med en lapp där du skrivit ner några frågor till den som rekryterar. Jag som vill trivas på jobbet brukqr fråga om det är bra stämning i gruppen (och även i ledningsgruppen eftersom jag sitter i den också).
    Men tror du dom hade varit ärliga om det inte är bra stämning i gruppen? Alltså om alla som jobbar där söker nya jobb för att dom inte trivs och arbetsklimatet är negativt, tror du dom hade berättat det då när dom försöker rekrytera nytt folk?
  • BossHoss
    FrökenKanSjälv skrev 2018-11-21 08:14:58 följande:

    Den svåraste frågan jag har fått är "Vilken är den vanligaste missuppfattningen folk har om dig?". Jag lyckades svara, men det är ju svårt att få till ett svar som både är sant och samtidigt inte för negativt.

    Den typ av frågor jag älskar både att få och att ge är kompetensbaserade, där man får ta exempel ur sitt eget yrkesliv och berätta om. Tex berätta om ett tillfälle när det inte gick som du hade tänkt dig och hur du löste det. Eller berätta om en konflikt och hur du löste den.


    Hade en intervju som var sjukt konstig, Vad jag än svarade så ville hon att jag skulle fördjupa mig i svaret. (sjukt dålig intervjuare också)

    Hon: Hur skulle du kunna lösa en konflikt på detta jobbet?
    Jag: Ja det vet jag ju inte, för jag känner ju inte medarbetarna eller vet vad problemet rör sig om. Jag kan däremot berätta om hur jag har löst problem med kollegor på andra arbetsplatser.

    Bla bla bla bla

    Hon: mmmm men om det vore nya kollegor hur, hur tror du att du skulle lösa en tvist då?

    Jag : berättar generellt om hur problem mellan kollegor löses genom samtal och genom att ta in tredjepart om det behövs.

    Hon: Mmm men jag vill att du är mer specifik hur du skulle lösa problemet mellan två kollegor här osv osv osv (gick några rundor till)

    Jag till slut: MEN JAG KAN INTE SVARA PÅ ETT FIKTIVT PROBLEM MED MÄNNISKOR SOM JAG INTE KÄNNER ELLER VET VAD PROBLEMET INNEBÄR

    Var så på många frågor, prata ytterst lite om kompetens eller vanliga frågor, aldrig varit med om en så dålig intervjuare och som verkade så personligt ute efter att få mig att svara fel medvetet. Verkligen dålig personkemi mellan oss, helt på hennes initiativ.. sjukt konstig människa
  • BossHoss
    Anonym (Intervju) skrev 2018-11-21 08:24:56 följande:

    Vilka svagheter och dåliga sidor man har tycker jag är jättesvårt att få frågor om. Jag vet vilka dom är men vill inte berätta om dom. 


    Vad är dina dåliga sidor då? kan du berätta dem här
  • FrökenKanSjälv
    BossHoss skrev 2018-11-21 08:29:05 följande:

    Hade en intervju som var sjukt konstig, Vad jag än svarade så ville hon att jag skulle fördjupa mig i svaret. (sjukt dålig intervjuare också)

    Hon: Hur skulle du kunna lösa en konflikt på detta jobbet?

    Jag: Ja det vet jag ju inte, för jag känner ju inte medarbetarna eller vet vad problemet rör sig om. Jag kan däremot berätta om hur jag har löst problem med kollegor på andra arbetsplatser.

    Bla bla bla bla

    Hon: mmmm men om det vore nya kollegor hur, hur tror du att du skulle lösa en tvist då?

    Jag : berättar generellt om hur problem mellan kollegor löses genom samtal och genom att ta in tredjepart om det behövs.

    Hon: Mmm men jag vill att du är mer specifik hur du skulle lösa problemet mellan två kollegor här osv osv osv (gick några rundor till)

    Jag till slut: MEN JAG KAN INTE SVARA PÅ ETT FIKTIVT PROBLEM MED MÄNNISKOR SOM JAG INTE KÄNNER ELLER VET VAD PROBLEMET INNEBÄR

    Var så på många frågor, prata ytterst lite om kompetens eller vanliga frågor, aldrig varit med om en så dålig intervjuare och som verkade så personligt ute efter att få mig att svara fel medvetet. Verkligen dålig personkemi mellan oss, helt på hennes initiativ.. sjukt konstig människa


    Man brukar ju vilja veta hur personen faktiskt agerar i en viss situation, inte hur de hypotetiskt skulle vilja agera, så det där låter verkligen knäppt! Kan tänka mig att hon hade problem med en konflikt i gruppen och att hon letade efter någon som kunde lösa problemet åt henne. I vilket fall som helst så fick du en väldigt god insikt i henne som chef och kunde välja bort henne.
  • Kjell2
    Anonym (Intervju) skrev 2018-11-21 08:24:56 följande:

    Vilka svagheter och dåliga sidor man har tycker jag är jättesvårt att få frågor om. Jag vet vilka dom är men vill inte berätta om dom. 


    Var föriktig med att förebredea frågor för väl. Ofta märks det att fråga-svar är inrepetererat och mer handlar om vad den sökande tror är rätt svar än att verkligen svara på frågan.

    Du ska däremot ha lite koll på vad du tänker berätta om dig själv, din bakgrund, varför du vill ha jobbet, vad du kan tillföra. Se bara till att det matchar det du skrivit i din ansökan och vad du kan utläsa ur annonsen.

    Ha med lite egna frågor, om allt från jobbet, företaget, vilkor, arbetplatsen mm. Glöm inte bortatt du ska välja företaget också.

    Var inte rädd att t ex ställa frågan:
    För mig är det viktigt att ha en chef jag funkar tillsammans med. Vilka är dina starka och svaga egenskaper som chef?
    Hur funkar det med sociala aktiviteter på jobbet?
    När jag börjar, hur kommer min inskolning gå till?
    Rekyterar ni mig för resten av livet eller förväntas jag göra något annat om fem år?


  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Intervju) skrev 2018-11-21 08:26:51 följande:

    Men tror du dom hade varit ärliga om det inte är bra stämning i gruppen? Alltså om alla som jobbar där söker nya jobb för att dom inte trivs och arbetsklimatet är negativt, tror du dom hade berättat det då när dom försöker rekrytera nytt folk?


    Eftersom jag är chef och rekryteras för att vara chef även på nästa ställe så berättar de om problem i gruppen, då ställer jag även följdfrågor för att få veta hur de har hanterat det hittills. Jag ska ju även välja dem som arbetsgivare så jag vill höra hur de resonerar om problem. Svarar de att det inte finns några problem på företaget över huvud taget så drar jag öronen åt mig för det innebär antingen att de sopar det mesta under mattan eller också att de lägger locket på.
  • BossHoss
    FrökenKanSjälv skrev 2018-11-21 08:35:08 följande:
    Man brukar ju vilja veta hur personen faktiskt agerar i en viss situation, inte hur de hypotetiskt skulle vilja agera, så det där låter verkligen knäppt! Kan tänka mig att hon hade problem med en konflikt i gruppen och att hon letade efter någon som kunde lösa problemet åt henne. I vilket fall som helst så fick du en väldigt god insikt i henne som chef och kunde välja bort henne.
    Problemet var att hon var HR och min blivande chef fortsatte intervjun 1h efter att hon gått (vilket va konstigt bara det, hon sa nu har jag inte tid längre och gick), vi satt och löste relevanta problem osvosv kändes sjukt bra med honom, men visste hon skulle välja bort mig tyvärr

    Sökt lite andra tjänster där, via henne (givetvis ) som har varit på lägre nivå än den tjänsten jag var bland de tre sista på, men bara fått tillbaka ansökan direkt... vet hon ligger bakom det.

    Hört på andra håll att hon är lite,, ja knepig, synd att sådana människor sitter i en   sådan position  
  • Anonym (Intervju)
    BossHoss skrev 2018-11-21 08:32:20 följande:
    Vad är dina dåliga sidor då? kan du berätta dem här
    Jag är kontrollerande och svartsjuk och känner mig ofta värdelös.
Svar på tråden Svåraste frågan på anställningsintervjun?